Skip to main content

Gwizdalanka Danuta

Gwizdalanka Danuta

Nawigacja Publikacje
  • Muzykolog

autorka książek o muzyce, ur. 22 czerwca 1955, Poznań. Edukację formalną zakończyła dyplomem magisterskim z anglistyki (1981) oraz doktoratem z muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza (1990 - Brzmieniowe aspekty kwartetów smyczkowych Beethovena, Poznań 1991). Dopełniła ją kontaktem z rzeczywistością pracując w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1981-91).
O ile w UAM wymagano od niej mówienia i pisania „do rzeczy”, to ucząc i publikując musiała nauczyć się pisać i mówić „do ludzi”. Efektem tych wysiłków stało się parę książek: o samej muzyce - Przewodnik po muzyce kameralnej (Kraków 1996), o muzyce w najbardziej newralgicznych punktach życia społecznego - Muzyka i polityka (Kraków 1999), Muzyka i płeć (Kraków 2001). Chcąc ulżyć doli uczniów i studentów zestawiła Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych (Poznań 1995; Kraków 1999). Napisała podręcznik do wychowania muzycznego w liceach nie podejrzewając, że już pięć lat później przedmiot ów zostanie zlikwidowany, a książka przetrwa jedynie w tłumaczeniu na litewski (Muzyka; Warszawa 1997, 1999; Kowno 1999). Wspólnie z Krzysztofem Meyerem przygotowała antologię wypowiedzi Witolda Lutosławskiego (Postscriptum, Warszawa 1999) oraz monografię życia i twórczości Lutosławskiego - tom I: Droga do dojrzałości (Kraków 2003) i tom II: Droga do mistrzostwa (Kraków 2004).
Opublikowała około stu artykułów: od akademickich analiz po przyczynki biograficzne, od haseł encyklopedycznych po teksty popularyzatorskie. Od czasu do czasu uprawia „seriale historyczno-muzyczne”, czego efektem był: cykl 24 felietonów o muzyce XX wieku w „Ruchu Muzycznym” (2000), tuzin szkiców o „złotym wieku muzyki kameralnej” w „Muzyce21" (2002-2003), a Rocznicowym dodekalogosem przez cały rok 2003 przypominała postać Witolda Lutosławskiego czytelnikom „Ruchu Muzycznego”.
Obecnie pracuje przede wszystkim nad serią podręczników do historii muzyki dla liceów muzycznych, wydawanych przez PWM.

Danuta Gwizdalanka - o sobie
aktualizacja: kwiecień 2017

Publikacje

książki

Brzmienie kwartetów smyczkowych Ludwika van Beethovena, Nakom, Poznań 1991

Przewodnik po muzyce kameralnej, PWM, Kraków 1996

Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, WSiP, Warszawa 1997

Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Ars Nova, Poznań 1995; PWM, Kraków 1999

Muzyka i polityka, PWM, Kraków 1999

Witold Lutosławski. Postscriptum, [razem z Krzysztofem Meyerem], Zeszyty Literackie, Warszawa 1999

Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, (tłum. litewskie), Sviesa, Kowno 1999

Muzyka i płeć, PWM, Kraków 2001

Witold Lutosławski. Droga do dojrzałości, [razem z Krzysztofem Meyerem], PWM, Kraków 2003

Witold Lutosławski. Droga do mistrzostwa, [razem z Krzysztofem Meyerem], PWM, Kraków 2004

Witold Lutosławski. Postscriptum, [razem z Krzysztofem Meyerem - tłum. włoskie], De Ferrari, Genua 2004

Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 1, PWM, Kraków 2005

Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 2, PWM, Kraków 2006

Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 3, PWM, Kraków 2009

Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych, cz. 4 - Przemiany kultury muzycznej XX wieku, PWM, Kraków 2011

Mieczysław Wajnberg. Kompozytor z trzech światów, Poznań 2013

Witold Lutosławski. Wege zur Meisterschaft, [razem z Krzysztofem Meyerem], Pfau, Saarbrücken 2014

Złoty wiek muzyki kameralnej. Postacie, obyczaje i epizody z życia muzycznego XVIII i XIX wieku (lata 1750-1850), Wydawnictwo PTPN, Poznań 2016

Der Verführer. Karol Szymanowski und seine Musik, Harrassowitz, Wiesbaden  2017

Sto lat z dziejów polskiej muzyki, Projekt: 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności, PWM , Kraków 2019

One Hundred Years of Polish Music History, Project: A Hundred for Hundred Musical Decades of Freedom, PWM, Kraków 2019

Der Passagier: Der Komponist Mieczysław Weinberg im Mahlstrom des zwanzigsten Jahrhunderts, Polnische Profile - Band 9, Harrasowitz, Wiesbaden  2020

Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, PWM, Kraków 2021

Lutosławski, Seria: Małe monografie, PWM , Kraków 2021

Mozart, Seria: Małe monografie, PWM, Kraków 2022

artykuły

Z muzyką do dobrobytu (1), „Brzmienia” nr 7, s. 6-7

Z muzyką do dobrobytu (2), „Brzmienia” nr 8, s. 8-9

Tjajkovskijs kammarmusik. Vaför sa fa?, [o muzyce kameralnej Czajkowskiego], „Melos” nr 7/93, s. 25-27

Talent zobowiązuje – o Lutosławskim na urodziny, „Muzyka 21” nr 1, s. 22-25; nr 2 s. 18-19

Glosy i dygresje do 'teczek' i Dzienników Zygmunta Mycielskiego,, „Ruch Muzyczny” (1) nr 3, s. 13-15; (2) nr 4, s. 32-34; (3) nr 5, s. 12-15; (4) nr 6, s. 29-31

Perspectives of New Music 1976. Sounds and Words. A critical celebration of Milton Babbitt at 60, [omówienie], „Zeszyty Naukowe Zespołu do Spraw Analizy i Interpretacji Muzyki” nr 4, Akademia Muzyczna, Kraków 1979

Kurpie księdza Skierkowskiego, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 8, s. 13

Tadeusza Szeligowskiego praca u podstaw, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 1, s. 3-5

Wystawa Szymanowskiego, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 4, s. 4

Recepcja twórczości Witolda Lutosławskiego,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej w Krakowie”, Akademia Muzyczna, Kraków 1985

Idiom kwartetowy w twórczości Josepha Haydna, „Muzyka” XXX (1985) nr 2, s. 3-28

Wolniej!, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 10, s. 4-6

Kwartet smyczkowy, „Ruch Muzyczny - Historia muzyki” 1986 nr 10, s. 13-16; nr 11, s. 13-16

Kameralistyka po polsku, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 2, s. 6-9

Szwajcarskie polonicum, [wywiad z Walterem Labhartem], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 1, s. 12

O znaczeniu w muzyce. Na marginesie lektury sprzed lat, [Deryck Cooke, The Language of Music], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 9, s. 3-5

Koloryt bachowskich koncertów brandenburskich, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 7, s. 14-15

Dojrzała jesień, [zapowiedź XXIX Warszawskiej Jesieni], „Fakty” nr 37, 13 IX 1986, s. 11-12

Jak nie utrudniać życia innym?, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 8, s. 15-17

Alte Kirche i awangarda, „Fakty” nr 44, 1 XI 1986, s. 13

Muzyka w atlasie, [Ulrich Michels, Atlas zur Musik], „Ruch Muzyczny” 1986 nr 21, s. 25

O mitach, rzeczywistości i innych jeszcze sprawach, „Poradnik Muzyczny” 1986 nr 12, s. 2-3

Człowiek ze sztucznymi uszami, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 36, 6 IX 1986, s. 11

Codzienny koncert, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 38, 20 IX 1986, s. 11

Orkiestra - barwy i hałasy, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 39, 27 IX 1986, s. 11

Triumfujący hałas, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 42, 18 X 1986, s. 11

Leniwe uszy, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 49, 6 XII 1986, s. 12

Miejsce Tadeusza Szeligowskiego w polskiej kulturze muzycznej, w: Tadeusz Szeligowski. Studia i wspomnienia, Pomorze, Bydgoszcz 1987

Kto uczesze historię muzyki?, [Bogusław Schaeffer, Historia muzyki], „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 1, s. 8-9

Boswil - miejsce dla talentów, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 2, s. 16

Sztuka zagrożeniem?, „Ekologia muzyki”, „Fakty” nr 2, 10 I 1987, s. 13

Muzyka powstaje, [o cyklu programów TV Zygmunta Krauzego], „Fakty” nr 6, 7 II 1987, s. 11

Muzak nad Brdą, „Fakty” nr 19, 9 V 1987, s. 13

Moralitety symfoniczne Liszta, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 4, s. 5-7

Siłaczka fortepianu, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 7-8, s. 34

Muzyczny dyskurs we czworo, „Poradnik Muzyczny” 1987 nr 9, s. 16-19

Dźwiękowe wojny, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 19, s. 12-15

Dźwiękowy narkotyk, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 20, s. 13-15

Happy New Ears! „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 21, s. 101-11

Cogito et sentio, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 22, s. 22-23

Rewaloryzacja homo musicus, „Strojenie trąb jerychońskich”, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 24, s. 20-21

Pro Sinfonika ma 20 lat, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 7, s. 6

Polska muzyka w Baku, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 7, s. 13

Muzyka w służbie..., „Ruch Muzyczny” 1988 nr 16, s. 17-18

Andrzeja Panufnika życiorys własny, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 12, s. 18-20; nr 13, s. 20-22; nr 14, s. 22-26; nr 15, s. 19-20; nr 16, s. 21-23; nr 17, s. 24-25

Muzyka jest sztuką dobrych zmian dźwięków, „Poradnik Muzyczny” 1988 nr 4, s. 9-10, 15-16

Muzyka i plastyka w Boswil, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 1, s. 16-17

Znaki zapytania, „Poradnik Muzyczny” 1988 nr 1, s. 6-7

Kwartet smyczkowy w stylu romańskim,, „Zeszyty Naukowe” nr 47, Akademia Muzyczna im. K. Kurpińskiego, Wrocław 1988

Kwartet smyczkowy według Konstantego Regamey'a, w: Konstanty Regamey. Oblicza polistylizmu (pod red. Krystyny Tarnawskiej-Kaczorowskiej), Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 1988

Umuzaczona muzyka, „Autograf” 1989 nr 10, s. 49-52

Musica polonica politica, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 14, s. 3-5; nr 15, s. 6-7; nr 16/17, s. 6-7

Walkman, „Autograf” 1990 nr 3, s. 84-85

Zagrożony Homo Musicus, „Autograf” 1990 nr 4-5, s. 127-128

Homo musicus, „Brzmienia” 1991 nr 4/5, s. 12-13

Razem czy osobno?, „Brzmienia” 1991 nr 6, s. 8-9

Inspiracja w muzyce kameralnej XX wieku, w: Inspiracje w muzyce XX wieku. Materiały Konferencji Muzykologicznej 1-3 X 1993, Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1993

Koncerty brandenburskie a ideały kolorystyczne w sztuce baroku,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej” nr 3, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1993

Krzysztof Penderecki: Passio e mors Domini..., w: Große Chorwerke. Werkanalyse in Beispielen (hrsg. von Siegmund Helms, Reinhard Schneider), Bosse, Kassel 1994

Liszt – kameralista,, „Zeszyty Naukowe” nr 7, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1994

Ponętne obrazy zamiast uczonej konwersacji. Kwartet smyczkowy F-dur Ravela,, „Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej” nr 6, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1994

Muzy(cz)ka dla dam. Kobieta a muzyka kameralna na przełomie XVIII i XIX wieku, „Monochord” 1994 vol. II, s. 13-19

„Co działo się...” - Kronika wydarzeń i obyczajów muzycznych, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 1/2, 3, 8, 9

Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku, w: Język - System - Styl – Forma. Materiały sesji naukowej, cz. I, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1995

Kiedy muzyka staje się tłem. Hałas, Lutosławski i cisza, „Monochord“, vol. VIII-IX [1995], s. 49-62

Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku,, „Zeszyty Naukowe” nr 8, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1995

Trzy postawy wobec totalitaryzmu: Roman Palester - Andrzej Panufnik - Witold Lutosławski, sesja „Kultura muzyczna wobec systemów totalitarnych w XX wieku”, Poznań 14-16 marca 1996, w: Muzyka i totalitaryzm (pod. red. Macieja Jabłońskiego i Janiny Tatarskiej), Ars Nova, Poznań 1996

„Warszawskie Jesienie” w cieniu polityki, „Ruch Muzyczny” 1997 nr 18, s. 11-15; nr 19, s. 10-13

Politische aspekte des Warschauer Herbstes, w: Warschauer Herbst und Neue Polnische Musik. Rücklicke – Ausblicke [materiały z sesji: „Warschauer Herbst und Neue Polnische Musik. Robert-Schumann-Hochschule für Musik Düsseldorf, 19-20 X 1996] (hrsg Volker Kalisch), Blaue Eule, Essen 1998

Łowca pokrewnych dusz - estetyka i postawa Witolda Lutosławskiego, w: Lutosławscy w kulturze polskiej, Drozdowo 1998

Forma w opiniach i muzyce Witolda Lutosławskiego,, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej” nr 10, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1998

Język o języku, czyli Lutosławski i inni kompozytorzy o własnej muzyce (ku przestrodze młodych teoretyków),, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej” nr 10, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz 1998

„Kaziuki”: echo jarmarku czy dokument czasów ?, w: Tadeusz Szeligowski. Wokół twórcy i jego dzieła (pod red. Teresy Brodniewicz, Janusza Kempińskiego, Janiny Tatarskiej), Ars Nova,, Poznań 1998

From “1+3” to “1+1+1+1” or merely to “4” (Some Remarks concerning the Texture in String Quartet), w: Contexts of Musicology, Vol. 2, Poznań 1998

Między salonem a salą koncertową. Muzyka kameralna XIX wieku, „Klasyka” 1998 nr 8, s. 18-23

Teksty i podteksty, w: Witold Lutosławski. Człowiek i dzieło w perspektywie kultury muzycznej XX wieku [materiały Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej, Poznań 9-11 X 1997] (pod red. Jana Astriaba, Macieja Jabłońskiego, Jana Stęszewskiego), Poznań 1999

Witolda Lutosławskiego czas utracony?, „Zeszyty Literackie” XVII 132 [1999] nr 1, s. 132-138

Jaka byłaś, polska muzyko, „Klasyka” styczeń 1999, wyd. internetowe

Is there a problem? Women Composers and Musicologists in Poland, w: Frau Musica (nova). Komponieren heute – composing today (hrsg. von Martina Homma), Studio, Sinzig 2000

Lustracja stulecia, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 9, s. 29-31; nr 10 s. 33-35

Delfin czy bastard?, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 14, s. 6-7

Piąty żywioł, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 15, s. 8-9

Maestro - bohater stulecia, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 16, s. 8-9

Bajka o potopie, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 17, s. 6-7

„Powaga jest prawdziwą radością”, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 18, s. 6-7

Nagrody są dla chłopców, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 19, s. 8-9

Polak - katolik - góral, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 20, s. 8-9

„There is no business like opera-business”, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 21, s. 6-7

Succès de scandale, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 22, s. 6-7

Wielka muzyka na małym ekranie, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 23, s. 8-9

Littera docet, littera nocet, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 24, s. 8-9

Łódź ratunkowa czy arka Noego?, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 25, s. 8-9

Hej kolęda, kolęda, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 26, s. 8-9

Henryk Wieniawski – „a chamber musician extraordinaire”, w: Henryk Wieniawski. Composer and virtuoso in the musical culture of the XIX and XX centuries (pod red. Macieja Jabłońskiego, Danuty Jasińskiej), Rhytmos, Poznań 2001

Stulecie mediów, „Wychowanie Muzyczne” XLV 2001 nr 1, s. 3-15

Trzynastego, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 1, s. 6-7

Orkiestra, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 2, s. 8-9

Wysypisko porzuconych zabawek, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 3, s. 6-7

Mandaryn w turangalili, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 4, s. 6-7

Piknik z okazji Dnia Kobiet, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 5, s. 6-7

Na barykadzie, na froncie i w (szczerym) polu, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 6, s. 6-7

Barwne i szare eminencje, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 7, s. 6-7

Śmietnik na zapleczu utopii, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 8, s. 6-7

Kto czego i kogo szukał? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 9, s. 8-9

Ite musica est? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 10, s. 6-7

Jeśli nie wiadomo, o co chodzi..., „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 11, s. 6-7

Potomkowie Midasa, „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 12, s. 6-7

Co nie przeminęło? „Przeminęło z wiekiem”, „Ruch Muzyczny” 2001 nr 13, s. 6-7

Labirynt bez wyjścia, czyli Witold Lutosławski w poszukiwaniu libretta, „Operomania” 2002 nr 2, s. 9-10

Narodowy, czyli jaki - i dlaczego?, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2002 nr 3, s. 107-115

Sztuka szybkiego reagowania, „Opcje” 2002 nr 2, s. 100-106

Pornofonia, „Opcje” 2002 nr 4/5, s. 33-36

Czego i jak słuchał „inżynier naszych marzeń”? Stalin i opera, „Operomania” 2002 nr 6, s. 2-7

Kiedy? Dlaczego? „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 5, s. 23-24

Władca nadawał ton, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 6, s. 27-28

„Nic nie ma prócz błyskotek...”, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 7, s. 21-23

Pochwała snobizmu, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 8, s. 28-29

Koncerty klubowe, towarzyskie i przygodne, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 9, s. 20-21

Niełatwe początki kameralistyki „publicznej”, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 10, s. 21-23

Kwartet czy orkiestra? „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 11, s. 20-21

O prymariuszu Falstaffie, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2002 nr 12, s. 23-24

Wydawcy, piraci i fałszerze, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 1, s. 27-28

Jego Wysokość Opus, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 2, s. 22-23

Dwie gwiazdy: Pleyel, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 3, s. 22-23

Dwie gwiazdy: Onslow, „Złoty wiek kameralistyki”, „Muzyka 21” 2003 nr 4, s. 26-27

Życie po życiu, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 1, s. 28-29

Odporność na głaskanie i podszczypywanie, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 3, s. 21-22

Mniej i rzadziej, ale lepiej, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 5, s. 15-16

Kto nie jest skromny..., „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 7, s. 14-15

Wirtuoz przestarzałego instrumentu, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 9, s. 13-14

Maestro Lutosławski, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 11, s. 10-11

Socrealistyczny Lutosławski? „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 13, s. 34-35

Poputczyk awangardy? „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 15/16, s. 48-49

Żona kompozytora, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 19, s. 25-27

„Muszę komponować – taką mam naturę”, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 23, s. 30-31

Lutosławski – jubilat, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 25, s. 34-35

Kompozytor narodowy, „Rocznicowy dodekalogos”, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 26, s. 32-33

Z polską operą do Unii Europejskiej, „Operomania” nr 4 w sezonie 2003-2004, s. 2-3 i 11

Do diabła z Adelajdą Iwanowną!, „Operomania” 2004/2005 nr 3, s. 2-3

Witold Lutosławski w Polskim Radiu. 21 wypowiedzi, 7 nagrań i 3 apele, „Ruch Muzyczny” 2005 nr 9, s. 37-39

Frauen in der polnischen Musikgeschichte, Jahrbuch Musik und Gender, Band 2, Hildesheim 2009, s. 39-50

Melos, Ethos und CIA, w: „Melos” und „Ethos” gestern, heute,... morgen?, Bratislava 2010, s. 66-70

Niezwykłe wynalazki i zagadkowe życie Lwa Termena, „Ruch Muzyczny” 2010 nr 12, s. 6-9; nr 13, s. 32-36; nr 15, s. 26-30; nr 17/18, s. 52-57

Element podejrzany nr 1, "Ruch Muzyczny" 2012 nr 9, s. 6-10 (Ekspozycja); nr 10, s. 9-11 (Przetworzenie); nr 11, s. 12-14 (Repryza)

Klassiker der Avangarde. Witold Lutosławski: Leben und Werk, „Osteuropa” 62, 11-12/2012, s. 5-20

Witold Lutosławski. Przewodnik po Warszawie, [aplikacja na platformy mobilne: www.lutoslawski.warszawa.pl], 2013

Witold Lutosławski, 100. Geburtstag, „Österreichische Musikzeitschrift” 2013 nr 1, s. 58-60

Lutosławski: piosenki dorosłe, „Ruch Muzyczny” nr 16/17, 4 VIII 2013, s. 52-59

Sztuka emocji, „Tygodnik Powszechy” 2013 nr 4, dodatek „Światy Witolda Lutosławskiego”, s. 3-4

Witold Lutosławski und Dmitri Schostakowitsch, w: Schostakowitsch, Prokofjew und andere Komponisten, Schostakowitsch-Studien Band 11, Berlin 2014, s. 267-286

Uszy szeroko otwarte, [o muzyce w filmach S. Kubricka], "Ruch Muzyczny" 2014 nr 5 i 6

Lutosławski: laboratoria, pomysły i wymysły,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 2, s. 9-11

Ucieczka z państwa grozy,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 7, s. 10 - 14

Historie niezbyt prawdziwe,, "Ruch Muzyczny" 2014 nr 12, s. 92-93

Od muzyki w świątyni do świątyni muzyki, w: Sztuka, wartość, sacrum. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Pawłowi Taranczewskiemu, Kraków 2016, s. 377-389

Środowisko muzyczne w aktach MSW, w: W kręgu kultury PRL. Muzyka, red. Karolina Bittner, Dorota Skotarczak, Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016, s. 71-78

Witold Lutosławski. Katalog miejsc, [aplikacja na platformy mobilne: http://greatcomposers.nifc.pl/pl/lutoslawski], Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016

Amatorzy a sztuka kompozycji, „Opcje” nr 1-2 2016, s. 58-65

Dzieje muzyki to często historia emigrantów, w: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918 – 2018), wg koncepcji Marleny Wieczorek, red. naukowa Beata Bolesławska-Lewandowskas (et alia), s. 21 – 32, Fundacja Meakultura, Gliwice 2018

Tajne/Muzyczne (1) Obopólna obojętność, Ruch Muzyczny 2022 nr 3, s. 42-43

Tajne/Muzyczne (2) Perlustracja, czyli wścibstwo upaństwowione, Ruch Muzyczny 2022 nr 6, s. 46-47

Tajne/Muzyczne (3) Polowanie na szpiegów, Ruch Muzyczny 2022 nr 10, s. 46-47

Tajne/Muzyczne (4) Od Maty Hari do Pani Twardowskiej, Ruch Muzyczny 2022 nr 13, s. 42-43

Tajne/Muzyczne (5) Homo delator? Ostrożnie!, Ruch Muzyczny 2022 nr 18, s. 42-43

Tajne/Muzyczne (6) Nuty tajne, specjalnego znaczenia, Ruch Muzyczny 2022 nr 22

Tajne/Muzyczne (7) Raporty czy Protokoły?, Ruch Muzyczny 2022 nr 24, s. 42-43

Tajne/Muzyczne (8) Berlinka, Ruch Muzyczny 2023 nr 2, s. 42-43

edycje krytyczne, redakcje naukowe

Chopin Studies I, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1985

XXVIII Warszawska Jesień 20-29 września 1985, [biuletyn - wersja polska i angielska], Warszawa 1985

XXIX Warszawska Jesień 19-28 września 1986, [biuletyn - wersja polska i angielska], Warszawa 1986

Chopin Studies II, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1987

Witold Lutosławski - Derwid. Piosenki taneczne 1 i 2 na głos i fortepian, [posłowie], PWM, Kraków 2013

Witold Lutosławski - Zwycieska droga. Śpiew o tarninie, [posłowie], PWM, Kraków 2013

hasła encyklopedyczne

Karkoschka Erhard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Kelemen Milko, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Kirchner Volker David, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Klebe Giselher, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Lehmann Hans Ulrich, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Liebermann Rolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Linke Norbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997

Matthus Siegfried, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000

Medek Tilo, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000

Müller-Siemens Detlev, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000

Dinescu Violeta, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), suplement do t. „c-d”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001

Dittrich Paul-Heinz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), suplement do t. „c-d”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001

Niehaus Manfred, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002

Riehm Rolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2004

Ruziczka Peter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „pe-r”, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2004

Moszumańska-Nazar Krystyna, w: MUGI, 2008

Lissa Zofia, w: MUGI, 2009

Umińska Eugenia, w: MUGI, 2010

Szymanowska Maria, w: MUGI, 2013

Muzyka klasyczna, w: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, „Czarna Owca” Warszawa 2014, s. 326-328.

recenzje, komentarze, sprawozdania

Brahms - inny romantyzm, [recenzja z festiwalu Pro Sinfoniki w Poznaniu], „Ruch Muzyczny” 1980 nr 23, s. 14-15

Rappé - Mahler w Poznaniu, [recenzja z koncertu], „Ruch Muzyczny” 1981 nr 9, s. 9

Paul Griffith, The String Quartet. A History – sprawozdanie, „Muzyka” 1990 nr 1, s. 85-91

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry