Gwizdalanka Danuta
-
Muzykolog
autorka książek o muzyce, ur. 22 czerwca 1955, Poznań. Edukację formalną zakończyła dyplomem magisterskim z anglistyki (1981) oraz doktoratem z muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza (1990 - Brzmieniowe aspekty kwartetów smyczkowych Beethovena, Poznań 1991). Dopełniła ją kontaktem z rzeczywistością pracując w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1981-91).
O ile w UAM wymagano od niej mówienia i pisania „do rzeczy”, to ucząc i publikując musiała nauczyć się pisać i mówić „do ludzi”. Efektem tych wysiłków stało się parę książek: o samej muzyce - Przewodnik po muzyce kameralnej (Kraków 1996), o muzyce w najbardziej newralgicznych punktach życia społecznego - Muzyka i polityka (Kraków 1999), Muzyka i płeć (Kraków 2001). Chcąc ulżyć doli uczniów i studentów zestawiła Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych (Poznań 1995; Kraków 1999). Napisała podręcznik do wychowania muzycznego w liceach nie podejrzewając, że już pięć lat później przedmiot ów zostanie zlikwidowany, a książka przetrwa jedynie w tłumaczeniu na litewski (Muzyka; Warszawa 1997, 1999; Kowno 1999). Wspólnie z Krzysztofem Meyerem przygotowała antologię wypowiedzi Witolda Lutosławskiego (Postscriptum, Warszawa 1999) oraz monografię życia i twórczości Lutosławskiego - tom I: Droga do dojrzałości (Kraków 2003) i tom II: Droga do mistrzostwa (Kraków 2004).
Opublikowała około stu artykułów: od akademickich analiz po przyczynki biograficzne, od haseł encyklopedycznych po teksty popularyzatorskie. Od czasu do czasu uprawia „seriale historyczno-muzyczne”, czego efektem był: cykl 24 felietonów o muzyce XX wieku w „Ruchu Muzycznym” (2000), tuzin szkiców o „złotym wieku muzyki kameralnej” w „Muzyce21" (2002-2003), a Rocznicowym dodekalogosem przez cały rok 2003 przypominała postać Witolda Lutosławskiego czytelnikom „Ruchu Muzycznego”.
Obecnie pracuje przede wszystkim nad serią podręczników do historii muzyki dla liceów muzycznych, wydawanych przez PWM.
Publikacje
książki
Brzmienie kwartetów smyczkowych Ludwika van Beethovena, Nakom, Poznań 1991
Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996
Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, WSiP, Warszawa 1997
Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Ars Nova, Poznań 1995; PWM, Kraków 1999
Muzyka i polityka, PWM, Kraków 1999
Witold Lutosławski. Postscriptum, [razem z Krzysztofem Meyerem], Zeszyty Literackie, Warszawa 1999
Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, (tłum. litewskie), Sviesa, Kowno 1999
Muzyka i płeć, PWM, Kraków 2001
Witold Lutosławski. Droga do dojrzałości, [razem z Krzysztofem Meyerem], PWM, Kraków 2003
Witold Lutosławski. Droga do mistrzostwa, [razem z Krzysztofem Meyerem], PWM, Kraków 2004
Witold Lutosławski. Postscriptum, [razem z Krzysztofem Meyerem - tłum. włoskie], De Ferrari, Genua 2004
Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 1, PWM, Kraków 2005
Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 2, PWM, Kraków 2006
Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 3, PWM, Kraków 2009
Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 4 - Przemiany kultury muzycznej XX wieku, PWM, Kraków 2011
Mieczysław Wajnberg. Kompozytor z trzech światów, Poznań 2013
Witold Lutosławski. Wege zur Meisterschaft, [razem z Krzysztofem Meyerem], Pfau, Saarbrücken 2014
Złoty wiek muzyki kameralnej. Postacie, obyczaje i epizody z życia muzycznego XVIII i XIX wieku (lata 1750-1850), Wydawnictwo PTPN, Poznań 2016
Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik, Harrassowitz, Wiesbaden 2017
Sto lat z dziejów polskiej muzyki, Projekt: 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności, PWM , Kraków 2019
One Hundred Years of Polish Music History, Project: A Hundred for Hundred Musical Decades of Freedom, PWM, Kraków 2019
Der Passagier: Der Komponist Mieczysław Weinberg im Mahlstrom des zwanzigsten Jahrhunderts, Polnische Profile - Band 9, Harrasowitz, Wiesbaden 2020
Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, PWM, Kraków 2021
Lutosławski, Seria: Małe monografie, PWM , Kraków 2021
Mozart, Seria: Małe monografie, PWM, Kraków 2022
artykuły
Z muzyką do dobrobytu (1), „Brzmienia” nr 7, s. 6-7
Z muzyką do dobrobytu (2), „Brzmienia” nr 8, s. 8-9
Tjajkovskijs kammarmusik. Vaför sa fa?, [o muzyce kameralnej Czajkowskiego], „Melos” nr 7/93, s. 25-27
Talent zobowiązuje – o Lutosławskim na urodziny, „Muzyka 21” nr 1, s. 22-25; nr 2 s. 18-19
Glosy i dygresje do 'teczek' i Dzienników Zygmunta Mycielskiego,, „Ruch Muzyczny” (1) nr 3, s. 13-15; (2) nr 4, s. 32-34; (3) nr 5, s. 12-15; (4) nr 6, s. 29-31
Perspectives of New Music 1976. Sounds and Words. A critical celebration of Milton Babbitt at 60, [omówienie], „Zeszyty Naukowe Zespołu do Spraw Analizy i Interpretacji Muzyki” nr 4, Akademia Muzyczna, Kraków 1979
Kurpie księdza Skierkowskiego, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 8, s. 13
Tadeusza Szeligowskiego praca u podstaw, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 1, s. 3-5
Wystawa Szymanowskiego, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 4, s. 4
Recepcja twórczości Witolda Lutosławskiego,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej w Krakowie”, Akademia Muzyczna, Kraków 1985
Idiom kwartetowy w twórczości Josepha Haydna, „Muzyka” XXX (1985) nr 2, s. 3-28
Wolniej!, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 10, s. 4-6
Kwartet smyczkowy, „Ruch Muzyczny - Historia muzyki” 1986 nr 10, s. 13-16; nr 11, s. 13-16
Kameralistyka po polsku, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 2, s. 6-9
Szwajcarskie polonicum, [wywiad z Walterem Labhartem], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 1, s. 12
O znaczeniu w muzyce. Na marginesie lektury sprzed lat, [Deryck Cooke, The Language of Music], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 9, s. 3-5
Koloryt bachowskich koncertów brandenburskich, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 7, s. 14-15
Dojrzała jesień, [zapowiedź XXIX Warszawskiej Jesieni], „Fakty” nr 37, 13 IX 1986, s. 11-12
Jak nie utrudniać życia innym?, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 8, s. 15-17
Alte Kirche i awangarda, „Fakty” nr 44, 1 XI 1986, s. 13
Muzyka w atlasie, [Ulrich Michels, Atlas zur Musik], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 21, s. 25
O mitach, rzeczywistości i innych jeszcze sprawach, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 12, s. 2-3
Człowiek ze sztucznymi uszami, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 36, 6 IX 1986, s. 11
Codzienny koncert, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 38, 20 IX 1986, s. 11
Orkiestra - barwy i hałasy, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 39, 27 IX 1986, s. 11
Triumfujący hałas, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 42, 18 X 1986, s. 11
Leniwe uszy, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 49, 6 XII 1986, s. 12
Miejsce Tadeusza Szeligowskiego w polskiej kulturze muzycznej, w: Tadeusz Szeligowski. Studia i wspomnienia, Pomorze, Bydgoszcz 1987
Kto uczesze historię muzyki?, [Bogusław Schaeffer, Historia muzyki], „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 1, s. 8-9
Boswil - miejsce dla talentów, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 2, s. 16
Sztuka zagrożeniem?, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 2, 10 I 1987, s. 13
Muzyka powstaje, [o cyklu programów TV Zygmunta Krauzego], „Fakty” nr 6, 7 II 1987, s. 11
Muzak nad Brdą, „Fakty” nr 19, 9 V 1987, s. 13
Moralitety symfoniczne Liszta, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 4, s. 5-7
Siłaczka fortepianu, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 7-8, s. 34
Muzyczny dyskurs we czworo, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 9, s. 16-19
Dźwiękowe wojny, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 19, s. 12-15
Dźwiękowy narkotyk, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 20, s. 13-15
Happy New Ears! „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 21, s. 101-11
Cogito et sentio, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 22, s. 22-23
Rewaloryzacja homo musicus, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 24, s. 20-21
Pro Sinfonika ma 20 lat, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 7, s. 6
Polska muzyka w Baku, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 7, s. 13
Muzyka w służbie..., „Ruch Muzyczny” 1988 nr 16, s. 17-18
Andrzeja Panufnika życiorys własny, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 12, s. 18-20; nr 13, s. 20-22; nr 14, s. 22-26; nr 15, s. 19-20; nr 16, s. 21-23; nr 17, s. 24-25
Muzyka jest sztuką dobrych zmian dźwięków, „Poradnik Muzyczny” 1988 nr 4, s. 9-10, 15-16
Muzyka i plastyka w Boswil, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 1, s. 16-17
Znaki zapytania, „Poradnik Muzyczny” 1988 nr 1, s. 6-7
Kwartet smyczkowy w stylu romańskim,, „Zeszyty Naukowe” nr 47, Akademia Muzyczna im. K. Kurpińskiego, Wrocław 1988
Kwartet smyczkowy według Konstantego Regamey'a, w: Konstanty Regamey. Oblicza polistylizmu (pod red. Krystyny Tarnawskiej-Kaczorowskiej), Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 1988
Umuzaczona muzyka, „Autograf” 1989 nr 10, s. 49-52
Musica polonica politica, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 14, s. 3-5; nr 15, s. 6-7; nr 16/17, s. 6-7
Walkman, „Autograf” 1990 nr 3, s. 84-85
Zagrożony Homo Musicus, „Autograf” 1990 nr 4-5, s. 127-128
Homo musicus, „Brzmienia” 1991 nr 4/5, s. 12-13
Razem czy osobno?, „Brzmienia” 1991 nr 6, s. 8-9
Inspiracja w muzyce kameralnej XX wieku, w: Inspiracje w muzyce XX wieku. Materiały Konferencji Muzykologicznej 1-3 X 1993, Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1993
Koncerty brandenburskie a ideały kolorystyczne w sztuce baroku,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej” nr 3, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1993
Krzysztof Penderecki: Passio e mors Domini..., w: Große Chorwerke. Werkanalyse in Beispielen (hrsg. von Siegmund Helms, Reinhard Schneider), Bosse, Kassel 1994
Liszt – kameralista,, „Zeszyty Naukowe” nr 7, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1994
Ponętne obrazy zamiast uczonej konwersacji. Kwartet smyczkowy F-dur Ravela,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej” nr 6, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1994
Muzy(cz)ka dla dam. Kobieta a muzyka kameralna na przełomie XVIII i XIX wieku, „Monochord” 1994 vol. II, s. 13-19
„Co działo się...” - Kronika wydarzeń i obyczajów muzycznych, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 1/2, 3, 8, 9
Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku, w: Język - System - Styl – Forma. Materiały sesji naukowej, cz. I, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1995
Kiedy muzyka staje się tłem. Hałas, Lutosławski i cisza, „Monochord“, vol. VIII-IX [1995], s. 49-62
Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku,, „Zeszyty Naukowe” nr 8, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1995
Trzy postawy wobec totalitaryzmu: Roman Palester - Andrzej Panufnik - Witold Lutosławski, sesja „Kultura muzyczna wobec systemów totalitarnych w XX wieku”, Poznań 14-16 marca 1996, w: Muzyka i totalitaryzm (pod. red. Macieja Jabłońskiego i Janiny Tatarskiej), Ars Nova, Poznań 1996
„Warszawskie Jesienie” w cieniu polityki, „Ruch Muzyczny” 1997 nr 18, s. 11-15; nr 19, s. 10-13
Politische aspekte des Warschauer Herbstes, w: Warschauer Herbst und Neue Polnische Musik. Rücklicke – Ausblicke [materiały z sesji: „Warschauer Herbst und Neue Polnische Musik. Robert-Schumann-Hochschule für Musik Düsseldorf, 19-20 X 1996] (hrsg Volker Kalisch), Blaue Eule, Essen 1998
Łowca pokrewnych dusz - estetyka i postawa Witolda Lutosławskiego, w: Lutosławscy w kulturze polskiej, Drozdowo 1998
Forma w opiniach i muzyce Witolda Lutosławskiego,, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej” nr 10, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1998
Język o języku, czyli Lutosławski i inni kompozytorzy o własnej muzyce (ku przestrodze młodych teoretyków),, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej” nr 10, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1998
„Kaziuki”: echo jarmarku czy dokument czasów ?, w: Tadeusz Szeligowski. Wokół twórcy i jego dzieła (pod red. Teresy Brodniewicz, Janusza Kempińskiego, Janiny Tatarskiej), Ars Nova,, Poznań 1998
From “1+3” to “1+1+1+1” or merely to “4” (Some Remarks concerning the Texture in String Quartet), w: Contexts of Musicology, Vol. 2, Poznań 1998
Między salonem a salą koncertową. Muzyka kameralna XIX wieku, „Klasyka” 1998 nr 8, s. 18-23
Teksty i podteksty, w: Witold Lutosławski. Człowiek i dzieło w perspektywie kultury muzycznej XX wieku [materiały Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej, Poznań 9-11 X 1997] (pod red. Jana Astriaba, Macieja Jabłońskiego, Jana Stęszewskiego), Poznań 1999
Witolda Lutosławskiego czas utracony?, „Zeszyty Literackie” XVII 132 [1999] nr 1, s. 132-138
Jaka byłaś, polska muzyko, „Klasyka” styczeń 1999, wyd. internetowe
Is there a problem? Women Composers and Musicologists in Poland, w: Frau Musica (nova). Komponieren heute – composing today (hrsg. von Martina Homma), Studio, Sinzig 2000
Lustracja stulecia, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 9, s. 29-31; nr 10 s. 33-35
Delfin czy bastard?, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 14, s. 6-7
Piąty żywioł, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 15, s. 8-9
Maestro - bohater stulecia, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 16, s. 8-9
Bajka o potopie, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 17, s. 6-7
„Powaga jest prawdziwą radością”, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 18, s. 6-7
Nagrody są dla chłopców, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 19, s. 8-9
Polak - katolik - góral, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 20, s. 8-9
„There is no business like opera-business”, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 21, s. 6-7
Succès de scandale, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 22, s. 6-7
Wielka muzyka na małym ekranie, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 23, s. 8-9
Littera docet, littera nocet, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 24, s. 8-9
Łódź ratunkowa czy arka Noego?, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 25, s. 8-9
Hej kolęda, kolęda, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 26, s. 8-9
Henryk Wieniawski – „a chamber musician extraordinaire”, w: Henryk Wieniawski. Composer and virtuoso in the musical culture of the XIX and XX centuries (pod red. Macieja Jabłońskiego, Danuty Jasińskiej), Rhytmos, Poznań 2001
Stulecie mediów, „Wychowanie Muzyczne” XLV 2001 nr 1, s. 3-15
Trzynastego, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 1, s. 6-7
Orkiestra, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 2, s. 8-9
Wysypisko porzuconych zabawek, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 3, s. 6-7
Mandaryn w turangalili, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 4, s. 6-7
Piknik z okazji Dnia Kobiet, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 5, s. 6-7
Na barykadzie, na froncie i w (szczerym) polu, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 6, s. 6-7
Barwne i szare eminencje, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 7, s. 6-7
Śmietnik na zapleczu utopii, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 8, s. 6-7
Kto czego i kogo szukał? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 9, s. 8-9
Ite musica est? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 10, s. 6-7
Jeśli nie wiadomo, o co chodzi..., „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 11, s. 6-7
Potomkowie Midasa, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 12, s. 6-7
Co nie przeminęło? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 13, s. 6-7
Labirynt bez wyjścia, czyli Witold Lutosławski w poszukiwaniu libretta, „Operomania” 2002 nr 2, s. 9-10
Narodowy, czyli jaki - i dlaczego?, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2002 nr 3, s. 107-115
Sztuka szybkiego reagowania, „Opcje” 2002 nr 2, s. 100-106
Pornofonia, „Opcje” 2002 nr 4/5, s. 33-36
Czego i jak słuchał „inżynier naszych marzeń”? Stalin i opera, „Operomania” 2002 nr 6, s. 2-7
Kiedy? Dlaczego? „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 5, s. 23-24
Władca nadawał ton, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 6, s. 27-28
„Nic nie ma prócz błyskotek...”, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 7, s. 21-23
Pochwała snobizmu, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 8, s. 28-29
Koncerty klubowe, towarzyskie i przygodne, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 9, s. 20-21
Niełatwe początki kameralistyki „publicznej”, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 10, s. 21-23
Kwartet czy orkiestra? „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 11, s. 20-21
O prymariuszu Falstaffie, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 12, s. 23-24
Wydawcy, piraci i fałszerze, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 1, s. 27-28
Jego Wysokość Opus, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 2, s. 22-23
Dwie gwiazdy: Pleyel, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 3, s. 22-23
Dwie gwiazdy: Onslow, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 4, s. 26-27
Życie po życiu, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 1, s. 28-29
Odporność na głaskanie i podszczypywanie, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 3, s. 21-22
Mniej i rzadziej, ale lepiej, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 5, s. 15-16
Kto nie jest skromny..., „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 7, s. 14-15
Wirtuoz przestarzałego instrumentu, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 9, s. 13-14
Maestro Lutosławski, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 11, s. 10-11
Socrealistyczny Lutosławski? „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 13, s. 34-35
Poputczyk awangardy? „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 15/16, s. 48-49
Żona kompozytora, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 19, s. 25-27
„Muszę komponować – taką mam naturę”, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 23, s. 30-31
Lutosławski – jubilat, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 25, s. 34-35
Kompozytor narodowy, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 26, s. 32-33
Z polską operą do Unii Europejskiej, „Operomania” nr 4 w sezonie 2003-2004, s. 2-3 i 11
Do diabła z Adelajdą Iwanowną!, „Operomania” 2004/2005 nr 3, s. 2-3
Witold Lutosławski w Polskim Radiu. 21 wypowiedzi, 7 nagrań i 3 apele, „Ruch Muzyczny” 2005 nr 9, s. 37-39
Frauen in der polnischen Musikgeschichte, Jahrbuch Musik und Gender, Band 2, Hildesheim 2009, s. 39-50
Melos, Ethos und CIA, w: „Melos” und „Ethos” gestern, heute,... morgen?, Bratislava 2010, s. 66-70
Niezwykłe wynalazki i zagadkowe życie Lwa Termena, „Ruch Muzyczny” 2010 nr 12, s. 6-9; nr 13, s. 32-36; nr 15, s. 26-30; nr 17/18, s. 52-57
Element podejrzany nr 1, "Ruch Muzyczny" 2012 nr 9, s. 6-10 (Ekspozycja); nr 10, s. 9-11 (Przetworzenie); nr 11, s. 12-14 (Repryza)
Klassiker der Avangarde. Witold Lutosławski: Leben und Werk, „Osteuropa” 62, 11-12/2012, s. 5-20
Witold Lutosławski. Przewodnik po Warszawie, [aplikacja na platformy mobilne: www.lutoslawski.warszawa.pl], 2013
Witold Lutosławski, 100. Geburtstag, „Österreichische Musikzeitschrift” 2013 nr 1, s. 58-60
Lutosławski: piosenki dorosłe, „Ruch Muzyczny” nr 16/17, 4 VIII 2013, s. 52-59
Sztuka emocji, „Tygodnik Powszechy” 2013 nr 4, dodatek „Światy Witolda Lutosławskiego”, s. 3-4
Witold Lutosławski und Dmitri Schostakowitsch, w: Schostakowitsch, Prokofjew und andere Komponisten, Schostakowitsch-Studien Band 11, Berlin 2014, s. 267-286
Uszy szeroko otwarte, [o muzyce w filmach S. Kubricka], "Ruch Muzyczny" 2014 nr 5 i 6
Lutosławski: laboratoria, pomysły i wymysły,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 2, s. 9-11
