kompozytor i pedagog; ur. 19 marca 1904, Lwów; zm. 2 maja 1957, Nowy Jork. Gry na fortepianie uczył się w klasie Jerzego Lalewicza, zaś teorii muzyki i kompozycji pod kierunkiem Mieczysława Sołtysa w Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie. W latach 1922-26 studiował w Konserwatorium w Poznaniu u Henryka Opieńskiego (kompozycja) oraz Wieńczysława Brzostowskiego (fortepian). Ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Poznańskim.
W 1931 przebywał w Paryżu – tu działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Do 1939 mieszkał w Poznaniu, gdzie pracował jako radca w prokuratorze. Ponadto w latach 1929-33 był recenzentem muzycznym „Nowego Kuriera”, a w latach 1934-38 „Dziennika Poznańskiego”. Poza tym systematycznie komponował i zdobywał nagrody na konkursach kompozytorskich.
W sierpniu 1939 Tadeusz Zygfryd Kassern został ewakuowany do Lwowa, po usilnych staraniach w 1940 wyjechał do Krakowa – pracował tu m.in. w księgarni Gebethnera i Wolffa. Ponieważ był poszukiwany przez gestapo z powodu żydowskiego pochodzenia, w 1942 lub 1943 przeniósł się do Warszawy, gdzie ukrywał się pod nazwiskiem Teodor Sroczyński. Po upadku Powstania Warszawskiego przebywał w Zakopanem i stąd w 1945 powrócił do Poznania.
W grudniu 1945 wyjechał do Stanów Zjednoczonych jako attaché kulturalny polskiego konsulatu w Nowym Jorku. W 1948 został konsulem i delegatem polskim do spraw kulturalnych przy ONZ. W grudniu tego samego roku zrezygnował ze służby dyplomatycznej i podjął decyzję o emigracji w Stanach Zjednoczonych. Nigdy jednak nie zamienił obywatelstwa polskiego na amerykańskie (w 1956 otrzymał wizę na pobyt stały w Stanach Zjednoczonych). Od tej pory zajmował się komponowaniem oraz pracą pedagogiczną – uczył w Nowym Jorku gry na fortepianie i teorii muzyki w Third Street Music School oraz Jaques-Dalcroze Institute, a także w New School for Social Research.
aktualizacja: maj 2008
Sonata na fortepian nr 1 h-moll (1926)
Trzy preludia na fortepian (1926)
Cztery pieśni do słów Tadeusza Micińskiego na głos z fortepianem (1926)
Dwa mazurki na fortepian (1927)
Kołysanka na głos z fortepianem do słów Józefa Wittlina (1928)
Koncert na sopran i orkiestrę (1928)
Pieśni naiwne na głos z fortepianem do słów Kazimierza Wierzyńskiego (1929)
Koncert na flet i orkiestrę (1933)
Trzy kołysanki na głos z fortepianem do słów Marii Paruszewskiej (1933)
Malowanki, kantata dziecięca na chór i orkiestrę (1934)
Dies irae, poemat symfoniczny (1935)
Koncert na kontrabas i orkiestrę (1935)
Concertino na flet, klarnet i fagot (1935)
Sonatina na fortepian nr 1 (1935)
Ballady na chór męski a cappella (1935)
Koncert na orkiestrę smyczkową [wersja I] (1936)
Hymn do słońca na głos i orkiestrę (1936)
Suita pastoralna na małą orkiestrę (1937)
Sonata na fortepian nr 2 „Orawska” (1937)
Cztery motety kopernikowskie na chór mieszany a cappella (1937)
Suita orawska na mezzosopran i chór męski (1938)
Ojczyzna na chór mieszany a cappella (1938)
Pieśni do słów Leopolda Staffa na głos z fortepianem (1938)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1940)
Suita dziecięca na dwa fortepiany (1940)
Ballada o wieprzu i pieprzu na głos z fortepianem do słów Jana Brzechwy (1940)
Koncert na orkiestrę smyczkową [wersja II] (1943)
Sonatina na fortepian nr 2 (1944)
Sonatina na fortepian nr 3 „Kolędowa” (1945)
Tryptyk żałobny na głos z fortepianem do słów według XVI-wiecznych kancjonałów Stanisława Grochowskiego i Walentego z Brzozowa (1945)
Concertino na obój i orkiestrę smyczkową (1946)
Dziesięć polskich pieśni ludowych z Ziem Zachodnich na głos z fortepianem (1947)
Concertino na flet, ksylofon, czelestę i orkiestrę smyczkową (1948)
Sonatina na flet i fortepian (1948)
Lullaby na fortepian (1949)
Walc na fortepian (1949)
Blessed Music Book na fortepian (195)
The Anointed (Koniec Mesjasza), opera według Jerzego Żuławskiego (1951)
Teen-Age Concerto nr 1 F-dur na orkiestrę (1952)
Sun-up (Jutrzenka), opera według Luli Vollmera (1952)
For Me the Sun Shines Every Day na głos z fortepianem (1953)
Our Day na głos z fortepianem (1953)
Arizona is Your Switch na głos z fortepianem (1953)
Our Prayer na głos z fortepianem (1953)
Comedy of the Dumb Wife (Komedia o niemej żonie), opera według Francoisa Rabelais’ego i Anatole’a France’a (1953)
Space Flight Concerto na orkiestrę (1954)
Eros i Psyche, opera według Jerzego Żuławskiego (1954)
Three Pieces for Strings from the Blessed Music Book (1955)
Teen-Age Concerto nr 3 C-dur na orkiestrę (1955)
Teen-Age Concerto nr 4 F-dur na orkiestrę (1955)
Space Travel Music Book na fortepian (1955)
Słodki kramik (Candy Music Book) na fortepian (1955)
Amusement Park Music Book na fortepian (1955)
Swing Kings Concerto na orkiestrę [nieukończony] (1955)
Piano Sonatina on Stephen C. Foster Themes (po 1948)
Cztery miniatury na fortepian (po 1948)