Skip to main content

Głowicka Katarzyna

Głowicka Katarzyna

  • Kompozytor

kompozytorka; ur. 12 października 1977, Oleśnica. Studiowała w Akademii Muzycznej we Wrocławiu kompozycję pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem w 2001). W 2000 przebywała na rocznym stażu w Conservatoire National de Région de Strasbourg u Ivana Fedele. Jest również absolwentką Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie Louisa Andriessena. W 2008 otrzymała tytuł doktora nauk (PhD) w Sonic Arts Research przy Centre Queen’s University w Belfaście.

Brała udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich w Krakowie, Wiedniu, Radziejowicach, Brukseli, Apeldoorn (Holandia), Dartington (Anglia) i Avignonie, prowadzonych m.in. przez Louisa Andriessena, Jonathana Harveya, Hannę Kulenty, Zygmunta Krauzego, Tristana Muraila, Martijna Paddinga i Bogusława Schaeffera. W 1999 była stypendystką Komisji Europejskiej w Holandii, w 2000 – Deutscher Akademischer Austauschdienst. Korzystała również z grantu Williama Glocka na udział w Międzynarodowej Letniej Szkole w Dartington (2001). W latach 2002-2007 otrzymywała stypendia Rządu Holenderskiego, Brytyjskiego i Francuskiego. W 2008 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Głowicka jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura (1998 – I nagroda, 2000 – III nagroda), Nagrody Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika (2000), II nagrody i nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentacji i Kompozycji we Wrocławiu (2001) oraz II nagrody i Nagrody Prezydenta miasta Wrocławia na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II (2003).

Utwory Katarzyny Głowickiej wykonywane były w kraju i za granicą, m.in. w Europie, obu Amerykach, Australii podczas takch festiwali, jak World New Music Days, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, „Warszawskiej Jesieni”, „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, „Suite” i „Gaudeamus Music Week” w Amsterdamie, „Oproven” w Den Bosch, „Oerel” na wyspie Terscheling, „Yo!” w Utrechcie, „Wien Modern”, „Steve Reich Festival” w Hadze, „Biennale di Venezia”, International Computer Music Conference w Barcelonie, International Women in New Music Festival w Kalifornii.

Dzieła Katarzyny Głowickiej wykonują BBC Scottish Ensemble, European Contemporary Orchestra, Orkest De Ereprijs, Ensemble Recherche, Holland Symfonia, Nederlands Vocaal Laboratorium, Jonathan Petera Kenny (kontratenor), Ties Mellema (saksofonista).

Muzyka kompozytorki transmitowana była przez Polskie Radio, holenderskią telewizję VPRO i austriackie radio ORF. Jej monograficzna płyta Red Sun wydana została przez Bôłt Records (2014).

Jej projekt operowy Grabarz Królów do libretta Jerzego Łukosza, został wybrany do realizacji w ramach projektu „The Genesis Prize for the Opera” w Londynie (2001).

Utwory Głowickiej zamawiane były przez renomowane międzynarodowe zespoły i solistów, m.in. BBC Scottish Ensemble, Ensemble Recherche, Holland Symfonia, European Contemporary Orchestra. Quasi Rublev, zainspirowany filmem Andrieja Tarkowskiego, został zamówiony przez fundację Fonds Podium Kunsten w Holandii. Concerto grosso „Silent times” powstało w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki Tańca.

W latach 2008-2018 prowadziła wykłady z zakresu muzyki elektronicznej i kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Obecnie zatrudniona jest na etacie naukowo-dydaktycznym w International Creative Buisness School na Uniwersytecie In-Holland w Hadze: kieruje realizacją programu Creative Agency.

Wraz z mężem, kompozytorem Henrym Vegą, i wizualizatorem Emmanuelem Floresem stworzyli Fundację ARTEk. Z Krystianem Ladą współtworzy The Airport Society, której celem są realizacje utworów multimedialnych na skrzyżowaniu współczesnej opery, aktywizmu i społecznego zaangażowania.

aktualizacja: 2012 (Zespół POLMIC), 2022 (wa)

Strona internetowa kompozytorki: www.glowicka.com

Twórczość

Katarzyna Głowicka specjalizuje się w nowych systemach kompozycji. Jej twórczość obejmuje szeroki zakres działań muzycznych. Tworzy muzykę filmową, operową, baletową i symfoniczną. Jej dzieła wyróżniają się siłą ekspresjii i specyficznym kolorytem. Autorka poszukuje unikatowych środków wyrazu dla każdego utworu i często wykorzystuje komputer zarówno jako instrument muzyczny, jak i narzędzie kompozycji.

Katarzyna Głowicka

Kompozycje

Kołysanka na chór dziecięcy i kwartet smyczkowy (1994)

Pieśń Świętego Franciszka na chór mieszany (1995)

Gindry na tenor i orkiestrę smyczkową (1997)

Sonatina na fortepian i wiolonczelę (1997)

Summer’s Day, trzy pieśni do słów Szekspira na kontratenor (lub sopran) z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego (1999)

Wild Women’s Voices na taśmę (1999)

Kwartet smyczkowy (2000)

Deliberately intrusive na zespół De Ereprijs (2001)

Jane-Plane Litany na zespół instrumentalny (2001)

Autumn Concerto na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną (2001)

Cape Adare na akordeon i saksofon sopranowy (2002)

Summer’s day. 2nd song, wersja na gitarę solo (2002)

Jego wybrał Pan, kantata na sopran, chór i orkiestrę symfoniczną (2002)

Microgalaxis na zespół wokalny (2003)

Marsyas for 3 baroque instruments (2003)

Mothball, the war dance, chamber song- dramatic piece (2003)

Surface Tension for ensemble (2003)

Le Voyage, muzyka do przedstawienia baletowego (2004)

Receiding Sands in Place of Time – Breath na orkiestrę (2004)

Lute of Aquarious for waterfone and electronics (2004)

Contre Bruit na kwartet saksofonowy i komputer (2004)

Dust Point Red na klawesyn i komputer (2005)

The King’s Gravedigger, opera kameralna (2006)

Exophony na orkiestrę i elektronikę (2006)

Exophony, stereophonic and sextophonic version (2006)

Thimble trance na klawesyn i elektronikę (2006)

Quasi Rublev na klawesyn, elektronikę i wideo (2006,2009)

Opalescence na 3 głosy i komputer (2007)

Exophony II na orkiestrę i taśmę (2007)

Presence na fortepian i elektronikę (2007)

Kyrie na 3 głosy i elektronikę (2007)

Perpetuity na zespół smyczkowy i elektronikę (2008)

Turbulence for piano, electronics and video (2009)

Luminescence na 5 głosów i elektronikę (2009)

Springs' Day - 4 Love Sonnets na kwartet smyczkowy i elektronikę  (2009)

Retina na fortepian, elektronikę i wideo (2010)

Springs and summers, concert for voice, string quartet and electronics (2010)

Container, teatr muzyczny (2010)

White Dust na klawesyn i elektronikę (2010)

La Notte na sekstet wokalny (2011)

Music in 3 Parts na orkiestrę i elektronikę (2012)

Red Sun na fortepian i elektronikę (2012)

Sun Spot na fortepian i elektronikę (2013)

Favola na fortepian i elektronikę (2013)

Transient na fortepian i elektronikę (2013)

Absence na fortepian (2013)

Tolku Bols na chór mieszany (2013)

Sun Spotmusic video by Zuzanna Solakiewicz (2013)

Amour Tenace, music for silent film of Max Linder (2013)

Midnight Choirs na klarnet basowy i elektronikę (2014)

Requiem for an Icon, opera kameralna (2015)

Gdy Stąpa na 3 głosy żeńskie a cappella (2016)

Opera for the Unknown Woman, opera kameralna (2016)

Den Heart na taśmę (2017)

Aria di potenza, music theater (2017)

I Feel  na kwartet wokalny a cappella (2018)

Unknown, I live with you, music theater installation (2018)

Farewell river na 2 akordeony i taśmę (2019)

She walks in beauty na 3 głosy żeńskie a cappella (2020)

Lilian, radio play (2020)

Three Pandemic Songs na głos, kwartet smyczkowy i elektronikę  (2021)

Music for promotional movie Penderecki's Garden (2021)

Music for dance movie Sync (2021)

Muzyka filmowa

Muzyka do filmu dokumentalnego Waiting for Tereska (2018)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry