Skip to main content

Gradstein Alfred

Gradstein Alfred

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor
kompozytor; ur. 30 października 1904, Częstochowa; zm. 29 września 1954, Warszawa. Do 1925 studiował jednocześnie na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Romana Statkowskiego i dyrygenturę w klasie Henryka Melcera w Konserwatorium Warszawskim. Studia muzyczne kontynuował w latach 1926-27 w Hochschule für Musik w Wiedniu u Josepha Marxa (kompozycja) i Clemensa Kraussa (dyrygentura).
W 1928 przeniósł się do Paryża – tu zostało wydanych wiele jego kompozycji. Od 1937 do 1939 prowadził akcję umuzykalniającą w środowiskach robotniczych we Francji, najpierw sam, później jako organizator koła prelegentów.
Podczas II wojny światowej przebywał na południu Francji. Do Polski powrócił w 1947 i zamieszkał w Warszawie. Stał się gorliwym rzecznikiem realizmu socjalistycznego w muzyce i ograniczał się do prostych form oraz środków, wysuwając na plan pierwszy aktualną tematykę. W 1951 jego kantata do słów Władysława Broniewskiego Słowo o Stalinie na alt solo, chór męski i orkiestrę (1951) zdobyła II nagrodę na Festiwalu Muzyki Polskiej, zaś w 1952 za ten sam utwór otrzymał Nagrodę Państwową.
Kompozytor był jednym z pierwszych i najbardziej aktywnych twórców pieśni masowych – napisał ich ponad 60, a największym szlagierem tamtych czasów był walc Na prawo most, na lewo most (do słów Heleny Kołaczkowskiej).
Oprócz pracy kompozytorskiej Alfred Gradstein zajmował się działalnością organizacyjną – w latach 1948-50 sprawował funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich.
W 1953 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

aktualizacja: czerwiec 2008

Kompozycje

Cztery miniatury na fortepian (1925)

Walc na skrzypce i fortepian (1925)

Trzy piosenki dziecięce na głos i fortepian (1926)

Scherzo na fortepian (1927)

Fantazja na wiolonczela i fortepian (1928)

Kwartet smyczkowy (1929)

Cztery mazurki na fortepian (1929)

Kołysanka nr 2 na fortepian (1929)

Humoreska nr 1 na fortepian (1930)

Etiuda nr 1 na fortepian (1930)

Koncert fortepianowy (1932)

Zaloty, scena baletowa na orkiestrę (1935)

Capriccio-valse na fortepian (1936)

Sonatina na skrzypce i fortepian (1937)

Etiuda nr 1 na skrzypce i fortepian (1940)

Tryptyk na skrzypce i fortepian (1940)

Kanon na skrzypce i fortepian (1940)

Hommage à Chopin, 12 etiud na fortepian (1940-45)

Piętnaście kolęd polskich na chór męski a cappella (1941)

Tańce polskie, scena baletowa na orkiestrę (1942)

Sonata klasyczna na fortepian (1943)

Preludium i mazurek na fortepian (1944)

Humoreska nr 2 na fortepian (1945)

Adagio i scherzo na fortepian (1948)

Dwie pieśni do słów Władysława Broniewskiego na głos i fortepian (1948)

Pieśń o braterstwie na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego (1948)

Pieśń jedności [wersja I] na głos z fortepianem (1948)

Pieśń jedności [wersja II] na chór mieszany (1948)

Wieczór zimowy, piosenka w stylu epoki na głos z fortepianem do słów Aleksandra Puszkina (1949)

Piosenka o Warszawie [wersja I] na głos z fortepianem do słów Włodzimierza Słobodnika (1949)

Piosenka o Warszawie [wersja II] na chór mieszany do słów Włodzimierza Słobodnika (1949)

Młody kraj na głos z fortepianem do słów Marii Wronckiej (1950)

Na prawo most, na lewo most na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1950)

Pieśń przodowników pracy na głos z fortepianem do słów Leopolda Lewina (1950)

Warszawa-Berlin-Praga na głos z fortepianem do słów Wojciecha Lipniackiego (1950)

Słowo o Stalinie, kantata na alt (lub baryton) solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną do słów Władysława Broniewskiego (1951)

Dwaj chłopcy na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1951)

Marsz ZMP na głos z fortepianem do słów Jerzego Jurandota (1951)

Na ćwiczenia na głos z fortepianem do słów Leona Pasternaka (1951)

Zetempowiec na głos z fortepianem do słów Jacka Bocheńskiego (1951)

Mój dom na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1952)

Osiem utworów dla dzieci na fortepian na 4 ręce (1952)

Od Różana trakt na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka (1952)

Spacer wieczorny na głos z fortepianem do słów Romana Sadowskiego (1952)

Melodia i taniec na skrzypce i fortepian (1953)

Cześć Partii na głos z fortepianem do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego (1953)

Kto wie na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1953)

Wzejdą złote kłosy [wersja I] na głos z fortepianem do słów Hanny Wolskiej (1953)

Wzejdą złote kłosy [wersja II] na chór mieszany do słów Hanny Wolskiej (1953)

Biały gołąb, kantata na chór dziecięcy a cappella (1954)

Goście z miasta na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego (1954)

Piosenka o kwiatach i drzewach na Placu Konstytucji na głos z fortepianem do słów Jerzego Kiersta (1954)

Spotkanie z Warszawą na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka (1954)

Uśmiechnij się na głos z fortepianem do słów Henryka Gaworskiego (1954)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry