kompozytor, dyrygent, pedagog; ur. 7 lutego 1990, Łowicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował w klasie kompozycji Lidii Zielińskiej oraz w klasie dyrygentury symfonicznej Marcina Sompolińskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Kształcił się w zakresie kompozycji elektroakustycznej w Poznaniu i Budapeszcie (Lidia Zielińska, Andrea Szigetvári). W roku 2019 po obronie dysertacji pt. Współczesne systemy wielokanałowej projekcji dźwięku jako środek wyrazu artystycznego nadano mu stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.
Kilkakrotnie brał udział w kursach mistrzowskich dla kompozytorów i dyrygentów, prowadzinych przez Marca Stroppę, Karlheinza Essla, Ramona Lazkana, Vykintasa Baltakasa, Agatę Zubel, Ondřeja Adamka, oraz w ramach projektu Peter Eötvös Contemporary Music Foundation (Peter Eötvös, Georges Aperhis, Unsuk Chin, Gregory Vajda).
Tworzy muzykę kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, instalacje dźwiękowe, muzykę teatralną i operową.
Utwory Michała Janochy wykonywane były w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji podczas tkaich festiwali, jak: Yeongwol Contemporary Music Festival, Musica Electronica Nova, Autumn Waves, Earth Day Art Model, CAFe Budapest Contemporary Arts Festival, Audio Art Festival, MDF MUSIC.DESIGN.FORM Festival, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i in. Był kompozytorem rezydentem festiwalu Yeongwol Contemporary Music Festival 2023 (Korea Południowa).
Pełni funkcje dyrektora artystycznego Trans-for-Matha Ensemble (od 2018), prezesa Poznań Contemporary Music Foundation (od 2024) oraz dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna" (od 2024 roku).
Jest współzałożycielem i dyrygentem Lambda Ensemble (Poznańskiej Orkiestry Laptopowej).
Wykłada w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Instytut kompozycji i teorii muzyki).
Jest członkiem Zarządu Oddziału Poznańskiego ZKP.
Katalog kompozytora w wydawnictwie BabelScores: www.babelscores.com/MichalJanocha
Wiktoria Antonczyk (2024)
Going plastic na wiolonczelę, lastry, didgeridoo polipropylenowe i pompki (2015)
De propos en propos na sopran, kontrabas, didgeridoo i preparowane didgeridoo polipropylenowe (2015)
Four of me for off me na cztery wiolonczele i orkiestrę (2016)
Pneuma na flet basowy, kontrabas i live electronics (2017)
Chamber music 1 na zespół (2017)
Chamber music 2 na zespół (2017)
Should I touch you through the glass? na klarnetobój i ukrytą elektronikę (2017)
Mikstury skontrastowane na skrzypce lub altówkę solo (2018)
Uwertura na orkiestrę i elektronikę (2018)
Minuta dwubarwna na taśmę (2018)
Myśl zawieszona na orkiestrę (2016, rev. 2018)
Skry na tubę, dyrygenta i leap motion (2018)
Hippocampbreak! na wiolonczelę i live electronics (2018)
La manera na obój, waltornię i orkiestrę kameralną (2018)
6w1 na puzon basowy, sekstet puzonowy i live electronics (2018)
Blue Oranges na rozszerzony fortepian i orkiestrę (2018)
Loosing na akordeon i taśmę (2018)
Easy Baby I’m Fine, instalacja na fortepian i głośnik (2018)
Short change in gravity na taśmę 8-kanałową (2018)
Koncert na orkiestrę kameralną i live electronics (2019)
Nu na saksofon altowy i live electronics (2019)
Słyszę, że patrzysz, spektakl multimedialny dla dzieci na aktora, zespół, przestrzeń ambisoniczną i video (2019)
Hùndùn na perkusję i surround live electronics (2019)
Jest na to czas i miejsce, interaktywna video-opera (2020)
Omaggio a Kotoński na taśmę 4-kanałową (2021)
Tactile Thresholds na orkiestrę laptopową (2021)
Tactile Thresholds 2 na live electronics solo (2021)
POLSKA 2020, utwór audio-video (2021)
Chamber Music 3 na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2021)
Chamber Music 4 na obój, skrzypce, altówkę i live electronics (2022)
After Timelessness na trzy akordeony i taśmę (2022)
BICOLOUR CADENZA na fortepian solo (2022)
Thought Circuit A na obój, sztuczną inteligencję i orkiestrę laptopową (2022)
Fragile Thoughts (Kruche myśli) na kwartet smyczkowy i taśmę (2023)
...and the space will have us all na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i przestrzeń ambisoniczną (2023)
Reconstructed Depth na dowolny zespół i elektronikę (2023)
Breathtaking na dwa flety, sztuczną inteligencję i elektronikę (2023)
Chamber Music 5 na trąbkę, puzon i taśmę (2023)
Trzy tempa na obój i taśmę (2023)
…myśli i pejzaży in memoriam Peter Eötvös na sopran i orkiestrę kameralną (2024)
Alcheringa na klarnet kontrabasowy i taśmę (2024)