kompozytor i pianista; ur. 12 grudnia 1964, Warszawa. Studiował grę na fortepianie u Jana Ekiera, Bronisławy Kawalli i Szabolcsa Esztényi’ego (dyplom w 1987) oraz kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego (dyplom w 1991) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W tym czasie aktywnie działał jako pianista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W 1988 przebywał na półrocznym stypendium w Banff Center School of Fine Arts w Kanadzie, gdzie zaczął zajmować się sztuką wideo i animacją komputerową. W latach 1989-91 przebywał w Paryżu i współpracował z Institut National de l’Audiovisuel i Groupes de Recherches Musicales. W 1992 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, w ramach którego wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Kontynuował studia na wydziale muzyki University of California w San Diego u Millera Puckette’a, Joji Yuasa, Briana Ferneyhougha, Rogera Reynoldsa i Randa Steigera. Tam też w 1997 otrzymał tytuł doktora. W latach 1993-99 był współpracownikiem Center for Research in Computing and the Arts w San Diego. W latach 1999-2000 był artystą-rezydentem w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe. W 2000 otrzymał grant Canada Council for the Arts na pobyt twórczy i naukowy na Uniwersytecie McGill w Montrealu.
Jarosław Kapuściński zajmuje się tworzeniem utworów audiowizualnych. Były one prezentowane na wielu festiwalach muzycznych, festiwalach wideo i filmów animowanych w Europie, Azji i obu Amerykach, m.in. podczas Dni Muzyki w Lerchenborgu, De Ijsbreker w Amsterdamie, Musik der Jahrhunderte w Stuttgarcie, International Computer Music Conference w Tesalonikach, National Art Centre w Ottawie, Tokyo Video Festival, VideoFest Berlin, FIPA Cannes, Animated Film Festival w Annecy, WRO Media Art Biennale oraz w takich miejscach, jak Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Współczesnej (Palais de Tokyo) w Paryżu, Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe, Muzeum Królowej Sofii w Madrycie, Muzeum Mondriaanhuis w Amersfoort, Muzeum Sztuki Współczesnej w Montrealu i Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Jego realizacje audiowizualne emitowane były przez rozgłośnie telewizyjne w Polsce, we Francji, w Belgii i Niemczech.
Jest laureatem nagród na Festiwalu Filmów o Sztuce UNESCO w Paryżu (1992), Festiwalu Sztuki Wideo w Locarno (1992 i 1993), Festiwalu Wideo i Sztuki Elektronicznej w Montrealu (1993), International Festival of New Cinema and New Media w Montrealu (2000), Alpert Award w nominacji "Sztuki" w California Institute of the Arts (2011), I nagroda za Mondrian Variations oraz specjalne wyróżnienie za Oli's Dream podczas Fresh Minds Festival (2014).
Jarosław Kapuściński jako wykładowca był gościem wielu uniwersytetów, w tym The Funen Academy of Fine Arts i Nielsen Academy of Music (Dania), Uniwersytetu McGill w Montrealu, Konserwatorium Królewskiego w Hadze, Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, Katolickiego Uniwersytetu w Porto, University of California, University of the Pacific w Stockton. Od 2015 pełni funkcję profesora nadzwyczajnego i wykłada kompozycję w Stanford University.
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 1997), ZAiKS'u, Society for Electro-acoustic Music in the United States (SEAMUS), International Society for Electroacoustic Music (ISEM/CIME) oraz International Society for Contemporary Music (ISCM).
Strona internetowa kompozytora: http://jaroslawkapuscinski.com
aktualizacja: grudzień 2017 (wa)
Jatayu na fortepian i taśmę (1987)
Sonata in the Woods na śpiewającego wiolonczelistę (1988)
Msza na sopran, alt, zespół kameralny i syntezator (1989)
Chagalliana I na amplifikowane skrzypce, syntezator i taśmę (1990)
Szkice afektywne na orkiestrę symfoniczną (1991)
Mondrian Variations, wideo (1992)
Szklanka wody na amplifikowany flet, taśmę i projekcję wideo (1993)
Catch the Tiger! na amplifikowany fortepian, taśmę i projekcję wideo (1993)
Japatul na bęben, taśmę i projekcję wideo (1995)
Mudry, kompozycja audiowizualna (1996)
Two Space na amplifikowany fortepian i taśmę (1999)
3/78 na amplifikowane skrzypce, fortepian i taśmę (1999)
Preludes in Magical Time na amplifikowane skrzypce i taśmę (1999)
Yours (with Nik Haffner), media performance for MIDI piano and comuter projected body (2000)
Catch the Tiger! 2.0, media performance for MIDI piano and realtime computer projection (2001)
Odense Studies, intermedia studies for chamber ensemble and realtime computer projection (2001)
A point, for example, intermedia performance for a lecturing pianist and computer projection (2002)
The Point Is..., intermedia performance for MIDI piano, speech and realtime computer projection (2002)
5 Conversation Pieces, composition for the „Bulbes. Plantation” intermedia installation by Artificiel (2003)
Berceuse de la 17ieme étoile, intermedia performance for MIDI piano and realtime computer projection (2003)
Koan na fortepian i projekcję komputerową (2004)
Enso, koncert na perkusję, komputerową projekcję wizualną i orkiestrę (2005)
Oli's Dream (with Camille Norton), intermedia performance for MIDI piano and realtime computer projection (2008)
Juicy (with John Edmark), performance/installation for Disklavier piano and computer (2009)
Where is Chopin? performance/installation (2010)
Transcience (with Xiaoze Xie), video installation (2011)
Linked Verse na shô, wiolonczelę, taśmę i projekcję wideo (2013)
Possible Bird na hichiriki, taśmę i 3-ekranową projekcję wideo (2013)
Knight's Rest, wideo (2013)
Pointing Twice na gramofon, tancerza, dyrygenta i zespół kameralny (2014)