kompozytor i pianista; ur. 12 grudnia 1964, Warszawa. Studiował grę na fortepianie u Jana Ekiera, Bronisławy Kawalli i Szabolcsa Esztényi’ego (dyplom w 1987) oraz kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego (dyplom w 1991) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W tym czasie aktywnie działał jako pianista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W 1988 przebywał na półrocznym stypendium w Banff Center School of Fine Arts w Kanadzie, gdzie zaczął zajmować się sztuką wideo i animacją komputerową. W latach 1989-91 przebywał w Paryżu i współpracował z Institut National de l’Audiovisuel i Groupes de Recherches Musicales. W 1992 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, w ramach którego wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Kontynuował studia na wydziale muzyki University of California w San Diego u Millera Puckette’a, Joji Yuasa, Briana Ferneyhougha, Rogera Reynoldsa i Randa Steigera. Tam też w 1997 otrzymał tytuł doktora. W 2000 zdobył grant Canada Council for the Arts na pobyt twórczy i naukowy na Uniwersytecie McGill w Montrealu.
Jest laureatem nagród na Festiwalu Filmów o Sztuce UNESCO w Paryżu (1992), Festiwalu Sztuki Wideo w Locarno (1992 i 1993), Festiwalu Wideo i Sztuki Elektronicznej w Montrealu (1993), International Festival of New Cinema and New Media w Montrealu (2000), Alpert Award w nominacji "Sztuki" w California Institute of the Arts (2011), I nagroda za Mondrian Variations oraz specjalne wyróżnienie za Oli's Dream podczas Fresh Minds Festival (2014).
Jarosław Kapuściński specjalizuje się w dziełach intermedialnych, w tym z wykorzystaniem VR (we współpracy z OpenEndedGroup), oraz w muzyce japońskiej. Współorganizował międzynarodowe sympozjum "Performing Intermedia in Japan” poświęcone teatrowi Nō i jego prezentacji w świecie wirtualnym, pod hasłem "Nō jako Intermedia”.
Jego dzieła prezentowano na wielu festiwalach muzycznych, festiwalach wideo i filmów animowanych w Europie, Azji i obu Amerykach, m.in. podczas Dni Muzyki w Lerchenborgu, De Ijsbreker w Amsterdamie, Musik der Jahrhunderte w Stuttgarcie, International Computer Music Conference w Tesalonikach, National Art Centre w Ottawie, Tokyo Video Festival, VideoFest Berlin, FIPA Cannes, Animated Film Festival w Annecy, WRO Media Art Biennale oraz w takich miejscach, jak Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Współczesnej (Palais de Tokyo) w Paryżu, Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe, Muzeum Królowej Sofii w Madrycie, Muzeum Mondriaanhuis w Amersfoort, Muzeum Sztuki Współczesnej w Montrealu i Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Jego realizacje audiowizualne emitowane były przez rozgłośnie telewizyjne w Polsce, we Francji, w Belgii i Niemczech.
Współpracował z Center for Research in Computing and the Arts w San Diego (1993-99). Był artystą-rezydentem w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe (1999-2000). Jarosław Kapuściński jako wykładowca był gościem wielu uniwersytetów, w tym The Funen Academy of Fine Arts i Nielsen Academy of Music (Dania), Uniwersytetu McGill w Montrealu, Konserwatorium Królewskiego w Hadze, Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, Katolickiego Uniwersytetu w Porto, University of California, University of the Pacific w Stockton. Od 2015 pełni funkcję profesora nadzwyczajnego i wykłada kompozycję w Stanford University oraz współpracuje z Wydziałem Języków i Kultur Azji Wschodniej (brał udział w projektach poświęconych japońskiej muzyce Gagaku i teatrowi Nō).
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 1997), ZAiKS'u, Society for Electro-acoustic Music in the United States (SEAMUS), International Society for Electroacoustic Music (ISEM/CIME) oraz International Society for Contemporary Music (ISCM).
Strona internetowa kompozytora: https://jaroslawkapuscinski.com/
aktualizacja: 2002, 2008 (Małgorzata Kosińska), 2017 (Wiktoria Antonczyk), 2024 (Wiktoria Antonczyk, Beata Dźwigaj)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.