Przejdź do głównej treści

Klechniowska Anna Maria

Klechniowska Anna Maria

  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytorka, pianistka i pedagog; ur. 15 kwietnia 1888, Borówka na Wołyniu; zm. 26 sierpnia 1973, Warszawa. Do 1905 studiowała w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie: grę na fortepianie w klasie Katarzyny Jaczynowskiej i teorię muzyki u Gustawa Roguskiego, od 1905 do 1906 we Lwowie pod kierunkiem Mieczysława Sołtysa (fortepian i kompozycja) oraz Stanisława Niewiadomskiego (harmonia), a następnie w Konserwatorium w Lipsku u Josepha Pembaura (fortepian) i Stephana Krehla (kompozycja). W latach 1908-11 uczyła się gry na fortepianie w klasie Klary Czop-Umlauf w Instytucie Muzycznym w Krakowie, a w latach 1911-17 u Richarda Heubergera i Franza Schmidta w Musikakademie w Wiedniu.

Po jej ukończeniu napisała swą pierwszą pracę z zakresu pedagogiki fortepianu – Metoda nauczania gry fortepianu i rozpoczęła działalność pedagogiczną. W latach 1918-39 prowadziła w Warszawie własne kursy muzyczne dla początkujących. W tym okresie studiowała też dyrygenturę w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.W 1939 wyjechała do Paryża, gdzie kontynuowała studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Nadii Boulanger.

Po wojnie, latach 1945-47 była kierownikiem Działu Muzycznego w Wydziale Kultury i Sztuki w Łodzi oraz profesorem klasy fortepianu w Ludowym Instytucie Muzycznym w Łodzi. W 1947 przeniosła się do Warszawy i poświęciła pracy twórczej oraz społecznej. Objęła funkcję kierownika Sekcji Muzyki dla Dzieci przy Zarządzie Głównym Związku Kompozytorów Polskich, była wizytatorem szkół muzycznych przy Ministerstwie Kultury i Sztuki.

Anna Maria Klechniowska w 1950 otrzymała Nagrodę Muzyczną Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci, a w 1955 została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.


aktualizacja: 2005 (iz)

Kompozycje

Cztery preludia na fortepian solo (1907)

Wawel, poemat symfoniczny (1917)

Elegia na wiolonczelę i fortepian (1924)

Legenda na skrzypce i fortepian (1925)

Wizje żeglarza, tryptyk na fortepian (1925)

Bilitis, balet na głos, chór i orkiestrę (1930)

Marsz krakowski na orkiestrę dętą (1937)

Zaolziańska fantazja na chór chłopięcy i małą orkiestrę symfoniczną (1938)

Juria, balet na głos, chór i orkiestrę (1939)

Uwertura weselna na tematy krakowskie na orkiestrę (1942)

Lunatyczka na głos z fortepianem (1948)

Mała kantata dziecięca (1950)

Uwielbienie matki, kantata dziecięca (1952)

Pory roku, suita symfoniczna (1953)

Morze na głos z fortepianem (1953)

Kantata symfoniczna z „Ody do młodości” (1954)

Uwertura na orkiestrę (1955)

Suita symfoniczna na orkiestrę (1955)

Fantasma, muzyka baletowa (1964)

Literatura

Barbara Smoleńska, Ostatnia z kręgu Młodej Polski, „Ruch Muzyczny” 1974 nr 21, s. 16-17

Marczyńska Jadwiga, Klechniowska Anna Maria, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kowalska-Zając Ewa, Klechniowska Anna Maria, w: Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry