Skip to main content

Kamasa Paweł

Kamasa Paweł

  • Wykonawca

pianista; ur. 17 marca 1963, Warszawa. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. W wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u Elżbiety Małanicz-Onoszko. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w klasie Jana Wobożila udał się na dalsze studia do USA, gdzie pracował pod kierunkiem Jorge Boleta w Curtis Institute of Music w Filadelfii. Po powrocie do Europy kontynuował naukę u Rudolfa Buchbindera w Bazylei, Harry Datynera w Genewie oraz w Schola Cantorum Basiliensis, gdzie pod okiem Rolfa Junghannsa studiował grę na historycznych instrumentach klawiszowych.

Jest laureatem międzynarodowych nagród: Baldwin Piano Prize w Filadelfii (USA) w 1982 roku, Prix de l'Association des Musiciens Suisses w Lozannie w roku 1987 oraz finalistą konkursu Terrence Judd Award w Londynie w 1988 roku.

Od czasu swego niemieckiego debiutu na festiwalu Kissinger Sommer w 1987 roku intensywnie koncertuje, grając w tak renomowanych salach koncertowych, jak Salle Gaveau w Paryżu,  Tonhalle w Zurychu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Konserwatorium Moskiewskie im. P. Czajkowskiego. Występuje jako solista pod batutą wybitnych dyrygentów (m.in. Jan Krenz, Eivind Gullberg Jensen, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Tomasz Bugaj, Wilfried Boettcher, Karol Teutsch).

Jest gościem festiwali w Europie Zachodniej (Festival Evian we Francji, Munich Biennale, Musikwoche Braunwald, Music meets Art Goslar) oraz w kraju (festiwale chopinowskie w Warszawie i Antoninie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Mistrzowskie Wieczory i Bravo Maestro! w Kąśnej Dolnej, Wieczory w Arsenale we Wrocławiu, Festiwal Gwiazd FORTEpiano w Toruniu, festiwal Filharmonii Łódzkiej Kolory Polski). W 1999 brał udział jako jedyny polski pianista w wykonaniu dzieł wszystkich Fryderyka Chopina w ramach Festiwalu w Evian we Francji. Uczestniczył w prawykonaniu A Cradle SongHanny Kulenty na monachijskim Biennale '94, był pierwszym wykonawcą zadedykowanego mu cyklu Musique polyphonique Czesława Gładkowskiego na festiwalu Jazz à Mulhouse w 1995 roku.

Ma na swoim koncie pierwsze w Paryżu publiczne wykonanie kompletu mazurków Karola Szymanowskiego (1994). Jego nagranie tych utworów dla monachijskiej wytwórni KOCH/Schwann zostało nagrodzone "Critic's Choice Award '98" prestiżowego brytyjskiego magazynu "Gramophone". Również wydany w 2014 roku przez firmę DUX album artysty z kompletem ostatnich opusów fortepianowych 116–119 Johannesa Brahmsa spotkał się z wysokimi ocenami międzynarodowej krytyki. Utworom tym, wraz z listami Klary Schumann do kompozytora w polskim tłumaczeniu pianisty, poświęcony jest także autorski spektakl kameralny Listy pisane muzyką, realizowany wspólnie z aktorką Teresą Budzisz-Krzyżanowską. Premierowe prezentacje tego projektu w języku oryginału odbyły się w 2012 roku w miastach północnych Niemiec. Artysta dokonał szeregu rejestracji dla europejskich rozgłośni radiowych i telewizyjnych, w tym dla Radiowej Agencji Fonograficznej Polskiego Radia. Wspólnie z aktorem Andrzejem Szczepkowskim stworzył dla TVP Polonia program „Posiady w Atmie” (1994) poświęcony Mazurkom Karola Szymanowskiego i Balladom Emila Zegadłowicza.

Kameralistyka jest stałym elementem aktywności artystycznej Pawła Kamasy. Od wielu lat partneruje swojemu ojcu, altowioliście Stefanowi Kamasie, występuje z wybitnymi europejskimi instrumentalistami, znanymi polskimi artystami (m.in. Bartłomiej Nizioł, Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Krzysztof Jakowicz, Jan Stanienda, Konstanty Kulka, Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski, Tomasz Strahl, Anna Maria Staśkiewicz, Marcin Zdunik). Współpracuje także z Arlequin Ensemble (soliści Tonhalle Orchester Zürich i Orchestre de la Suisse Romande Genève), kwartetami Amati, Wilanów, Szymanowski String Quartet.

W 1983 roku pełnił funkcję kierownika artystycznego Festiwalu Brahmsowskiego w Zurychu i Bazylei, który poświęcony był obchodom 150. rocznicy urodzin kompozytora. Jest autorem koncepcji programowej Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego "Chopin – Inspiracje. 1810–2010" w podwarszawskiej Podkowie Leśnej, uznanego za jedno z najciekawszych wydarzeń Roku Chopinowskiego 2010.

Wszechstronna działalność Pawła Kamasy obejmuje również dydaktykę. W latach 1997–2000 prowadził klasę fortepianu i kameralistyki w Musik Konservatorium Schaffhausen w Szwajcarii. Jest wykładowcą kursów mistrzowskich w kraju i za granicą. W roku akademickim 2012/13 wykładał gościnnie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz w Zespole Szkół Muzycznych „Miodowa” w Warszawie. W 2017 brał udział w pracach Jury 24. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (Austria).

 

aktualizacja: 2013 (ai), 2018 (iz), 2023 (wa)

Strona internetowa artysty: www.pawelkamasa.com

Publikacje

Johannes Brahms - Klara Schumann: korespondencja, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 2 - 7

Dyskografia

Johannes Brahms The Late Piano Works op. 116-119, DUX 1130-31 (2014)

Johannes Brahms Sonaty op.120 nr 1 & 2, Scherzo c-moll WoO2, Stefan Kamasa - altówka, Polskie Radio PRCD 068 (2006)

Karol Szymanowski Mazurki op.50 & 62, Koch/Schwann 3-1066-2 H1 (1996)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry