litewski kompozytor, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. w 1969 r.
Jest absolwentem klasy kompozycji Juliausa Juzeliūna w Litewskiej Akademii Muzycznej (1996), a także studiów magisterskich z zakresu muzyki elektronicznej w Mills College (USA, 2005), które odbył jako stypendysta Fulbrighta. Swoją technikę kompozytorską doskonalił pod okiem Jonathana Harveya i Alvina Currana. Ponadto otrzymał stypendium UNESCO-Aschberg na pobyt w Banff Centre for the Arts w Kanadzie (2000), nagrodę kompozytorską Elizabeth Mills Crothers w Mills College (2005), stypendium Sira Williama Glocka, umożliwiające udział w Międzynarodowych Kursach Letnich w Dartington (Wielka Brytania, 1996). Otrzymał także szereg grantów Fundacji Sorosa, umożliwiających uczestnictwo w wielokulturowych projektach w Mołdawii, Mongolii, Chinach, Holandii i na Ukrainie. W 2001 był kompozytorem-rezydentem Visby International Centre for Composers (Szwecja).
Został laureatem II nagrody międzynarodowego konkursu muzyki elektroakustycznej „Short Cuts: Beauty” w Niemczech (2006).
W latach 1998 – 2005 był przewodniczącym litewskiego oddziału International Society for Contemporary Music i dyrektorem artystycznym festiwalu muzyki współczesnej w 2001. Podczas Asia Pacific Conference & Festival w Wellington w Nowej Zelandii wygłosił wykład Real Time Interaction with the Computer in Performance (2007).
Bogactwo barw, recykling technik i eksploracja możliwości ekspresyjnych tradycyjnych instrumentów to główne cechy kreowanych przez Germanavičius pejzaży dźwiękowych. W dziełach litewskiego kompozytora pobrzmiewają echa minimalizmu – ażurową tkankę swych utworów składa bowiem z kontrastujących ze sobą, fakturowych quasi-miniatur.
Utwory Germanavičiusa były wykonywane przez znane orkiestry i zespoły litewskie i zagraniczne, takie jak Cuarteto Latinoamericano (Meksyk), Amstel Saxophone Quartet (Holandia), Stockholm Saxophone Quartet (Szwecja), Helikon Ensemble (Kanada), KammarensembleN (Szwecja), Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, litewska Orkiestra Kameralna. Jego muzyka jest prezentowana na festiwalach na Litwie (Gaida, Jauna muzika, Iš arti, Thomas Mann Festival, ISCM World Music Days) i na całym świecie: Vancouver New Music, Niagara International Chamber Music Festival, Ergo Projects (Kanada), Other Mind BRINK Music Series, Signal Flow Music and Intermedia Festival (USA), Est-Ouest (Francja), Gaudeamus Music Week, Night of the Unexpected (Holandia), ISCM World Music Days (Hong Kong i Japonia), Foro International de Musica Nueva (Meksyk), Dni muzyki Nowej (Mołdawia), Caravan (Mongolia), 8. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (Polska), Kyiv Music Fest, 2D2N of New Music, Barok i Awangarda, Przeszłość i Przyszłość (Ukraina), Muzyka Przyjaciół (Rosja), Europa-Azja, Mus-Transit (Tatarstan), Musicacoustica (Chiny), a także podczas koncertów w Anglii, Austrii, Danii, Łotwie, Holandii, Szwecji, Szwajcarii, Niemczech, USA.
W 2013 Germanavičius wziął udział w powstaniu polsko-litewskiej suity multimedialnej Frater w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”. Utwór jest pracą zbiorową kompozytorów polskich (Zygmunta Koniecznego, Anthony'ego Milosza i Cezarego Duchnowskiego) oraz litewskich (Broniusa Kutavičiusa, Arvydasa Malcysa i Vytautasa Germanavičiusa), poświęconą setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.
aktualizacja: lipiec 2016 (wa)