Przejdź do głównej treści

Haubenstock-Ramati Roman

Haubenstock-Ramati Roman

  • kompozytor
kompozytor i pedagog; ur. 27 lutego 1919, Kraków; zm. 3 marca 1994, Wiedeń. W latach 1934-37 był uczniem Artura Malawskiego, u którego pobierał nie tylko lekcje teorii muzyki i podstaw kompozycji, ale także gry na skrzypcach. W 1937 podjął studia u Józefa Kofflera, Tadeusza Zygfryda Kasserna, Seweryna Eugeniusza Barbaga i Adama Sołtysa (dyrygentura). We wrześniu 1939 uciekł wraz z rodziną do Lwowa i kontynuował naukę pod kierunkiem Kofflera. Aresztowany w 1941 przez władze sowieckie, później amnestionowany, dotarł z armią Andersa, jako muzyk wojskowy, przez Iran do Palestyny. W 1947 powrócił do rodzinnego Krakowa, gdzie pozostał do 1950. W latach 1947-49 pracował jako redaktor „Ruchu Muzycznego”, od 1948 do 1950 był kierownikiem redakcji muzycznej krakowskiej rozgłośni Polskiego Radia.
Po wyjeździe z Polski w 1950 osiadł w Tel-Awiwie. Tu, na zlecenie Rządu Izraela, założył Państwową Bibliotekę Muzyczną, którą kierował. W latach 1954-56 wykładał również kompozycję w Akademii Muzycznej. W 1955 prawykonanie Recitativo ed aria (Konzert für Cembalo und Orchester) (1954) na Donaueschinger Musiktage przyniosło mu pierwszy poważny sukces kompozytorski.
W 1957 opuścił Izrael. Przez kilka miesięcy studiował muzykę konkretną i elektroniczną w paryskim studiu Pierre’a Schaeffera. Jesienią tego samego roku zamieszkał na stałe w Wiedniu. W 1959 w Donaueschingen zorganizował pierwszą wystawę Musikalische Grafik. W 1960 otrzymał obywatelstwo austriackie. Do 1971 był lektorem i konsultantem Universal Edition, w latach 1973-89 profesorem Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, w której prowadził także Institut für Elektroakustik. Brał udział w pracach jury wielu konkursów kompozytorskich, wykładał gościnnie na uczelniach i kursach mistrzowskich na całym świecie, m.in. w Darmstadt (1964, 1965), Bilthoven (1967), Buenos Aires (1968), Tel-Awiwie (1967-72), Sztokholmie (1969), San Francisco (1972).

aktualizacja: maj 2007

Kompozycje

Trio smyczkowe nr 1 “Ricercari”  (1948)

Bénédictions (Blessings) na sopran (wokaliza) i 9 instrumentów (1951)

Recitativo ed aria (Konzert für Cembalo und Orchester) (1954)

Studie in Form, grafika (1954)

Papageno’s Pocket-Size, koncert na dzwonki i orkiestrę (1956)

Les Symphonies de timbres na orkiestrę (1957)

Chants et prismes na orkiestrę (1957)

Exerque pour une symphonie na taśmę (1957)

Passacaille na taśmę (1957)

Chanson populaire na taśmę (1957)

L’amen de verre na taśmę (1957)

Ständchen sur le nom de Heinrich Strobel na orkiestrę (1958)

Petite musique de nuit, mobile na orkiestrę (1958)

Séquences [wersja I] na skrzypce i orkiestrę podzieloną na 4 grupy (1958)

Interpolation, mobile na flet (1, 2 lub 3 flety lub też nagrania na taśmie) (1958)

Liaisons, mobile na wibrafon i marimbafon dla 1 wykonawcy i taśmę lub dla 2 wykonawców (1958)

Séquences [wersja II] na skrzypce i na orkiestrę kameralną (1958-88)

Décisions, 10 grafik muzycznych na nieokreślone źródła dźwięku (1959-71)

Jeux 6, mobile dla 6 perkusistów (1960)

Credentials or „Think, Think Lucky” na głos (głos mówiony) i 8 instrumentalistów (1960)

Mobile for Shakespeare na głos i 6 instrumentalistów (1960)

Twice for Cathy na głos i taśmę (1960)

Prosa-Texte [wersja I] na 4 chóry recytujące (1962)

Prosa-Texte [wersja II] na 2 chóry recytujące i 2 plany na taśmie (1962)

Prosa-Texte [wersja III] na chór recytujący i 3 plany na taśmie (1962)

Vermutungen über ein dunkles Haus na 3 orkiestry, z tego dwie na uprzednio przygotowanej taśmie (1962-63)

Amerika, opera w 2 częściach wg Franza Kafki (1962-64)

Jeux 2, mobile dla 2 perkusistów (1965)

Rounds dla 6 wykonawców (1965)

Multiple 1 na 2 instrumenty smyczkowe ad libitum (1965)

Multiple 2 na 3 instrumenty smyczkowe, 2 dęte drewniane i 2 dęte blaszane ad libitum (1965)

Multiple 3 na 2 instrumenty smyczkowe, 2 dęte drewniane i 2 dęte blaszane ad libitum (1965)

Multiple 4 na 1 instrument dęty drewniany i 1 dęty blaszany ad libitum (1965)

Multiple 5 na 1 instrument smyczkowy i 1 dęty drewniany ad libitum (1965)

Multiple 6 na 1 instrument smyczkowy i 1 dęty blaszany ad libitum (1965)

Klavierstücke I na fortepian (1965)

Alone 1, grafika na nieokreślony niski instrument i perkusję ad libitum (1965)

Jeux 4, mobile dla 4 perkusistów (1966)

Tableau I na orkiestrę (1967)

Psalm na orkiestrę (1967)

Symphonie „K” na orkiestrę (1967)

Comédie, anty-opera w jednym akcie wg Samuela Becketta (1967)

Catch 1 na 1 lub 2 klawesyny (1968)

Catch 2 na 1 lub 2 fortepiany (1968)

Divertimento, collage tekstowy kompozytora wg Platona i innych, dla aktorów, tancerzy i (lub) mimów, 2 perkusistów, taśmę lub live electronics ad libitum (1968)

Alone 2, grafika na zespół (1969)

Batterie, grafika na perkusję (1969)

Describe na głos i fortepian (1969)

Tableau II na orkiestrę (1970)

Ludus musicalis, 12 modeli dla grup młodych muzyków i dla orkiestr szkolnych (1970)

Madrigal na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1970)

Tableau III na orkiestrę (1971)

Multiple 7 na trąbkę i wiolonczelę (1971)

Konstellationen – mixed media, 25 arkuszy grafiki (1971)

In memoriam Igor Strawinsky, grafika na nieokreślony instrument (1971)

Chorographie I na 3 chóry a cappella (1971)

Act-if, grafika na zespół (1971)

Discours, grafika na gitarę i głos mówiony (1972)

Duo, grafika na gitarę i perkusję (1972)

Kreise, grafika na głos mówiony i perkusję (1972)

La sonnambula, grafika na śpiew mówiony i gitarę ad libitum (1972)

Frame, grafika na gitarę solo (1972)

Kammermusik na orkiestrę (1972)

Poetics I für James Joyce. The Moon Is Still Blue, grafika na zespół (1972)

Poetics II für James Joyce. Speload Mc, grafika na zespół (1972)

Solo, grafika na dowolny instrument strunowy (1972)

Concerto a tre na fortepian, puzon i perkusję (1973)

Kwartet smyczkowy nr 1 (1973)

Hexachord 1 i 2 na 1 lub 2 gitary (1973)

Shapes 1 na organy (1973)

Shapes 2 na organy, fortepian, klawesyn i czelestę dla 1, 2 lub 4 wykonawców (1973)

Pour piano, grafika (1973)

Sonans, grafika na zespół wokalny i taśmę lub live electronics ad libitum (1973)

Musik für 12 Instrumente (1974)

Concerto per archi (1975)

Sonata wiolonczelowa (1975)

Endless dla 7 wykonawców (1975)

Chordophonie 1, mobile na klawesyn (1976)

Chordophonie 2, mobile na klawikord (1976)

Symphonien na orkiestrę (1977)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1977)

Song na perkusję (1978)

Self I na klarnet basowy (lub klarnet) i live electronics (1978)

Self II na saksofon altowy i live electronics (1978)

Polyphonien na 1-4 orkiestry lub orkiestrę z towarzyszeniem taśmy (1978)

Ulysses. Scenen einer Wanderung, balet – 12 obrazów na taśmę (1979)

Nocturnes I na orkiestrę (1981)

Nocturnes II na orkiestrę (1982)

Ohne Titel, grafika na organy (1983)

Sonate für Klavier (1983)

Musik für zwei Klaviere (1983-84)

Cantando dla 6 wykonawców (1984)

Mirrors/Miroirs I, mobile na 16 fortepianów (1984)

Mirrors/Miroirs II, mobile na 8 fortepianów (1984)

Mirrors/Miroirs III, mobile na 6 fortepianów (1984)

Schlossbergmusik, instalacja dźwiękowa (1984)

Nocturnes III na orkiestrę (1985)

Trio smyczkowe nr 2 (1985)

Enchaîné na kwartet saksofonowy (1985)

Für Kandinsky, trio na flet, obój i klarnet (1985)

Sottovoce na orkiestrę kameralną (1986)

Trio (Enchaîné II) na flet, obój i fortepian (1986)

Imaginaire na orkiestrę (1986-87)

Zeichen für S.B., grafika na solistów i orkiestrę instrumentów szarpanych (1987)

Beaubourg musique na orkiestrę kameralną (1988)

Cathédrale I na harfę solo (1988)

Cathédrale II, mobile na 2-16 harf (1988)

Extensions na 1 lub 2 marimby (1988)

For Boguslaw Schaeffer na flety, akordeon, perkusję, instrument klawiszowy i komputer (1989)

Deux préludes na gitarę (1989)

Invocations na orkiestrę kameralną (1990)

Pluriel [wersja I], mobile na 2 skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1991)

Pluriel [wersja II], mobile na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1991)

Pluriel [wersja III], mobile na skrzypce i altówkę (1991)

Pluriel [wersja IV], mobile na skrzypce i wiolonczelę (1991)

Pluriel [wersja V], mobile na altówkę i wiolonczelę (1991)

Tenebrae na taśmę (1991)

Tenebrae II na taśmę i fortepian (1991)

Adagio I na taśmę (1991)

Adagio II na saksofon i taśmę (1991)

Morendo na taśmę (1991)

Morendo II na flet i taśmę (1991)

Unruhiges Wohnen, balet (1991-92)

Nouvoletta I, mobile na flet, fortepian, perkusję i wiolonczelę (1992)

Nouvoletta II, mobile na flet, fortepian, perkusję i wiolonczelę (1992)

Nouvoletta II, mobile na flet, fortepian, perkusję i wiolonczelę (1992)

Nouvoletta III, mobile na flet, harfę, perkusję i czelestę (lub klawesyn) (1992)

Nouvoletta IV, mobile na flet, perkusję, wiolonczelę i czelestę (lub klawesyn) (1992)

Nouvoletta V, mobile na flet, wiolonczelę i perkusję (1992)

Nouvoletta VI, mobile na flet, perkusję i czelestę (lub klawesyn) (1992)

Nouvoletta VII, mobile na wiolonczelę, perkusję i czelestę (lub klawesyn) (1992)

Equilibre na zespół kameralny (1993)

Literatura

Krawczyk Dorota, Roman Haubenstock-Ramati – kompozytor nieznany, w: Muzyka źle obecna (pod red. Krystyny Tarnawskiej-Kaczorowskiej), Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 1989

Roman Haubenstock-Ramati. Informacje, artykuły, wycinki prasowe, Universal Edition, Wiedeń 1994

Roman Haubenstock-Ramati (1919-1994), ISCM Austria, Wiedeń 1994

Kowalska-Zając Ewa, Oblicza awangardy. Roman Haubenstock-Ramati, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2000

Kowalska-Zając Ewa, Na styku kultur – serializm w twórczości Romana Haubenstocka-Ramatiego, w: Polska muzyka współczesna. Kierunki - idee – postawy (pod red. Magdaleny Dziadek i Daniela Kadłubca), Związek Kompozytorów Polskich  Oddział w Katowicach, Uniwersytet Śląski  Filia w Cieszynie, Katowice 2001

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry