dyrygent i kompozytor; ur. 2 czerwca 1986, Olsztyn. Ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie pod kierunkiem prof. Stanisława Moryty (2010), a także studia dyrygenckie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Antoniego Wita (2011) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2016 roku na podstawie obronionej rozprawy pt. Problemy dyrygenckie związane z nowymi komplikacjami metrorytmicznymi w muzyce XXI w. na przykładzie wybranych partytur B. Furrera, P. Szymańskiego,T. Adesa oraz własnej kompozycji, wykonanej pod kierunkiem promotora prof. Antoniego Wita, otrzymał tytuł doktora.
Zdobytył nagrody w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych, wśród nich I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007, za Kantatę o Miejscach Świętych), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008, za Et in templo omnis lognetur gloriam), a także wyróżnienie na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010, za utwór Da soli per tutti na dwie perkusje i dwa fortepiany). Podczas konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi Jury, pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jego utworowi Człowiek z Manufaktury Grand prix; otrzymał ponadto nagrodę publiczności (2018).
Dwukrotnie był laureatem „Studenckiego Nobla” (2009, 2010), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2012), Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009), programu stypendialnego „Młoda Polska”. Został również laureatem stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Twórczość Rafała Janiaka obejmuje utwory na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalno-instrumentalną i z użyciem mediów elektronicznych. Jego utwory prezentowane były zarówno w kraju, jak i zagranicą, m.in. w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Konserwatorium im. M. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu, podczas prestiżowych festiwali muzycznych: „Musica Polonica Nova” (Wrocław), Legnickiego Conversatorium Organowego, „Gwiazdy Promują” (Jelenia Góra), „Gaude Mater” (Częstochowa), Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok), WDR – Musikfest (Münster, Niemcy). Wykonywały je takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska, Sudecka, Polski Chór Kameralny oraz Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej.
W 2011 roku został głównym dyrygentem Bemowskiej Orkiestry Symfonicznej Camerata Viva, z którą wykonuje dzieła od XVII do XXI wieku. Współpracuje z kilkoma polskimi orkiestrami m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Podkarpacką, Gorzowską. We wrześniu 2012 roku zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc koncert z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej, dyrygując dziełami m.in. K. Saariaho i B. Furrera. W lutym 2013 roku poprowadził koncert finałowy IX Miedzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej.
W sezonie 2012/13 był asystentem-dyrygentem Antoniego Wita, a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objał kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji Don Giovanniego W.A.Mozarta. Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi. Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, która ma w swoim dorobku kilka nagranych płyt.
Obecnie pełni funkcję adiunkta na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC.
aktualizacja: 2017, 2021 (wa)
Oficjalna strona artysty: https://www.rafaljaniak.com/
Suita Parodiowana na mała orkiestrę symfoniczną (2004)
Miniatura taneczna na wielką orkiestrę symfoniczną (2004)
Etiuda w stylu Czernego na fortepian (2005)
4 Sonety do poezji Jana Kasprowicza (2005)
Ewolucje na klarnet (2005)
Introduzione e cantilena na skrzypce (2006)
3 Pieśni do poezji Zuzanny Tobis na mezzosopran i wiolonczelę (2006)
Sanctus na 3 chóry mieszane (2006)
Con passione na saksofon i fortepian (2006)
5 Aforyzmów na trio stroikowe (2006)
Dziewczyna zraniona w uczuciach scena misteryjna na chór, orkiestrę i solistów (2007)
Con vigore na fortepian (2007)
Das letzte Lied aus Salome na altówkę (2007)
Symfonia nr 1 (2007)
Kantata o Miejscach Świętych na solistów i orkiestrę (2008)
Sourrounded Music na akordeon, wiolonczelę i live electronics (2009)
Da soli per tutti na 2 perkusje i 2 fortepiany (2009)
Nokturn na skrzypce i fortepian (2009)
I Koncert skrzypcowy (2010)
After hours of muteness (2010)
Trio na klarnet, skrzypce i fortepian (2010)
Ap 4,1 (2011)
Awekening – Movement –Cogitation sonata na akordeon (2012)
Sinfonietta per archi na orkiestrę smyczkową (2014)
Wspomnienia z przeszłości, koncert na bandoneon i orkiestrę kameralną (2015)
5 Pieśni zdradzonej do poezji Mariusza Jagiełło na sopran, skrzypce, wiolonczelę, harfę i perkusję (2015)
Pięć odcieni w kolorach kwartetu (2015)
After hours of deepest darkness na saksofon altowy i akordeon (2015)
Człowiek z Manufaktury, opera (2019)
Sonata na skrzypce i fortepian (2019)