francuski kompozytor, performer i artysta multimedialny, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. 9 marca 1971, Tuluza.
Jodlowski ukończył Conservatoire de Lyon oraz kurs kompozytorski w IRCAM. W latach 2003–2004 był rezydentem Akademie der Künste w Berlinie.
Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, m. in. zdobył Prix Claude Arrieu SACEM w 2002, Prix Hervé Dugardin SACEM w 2012. W 2015 został laureatem nagrody The Great Lyceum Prize we Francji za utwór Time & Money.
W 1998 Pierre Jodlowski założył studio badawcze i produkcyjne éOle, którego siedziba znajduje się w Odyssud – Cultural center w Blagnac (Francja). Stworzył także festiwal Novelum w Tuluzie, którego był dyrektorem artystycznym w latach 1998–2014.
Komponuje muzykę elektroniczną, multimedialną, teatralną, filmową, a także tworzy instalacje muzyczne oraz performanse. Współpracuje z teatrami dramatycznymi, tancerzami oraz artystami wizualnymi, w szczególności z Davidem Coste, w zakresie projektów z wideo. Pracuje również jako scenograf przy kilku projektach na skrzyżowaniu teatru, instalacji, koncertu i oratorium. Jodlowski postrzega muzykę jako proces, angażujący muzyków i słuchaczy poprzez gesty, przestrzeń i energię, dotykający też sfery psychicznej (pamięć, skojarzenia wizualne).
Kompozycje Jodlowskiego prezentowane były na różnych scenach (eksperymentalnych, jazzowych, elektronicznych) w Europie, Kanadzie, Chinach, Korei Południowej, Japonii, Tajwanie, Stanach Zjednoczonych i na wielu znanych festiwalach muzyki nowej (m. in. „Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Ad Libitum) w wykonaniu Jeana Geoffroy’a (perkusja), Cedrica Julliona (flet), Wilhelma Latchoumia (fortepian), których Jodlowski angażuje do prac i badań nad nowymi możliwościami instrumentów. Jego utwory są w repertuarze takich zespołów, jak Soundinitiative, Intercontemporain, Ensemble Orchestral Contemporain, Court-circuit, Ensemble Les Éléments, Proxima Centauri (Francja), Ictus (Belgia), KNM (Niemcy), nowy Ensemble Moderne (Montreal), Ars Nova (Szwecja), Berg Orchestra (Czechy). Współpracował także z solistami międzynarodowej sceny muzyki wspólczesnej. Występował w trio z Rolandem Auzetem (perkusja) i Michelem Portalem (saksofon i klarnet), w duecie z perkusistą Alexem Babelem podczas różnych projektów z muzykami sceny improwizowanej w Europie.
Tworzył na zamówienie Ministerstwa Kultury Francji, Radio France, Akademie der Künste (Berlin), festiwalu Donaueschinger Musiktage, Venice Biennale Music Festiwal, Konkursu Pianistycznego w Orleanie, Théâtre du Capitole w Tuluzie, L’Ensemble Intercontemporain, Siemens Foundation, Fundacji Royaumont, IRCAM, europejskiego projektu INTEGRA, French National Center of Musical Creation, Groupe de Recherches Musicales, studio EMS (Sztokholm), CIRM, GRM, GMEM, GRAME, Cabaret Contemporain. Jego Lekcja anatomii. Księga klawesynu na klawesyn, wideo i elektronikę na klawesyn, elektronikę i wideo został zamówiony w 2014 przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”. Premiera kompozycji w wykonaniu Gośki Isphording odbyła się podczas Festiwalu Audio Art (Kraków, 2015).
Jego prace są publikowane przez Editions Jobert. Ponadto znalazły się na kilku nagraniach CD i wideo dla wytwórni éole Records, Radio France i Kaïros. Jedna z płyt z muzyką Jodlowskiego otrzymała nagrodę Académie Charles-Cros (2013).
Artysta mieszka we Francji i Polsce. Od 2019 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.
aktualizacja: 2016, 2019 (wa)
Strona oficjalna kompozytora: http://www.pierrejodlowski.com