Skip to main content

Gołąb Maciej

Gołąb Maciej

  • Muzykolog
muzykolog; ur. 25 października 1952 roku w Lęborku. W latach 1971-1976  odbywał studia muzykologiczne  na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem Józefa M. Chomińskiego, Zofii Lissy i Anny Czekanowskiej. W 1981 obronił  pracę doktorską pt.:  Teoria i jej kompozytorskie aspekty w muzyce dwunastotonowej I połowy XX wieku,  w 1990  uzyskał tytuł doktora habilitowanego na podstawie dysertacji Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina, a w 1999 tytuł naukowy profesora.
W okresie 1978/79 był asystentem, w 1979-81 starszym asystentem, a w latach 1981-94 adiunktem w Instytucie Muzykologii UW. W latach 1991-2005 pracował jako profesor nadzwyczajny w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, a w latach 1994-2003 Instytucie Muzykologii UW (1994-2003). W 2003 objął funkcję kierownikiem Zakładu, a od 2009  Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W okresie od 1993 do 2008 roku wypromował 6 doktorów muzykologii, oraz poprowadził 42 magisteriów z zakresu kulturoznawstwa (UWr) i 19 z zakresu muzykologii (UW). Wystąpił z wykładami na 11 uczelniach polskich i zagranicznych (m. in. jako visiting Professor w Johannes Gutenberg-Universität w Moguncji i w Indiana University w Bloomington). Brał także czyny udział w 33 sympozjach muzykologicznych (głównie międzynarodowych). W 2005 objął redakcję naukową wydawnictw muzykologicznych „Musicologia Wratislaviensia". W latach 1996-2006 zasiadał w Radzie Naukowej w Instytucie Sztuki PAN. Od 1996 jest członkiem Rady Redakcyjnej czasopisma „Muzyka" (w latach 1996-2002 pełnił funkcję redaktora naczelnego tego pisma).

Twórczość

Maciej Gołąb specjalizuje się w historii, teorii i estetyce muzyki XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem metodologii badań muzykologicznych (Józef Michał Chomiński. Biografia i rekonstrukcja metodologii, Wrocław 2008) i twórczości Chopina. Problematykę tonalności i harmoniki w twórczości Chopina podjął we wspomnianej rozprawie habilitacyjnej (Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina, Kraków 1991), a także licznych artykułach, poruszających szczegółowe aspekty Chopinowskiej harmoniki. Wiele miejsca poświęcił także badaniu przemian stylistycznych w twórczości Chopina w ujęciu teoretycznym i metodologicznym, jest także redaktorem pracy zbiorowej Przemiany stylu Chopina (Kraków 1993).

Publikacje

książki

Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku, Wydawnictwo „Pomorze”, Bydgoszcz 1987

Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990

Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina, PWM, Kraków 1991

Przemiany stylu Chopina, Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis, Vol. B/I. (red. Maciej Gołąb), PWM, Kraków 1993

Chopins Harmonik. Chromatik in ihrer Beziehung zur Tonalität, [Übersetzung aus dem Poln. Beatrysa Hirszenberg], Bela-Verlag, Köln 1995

Józef Koffler, Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis, Vol. B/III, Musica Iagellonica, Kraków 1995

Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003

Józef Koffler: Compositional Style and Source Documents, [Translated by Maksymilian Kapelański, Linda Schubert and Marek Żebrowski]. With a foreword by Antony Polonsky and a CD of examples edited by Mateusz Gołąb. Polish Music History Series, Vol.8, Los Angeles 2004

Muzykologia we Wrocławiu. Ludzie – historia – perspektywy, (red. Maciej Gołąb), "Musicologica Wratislaviensia" 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005

Józef Michał Chomiński. Biografia i rekonstrukcja metodologii, , "Musicologica Wratislaviensia" 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008

Musical Work Analysis. An Epistemological Debate, [Translated by Wojciech Bońkowski], Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien 2008

Chopin w kulturze polskiej, (red. Maciej Gołąb), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009

artykuły

Przemiany stylu Chopina, w: Fryderyk Chopin. Życie – dzieło – tradycja, http://www.chopin.pl/

Stylistic Change in Chopin’s Music, in: Fryderyk Chopin. Life – Works – Tradition, The Fryderyk Chopin Society in Warsaw, http://www.chopin.pl/ewolucja_stylu.en.html

Z badań nad przeobrażeniami tradycyjnej pieśni weselnej Opoczyńskiego, „Muzyka” XIX (1974), 3, s. 49-62

Technika struktur dodekachordalnych w „6 bagatelach" op.9 i w „3 małych utworach" op.11 Antona Weberna, „Muzyka” XXIII (1978), 3, s. 67-84

Teoria i praktyka tropów Josefa Matthiasa Hauera, „Muzyka” XXV (1980), 1, s. 3-24

Dodekafonia. Pojęcia, problemy i metody analizy, „Muzyka” XXVI (1981), 1-2, s. 3-15

Uwagi o dodekafonii Józefa Kofflera, „Ruch Muzyczny” XXVI (1982), 14, s. 3-4

Przesłanki dwunastotonowego przewrotu (1910-1920), „Muzyka” XXVIII (1983), 2, s. 61-79

Pierwsze manifesty dodekafoniczne (1920-1925), „Muzyka” XXVIII (1983), s. 53-77

Metoda dwunastotonowa Arnolda Schönberga. Teoretyczne podstawy (1925-1940), „Muzyka” XXVIII (1983), 4, s. 65-83

Koncepcje notacji dwunastostopniowej w I połowie XX wieku w świetle kryzysu notacji tradycyjnej, w: Dzieło muzyczne. Teoria, historia, interpretacja (red. Irena Poniatowska), PWM, Kraków 1984

Analiza i dzieło. Na marginesie polemik wokół teorii Heinricha Schenkera, „Muzyka” XXXI (1986), 4, s. 25-41

Główne nurty badań Schenkerowskich. Bibliografia z lat 1904-1984, „Muzyka” XXXI (1986), 4, s. 67-84

Zwölftontechnik bei Józef Koffler. Ein polnischer Beitrag zur Geschichte der Dodekaphonie in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts, „Musik des Ostens“ 1986, Bd. 10, s. 167-179

Leksykon terminologii Schenkerowskiej, „Muzyka” XXXI (1986), 4, s. 59-66

Józef Koffler. At the Sources of the Polish Avant-Garde in Music, “Polish Music” XXI (1987), s. 3-13

O „akordzie tristanowskim” u Chopina, „Rocznik Chopinowski” XIX (1987), s. 189-198

Analyse und Werk – Zu den Polemiken über Heinrich Schenkers Theorie, „International Review of the Aesthetics and Sociology of Music” XIX (1988), 2, s. 197-215

„Pentezilea” na sopran i orkiestrę op. 18 Karola Szymanowskiego. Zagadnienia semantyki, składni, formy i techniki dźwiękowej, „Muzyka” XXXVII (1992), 1, s. 21-39

Akkord und Stimmführung in den chromatischen Fakturen bei Chopin, w: Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale (ed. by Rosana Dalmonte and Mario Baroni), Trento 1992

Analiz i proizwiedienie. Za skobkami polemiki wokrug teorii Heinricha Szenkera, „Muzykalnaja Akademia” (1993), 3, s. 221-222

Metodologiczne aspekty badań nad przemianami stylu Chopina, w: Przemiany stylu Chopina (red. Maciej Gołąb), Kraków 1993

Twórczość Józefa Kofflera. Problem kształtowania się stylu, „Muzyka” XXXVIII (1993), 2, s. 29-56

Johannes Brahms na Uniwersytecie Wrocławskim, „Ruch Muzyczny” XXXIX (1995), 7, s. 17-20

Józef Michał Chomiński (1906-1994), „Rocznik Chopinowski”, XXI (1995), s. 9-16

Ludwik Bronarski (1890-1975), „Rocznik Chopinowski”, XXI (1995), s. 265-275

Das Problem der Haupttonart in den Werken von Chopin, “Chopin Studies” V (1995), s. 235-244

Józef Koffler i Szkoła Wiedeńska, „Muzyka” XLI (1996), 2, s. 3-16

Documenta Koffleriana. Przegląd materiału źródłowego i perspektywy dalszych badań, „Muzyka” XLI (1996), 2, s. 131-137

Józef Koffler – kompozytor nadal nieznany, (cz. I), „Ruch Muzyczny” XL (1996), 4, s. 10-13

Józef Koffler – kompozytor nadal nieznany, (cz. II), „Ruch Muzyczny” XL (1996), 5, s. 7-9

Harmonielehre an der Königlichen Universität zu Warschau während der Studienzeit von Chopin. Positionen und Beziehungen zu den deutschen, französischen und österreichischen musiktheore-tischen Traditionen,  w: Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich. Zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen im 19. und 20.Jahrhundert (red. Christoph-Hellmut Mahling i Kristina Pfarr), Tutzing 1996

Das Schaffen Józef Kofflers – Probleme einer Stilgestaltung, w: Verfemte Musik. Komponisten in den Diktaturen unseres Jahrhunderts (red. Joachim Braun, Vladimir Karbusicky i Heidi Tamar Hoffmann), Frankfurt am Main 1997

Dziewiętnastowieczne transkrypcje Poloneza cis-moll op.26 nr 1 Fryderyka Chopina na skrzypce i fortepian, III International Musicological Conference „Karol Lipiński. Życie, działalność, epoka”, Wrocław 1993, „Muzyka” XLII (1997), 4, s. 59-75

Transkriptionen aus dem 19.Jahrhundert für Violine und Klavier der Polonaise cis-Moll Op.26 Nr.1 von Chopin, w: Festschrift Christoph-Hellmut Mahling zum 65.Geburtstag (red. Axel Beer, Kristina Pfarr i Wolfgang Ruf), Tutzing 1997

Ludwik Bronarski (1890-1975), „Chopin Studies” VI (1999), s. 157-167

Sechs Stücke für Orchester op.6 Antona Weberna. Arnolda Schönberga podręczny egzemplarz pierwodruku berlińskiego (1913), w: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana Zygmuntowi M. Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin (red. Piotr Poźniak), Kraków 1999

Transformations of Chopin’s Style - Introduction,, w: Transformations of Chopin's Style, “Polish Music Journal” III (2000), 1, s.1-6, http://www.usc.edu/dept/polish_music/PMJ/issues.html

Dziewiętnastowieczne transkrypcje muzycznych arcydzieł. Próba typologii na przykładzie utworów Fryderyka Chopina, „Muzyka” XLV (2000), 1, s. 23-45

Konteksty historii analizy muzycznej, „Muzyka” XLV (2000), 4, s. 31-59

„Pentezilea” na sopran i orkiestrę op. 18 Karola Szymanowskiego. Zagadnienia semantyki, składni, formy i techniki dźwiękowej, w: Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych. Studia pod redakcją Zofii Helman, Kraków 2001

Wegbereiter der polnischen Avantgarde. Józef Koffler, ein Komponist zwischen Zwölftontechnik und osteuropäischer Folklore, w: „Verfolgung und Wiederentdeckung“. Protokolle der Gesprächskonzerte des Vereins „Musica Reanimata“ (red. Bettina Brand), Saarbrücken 2001

Semantics, Syntax, Form and Compositional Technique in „Penthesilea” by Karol Szymanowski, w: The Songs of Karol Szymanowski and His Contemporaries (ed. by Zofia Helman, Teresa Chylińska and Alistair Wightman), Los Angeles 2002

Bemerkungen über das Phonosystem der Theateraufführung am Beispiel von TIS MW2 von Bogusław Schaeffer (1963), w: Musiktheater im Spannungsfeld zwischen Tradition und Experiment (1960-1980) (red. Christoph-Hellmut Mahling i Kristina Pfarr), Tutzing 2002

Substancje i latencje muzyczne w kontekście psychofizjologicznej teorii poznania, „Kwartalnik Filozoficzny” XXX (2002), 3, s. 69-89

Dzieło muzyczne. Między historią, teorią a estetyką muzyczną, „Muzyka” XLVII (2002), 3-4, s. 91-103

Józef Koffler: The First Polish Composer of Twelve-Tone Music, „Polish Music Journal” VI (2003), http://www.usc.edu/dept/polish_music/PMJ/issues.html

Dziewiętnastowieczne transkrypcje Poloneza cis-moll op.26 nr 1 Fryderyka Chopina na skrzypce i fortepian, w: Karol Lipiński. Życie, działalność, epoka (red. Maria Zduniak), Wrocław 2003

Nineteenth-century Transcriptions of Masterworks. An Attempt at Typology on the Example of Works by Frederick Chopin, w: Chopin 1849/1999. Aspekte der Rezeptions- und Interpretationsgeschichte (red. Andreas Ballstaedt), Schliengen 2003

Próba definicji fonosystemu przedstawienia teatralnego na przykładzie TIS MW2 Bogusława Schaeffera, „Pamiętnik Teatralny” LII (2003), 3-4, s. 305-319

On the Fragments of Music by Fryderyk Chopin from the Last Sheet of the Autograph of the Trio in g minor Op. 8, w: Chopin’s Work. His Inspirations and Creative Process in the Light of the Sources (red. Artur Szklener), Warszawa 2003

Studia Fryderyka Chopina w Szkole Głównej Muzyki Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego (1826-1829), w: Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego (red. Jerzy Miziołek), Warszawa 2003

O Jana Karłowicza próbach reformy notacji muzycznej, „filologicznej” transkrypcji Preludium h-moll Chopina i kilku wokół tych faktów polemikach, w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata (red. Tomasz Jeż), Kraków 2003

Muzykologia we Wrocławiu, „Przegląd Uniwersytecki” X (2004), 6, s. 19-21

Musikwissenschaft in Wrocław, „Akademisches Kaleidoscop“ II (2004), 2, s.19-22

O poznaniu i rozumieniu dzieła muzycznego, w: O nauce i sztuce (red. Jan Mozrzymas), Wrocław 2004

Wczesna twórczość kompozytorska Witolda Lutosławskiego – jej konteksty estetyczne i ideologiczne, w: Witold Lutosławski i jego wkład do kultury muzycznej XX wieku (red. Jadwiga Paja-Stach), Kraków 2005

Imaginatio crucis w ostatniej pieśni Chopina?, w: Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej (red. Waldemar Baraniewski i in.), Warszawa 2005

Arnold Schönbergs Handexemplar des Erstdruckes der von Anton Webern, w: Jüdische Musik und ihre Musiker im 20. Jahrhundert (red. Wolfgang Birtel, Joseph Dorfman i Christoph-Hellmut Mahling), Mainz 2006

Nieznane monografie Józefa Michała Chomińskiego o pieśniach Edwarda Griega (1936) i nauce harmonii (1947), „Muzyka” LI (2006), 1, s. 71-83

Między analizą a interpretacją dzieła muzycznego, w: Sztuka interpretacji (red. Bronisław Czajkowski), Wrocław 2006

Fryderyka Chopina propozycje dla Europy, w: Romantycy i Europa. Marzenia – doświadczenia – propozycje (red. Marta Piwińska), Warszawa 2006

Polska i ukraińska muzyka ludowa w twórczości kompozytorskiej Józefa Kofflera (1896-1944), seria „Mystectwoznawstwo”, 2007 nr 7, s. 72-80

Garść informacji o Józefie Kofflerze i jego rodzinie z ksiąg metrykalnych gminy żydowskiej w Stryju, „Muzyka” LI (2007), 2, s. 55-67

Profesor Maria Zduniak jako historyk kultury muzycznej, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej (red. D. Kanafa), t. XI, Wrocław 2008

The Evolution of Józef Chomiński’s Theory of Sonology: An Assessment, „Muzyka” LII (2008), 1, s. 17-29

hasła encyklopedyczne

Grażyna Bacewicz, w: Kammermusik A-G (red. Ingeborg Allihn), VEB Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1988

Józef Koffler, w: Komponisten der Gegenwart (red. Hanns-Werner Heister and Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992

Bogusław Julien Schaeffer, w: Komponisten der Gegenwart (red. Hanns-Werner Heister i Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992

Hauer Joseph Matthias, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 1993

Koffler Józef, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna po red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klm”, PWM, Kraków 1997

Bloch Augustyn, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart (red. Ludwig Finscher), Personentail 3 „Bj-Cal”, Bärenreiter, Kassel 2000

Koffler Józef, w: The New Grove Dictionary of Music, Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 13, Macmillan Publishers Limited, London 2001

Koffler Józef, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart (red. Ludwig Finscher), Personenteil 10 „Kem-Ler“, Bärenreiter, Kassel 2003

Schönberg Arnold, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (red. Elżbieta Dziębowska), t. „s-sł”, PWM, Kraków 2007

recenzje, komentarze, sprawozdania

Jim Samson: The Music of Chopin. London, Boston and Henley 1985, „Muzyka” XXXI (1986), 4, s. 110-115

I Międzynarodowy obóz muzykologiczny „Wakacje z Chopinem”. Warszawa—Antonin—Poznań, 12-25 września 1988 roku, [sprawozdanie], „Rocznik Chopinowski” XIX (1987), s. 321-324

Helmut Federhofer: Heinrich Schenker. Nach Tagebüchern und Briefen in der Oswald Jonas Memorial Collection. Hildesheim, Zürich, New York 1985, [recenzja], „Muzyka” XXXIII (1988), 3, s. 108-113

First International Musicological Camp – Holiday with Chopin. Warsaw, Antonin, Poznań, 12-25 September 1988, „Chopin Studies” III (1990), s. 373-375

Jim Samson (Ed.): Chopin Studies. Cambridge, New York, New Rochelle, Melbourne, Sydney 1988, „Muzyka” XXXV (1990), 1, s. 75-80

Basic Publication for Chopin Studies (J.M.Chomiński, T.D.Turło: Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków 1990), „Polish Art Studies” XIV (1992), s.389-392.

Tadeusz A. Zieliński: Chopin. Życie i droga twórcza. Kraków 1993, „Ruch Muzyczny” XXXVIII (1994), 8, s. 1 i 7

Józef Michał Chomiński, Teresa Dalila Turło: Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków 1990, „Rocznik Chopinowski” XXI (1995), s. 337-341

„Musica Iagellonica”, Vol.1, Year 1995, Zygmunt M. Szweykowski – General Editior. Kraków 1995, XLI „Muzyka” (1996), 1, s. 131-134

Verfemte Musik. Komponisten in den Diktaturen unseres Jahrhunderts. Ed. by J. Braun, V. Karbusicky and H.T. Hoffmann. Frankfurt am Main 1995, „Muzyka“ XLI (1996), 2, s. 187-192

Alicja Jarzębska: Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku. Kraków 1995, „Muzyka” XLII (1997), 3, s. 138-141

Alicja Jarzębska: Ideas of Serial Relations in Twentieth-Century Music. Kraków 1995, „Musica Iagellonica” II/1997, s. 291-295

Od Redakcji, w: Chopin. Translatio – transcriptio – tansfiguratio, „Muzyka” XLII (1997), 4, s. 3-6

Festschrift Christoph-Hellmut Mahling zum 65.Geburtstag. Ed. by Axel Beer, Kristina Pfarr and Wolfgang Ruf, Mainzer Studien zur Musikwissenschaft, Bd. 37, Tutzing 1997, „Muzyka“ XLIV (1999), 1, s. 149-154

Od Redakcji, w: Karol Rathaus, „Muzyka” XLIV (1999), 4, s. 3-9

Od Redakcji, w: Konteksty analizy muzycznej, „Muzyka” XLV (2000), 4, s. 3-4

„Muzyka”, w: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949-1999 (red. Edward Krasiński), Warszawa, 2002

Wprowadzenie, w: Muzykologia we Wrocławiu. Ludzie – historia – perspektywy (red. Maciej Gołąb), „Musicologica Wratislaviensia” 1, Wrocław 2005, s. 5-9

Od Redakcji, w: Filozofia o muzyce, „Muzyka” L (2005), 1, s. 3-4

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry