śpiewak (bas); ur. 20 lutego 1969, Warszawa. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Romana Węgrzyna. W 1996 roku, jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki odbywał studia podyplomowe w Bułgarii w klasie prof. Rusko Ruskowa. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzanonych przez wybitnych śpiewaków, m.in. Ryszarda Karczykowskiego, Waltera Berry, Christę Ludwig. Od 1998 roku znajdował się pod opieką wokalną prof. Kurta Molla i Franza Hawlata, a od 2008 roku - prof. Francisco Araizy.
Jest zwycięzcą szeregu konkursów wokalnych i laureatem nagród specjalnych: w III Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Warszawie (1998), w IV Konkursie Wokalistów w Dusznikach-Zdroju (1996) oraz Konkursie „Belvedere” w Wiedniu (1999). Ponadto był finalistą konkursów Operalia Placido Domingo w Tokio (1997) oraz „New Voices 1997” w Gütersloh (Niemcy). Za wykonanie partii Sarastra w Die Zauberflöte W. A. Mozarta na Festiwalu Operowym w Rosenheim (Niemcy) otrzymał nagrodę specjalną.
W 1995 roku zadebiutował w Operze Narodowej jako Gloire w Wyrywaczu serc Elżbiety Sikory w reżyserii Mariusza Trelińskiego na Scenie Kameralnej. Kolejno występował także w partiach Zbigniewa w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki (2001), Leporello w Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta (2002), Zuniga w Carmen Georgesa Bizeta (2004), Colline w Cyganerii Giacoma Pucciniego (2007), Rajmund w Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego (2008) oraz Doktor Grenvil w Traviacie Giuseppe Verdiego (2010).
Od 1997 roku związany był z Teatrem Operowym we Flensburgu, gdzie śpiewał m.in. partie w operach Mozarta: Sarastra w Czarodziejskim flecie, Komandora w Don Giovannim, Don Alfonso w Cosi fan tutte i Figara w Weselu Figara oraz Don Basilia w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Sparafucile w Rigoletto i Banca w Makbecie Verdiego, Colline w Cyganerii Pucciniego, Casarza Altouma w Turandot Pucciniego, Pimena w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Dalanda w Holendrze tułaczu Rucharda Wagnera.
W 2005 roku został zatrudniony w Teatrze Operowym w Bielefeld (m.in. jako Wielki Inkwizytor w Don Carlo Verdiego, Osmin w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, Arkel w Pelleasie i Melisandzie Debussy‘ego, Walter w Luizie Miller i Ramfis w Aidzie Verdiego, Król Marek w Tristanie i Izoldzie Wagnera, tytułowy Don Pasquale Donizettiego, Kończak w Kniaziu Igorze Borodina).
Występował również na deskach State Theater Hanover i Teatro de la Maestranza w Sewilli.
Współpracował z wieloma orkiestrami wykonując repertuar oratoryjny, m.in. Filharmonią Narodową (Msza C-dur Beethovena, Requiem Verdiego, Msza As-dur Schuberta), Filharmonią Szczecińską (Stabat Mater Rossiniego, Requiem Faure, Requiem Mozarta), Münchner Symfoniker (IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego), Schleswig-Holsteinisches Symfonie-Orchester (Stworzenie świata i Pory roku Haydna, Missa Solemnis Beethovena), Staatskapelle Berlin (Requiem Mozarta, Pory roku Haydna w Filharmonii Berlińskiej).
Występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą („Warszawska Jesień“, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Wexford Opera Festival w Irlandii, Chiemgau Opera Summer, Schleswig-Holstein Musik Festival, Festiwal Basów w Samarze, Festiwal Opery Rosyjskiej w Mińsku na Białorusi). Ma na swoim koncie recitale w Filharmonii Sofijskiej, w Teatrze Bolszoj w Moskwie i w Radiu Berlińskim.
W 2002 roku dokonał nagrania opery Daphne R. Straussa pod dyrekcją Pinkasa Steinberga u boku Francisco Araizy i Birgit Remmert na Festiwalu Straussowskim w Garmisch-Partenkirchen. W 2006 roku w Anglii uczestniczył w nagraniu opery Gracze D. Szostakowicza i Skrzypce Rothschilda B. Fleischmana dla wydawnictwa Avie Records z orkiestrą Royal Philharmonic Liverpool pod dyrekcją Vasily‘a Petrenki.
Ceniony przez reżyserów i publiczność za talent aktorski, równolegle z działalnością na scenie operowej występował w recitalach, wykonując cykle pieśni Schumanna, Schuberta, Mussorgskiego, Czajkowskiego, Chopina, Moniuszki.
Od 2014 roku śpiewak walczy z ciężką chorobą onkologiczną. Polska Fundacja Muzyczna wspiera artystę od 2016 roku, pomagając mu w drodze powrotu do zdrowia we wszystkich możliwych tego aspektach: https://pfm.waw.pl/pomagamy/pomoc-dla-jacka-janiszewskiego/.
aktualizacja: 2010 (Zespół POLMIC), 2023 (wa)
Strona internetowa artysty: www.jacek-janiszewski.com