Przejdź do głównej treści

Kapuściński Jarosław

Kapuściński Jarosław

Fot.: Dave Kerr
Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

kompozytor i pianista; ur. 12 grudnia 1964, Warszawa. Studiował grę na fortepianie u Jana Ekiera, Bronisławy Kawalli i Szabolcsa Esztényi’ego (dyplom w 1987) oraz kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego (dyplom w 1991) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W tym czasie aktywnie działał jako pianista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W 1988 przebywał na półrocznym stypendium w Banff Center School of Fine Arts w Kanadzie, gdzie zaczął zajmować się sztuką wideo i animacją komputerową. W latach 1989-91 przebywał w Paryżu i współpracował z Institut National de l’Audiovisuel i Groupes de Recherches Musicales. W 1992 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, w ramach którego wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Kontynuował studia na wydziale muzyki University of California w San Diego u Millera Puckette’a, Joji Yuasa, Briana Ferneyhougha, Rogera Reynoldsa i Randa Steigera. Tam też w 1997 otrzymał tytuł doktora. W 2000 zdobył grant Canada Council for the Arts na pobyt twórczy i naukowy na Uniwersytecie McGill w Montrealu.

Jest laureatem nagród na Festiwalu Filmów o Sztuce UNESCO w Paryżu (1992), Festiwalu Sztuki Wideo w Locarno (1992 i 1993), Festiwalu Wideo i Sztuki Elektronicznej w Montrealu (1993), International Festival of New Cinema and New Media w Montrealu (2000), Alpert Award w nominacji "Sztuki" w California Institute of the Arts (2011), I nagroda za Mondrian Variations oraz specjalne wyróżnienie za Oli's Dream podczas Fresh Minds Festival (2014).

Jarosław Kapuściński specjalizuje się w dziełach intermedialnych, w tym z wykorzystaniem VR (we współpracy z OpenEndedGroup), oraz w muzyce japońskiej. Współorganizował międzynarodowe sympozjum "Performing Intermedia in Japan” poświęcone teatrowi Nō i jego prezentacji w świecie wirtualnym, pod hasłem "Nō jako Intermedia”.

Jego dzieła prezentowano na wielu festiwalach muzycznych, festiwalach wideo i filmów animowanych w Europie, Azji i obu Amerykach, m.in. podczas Dni Muzyki w Lerchenborgu, De Ijsbreker w Amsterdamie, Musik der Jahrhunderte w Stuttgarcie, International Computer Music Conference w Tesalonikach, National Art Centre w Ottawie, Tokyo Video Festival, VideoFest Berlin, FIPA Cannes, Animated Film Festival w Annecy, WRO Media Art Biennale oraz w takich miejscach, jak Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Współczesnej (Palais de Tokyo) w Paryżu, Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe, Muzeum Królowej Sofii w Madrycie, Muzeum Mondriaanhuis w Amersfoort, Muzeum Sztuki Współczesnej w Montrealu i Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Jego realizacje audiowizualne emitowane były przez rozgłośnie telewizyjne w Polsce, we Francji, w Belgii i Niemczech.

Współpracował z Center for Research in Computing and the Arts w San Diego (1993-99). Był artystą-rezydentem w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe (1999-2000). Jarosław Kapuściński jako wykładowca był gościem wielu uniwersytetów, w tym The Funen Academy of Fine Arts i Nielsen Academy of Music (Dania), Uniwersytetu McGill w Montrealu, Konserwatorium Królewskiego w Hadze, Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, Katolickiego Uniwersytetu w Porto,  University of California, University of the Pacific w Stockton. Od 2015 pełni funkcję profesora nadzwyczajnego i wykłada kompozycję w Stanford University oraz współpracuje z Wydziałem Języków i Kultur Azji Wschodniej (brał udział w projektach poświęconych japońskiej muzyce Gagaku i teatrowi Nō).

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 1997), ZAiKS'u, Society for Electro-acoustic Music in the United States (SEAMUS), International Society for Electroacoustic Music (ISEM/CIME) oraz International Society for Contemporary Music (ISCM).


Strona internetowa kompozytora: https://jaroslawkapuscinski.com/ 

aktualizacja: 2002, 2008 (Małgorzata Kosińska), 2017 (Wiktoria Antonczyk), 2024 (Wiktoria Antonczyk, Beata Dźwigaj)

Kompozycje

  • Jatayu na fortepian i taśmę (1987)
  • Sonata in the Woods na śpiewającego wiolonczelistę (1988)
  • Msza na sopran, alt, zespół kameralny i syntezator (1989)
  • Chagalliana I na amplifikowane skrzypce, syntezator i taśmę (1990)
  • Szkice afektywne na orkiestrę symfoniczną (1991)
  • Mondrian Variations, wideo (1992)
  • Szklanka wody na amplifikowany flet, taśmę i projekcję wideo (1993)
  • Catch the Tiger! na amplifikowany fortepian, taśmę i projekcję wideo (1993)
  • Japatul na bęben, taśmę i projekcję wideo (1995)
  • Mudry, kompozycja audiowizualna (1996)
  • Two Space na amplifikowany fortepian i taśmę (1999)
  • 3/78 na amplifikowane skrzypce, fortepian i taśmę (1999)
  • Preludes in Magical Time na amplifikowane skrzypce i taśmę (1999)
  • Yours (with Nik Haffner), media performance for MIDI piano and comuter projected body (2000)
  • Catch the Tiger! 2.0, media performance for MIDI piano and realtime computer projection (2001)
  • Odense Studies, intermedia studies for chamber ensemble and realtime computer projection (2001)
  • A point, for example, intermedia performance for a lecturing pianist and computer projection (2002)
  • The Point Is..., intermedia performance for MIDI piano, speech and realtime computer projection (2002)
  • 5 Conversation Pieces, composition for the „Bulbes. Plantation” intermedia installation by Artificiel (2003)
  • Berceuse de la 17ieme étoile, intermedia performance for MIDI piano and realtime computer projection (2003)
  • Koan na fortepian i projekcję komputerową (2004)
  • Enso, koncert na perkusję, komputerową projekcję wizualną i orkiestrę (2005)
  • Oli's Dream (with Camille Norton), intermedia performance for MIDI piano and realtime computer projection (2008)
  • Juicy (with John Edmark), performance/installation for Disklavier piano and computer (2009)
  • Where is Chopin? performance/installation  (2010)
  • Transcience (with Xiaoze Xie), video installation (2011)
  • Linked Verse na shô, wiolonczelę, taśmę i projekcję wideo  (2013)
  • Possible Bird na hichiriki, taśmę i 3-ekranową projekcję wideo (2013)
  • Knight's Rest, wideo  (2013)
  • Pointing Twice na gramofon, tancerza, dyrygenta i zespół kameralny (2014)
  • Alikeness for percussionist and string quartet (or string orchestra) (2015)
  • Side Effects for piano and video projection (2017)
  • In a Winter Garden for 7 dancers, sculptures, shô and audio tape (2017)
  • Calligraphies for Ziqi for piano and live computer projection (2018)
  • America Afterimaged, 3D projection with stereo sound (2019) 
  • Alikeness 8 for string quartet (2020)
  • Over, video with stereo sound (2021)
  • 行 • (Kō), Virtual Reality (with Kojiro Umezaki) (2021)
  • With • 같이, a wordless conversation between dancer and pianist (2022)
  • Blue and Sky for bass flute, clarinet, violin, viola and cello (playing from memory and in darkness) (2022)
  • Reaching for the Doors to Paradise, stereoscopic video and stereo sound (2023)
  • Point Line Piano, Virtual Reality created in collaboration with OpenEndedGroup (Marc Downie and Paul Kaiser) (2024)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry