Skip to main content

Gronowicz Michał

Gronowicz Michał

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca
kompozytor, klawesynista, badacz muzyki XVIII wieku; ur. 5 czerwca 1986 roku, Hrubieszów. Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej (2010) i kompozycji prof. Zbigniewa Bargielskiego (2011). Pracę doktorską z kompozycji, przygotowaną pod kierunkiem prof. Wojciecha Widłaka obronił w roku 2015.

Jako student brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych kompozytorów (m.in. Marta Ptaszyńska, Bent Sørensen, Gyula Fekete, Martin Smolka, Kurt Schwertsik) i klawesynistów (m.in. Elżbieta Chojnacka, Mark Kroll, Jacques Ogg, Ketil Haugsand).

Michał Gronowicz jest laureatem I nagrody w Konkursie Kompozytorskim Akademii Muzycznej w Poznaniu za utwór Tangerium II na klawesyn solo w 2008, oraz wyróżnienia na 58. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Suite pour le souper du... na zespół kameralny. Jego utwory doczekały się kilkudziesięciu wykonań w tym również w ramach międzynarodowych festiwali muzyki współczesnej w Polsce i za granicą (Niemcy, Czechy, Węgry).

Jego twórczość obejmuje szerokie spektrum od kompozycji na instrumenty solo poprzez utwory kameralne, chóralne, orkiestrowe, elektroakustyczne, live electronics, a w sferze formy od kilkusekundowych Haiku, aż po operę.

Prowadzone przez Michała Gronowicza badania nad muzyką XVIII wieku obejmują takie zagadnienia, jak: techniki kompozytorskie, metody zapisu, techniki wykonawcze i tradycje interpretacyjne, analiza porównawcza stylów narodowych i historycznych oraz miejsce muzyki w szerokim kontekście kulturowo-społeczno-politycznym epoki. Wyniki swoich badań prezentuje w ramach konferencji naukowych i publikacji (praca o Sonatinach J.A. Bendy wyd. przez AM w Krakowie), a także popularyzuje publikując omówienia utworów dla największych festiwali muzyki dawnej w Polsce (m.in. Opera Rara, Misteria Paschalia, Actus Humanus).

Od 2012 wykłada na Akademii Muzycznej w Krakowie m.in. kontrapunkt, analizę muzyczną, fugę i historyczne techniki wykonawcze.

aktualizacja: październik 2017 (wa)

Kompozycje

2’22’’ na fagot, wibrafon i skrzypce  (2005)

a-o-lo na 20 sopranów, 20 basów, 20 skrzypiec i 20 wiolonczel  (2005)

Lot Ikara na 2 skrzypiec i fortepian (2005)

Debata na dwa kwartety smyczkowe (2005)

Quartettino na 2 altówki i 2 fagoty (2006)

Canone a due na 2 fortepiany (2006)

Haiku (I-IV) na różne zespoły kameralne (2006)

Czas na mnie, pieśń na sopran i trio smyczkowe do słów T. Różewicza  (2006)

Haiku (V-XII) na różne zespoły kameralne (2007)

Tangerium I na klawesyn (2007)

De Psalmo VI na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2007)

Conversazione na 2 saksofony (2007)

Glivotte na skrzypce, altówkę i 3 wiolonczele (2008)

Bąmble, utwór elektroakustyczny (2008)

Inuis, utwór elektroakustyczny (2008)

Dodecaffo na 2 skrzypiec (2008)

aeAl na 3 fortepiany (2008)

Tangerium II na klawesyn (2008)

Cisza, pieśń na chór mieszany a cappella do słów A. Kamieńskiej (2008)

Ut-nak-o-mi na instrumenty dęte blaszane i organy (2008)

De Psalmo VI na solistów i chór lub dwa chóry (2009)

Comprehendere... na duży zespół kameralny (2009)

Haiku (XIII-XIV) na zespoły kameralne (2009)

Sinfonia à 10 na dwa klawesyny na 10 rąk (2009)

Haiku (XV-XVI) na zespoły kameralne (2010)

Small Objects, pieśń na sopran, mezzosopran, wiolonczelę i fortepian do słów A. Zagajewskiego w angielskim tłumaczeniu  (2010)

Subtilia I na zespół kameralny (2011)

Haiku (XVII-XX) na różne zespoły kameralne (2011)

Mazur na wiolonczelę (2012)

Air sur un fa dièse na sopran i zespół kameralny (2012)

La Margot na klawesyn i 3 kotły (2014)

La folle giornata, opera w siedmiu odsłonach  na solistów, orkiestrę, taśmę i live electronics do libretta własnego na motywach P.-A. Carona de Beaumarchais (2014)

Tangerium III na skrzypce (2016)

Subtilia II na zespół kameralny (2016)

Sinfonia na orkiestrę smyczkową (2016)

Suite pour le souper du... na klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2016)

Na Horacjusza Flakkusa "Carmen XXIII, Lib. I" na flet prosty w trzech odmianach, klawesyn i perkusję (2017)

Kyrie na chór żeński (2017)

Marsz na fortepian na 4 ręce (2017)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry