kompozytor, pedagog, klarnecista i saksofonista; ur. 4 marca 1933, Wąbrzeźno; zm. 12 kwietnia 2017, Gdynia. W 1952 ukończył Gdańskie Techniczne Zakłady Naukowe jako technik mechanik. W latach 1959-64 uczył się gry na klarnecie w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Następnie w 1967 rozpoczął studia z zakresu kompozycji pod kierunkiem Konrada Pałubickiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, które ukończył z wyróżnieniem w 1972.
Był laureatem nagród na konkursach kompozytorskich: w 1970 otrzymał II nagrodę (I nagrody nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Związku Kompozytorów Polskich za Strofy na chór mieszany i 10 instrumentów dętych (1970) na Konkursie Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, w 1974 – I wyróżnienie (nagród nie przyznano) za Pięć pieśni do wierszy Anki Kowalskiej na alt i zespół kameralny (1974) na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w 1999 – Grand Prix za Mszę Kaszubską na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1999) na konkursie zorganizowanym przez Nadbałtyckie Centrum Kultury dla uczczenia wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Gdańsku. Ponadto w 2000 został uhonorowany Nagrodą Artystyczną Prezydenta miasta Gdyni.
W latach 1952-59 pracował w Zakładach Mechanicznych „Zamech” w Elblągu, Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni oraz Gdańskich Zakładach Gastronomicznych. Od 1959 do 1963 był muzykiem-instrumentalistą w Państwowym Teatrze „Wybrzeże” w Gdańsku, zaś w latach 1965-73 w Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od 1973 aż do końca aktywności zawodowej był pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykładał kompozycję, instrumentację i kontrapunkt. W latach 1976-78 pełnił jednocześnie funkcję prodziekana Wydziału Wychowania Muzycznego.
Jako instrumentalista w latach 1957-1974 uczestniczył w licznych imprezach jazzowych (Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Krakowskie Zaduszki Jazzowe, występy w zespole towarzyszącym Paulowi Ance), w nagraniach radiowych i telewizyjnych, a także w nagraniach muzyki filmowej (m.in. z Krzysztofem Komedą).
Kazimierz Guzowski był członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1984. W latach 1996-98 pełnił funkcję prezesa Oddziału Gdańskiego ZKP.
Kazimierz Guzowski był zasłużonym dla kultury muzycznej Trójmiasta kompozytorem, pedagogiem i wykonawcą. Szczególną cechą kompozycji Guzowskiego jest poszukiwanie jednostkowego, indywidualnego brzmienia. Wyraża się to w preferowaniu rzadkich, niełatwych do skompletowania składów wykonawczych (Septet na flet, obój, rożek angielski, klarnet, fagot, róg i harfę; Koncert na wiolonczelę i 22 instrumenty dęte, perkusję i harfę) oraz w dyscyplinie konstrukcyjnej, zwartości dźwiękowej i formalnej utworu (Etiuda wielkotercjowa na fortepian; 9 utworów na fortepian). Zwraca uwagę związek muzyki Guzowskiego z kulturą kaszubską. Polega on na wykorzystywaniu oryginalnych tekstów kaszubskich (6 kolęd kaszubskich na głos i fortepian) lub na muzycznym opracowywaniu tekstów kaszubskiego poety (5 pieśnido wierszy Jerzego Stachurskiego na sopran i fortepian). Folklor regionu wpłynął także na język dźwiękowy dedykowanej Janowi Pawłowi II Mszy kaszubskiej na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, której finał zawiera cytat z Hymnu kaszubskiego.
Guzowski pisał o swojej twórczości: "Moje komponowanie to po prostu hobby. Piszę mało i wolno, bardzo selekcjonuję wszystko – bo mi się wydaje, że jest za dużo muzyki w naszym życiu – i to nie tylko tej złej. Ja po prostu jestem tego świadom. Może to jest moje nieszczęście? Może na skutek tej świadomości nie bardzo mam ochotę komponować dużo i cokolwiek? Mówienie do lampy jest przecież bez sensu, a tyle samo znaczy komponowanie bez potrzeby z zewnątrz, bez adresata. Jeżeli człowiek nawet ma do powiedzenia coś interesującego, to musi mieć słuchacza”.
Muzyka teatralna
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.