Ucieczka z państwa grozy,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 7, s. 10 - 14
Historie niezbyt prawdziwe,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 12, s. 92-93
Od muzyki w świątyni do świątyni muzyki, w: Sztuka, wartość, sacrum. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Pawłowi Taranczewskiemu, Kraków 2016, s. 377-389
Środowisko muzyczne w aktach MSW, w: W kręgu kultury PRL. Muzyka, red. Karolina Bittner, Dorota Skotarczak, Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016, s. 71-78
Witold Lutosławski. Katalog miejsc, [aplikacja na platformy mobilne: http://greatcomposers.nifc.pl/pl/lutoslawski], Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016
Amatorzy a sztuka kompozycji, „Opcje” nr 1-2 2016, s. 58-65
Dzieje muzyki to często historia emigrantów, w: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918 – 2018), wg koncepcji Marleny Wieczorek, red. naukowa Beata Bolesławska-Lewandowskas (et alia), s. 21 – 32, Fundacja Meakultura, Gliwice 2018
Tajne/Muzyczne (1) Obopólna obojętność, Ruch Muzyczny 2022 nr 3, s. 42-43
Tajne/Muzyczne (2) Perlustracja, czyli wścibstwo upaństwowione, Ruch Muzyczny 2022 nr 6, s. 46-47
Tajne/Muzyczne (3) Polowanie na szpiegów, Ruch Muzyczny 2022 nr 10, s. 46-47
Tajne/Muzyczne (4) Od Maty Hari do Pani Twardowskiej, Ruch Muzyczny 2022 nr 13, s. 42-43
Tajne/Muzyczne (5) Homo delator? Ostrożnie!, Ruch Muzyczny 2022 nr 18, s. 42-43
Tajne/Muzyczne (6) Nuty tajne, specjalnego znaczenia, Ruch Muzyczny 2022 nr 22
Tajne/Muzyczne (7) Raporty czy Protokoły?, Ruch Muzyczny 2022 nr 24, s. 42-43
Tajne/Muzyczne (8) Berlinka, Ruch Muzyczny 2023 nr 2, s. 42-43
edycje krytyczne, redakcje naukowe
Chopin Studies I, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1985
XXVIII Warszawska Jesień 20-29 września 1985, [biuletyn - wersja polska i angielska], Warszawa 1985
XXIX Warszawska Jesień 19-28 września 1986, [biuletyn - wersja polska i angielska], Warszawa 1986
Chopin Studies II, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1987
Witold Lutosławski - Derwid. Piosenki taneczne 1 i 2 na głos i fortepian, [posłowie], PWM, Kraków 2013
Witold Lutosławski - Zwycieska droga. Śpiew o tarninie, [posłowie], PWM, Kraków 2013
hasła encyklopedyczne
Karkoschka Erhard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Kelemen Milko, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Kirchner Volker David, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Klebe Giselher, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Lehmann Hans Ulrich, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Liebermann Rolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Linke Norbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997
Matthus Siegfried, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000
Medek Tilo, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000
Müller-Siemens Detlev, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000
Dinescu Violeta, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), suplement do t. „c-d”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001
Dittrich Paul-Heinz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), suplement do t. „c-d”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001
Niehaus Manfred, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002
Riehm Rolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2004
Ruziczka Peter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2004
Moszumańska-Nazar Krystyna, w: MUGI, 2008
Lissa Zofia, w: MUGI, 2009
Umińska Eugenia, w: MUGI, 2010
Szymanowska Maria, w: MUGI, 2013
Muzyka klasyczna, w: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, „Czarna Owca” Warszawa 2014, s. 326-328.
recenzje, komentarze, sprawozdania
Brahms - inny romantyzm, [recenzja z festiwalu Pro Sinfoniki w Poznaniu], „Ruch Muzyczny” 1980 nr 23, s. 14-15
Rappé - Mahler w Poznaniu, [recenzja z koncertu], „Ruch Muzyczny” 1981 nr 9, s. 9
Paul Griffith, The String Quartet. A History – sprawozdanie, „Muzyka” 1990 nr 1, s. 85-91