Skip to main content

Gumiela Marcin

Gumiela Marcin

  • Kompozytor

kompozytor; ur. 11 kwietnia 1980, Tomaszów Lubelski. W 2006 roku ukończył z wyróżnieniem Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie kompozycji Marka Jasińskiego i Zbigniewa Bargielskiego oraz w zakresie teorii muzyki. W roku 2005 był stypendystą programu Socrates/Erasmus w Bańskiej Bystrzycy w Akademii Sztuk.

W 2007 roku, w wyniku konkursu, został objęty czteroletnim programem opieki nad młodymi kompozytorami przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W 2011 roku ukończył Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

W 2005 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji jubileuszu 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz nagrodę Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Kwartet smyczkowy, który rok później wykonany został podczas "Warszawskiej Jesieni" przez Kwartet Camerata. Otrzymał Grand Prix w ramach Classic Pure Vienna International Music Competition (Austria, 2020), wyróżnienia 6th International Composition Prize SEM 2021 (Włochy, 2021).

Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą, m.in. we Włoszech, Niemczech, Francji, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, w Stanach Zjednoczonych, Macedonii. Znalazły się w programach takich prestiżowych festiwali muzycznych, jak m.in. "Warszawska Jesień", Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, "Sacrum Non Profanum" w Trzęsaczu, Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej im. prof. J. Szyrockiego w Międzyzdrojach, Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach, Grand Prix Polskiej Chóralistyki.

W 2005 roku, jego muzyka została nagrana dla potrzeb filmu Katariny Misikovej - Le parkour.

W latach 2009/2010 brał udział w międzynarodowym projekcie FABREC, współpracując teatrem Sorano w Toulouse (Francja), pisząc muzykę do spektaklu de Gracia Morales. Współpracuje także z Filharmonią Pomorską, dla której napisał muzykę do audycji pt. Bajkoranki, skierowanej do najmłodszych melomanów.

JJego Koncert na wiolonczelę, orkiestrę smyczkową i dźwięki elektroniczne powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Jest też laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”, dzięki któremu w sezonie artystycznym 2015-2016 pełnił funkcję kompozytora – rezydenta Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu. Czterokrotnie otrzymał Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2019, 2020, 2021, 2022), umozliwiające realizację jego projektów kompozytorskich.

Marcin Gumiela wielokrotnie był organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej oraz większych wydarzeń kulturalnych. Jest koordynatorem interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych: „Muzealne Partytury” oraz „Muzyka Naszych Czasów”, pomysłodawcą i współtwórcą Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” (Bydgoszcz).

Jego kompozycje mają w repertuarze takie orkiestry i chóry, jak: Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, Chór kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestra Symfoniczna im. K. Namysłowskiego w Zamościu, Capella Bydgostiensis, Bydgoska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Symfoników Zamojskich, Chór Schola Cantorum Posnaniensis, Schola Cantorum Bialostociensis, Chór Akademicki Politechniki Bydgoskiej.

W lipcu 2008 roku ukazała się płyta Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi, wydana przez DUX, na której znalazło się jego Le impressioni Fiorentini na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii muzyka współczesna. Jego monograficzna płyta Sacred Works (Muzyka Sakralna), wydana również nakładem DUX, ukazała się w marcu 2011 roku. W jej nagraniu wzięli udział: Marcin Nałecz-Niesiołowski, Chór i Orkiestra Opery Filharmonii Podlaskiej. W 2021 nakładem wydawnictwa NAXOS wydano album Ignacy Jan Paderewski Songs and Melodies, zawierający m.in. komplet pieśni I.J. Paderewskiego zorkiestrowanych przez M. Gumielę.

Na macierzystej uczelni pracuje na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy.

aktualizacja: 2014 (ai), 2022 (wa)

Twórczość

Utwory Marcina Gumieli cechuje głęboka emocjonalność, często o religijnym charakterze. Muzyka balansuje pomiędzy tonem intymnego, żarliwego wyznania, a atmosferą podniosłej nabożności. Nierzadko wchodzi w wymiar monumentalny, sięgając bardziej ekspresyjnych, niemal ekstatycznych rejonów muzycznej ekspresji. Utwory Marcina Gumieli można też odczytywać w sferze symbolicznej, niemal jak teksty religijnych mistyków. Nierzadko w proporcjach liczbowych swych kompozycji koduje istotne dla siebie aspekty wiary.

LITERATURA WYBRANA

Anna Szarapka, Gumiela Marcin [hasło] w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, praca zbiorowa pod redakcją Marka Podhajskiego, t. II. Biogramy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdański, Gdańsk-Warszawa 2005.

Wierni intuicji. Z Michałem Dobrzyńskim i Marcinem Gumielą rozmawia Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, "Twoja Muza" 2007 nr 5, s. 35-36.

Anna Szarapka, Symbol w „Apokalypsis” Marcina Gumieli, w: Muzyka sakralna wobec współczesnych wyzwań kulturowych, red. ks. Jacek Bramorski, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2014.

Anna Szarapka, „Apokalipsa św. Jana” w trzech interpretacjach muzycznych kompozytorów Pomorza i Kujaw, w: Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja muzyczna IX, red. Marta Popowska, Wydawnictwo Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2014.

Kompozycje

Fantazja na fortepian i orkiestrę (1999)

Litania loretańska do Najświętszej Maryi Panny na sopran, tenor, chór mieszany i orkiestrę (2000)

Płacząca nad rzeką Piedrą na fortepian i kwintet smyczkowy (2000)

Scherzo na obój i orkiestrę smyczkową (2001)

Passacaglia na organy (2001)

Nie jak, ale dlaczego do słów ks. Jana Twardowskiego na 8-głosowy zespół wokalny i bęben wielki (2002)

Le impressioni fiorentine na wiolonczelę i fortepian (2002)

Kwartet smyczkowy (2002)

Concertino na dwa zespoły smyczkowe (2003)

Affreshi fiorentini na fortepian (2004)

Trio fortepianowe (2004)

Koncert na trąbkę i orkiestrę (2005)

Laudate Dominum na dwa chóry mieszane i męski zespół wokalny (2005)

Pater Noster na chór mieszany (2005)

Stabat Mater na chór mieszany (2006)

Apokalypsis na siedem zespołów kameralnych, dwa chóry żeńskie, dwa chóry męskie, bas solo oraz głos recytujący (2006-2010)

The prism on the way of light na fortepian (2007)

Postludium na organy (2007)

Dreams na waltornię, trąbkę i organy (2008)

Lights of the Night na klarnet, skrzypce i akordeon (2009)

Stabat Mater na kwartet smyczkowy (2010)

Oscylacje neutrin I- IV na instrumenty improwizujące i elektronikę (2010-2011)

Hidden image of space na organy (2012)

Oscylacje neutrin VII na klarnet, akordeon i kwartet smyczkowy (2012)

Muzyczne opowieści dla dzieci, słuchowisko muzyczne do wierszy Juliana Tuwima (2013)

Muzyczne opowieści dla dzieci, słuchowisko muzyczne do wierszy Jana Brzechwy (2013)

Hidden image of space na 10 akordeonów, perkusistę jazzowego (2013)

Hidden image of space [wersja II] na 10 akordeonów, perkusistę jazzowego i live electronics (2014)

Koncert na wiolonczelę, orkiestrę smyczkową i dźwięki elektroniczne (2014)

Partytura na głosy zwierzęce na chór mieszany (2015)

Suita etniczna na głos biały, instrumenty etniczne, orkiestrę i elektronikę (2016)

Story covered by the landscape na akordeon i orkiestrę (2016)

Mater Dei Memento Mei, hymn Koncertów Maryjnych z Różą  (2017)

Sempre nella memoria di Marianna, utwór fortepianowy na cztery ręce (2018)

Le Parkour na fortepian, syntezator i live electronics (2018)

Facta est lux na chór żeński (2019)

Partytura na głosy zwierzęce na chór mieszany, improwizującego trębacza, improwizujących perkusistów, preparowany fortepian, live electronics i wizualizacje (2019)

Time dilation na klawesyn i akordeon (2020)

Supremum proelium na chór żeński  (2020)

Folk song, utwór fortepianowy na cztery ręce (2021)

Zajechały trzy koniki na chór mieszany (2021)

Ballo, utwór fortepianowy na cztery ręce (2022)

Arietta na głos i zespół instrumentów dawnych (2022)

Symfonia czasu na wiolonczelę solo, chóry, orkiestrę oraz media elektroniczne (2022)

Muzyka filmowa

Muzyka do filmu dokumentalnego Le parkour  (2005)

Muzyka do filmu dokumentalnego Ostatnia droga (2014)

Muzyka do filmu Osobno/Razem  (2016)

Muzyka teatralna

Muzyka do sztuki teatralnej Entre Puertas y Paredes (Arquitectura de una vecindad) de Gracia Morales (2009-2010)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry