Skip to main content

Gradstein Alfred

Gradstein Alfred

Fot.:Benedykt Jerzy Dorys
Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytor; ur. 30 października 1904, Częstochowa; zm. 29 września 1954, Warszawa. Do 1925 studiował jednocześnie na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Romana Statkowskiego i dyrygenturę w klasie Henryka Melcera w Konserwatorium Warszawskim. Studia muzyczne kontynuował w latach 1926-27 w Hochschule für Musik w Wiedniu u Josepha Marxa (kompozycja) i Clemensa Kraussa (dyrygentura).

W 1928 przeniósł się do Paryża – tu zostało wydanych wiele jego kompozycji. Od 1937 do 1939 prowadził akcję umuzykalniającą w środowiskach robotniczych we Francji, najpierw sam, później jako organizator koła prelegentów.

Podczas II wojny światowej przebywał na południu Francji. Do Polski powrócił w 1947 i zamieszkał w Warszawie. Stał się gorliwym rzecznikiem realizmu socjalistycznego w muzyce i ograniczał się do prostych form oraz środków, wysuwając na plan pierwszy aktualną tematykę. W 1951 jego kantata do słów Władysława Broniewskiego Słowo o Stalinie na alt solo, chór męski i orkiestrę (1951) zdobyła II nagrodę na Festiwalu Muzyki Polskiej, zaś w 1952 za ten sam utwór otrzymał Nagrodę Państwową.

Kompozytor był jednym z pierwszych i najbardziej aktywnych twórców pieśni masowych – napisał ich ponad 60, a największym szlagierem tamtych czasów był walc Na prawo most, na lewo most (do słów Heleny Kołaczkowskiej).

Oprócz pracy kompozytorskiej Alfred Gradstein zajmował się działalnością organizacyjną – w latach 1948-50 sprawował funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich.

W 1953 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

aktualizacja: 2008 (Małgorzata Kosińska)

Kompozycje

  • Cztery miniatury na fortepian (1925)
  • Walc na skrzypce i fortepian (1925)
  • Trzy piosenki dziecięce na głos i fortepian (1926)
  • Scherzo na fortepian (1927)
  • Fantazja na wiolonczela i fortepian (1928)
  • Kwartet smyczkowy (1929)
  • Cztery mazurki na fortepian (1929)
  • Kołysanka nr 2 na fortepian (1929)
  • Humoreska nr 1 na fortepian (1930)
  • Etiuda nr 1 na fortepian (1930)
  • Koncert fortepianowy (1932)
  • Zaloty, scena baletowa na orkiestrę (1935)
  • Capriccio-valse na fortepian (1936)
  • Sonatina na skrzypce i fortepian (1937)
  • Etiuda nr 1 na skrzypce i fortepian (1940)
  • Tryptyk na skrzypce i fortepian (1940)
  • Kanon na skrzypce i fortepian (1940)
  • Hommage à Chopin, 12 etiud na fortepian (1940-45)
  • Piętnaście kolęd polskich na chór męski a cappella (1941)
  • Tańce polskie, scena baletowa na orkiestrę (1942)
  • Sonata klasyczna na fortepian (1943)
  • Preludium i mazurek na fortepian (1944)
  • Humoreska nr 2 na fortepian (1945)
  • Adagio i scherzo na fortepian (1948)
  • Dwie pieśni do słów Władysława Broniewskiego na głos i fortepian (1948)
  • Pieśń o braterstwie na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego (1948)
  • Pieśń jedności [wersja I] na głos z fortepianem (1948)
  • Pieśń jedności [wersja II] na chór mieszany (1948)
  • Wieczór zimowy, piosenka w stylu epoki na głos z fortepianem do słów Aleksandra Puszkina (1949)
  • Piosenka o Warszawie [wersja I] na głos z fortepianem do słów Włodzimierza Słobodnika (1949)
  • Piosenka o Warszawie [wersja II] na chór mieszany do słów Włodzimierza Słobodnika (1949)
  • Młody kraj na głos z fortepianem do słów Marii Wronckiej (1950)
  • Na prawo most, na lewo most na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1950)
  • Pieśń przodowników pracy na głos z fortepianem do słów Leopolda Lewina (1950)
  • Warszawa-Berlin-Praga na głos z fortepianem do słów Wojciecha Lipniackiego (1950)
  • Słowo o Stalinie, kantata na alt (lub baryton) solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną do słów Władysława Broniewskiego (1951)
  • Dwaj chłopcy na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1951)
  • Marsz ZMP na głos z fortepianem do słów Jerzego Jurandota (1951)
  • Na ćwiczenia na głos z fortepianem do słów Leona Pasternaka (1951)
  • Zetempowiec na głos z fortepianem do słów Jacka Bocheńskiego (1951)
  • Mój dom na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1952)
  • Osiem utworów dla dzieci na fortepian na 4 ręce (1952)
  • Od Różana trakt na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka (1952)
  • Spacer wieczorny na głos z fortepianem do słów Romana Sadowskiego (1952)
  • Melodia i taniec na skrzypce i fortepian (1953)
  • Cześć Partii na głos z fortepianem do słów Stanisława Ryszarda Dobrowolskiego (1953)
  • Kto wie na głos z fortepianem do słów Heleny Kołaczkowskiej (1953)
  • Wzejdą złote kłosy [wersja I] na głos z fortepianem do słów Hanny Wolskiej (1953)
  • Wzejdą złote kłosy [wersja II] na chór mieszany do słów Hanny Wolskiej (1953)
  • Biały gołąb, kantata na chór dziecięcy a cappella (1954)
  • Goście z miasta na głos z fortepianem do słów Mirosława Łebkowskiego (1954)
  • Piosenka o kwiatach i drzewach na Placu Konstytucji na głos z fortepianem do słów Jerzego Kiersta (1954)
  • Spotkanie z Warszawą na głos z fortepianem do słów Tadeusza Kubiaka (1954)
  • Uśmiechnij się na głos z fortepianem do słów Henryka Gaworskiego (1954)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry