wiolonczelistka; ur. 31 maja 1968, Lubin. Kształciła się w Liceum Muzycznym we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli mgr. Feliksa Tatarczyka), Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli prof. Witolda Hermana i klasa kameralistyki współczesnej prof. Adama Kaczyńskiego) oraz w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie (obecnie Conservatorium van Amsterdam, studia podyplomowe na wydziale Historycznych Praktyk Wykonawczych w klasie wiolonczeli barokowej Woutera Möllera). W 2014 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki.
Działa w Krakowie i Warszawie.
Gra na różnych rodzajach wiolonczel (wiolonczele historyczne, 5-strunowa wiolonczela piccolo, wiolonczela współczesna), wykonując muzykę solową i kameralną od XVII w. po współczesność. Jest autorką transkrypcji dzieł Bacha, Händla, Brahmsa i Schuberta. W jej repertuarze solowym, obok suit J. S. Bacha, znajdują się zarówno pierwsze kompozycje wiolonczelowe G. B. Antoniego, D. Gabriellego, D. Galliego, F. Suprianiego, G. B. Vitalego, J. Dall Abaco, jak i utwory współczesne: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Ingvara Lindholma, Krzysztofa Pendereckiego, Adama Walacińskiego i. in.
Do istotnych osiągnięć artystycznych Teresy Kamińskiej należą prawykonania utworów współczesnych kompozytorów polskich: Krzysztofa Baculewskiego (Antitheton III na skrzypce, wiolonczelę i klawesyn), Bartosza Kowalskiego (Contra Tempus), Pawła Szymańskiego (Concerto grosso), Adama Walacińskiego (Duo na altówkę i wiolonczelę), Tadeusza Paciorkiewicza (Andante calmato na wiolonczelę i organy, 1-sze światowe nagranie). W 2016 roku wspólnie z angielskim gambistą Markiem Caudlem wykonała w londyńskim Royal College of Music sonaty na violę da gamba i wiolonczelę C. F. Abla, z tzw. Maltzan Manuscript. Było to współczesne światowe prawykonanie tych kompozycji.
Jako solistka-kameralistka nagrała dwie nominowane do nagrody „Fryderyk” płyty CD: Seven Angels z XX-wiecznymi kompozycjami na wiolonczelę i organy oraz A cinque cordes (Musicon) z autorskimi transkrypcjami utworów J. S. Bacha na 5-strunową wiolonczelę piccolo i klawesyn (obie z Markiem Toporowskim), suity solowe BWV 1007 i BWV 1010 dla Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy oraz Koncert na wiolonczelę i fagot A. Vivaldiego RV 409 z Giorgio Mandolesim i zespołem „Concerto Polacco” (BNL). Jako kameralistka i principal cellist wzięła udział w nagraniach około trzydziestu płyt CD (trzy nagrodzone „Fryderykiem”, a siedem nominowanych).
Jest jedną z pierwszych polskich wiolonczelistek, która wykonywała na historycznym instrumencie koncerty C. Ph. E. Bacha, J. Haydna, L. Leo, A. Vivaldiego, liczne sonaty barokowe i wczesno-klasyczne (m.in. L. Boccheriniego i J. Duporta), a także utwory kameralne: sonaty na fortepian i wiolonczelę L. van Beethovena i J. Wölfla, kwartety smyczkowe L. van Beethovena, Sekstet B-dur Brahmsa, kwartety smyczkowe J. Brahmsa i D. Szostakowicza oraz Verklärte Nacht A. Schönberga. Ważne miejsce w jej dorobku artystycznym zajmują wykonania triów fortepianowych J. Elsnera, F. Chopina oraz Serenady M. Szymanowskiej z historycznym fortepianem.
W roli kameralistki realizującej partię basso continuo towarzyszyła znakomitym śpiewakom (m.in. Marta Boberska, Jan van Elsacker, Emma Kirkby, Piotr Kusiewicz, Dorothee Mields, Anna Mikołajczyk, Piotr Olech, Susanne Ryden, Barbara Schlick, Kai Wessel). Współpracowała również z orkiestrami grającymi na historycznych instrumentach repertuar barokowy, klasyczny i romantyczny (m.in. „Concerto Polacco”, Capella Cracoviensis, Kölner Akademie).
Występowała w Polsce i za granicą (Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja, Ukraina, Włochy, Wielka Brytania) w ramach prestiżowych festiwali międzynarodowych: Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Kromer-Biecz Festiwal, Warszawskie Spotkania Muzyczne „Muzyka Dawna – Muzyka Nowa”, „Chopin i Jego Europa”, Tage Alter Musik in Herne (Niemcy), Forum Alte Musik Köln, Mitteldeutsche Heinrich-Schütz-Tage (Weissenfels, Niemcy), “Vestfold Festspillene” (Norwegia), Osteuropäische Orgelmusiktage (Grossräschen, Niemcy), Uckermärkische Musikwochen, Europäische Kirchenmusik Festiwal (Schwäbisch Gmünd, Niemcy), Festspiele Europäische Wochen Passau (Niemcy), Festival de musica sacra de Bilbao (Hiszpania), Bachfest in der Neuen Bachgesellschaft (Frankfurt nad Odrą), „Dni kompozytorów krakowskich”, „Dni starej hudby” (Bratysława), Festiwal Muzyki Dawnej „Anima Musica” w Gdyni, Wieczory Wawelskie, Festiwal Paschalny „Musica Poetica” w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal „Muzyka Świata” w Pabianicach, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej i in.
Koncertowała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Filharmonii Berlińskiej, Royal College of Music (Londyn), Westdeutsche Rundfunk Konzertsaal (Kolonia), Musikinstrumenten-Museum (Berlin), Konzerthalle C. Ph. E. Bach (Frankfurt nad Odrą), Sali Koncertowej „Sliperiet” (Larvik, Norwegia), Museum for moderne Kunst (Kopenhaga), Kulturzentrum Konzertsaal (Herne, Niemcy), w salach Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Łódzkiej, Wrocławskiej, Lubelskiej, Bałtyckiej, Opolskiej, Kaszubskiej, Szczecińskiej oraz w miejscach znaczących dla polskiej kultury: Zamku Królewskim na Wawelu, Zamku Królewskim w Warszawie, Pałacu Królewskim w Wilanowie, Pałacu Kazimierzowskim, Pałacu w Pszczynie, Pałacu Działyńskich w Poznaniu, Pałacu Branickich w Białymstoku, Pałacu Raczyńskich w Rogalinie, Zamku Książ, Zamku w Lublinie, Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie i in. doktor habilitowana sztuki, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli barokowej. Duże znaczenie ma dla niej praca dydaktyczna, kontakt ze studentami traktuje jako jedno ze źródeł inspiracji. W 2007 objęła w Akademii Muzycznej w Krakowie nowo powstałą klasę wiolonczeli barokowej (Katedra Muzyki Dawnej), wcześniej – od 1994 do 2011 – prowadziła klasę wiolonczeli (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu). Pełni funkcję profesora Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Wykładała na licznych kursach interpretacji: 19. Internationale Musikwerkstatt Schloss Trebnitz – Werkstatt für Alte Musik Trebnitz (Niemcy), Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie, Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej, Forum Muzyka Dawna na UMFC, Mistrzowskie Kursy Muzyczne w Gdyni, Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej w Warszawie. Była także wykładowcą Polsko-Niemieckiej Akademii Orkiestrowej, organizowanej przez Bach Archiv w Lipsku.
W 2019 otrzymała odznakę honorową “Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
aktualizacja: 2021 (wa)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.