Kątski Antoni
-
Kompozytor, Wykonawca
pianista i kompozytor. ur. 25 września 1816, Kraków; zm. 7 grudnia 1899, Iwanczyce (Ukraina). Pochodził z rodziny muzycznej: jego ojciec Grzegorz Kątski, inspektor Liceum Warszawskiego, był skrzypkiem i kompozytorem-amatorem. W 1824 roku w Wiedniu w ciągu pięciu miesięcy pobierał prywatne lekcje gry na fortepianie u Ludwiga van Beethovena. Koncertując od 5 roku życia, Antoni wcześnie zdobył europejskie uznanie przede wszystkim jako wybitny wirtuoz. Równie wcześnie zaczął komponować, a jego pierwsze utwory – Taniec polski i anglez, Taniec polski i mazur – ukazały się drukiem w Polsce w 1825 roku. W 1827 roku otrzymał od cara Mikołaja I trzyletnie stypendium, wynoszące 3000 rubli, oraz zezwolenie na wyjazdy zagraniczne. Ta pomoc finansowa miała istotne znaczenie dla kariery Kątskich tak w Imperium Rosyjskim, jak i w Europie Zachodniej. W 1829 roku, po kolejnych występach całej muzycznej rodziny Kątskich w Petersburgu, stypendium przedłużono na trzy lata. Już jako „cudowne dziecko” Antoni Kątski został członkiem Towarzystwa Muzycznego w Krakowie i Towarzystwa Muzycznego w Wiedniu. Podczas pobytu w Rosji był prywatnym uczniem Johna Fielda, a od 1832 roku studiował kompozycję w Konserwatorium Wiedeńskim w klasie Simona Sechtera i grę na fortepianie pod kierunkiem Sigismunda Thalberga. Po wykonaniu utworu dyplomowego Antoniego Kątskiego, oratorium Das Lied von der Glocke, nadano mu w Konserwatorium tytuł doktora muzyki.
W paryskim okresie swego życia (1836–1848) uzyskał w tamtejszym Konserwatorium stanowisko sędziego konkursowego. W tej uczelni rozwinął się jego talent pedagogiczny, co zaowocowało powstaniem prac i projektów dydaktycznych. Opracowana przez Antoniego Kątskiego szkoła gry na fortepianie L’indispensable du pianiste op. 100 była wydana po raz pierwszy w 1846 roku w Paryżu, w 1851 – w Berlinie i w wersji poszerzonej w 1854 roku w Petersburgu: Nieobchodimyj rukowoditiel dla pianista. Jeżedniewnyje uprażnienija na fortiepiano. Soczinienije Antona Kontskowo (Niezbędne wytyczne dla pianisty. Codzienne ćwiczenia na fortepianie. Opus Antoniego Kątskiego). Ten podręcznik oraz stworzone dla pracy nad różnego rodzaju problemami technicznymi etiudy Kątskiego op. 25 (12 Etudes difficiles) oraz op. 77 (Fleurs mélodiques) zostały zatwierdzone przez konserwatoria w Paryżu i Berlinie, jako obowiązkowe w programie nauczania. W Paryżu Antoni Kątski działał w kręgu wybitnych przedstawicieli emigracji polskiej (poznał m. in. Adama Mickiewicza i Fryderyka Chopina). Odbywał liczne podróże artystyczne z bratem Apolinarym.
Lata 1849–1851 spędził w Hiszpanii i Portugalii, koncertując i prowadząc działalność pedagogiczną. Doświadczenie w pracy na wysokim stanowisku w strukturze wyższej uczelni muzycznej umożliwiło Kątskiemu stworzenie projektu reorganizacji Konserwatorium w Lizbonie na zamówienie króla Fernanda II, który uhonorował pianistę Orderem Niepokalanego Poczęcia.
Największe wyróżnienie jako pedagog Antoni Kątski zdobył w Berlinie, otrzymując tytuł pianisty nadwornego Fryderyka Wilhelma IV i stanowisko nauczyciela księżniczki pruskiej Ludwiki (1851–1853). Odbył ponadto podróże koncertowe do Polski, Grecji, Turcji, Egiptu i Włoch.
W ciągu 13 lat (1854–1867), równocześnie z bratem Apolinarym, pracował w stolicy Imperium Rosyjskiego. W petersburskim okresie, koncentrując się na wykonawstwie i pracy pedagogicznej, stworzył w 1858 roku drugie dzieło dydaktyczne: Sistiematiczeskoje izłożenije igry na fortiepianoosnowannoje na tieorii muzyki s priłożenijem rukowodstwa k izuczeniju gienierałbasa i primierow, wziatych iz proizwiedienij kłassiczeskich kompozitorow, sostawlennoje Antonom Kontskim, pianistom Jego K.W. Korola Prusskogo op. 180 (Systematyczne przedstawienie gry na fortepianie bazujące na teorii muzyki z dodaniem wytycznych do studiowania generałbasu i przykładów, wziętych z utworów kompozytorów klasycznych, ułożone przez Antoniego Kątskiego, pianistę Jego K. M. Króla Pruskiego), wydane w Petersburgu u M. Bernarda. Metoda Antoniego Kątskiego zyskała wielką popularność w Petersburgu. Pianista nie otworzył w Petersburgu własnej szkoły muzycznej, ale, prowadząc prywatne lekcje w swoim salonie, najwybitniejsze artystyczne rezultaty uczniów eksponował podczas koncertów publicznych. Jednym z jego najbardziej znanych uczniów w Petersburgu został Wiktor Czeczott, w przyszłości znany w środowisku petersburskim krytyk muzyczny. W Kazaniu udzielał lekcji również Milijowi Bałakiriewowi, założycielowi Nowej Rosyjskiej Szkoły Muzycznej („Potężnej gromadki”). Był współpracownikiem czasopisma „Muzykalnyj i tieatralnyj wiestnik” („Kurier Muzyczny i Teatralny"), którego twórcą i głównym redaktorem był Maurycy Rappoport.
Podczas angielskiego okresu życia i działalności (1867–1883) kontynuował pracę pedagogiczną, kompozytorską i wykonawczą, odbywając podróże koncertowe po Europie.
W latach 1883–1897 działał w Stanach Zjednoczonych; utrzymywał kontakty z tamtejszymi organizacjami polonijnymi. Pełnił stanowisko profesora konserwatorium w Grand Rapids. Oprócz występów w Ameryce Północnej odbył tournée w Japonii (1890). Promował muzykę polską, organizując koncerty z odczytami, w tym o twórczości Fryderyka Chopina.
Ostatnim jego słynnym tournée koncertowym była podróż dookoła świata: wystąpił kolejno w Australii, Nowej Zelandii, Indiach, Chinach, Japonii, Syjamie i Imperium Rosyjskim.
Zdaniem Włodzimierza Poźniaka, kompozycjom Antoniego Kątskiego, efektownym i bardzo trudnym technicznie, brak było głębszej treści artystycznej. Niektóre z nich mają dziś przede wszystkim wartość historyczną. Na duży dorobek kompozytora – około 400 opusów – składa się wariacje, fantazje, etiudy, mazurki, polonezy, krakowiaki, nokturny, walce, gawoty, polki, kadryle, kaprysy, ballady, romanse, 2 sonaty fortepianowe, programowe utwory fortepianowe, kwartet smyczkowy, trio fortepianowe, programowe utwory symfoniczne, 3 symfonie, 2 koncerty fortepianowe, 5 uwertur na orkiestrę, utwory chóralne, dwie opery i dwie operetki. W jego spuściźnie kompozytorskiej przeważają koncertowe utwory wirtuozowskie i fortepianowe miniatury salonowe, wśród których największą popularnością cieszył się kaprys Przebudzenie lwa op. 115.
Władcy Portugalii, Prus, Grecji uhonorowali go medalami i orderami.
Wiktoria Antonczyk
Kompozycje
WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE:
12 Etudes difficiles, op.25
Caprice fantastique, op.28
Variations sur deux thêmes favoris du “Le perruquier de la régence”, op.29
Les violettes, op.30 for piano 4-hands
3 Méditations, op.33
Fantaisie sur “Le planteur”, op.34
Fantaisie sur l’opera “La Mantille”, op.35
Valse infernale, op.36
Grande fantaisie sur “La Vendetta”, op.43
Une polonaise et six mazurkas, op.44 for piano
Grande fantaisie sur “Lucia di Lammermoor”, op.46
Fantaisie sur “La reine d’un jour”, op.48
Grande Fantaisie sur l’Opéra de Donizetti “Lucrezia Borgia”, op.50
12 Etudes, op.53
Fantaisie sur “Les premières fleurs”, op.54
Grande Fantaisie sur “Guido et Ginevra”, op.60
Grand duo sur “I Puritani”, op.61 for 2 pianos
Grande Fantaisie sur l’opéra “Robert Devereux” de Donizetti, op.68 for piano 4-hands
Grande Fantaisie sur l’opéra “Montano et Stéphanie” de Berton, op.80
Polka nationale variée, op.81
Impressions de voyage, 6 Méditations, op.83
La Cerrito. Mazurka favorite, op.84
Les Reflets de mon pays, op.85
Grande Fantaisie sur “Don Pasquale” de Donizetti, op.97
La folatre, Polka, op.98
L’Indispensable du Pianiste, op.100 for piano
Grande fantaisie sur “La Sonnambula”, op.101
Souvenir de Bordeaux, Valse brillante, op.102
Fantaisie de concert sur “I due Foscari” de G.Verdi, op.103
Airs de Ballet de l’opéra “Jérusalem” de Verdi, op.113
Le Réveil du Lion, Caprice héroïque, op.115
Grande Fantaisie sur des Motifs de l’Opéra “Attila” de Verdi, op.133
Fantaisie de concert sur des Motifs de l’Opéra “Ernani” de Verdi, op.134
Souvenir de Glienicke, Valse brillante, op.141
Souvenir de Dantzic, Romance sans paroles, op.142
La sensitive, Romance sans paroles, op.147
Le Carneval de Berlin. Galopp brilliant, op.149
Souvenir de Cracovie, Improvisation sur les Krakowiaks nationaux, op.150
Le Carneval de Varsovie, Mazourka, op.153
Piano Sonata No.1 (Grande Sonate [No.1]), op.156
La violette, Mazurka, op.172
Grande Fantaisie sur des Airs russes, op.173
Les ruines de Hapsal, Méditation, op.174
Fantaisie sur des Motifs fav. de l’Opéra “Simon Boccanegra” de Verdi, op.176
Fleurs lithuaniennes, 3 morceaux charactéristiques, op.178
Transcription sur des Motifs de l’Opéra “Rigoletto”, op.185
Grande polonaise, op.194 for piano 4-hands
Souvenir d’Odessa. 2me Sérénade, op.196
Wilhelmus. Krönungs-Marsch, op.200
Le Tombeau de Lianata. Fleur d’amour, élégie, op.205
La Bavarde. Caprice-Etude, op.210
Berceuse, in E major, op.218 for piano
Sinfonie héroïque in A minor, op.220 for orchestra
Plaintes d’une Fileuse, romance sans paroles, op.233
Les Adieux à Athènes. Elégie, op.236
Sultane Fatima, Grande valse, op.245
Chilpérie. Impromptu sur des motifs de l’Opera de Hervé, op.247
Ballade, op.253 for piano
Souvenir de Naples. Tarantelle, op.257
Souvenir de l’Opéra “Aida”, op.261
The Persian national anthem, op.265
La Revue de Windsor. Morceau caratéristique, op.269
Souvenir de Milan. Valse mélancolique, op.277
Souvenir de Wiesbade, Valse, op.290
Souvenir de Roscoff, Romance sans paroles, op.293
La Contemplation, Nocturne, op.305
Piano Sonata No.2, op.310
Gavotte No.1, in A minor, op.311
Menuet de la Comtesse, op.313
Six easy Studies, op.314
La sultana, Valse brillante, op.318
Grant Funeral March, op.326
Gavotte No.2, in A minor, op.327
Grande tarantelle, op.329
Danse des sorcières, op.331
Toccata, op.359 for piano
Persian march, op.369
Minuet Louis XV, op.370
Ladies Gossip, étude charactéristique, op.373
Polish National Alliance March, op.374
Polish Patrol, op.401 for piano
Literatura
Hugh Reginald Haweis, Anton Grigorjewicz Kontskij, pianist jego wieliczestwa impieratora giermanskogo, I. I. Rodziewicz, Moskwa 1898.
Grzegorz Kątski, Listy Imć pana Grzegorza Kątskiego do Filharmoniey Krakowskiey, Nakładem miesięcznika „Muzyka i Śpiew”, druk „Głosu Narodu”, Kraków 1930.
Włodzimierz Poźniak, Kątski Antoni,, w: Polski słownik biograficzny, t. 12, red. E. Rostworowski, Wrocław – Warszawa – Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966–1967, s. 309-311.
Zofia Lissa, Jakow Milsztejn, Kontskij Anton,, w: Muzykalnaja encyklopiedija, red. J. Kiełdysz, t. 2, Moskwa 1974, s. 921.
Zofia Chechlińska, Kątski Antoni,, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, t. 5, red. E. Dziębowska, Kraków, PWM, 1997, s. 56-57.
Irena Poniatowska, Antoni Kątski jako pianista i kompozytor muzyki fortepianowej,, w: Chopin w kręguprzyjaciół, red. Irena Poniatowska, Danièle Pistone, t. 5, Warszawa 1999, s. 104-125.
Antonczyk Wiktoria, Muzyczne dary polskich kompozytorów (nuty z bibliotek nadwornych Petersburga, 1799–1912), „Muzyka”, 2015, nr 2, s. 25–55.