Grzeszczak Krzysztof
-
kompozytor, wykonawca
kompozytor, teoretyk muzyki i organista; ur. 17 września 1965, Maków Mazowiecki. Po uzyskaniu dyplomu z teologii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego) (1993) rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi, które ukończył z wyróżnieniem w dwóch specjalnościach: kompozycji w klasie prof. Jerzego Bauera (1999) oraz teorii muzyki pod kierunkiem prof. Franciszka Wesołowskiego (2000). Wcześniej pobierał lekcje harmonii i kontrapunktu u prof. Franciszka Wesołowskiego (1987-89) oraz lekcje gry na organach u prof. Feliksa Rączkowskiego i lekcje śpiewu u prof. Tatiany Mazurkiewicz. Podczas studiów kompozytorskich kontynuował naukę gry na organach u prof. Piotra Grajtera.
Jako organista współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi (1997-2001), z którym występował w koncertach krajowych i zagranicznych.
Krzysztof Grzeszczak od 1999 wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku profesora. W 2004 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w specjalności kompozycja, a w 2013 - stopień doktora habilitowanego. Tytuł profesora sztuk muzycznych nadano mu w 2021 roku.
Był współorganizatorem Sesji "Musica Moderna" w Akademii Muzycznej. Przez wiele lat pełnił funkcję organisty i organizatora koncertów muzyki chóralnej, organowej i kameralnej w łódzkich kościołach.
W swoim dorobku kompozytorskim posiada utwory orkiestrowe, oratoryjne, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne oraz solowe. Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach, konkursach i koncertach w 20 krajach Europy oraz w Australii i Stanach Zjednoczonych.
W 2001 został członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Uhonorowany został Brązowym Krzyżem Zasługi (2004).
aktualizacja: 2005, 2008 (Małgorzata Kosińska), 2018, 2025 (Wiktoria Antonczyk)
Kompozycje
- Benedicam Dominum chór mieszany i organy (1995)
- Cztery spojrzenia na witraż na organy solo (1995-98)
- Ptasie pogwarki na trzy flety, obój, klarnet i fagot (1996)
- Tre pezzi per strumenti a percussione (1996)
- Fantazja bożonarodzeniowa na organy na cztery ręce (1996)
- Fuga in Des na organy solo (1996)
- Fuga in C na organy solo (1996)
- Lamento na róg solo (1996)
- Muzyka jesienna na obój solo (1996)
- Trzy psalmy: CXXX, CXVI, CL na alt i perkusję (1996)
- Kolęda [wersja I] na chór mieszany a cappella (1996)
- Kolęda [wersja II] na chór żeński a cappella (1996)
- Kolęda [wersja III] na chór męski a cappella (1996)
- 252 preludia chorałowe na organy (1996-2025)
- 1 for 7 na klarnet, puzon, tam-tam, kotły, wibrafon, marimbę i fortepian (1997)
- Variazioni e corale per fiati (1997)
- Pezzo quasi una fantasia na cztery trąbki i cztery puzony (1997)
- Offertorium I na chór mieszany i organy (1997)
- Offertorium II na chór mieszany i organy (1997)
- Moment musical for string orchestra (1998)
- Petit pièce symphonique pour orchestre (1998)
- Eulogia na chór mieszany a cappella (1998)
- Hymn Maryjny I: Według Efrema Syryjczyka na chór mieszany a cappella (1998)
- Hymn Maryjny II: Według hymnu z V – VI w. na chór mieszany a cappella (1998)
- Hymn Maryjny III: Według Germana z Konstantynopola na chór mieszany a cappella (1998)
- Partita eucharystyczna na organy solo (1998)
- Vexilla Regis na chór mieszany i organy (1998)
- Surrexit Christus hodie na chór mieszany i organy (1998)
- Trzy preludia kolędowe [wersja I] na organy solo (1998-2002)
- Trzy preludia kolędowe [wersja II] na orkiestrę kameralną (1998-2002)
- Via crucis na głos solo, recytatora, chór mieszany, wielką orkiestrę symfoniczną i organy (1999)
- Hommage à J. S. B-A-C-H na organy solo (1999)
- Toccata concertante na fortepian solo (2000)
- Regina caeli na chór mieszany a cappella (2000)
- Pastorale na chór mieszany a cappella (2000)
- Piece joyeux sur le nom d’Grajter na organy solo (2001)
- Fantaisie sur le Salve Regina na organy solo (2001)
- Exspectatio na obój i fortepian (2001)
- Antyfona na chór mieszany a cappella (2001)
- Space 1: death – Lidia Skowron in memoriam na skrzypce i fortepian (2002)
- Sekwens na zespół wokalny (lub chór mieszany), kwartet smyczkowy (lub orkiestrę smyczkową) i organy (2002)
- Reminiscencje [wersja I] na kwartet smyczkowy (2002)
- Reminiscencje [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2003)
- Commemoratio na sekstet smyczkowy i organy (2003)
- Space 2: The Persons na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2003)
- Quasi una danza [wersja I] na organy solo (2003)
- Quasi una danza [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2003)
- Glossarium – Bernard Pietrzak in memoriam: glossa prima – Continuum, glossa secunda – Chorale na organy solo (2003)
- Pezzo anniversario na organy solo (2003)
- Ex Libro Psalmorum na chór mieszany a cappella (2003)
- Elegia – pamięci Bernarda Pietrzaka na chór mieszany a cappella (2003)
- Partita bożonarodzeniowa na organy solo (2003)
- Viva la musica na chór mieszany a cappella (2003)
- Pieśń o wdzięczności na sopran i fortepian (2004)
- Cantus silesiensis na organy (2004)
- Praedictio doloris I na chór mieszany a cappella (2004)
- Praedictio doloris II na chór mieszany a cappella (2004)
- Sub tuum praesidium na chór mieszany a cappella (2005)
- Entrée pour orchestre (2005)
- Gloria na mezzosopran, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005)
- Wariacje kolędowe – Pójdźmy wszyscy do stajenki [wersja I] na organy (2005)
- Quasi una danza [wersja III] na orkiestrę kameralną (2006)
- Baueriada na kwartet smyczkowy (2006)
- Cantus regratiatorius na chór mieszany, 3 trąbki i organy (2007)
- Dies solemnis na chór żeński (dziecięcy), jednogłosowy zespół chorałowy i flet (2007)
- Maybe waltz na harfę i akordeon (2007)
- Wariacje kolędowe – Pójdźmy wszyscy do stajenki [wersja II] na kwartet smyczkowy (2007)
- O święta Uczto na chór żeński (lub dziecięcy) a cappella (2007)
- Ex Libro Psalmorum II na chór żeński (lub dziecięcy), amplifikowany obój, perkusję i fortepian (2008)
- Decem versus ex Stabat Mater na organy (2008)
- Mała stylizacja na skrzypce (2008)
- Evocatio na chór mieszany a cappella (2008)
- Medulla orationis na chór mieszany a cappella (2008)
- Dwie pastorałki: Kolęda góralsko i Pastorałka na chór żeński (lub mieszany) a cappella (2008)
- Ut quid…? Clamitatio in tribulatione na chór mieszany, 4 trąbki, 3 puzony, tubę i perkusję (2009)
- 50. na sopran, baryton i wiolonczelę (2009)
- A bit funny piece na organy (2009)
- Melorhytmos na fagot (2009)
- Wariacje chorałowe na temat pieśni: „Bądź pochwalon na wieki” na organy (2009)
- Ex Libro Psalmorum III na chór żeński (lub mieszany) a cappella (2009)
- Na weselum była na chór żeński a cappella (2009)
- Salve sancta Parens na chór mieszany a cappella (2009)
- Pastorałka na chór mieszany a cappella (2009)
- Pieśń o … na sopran i fortepian (2010)
- Suita mazurska [wersja I] na chór żeński i orkiestrę kameralną (2010)
- Dichotomema na wiolonczelę i harfę (2010)
- Pocztówka z Łodzi na flet (2010)
- Suita mazurska [wersja II] na chór żeński a cappella (2010)
- Trzy pieśni do wierszy Aleksandry Bęben na sopran i fortepian (2010-2016)
- Locus inaestimabilis na 2 chóry mieszane, orkiestrę symfoniczną i organy (2011)
- Gēqǔ na erchu i fortepian (2011)
- Dwa momenty muzyczne na fortepian (2011)
- Trois fugues caractéristiques pour orgue (2011)
- 2 Improvisations for organ (2011)
- O vos omnes na chór mieszany (lub chór żeński) a cappella (2011)
- The European Mass - Gloria na chór mieszany, 2 trąbki, 2 puzony, tubę, perkusję i organy (2012)
- Cantus gloriosus na chór mieszany, 2 trąbki, 2 puzony, tubę, perkusję i organy (2012)
- Toccata na oktet gitarowy (2012)
- 2 musical moments na oktet gitarowy (2012)
- Cantus populi na organy (2012)
- Concentus sonorum I na organy (2012)
- Toccata profana con motivo sacrale na klawesyn (2012)
- Trumpet Tune na trąbkę (2012)
- Ex Libro Psalmorum II na chór mieszany a cappella (2012)
- Ex Libro Psalmorum IV na chór mieszany a cappella (2012)
- Fantazja z Bachem w tle na organy (2013)
- Z 516 na trąbkę (2013)
- Reverie na trąbkę (2013)
- Ostinateco na chór żeński (lub dziecięcy) a cappella (2013)
- Fanfare for 6 na 6 trąbek (2013)
- Trumpjazzpiano na trąbkę i fortepian (2013)
- A due na 2 trąbki (2013)
- Reunión na 2 trąbki (2013)
- Riflessioni anniversari na organy (2013)
- Cantilena na trąbkę i fortepian (organy) (2014)
- Anniversary fanfare na trąbkę i fortepian (organy) (2014)
- Piece with boroque motive na trąbkę i organy (2014)
- Jesienne dopowiedzenia na 2 trąbki (2014)
- Bassoonarp na fagot i harfę (2014)
- Trzy pieśni do wierszy Haliny Poświatowskiej na głos żeński i fortepian (2014)
- Canzona quasi chorea na organy (2014)
- Scherzi musicali na organy (2014)
- Leć głosie po rosie na chór mieszany a cappella (2014)
- W polu ogródusek na chór mieszany a cappella (2014)
- Senza fretta na Flügelhorn i organy (2015)
- Melodia na Flügelhorn i organy (2015)
- Elegia – A. R. in memoriam na 4 trąbki (2015)
- A quattro na 4 trąbki (2015)
- Trio scherzoso con tocco di malinconia na flet, saksofon altowy i trąbkę (2015)
- Concert Music na trąbkę piccolo, trąbkę, Flügelhorn i organy (2015)
- Triptyque na róg (trąbkę) i organy (2015)
- Monochromia na 2 trąbki i organy (2015)
- 60.-myśli rozrzucone na organy (2015)
- 65.-impresja na organy (2015)
- Ex Libro Psalmorum V na chór mieszany a cappella (2015)
- Baueriada II na orkiestrę smyczkową (2016)
- Tongeren Mass [wersja I] na chór mieszany i organy (2016)
- Tongeren Mass [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2016)
- Koniugacja na głos żeński i fortepian do wierszy Haliny Poświatowskiej (2016)
- Ave Regina caelorum na sopran i organy (2016)
- Salve Regina na sopran i organy (2016)
- "…et mors ultra non erit…" na 5 kotłów i organy (2016)
- Cantabile na trąbkę piccolo i organy (2016)
- Sine nomine na fagot i harfę (2016)
- Il canto na wiolonczelę i harfę (2016)
- Zamyślenia na koniec dnia na 2 trąbki, Flügelhorn i organy (2016)
- Scherzo concertante na organy (2016)
- Soliloquium na klarnet (2016)
- Fantazja olkuska na organy w stroju mezotonicznym dla 2 wykonawców (2016)
- Upominek na orkiestrę smyczkową (2017)
- Segmenty na orkiestrę fletową (2017)
- Alma Redemptoris Mater na sopran i organy (2017)
- Regina caeli na sopran i organy (2017)
- Dwie pieśni do wierszy Tadeusza Zawadowskiego na baryton i fortepian (2017)
- Fantazja na flet i klawesyn (2017)
- Clariduo na 2 klarnety (2017)
- Muzyka topofoniczna na 5 trąbek i organy (2017)
- Dialogue sur le Grand Choeur et les Flûtes na organy (2017)
- Toccata pasłęcka na organy (2017)
- Pater noster na chór żeński a cappella (2017)
- Suita mazurska [wersja III] na chór żeński i fortepian (2018)
- Obłoki na chór dziecięcy i fortepian (2018)
- Dyptyk na flet, fagot i fortepian (2018)
- Con moto na trąbkę i fortepian (2018)
- Miniatura na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2018)
- Incontro per 3 viole (2018)
- 1 for 3 na 2 oboje i fagot (2018)
- Mezofonia na organy w stroju mezotonicznym (2018)
- Prelude sur le Plain jeu et Fugue badine sur les Grands jeux na organy (2018)
- Introduzione, Corale e fugato scherzoso na organy w stroju mezotonicznym (2018)
- Fanfara festiva na organy w stroju mezotonicznym (2018)
- Concentus sonorum II na organy w stroju mezotonicznym (2018)
- Trzy tańce wyimaginowane na organy w stroju mezotonicznym dla 2 wykonawców (2018)
- Pezzo per flauto solo (2018)
- Bezsiła na fortepian i orkiestrę kameralną (2019)
- Koncert na trąbkę i orkiestrę (2019)
- Monochromia na 2 trąbki, perkusję i orkiestrę smyczkową (2019)
- Quasi passacaglia na trąbkę, Flügelhorn i orkiestrę (2019)
- Dwie pieśni do wierszy Haliny Poświatowskiej na głos żeński i fortepian (2019)
- Lamentacje na sopran, skrzypce i organy (2019)
- Glosa na trąbkę i chór mieszany (2019)
- Rzeźba w skale na 2 trąbki i organy (2019)
- Fanfare for Friends na 3 trąbki i organy (2019)
- Violjordas na 3 altówki (2019)
- Tongeren Fantasy na organy (2019)
- Fantazja świętokrzyska na organy (2019)
- Capriccio per fagotto solo (2019)
- Moods for viola (2019)
- Trois esquisses pour E. na klawesyn (2019)
- Con brio na organy (2019)
- Trzy tańce wyimaginowane na orkiestrę smyczkową (2020)
- Alleluja in tempore pestis na 3 trąbki i organy (2020)
- Toccata per fiati e pianoforte na flet, obój, klarnet, fagot i fortepian (2020)
- Impresja na klarnet i fortepian (2020)
- 70.-méditation sur le nom de Gembalski na organy (2020)
- Chanson triste na flet (2020)
- Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową (2021)
- Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021)
- Impresja gotycka na organy (2021)
- Od ...do ... na organy (2021)
- Hosanna Synowi Dawida na chór męski a cappella (2021)
- Cantus solemnis na trąbkę, chór męski i fortepian (2022)
- W lutym 2022 na wiolonczelę i fortepian (2022)
- 3 for 3 na klarnet, saksofon sopranowy i akordeon (2022)
- Aria na flet i klawesyn (2022)
- Concentus sonorum III na organy (2022)
- Souvenir for J. na organy (2022)
- Ex Libro Psalmorum VI na chór mieszany a cappella (2022)
- Con fuoco na trąbkę i fortepian (2023)
- No problem na 2 flety (2023)
- Między ... na flet i organy (2023)
- Wahanie na klarnet, saksofon sopranowy i fortepian (2023)
- Concentus sonorum IV na organy (2023)
- Fantazja świętolipska na organy (2023)
- Toccata, Adagio e Finale na organy (2023)
- Entrée, Choral et Sortie na organy (2023)
- Quasi una Sonata na akordeon (2023)
- Idylla z nutą niepokoju na 2 altówki (2024)
Literatura
Bęben Aleksandra, Grzeszczak Krzysztof, w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001