Przejdź do głównej treści

Gawlas Krzysztof

Gawlas Krzysztof

  • kompozytor, wykonawca

kompozytor, improwizator, reżyser dźwięku, sound designer; ur. 1968, Cieszyn. Ukończył studia na kierunku Wychowanie Muzyczne w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, gdzie pobierał lekcje kompozycji u Ryszarda Gabrysia i Aleksandra Lasonia. W 2006 roku otrzymał stopień doktora, a w 2014 doktora habilitowanego w dyscyplinie naukowej kompozycja i teoria muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Uczestniczył w wielu kursach muzyki komputerowej, m. in. organizowanych przez IRCAM w Krakowie i Paryżu. W roku 2012 odbył staż artystyczny w zakresie reżyserii muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W 2012 roku otrzymał wyróżnienie na międzynarodowym konkursie muzyki elektroakustycznej Musica Nova w Pradze za utwór Spherical Voices I. W 2021 jego utwór Ciprianus Magnus zdobył I nagrodę Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Etiuda na jedno uderzenie w dzwon" organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej w ramach obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt.

Utwory Krzysztofa Gawlasa prezentowane są na wielu festiwalach, w kraju i za granicą, m.in. "Audio Art” w Krakowie, "Primavera en la Habana”, "Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, "Poznańska Wiosna Muzyczna", a także podczas International Computer Music Conference w Singapurze (2003), Linux Audio Conference w Karlsruhe (2004), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w University of Colorado Boulder, B2 Center for Media, Arts and Performance (2024).

Wydał pięć autorskich płyt CD: CM1 (2003), Music.play (2009), Jazz Bending (2010), Rite of the Earth (2012), Colours (2012).

Od roku 1997 wykłada na Uniwersytecie Śląskim. Jest profesorem na cieszyńskim Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Prowadzi również gościnne wykłady i warsztaty poświęcone podstawom programowania w środowisku Pure Data oraz tworzenia instrumentów mobilnych w Pure Data i MobMuPlat (m.in. w 2025 roku w poznańskiej Akademii Muzycznej). 

Był jurorem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Etiuda na jedno uderzenie w Ziemię" (2023), organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.

 Jest twórcą programu komputerowego do przetwarzania i projekcji przestrzennej dźwięku. Współpracuje z innymi kompozytorami podczas tworzenia i prezentacji warstwy elektronicznej ich utworów oraz realizacji nagrań.

aktualizacja: 2014 (Anna Iwanicka ), 2021 (Paulina Szurgacz), 2025 (Wiktoria Antonczyk)

Twórczość

Zajmuje się głównie muzyką elektroakustyczną oraz zastosowaniami komputera w kompozycji, wykonawstwie muzyki, syntezie i transformacji oraz projekcji przestrzennej dźwięku. Jego twórczość to utwory elektroakustyczne oraz kameralne z interaktywnym wykorzystaniem środków elektronicznych. Ważną pozycję w jego dorobku artystycznym zajmują projekty multimedialne oraz muzyka do spektakli teatralnych.

Kompozycje

  • Słowik i róża, cykl utworów do bajki Oskara Wilde'a na flet, gitarę elektryczną, akordeon, fortepian i kontrabas z udziałem recytatora (1997)
  • Sebastian, wach auf!, muzyka elektroniczna (2000)
  • News, instalacja multimedialna (2001)
  • Glass Music na interaktywny muzyczny system komputerowy jMAX (2002)
  • Futura – Antiqua muzyka elektroniczna z udziałem zespołu muzyki dawnej Agere Gratias Antiqua (2002)
  • Beyond (the) Cage na dźwięki elektroniczne i fortepian (współautor: W. Cienciała) (2002)
  • Ikona na interaktywny muzyczny system komputerowy jMAX (2003)
  • Bassness wersja 1 na kontrabas i komputer oraz live electronics i live video autorstwa Pawła Krzywdy (2003)
  • Emx-8 na system komputerowy jMAX (2004)
  • Verstimmung na gitarę elektryczną i system komputerowy jMAX (2004)
  • Sonar 2 na organy solo (2005)
  • Sonar 3 na live electronics (2005)
  • Sonar 4 na fortepian i live electronics (2005)
  • Sonar 5 na zespół instrumentalny (flet, obój, kwartet smyczkowy, kontrabas, fortepian i 2 perkusje) i live electronics (2005)
  • Un Chien andalou, muzyka elektroniczna na system projekcji dźwięku ambisonics (2006)
  • Eko na skrzypce i live electronics (2007)
  • Struny w chmurach na fortepian i live electronics (ad lib.) (2008)
  • Sonar 6, muzyka elektroniczna, wersje na systemy projekcji przestrzennej dźwięku WFS i ambisonics (2009)
  • Al Riff na zespół kameralny i live electronics (2009)
  • Nokturn wg op. 48 nr 1 F. Chopina, wersja na fortepian i live eletronics lub wersja na dwa fortepiany MIDI (Disklavier), komputer i jednego pianistę (2010)
  • Spherical Voices I-II na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2010)
  • Jazz Bending: Free the Knobs, Gepetto, iPhone 7, Gil Ahead, Foots, Blooz, HX, Drone, cykl utworów na trio jazzowe i live electronics (2010)
  • Rite of the Earth, cykl utworów na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2011)
  • Interferencje na kwintet fortepianowy i dźwięki elektroniczne ad libitum (2012)
  • Gdy zapali się mój duch jak pochodnia na zespół kameralny, chór, aktorów i partię komputerową do libretta Bogusława Słupczyńskiego (2013)
  • Soundscape mit Cage und Joyce (und Markov ist auch dabei), utwór na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (periphonics 3 rzędu w poziomie i 1 rzędu w pionie) (2013)
  • Waves na skrzypce, klarnet i warstwę elektroakustyczną (2014)
  • Wspomnienia o Tristanie i Izoldzie na aktora i warstwę elektroakustyczną (2014)
  • Hō-ō na orkiestrę i warstwę elektroakustyczną (2014)
  • Lux na chór, orkiestrę i warstwę elektroakustyczną (2015)
  • Harmobuzz na live electronics (2015)
  • Verstimmung II na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2015)
  • Sonar 7 na 2 fortepiany strojone w odległości 1/4 tonu (2015)
  • Sonar 8 na 2 fortepiany strojone w odległości 1/4 tonu i warstwę elektroniczną live (2016)
  • A Trip na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2016)
  • Ctl-shift-play na EWI i system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2017)
  • Die Voegel von Pischelsdorf na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2017)
  • In aqua scribere, instalacja dźwiękowa, warstwa dźwiękowa instalacji graficznej Krzysztofa Kuli (2018)
  • Elipsofon JJ, instalacja dźwiękowa, wielokanałowa projekcja dźwięku, warstwa dźwiękowa instalacji graficznej in situ Grzegorza Banaszkiewicza (2018)
  • Transmission I na 2 fortepiany nastrojone w odległości 1/4 tonu, preparowaną gitarę elektryczną i live electronics (2018)
  • Źródło, Kaplica Sykstyńska, Rozmowa ojca z synem, Epilog, cztery sceny baletowe do spektaklu Tryptyk rzymski, do tekstów Karola Wojtyły w reżyserii Andrzeja Marczewskiego na Daxophone, obiekty dźwiękowe i live electronics z wielokanałową projekcją przestrzenną dźwięku (2018)
  • Melting Crystal na fortepian i live electronics (2018)
  • No Butterflies na syntezator modularny i komputer (2019)
  • Anagram: lamentoso, almeno sto, al mosto n’è, molestano, olmo sante, Amleto son, al mo steno, male stonò, al mo notes, mante sonò, e smaltono, cykl na obiekty dźwiękowe, saksofon i komputerowe środki elektroakustyczne (2019)
  • Interpolations na fortepian na 4 ręce (2019)
  • Abstract Objects 2 na skrzypce, syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku (2020)
  • Abstract Objects 3-5 na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku (2020)
  • Approaching na 2 fortepiany, 2 perkusje i warstwę elektroakustyczną (2020)
  • Polyattractor na orkiestrę laptopową (2021)
  • Nonlinear Estimation na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku (2021)

  • Ciprianus Magnus na system projekcji przestrzennej dźwięku ambisonics (2021)
  • 7 lotów Pirxa, cykl utworów muzycznych na syntezator modularny, instrumenty dęte, perkusję i komputerową projekcję dźwięku (2021)
  • Abstract Objects 7 na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku (2022)
  • Disseminating the Circumference na system ambisonics 6 rzędu (2023)
  • Freescape na system ambisonics 6 rzędu (2023)
  • Do snu na zespół kameralny; system projekcji dźwięku L-ISA (2025)

Publikacje

książki

Konstrukcje i przekształcenia częstotliwościowe barw harmonicznych w utworze Interferencje na kwintet fortepianowy i dźwięki elektroniczne ad libitum, Uniwersytet Śląski, Oficyna Drukarsko-Wydawnicza Akant, Katowice 2013

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 22 635 91 40

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry