Konieczny Zygmunt
-
Kompozytor, Wykonawca
kompozytor, pianista i aranżer; ur. 3 stycznia 1937, Kraków. W latach 1956-62 studiował kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie.
W 1959 roku związał się z krakowską „Piwnicą pod Baranami”, z którą współpracował jako pianista, akompaniator i kompozytor do 1967 roku. W okresie tym pisał piosenki dla czołowych artystów tej sceny, m.in. Mieczysława Święcickiego i Ewy Demarczyk. Jest autorem tak znanych przebojów muzyki rozrywkowej, jak Karuzela z Madonnami i Taki pejzaż (nagrodzone na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1963 roku), Czarne anioły (nagrody specjalne na festiwalu w Opolu i Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie w 1963 roku), Grande valse brillante (II nagroda na festiwalu w Sopocie w 1964 roku). W 1991 roku uhonorowany został nagrodą Ministra Kultury i Sztuki za twórczość muzyczną i kompozytorską oraz jej prezentację na estradzie i festiwalach piosenki polskiej na festiwalu w Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.
Jako kompozytor muzyki teatralnej zadebiutował w 1959 roku pisząc muzykę do sztuki Arthura Millera Widok z mostu w reżyserii Jerzego Golińskiego dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Od tego czasu związany jest zarówno ze sceną krakowską (Teatr im. Juliusza Słowackiego, Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Teatr Rapsodyczny, Teatr Ludowy, Teatr Lalki i Maski „Groteska”, Teatr STU), jak i innymi – m.in. teatrem „Wybrzeże” w Gdańsku, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Ziemi Krakowskiej im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Muzycznym - Operetką Wrocławską, Bałtyckim Teatrem Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie. W latach 2011-12 pisał muzykę do spektakli dla Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru Współczesnego w Warszawie. Współpracował z tak znakomitymi reżyserami, jak Konrad Swinarski (Sen nocy letniej, Dziady, Wyzwolenie), Andrzej Wajda (Biesy, Noc listopadowa, Dybuk, Klątwa), Jerzy Jarocki (Wiśniowy sad, Portret, Mewa), Andrzej Łapicki (Portret Doriana Gray`a, Dwa teatry), Tadeusz Łomnicki (Do piachu…, Affabulazione), Adam Hanuszkiewicz (Leśmian), Mikołaj Grabowski (Opis obyczajów, Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie), czy Maciej Englert (Mistrz i Małgorzata, Martwe dusze, Mieszczanin szlachcicem, Wniebowstąpienie, Czarowna noc, Proces, Hamlet).
Zygmunt Konieczny jest także twórcą muzyki do ponad stu czterdziestu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Wielokrotnie współpracował z takimi reżyserami, jak Andrzej Wajda (Krajobraz po bitwie, Biesy), Antoni Krauze (Palec boży, Podróż do Arabii), Wojciech Marczewski (Zmory, Klucznik, Ucieczka z kina Wolność), Tadeusz Konwicki (Jak daleko stąd jak blisko, Dolina Issy, Lawa), Andrzej Barański (Lucyna, Tabu), Stanisław Różewicz (Opadły liście z drzew, Śmieszny staruszek), Jan Jakub Kolski (Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Grający z talerza, Historia kina w Popielawach, Pornografia, Jasminum), Małgorzata Szumowska (Szczęśliwy człowiek), Maciej Wojtyszko (Święty interes).
Dwa utwory Zygmunta Koniecznego powstały w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca: Polsko-litewska suita multimedialna "Frater" we współautorstwie z V. Germanavičiusem, A. Malcysem, A. O. Miloszem i B. Kutavičiusem (2013) oraz Kwartet na viole da gamba (2014).
Jest laureatem Nagrody Miasta Krakowa (1974, 2007), Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji I stopnia za twórczość kompozytorską w programach PRiTV (1978) i Nagrody Wojewody Krakowskiego (1996), a także wielu nagród indywidualnych za muzykę do filmów. Uhonorowany został również Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998) i Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej” (2012). W 2016 roku został mianowany honorowym członkiem ZAiKS-u.
aktualizacja: 2006 (Zespół POLMIC), 2016, 2022 (wa)
Kompozycje
Lep na muchy balet (1985)
Misterium polskie balet (1991)
Getto warszawskie pieśń chóralna do słów Z. Herberta (1992)
Powstanie warszawskie oratorium (1993)
Serce moje gram oratorium do słów S. Wyspiańskiego na osiem głosów i orkiestrę (2001)
Litania polska kantata do wierszy ks. Jana Twardowskiego (2002)
Ojcze nasz nieszpory (2006)
Magnificat (2006)
Polsko-litewska suita multimedialna "Frater" na konsort 4 viol da gamba, saksofon, komputer, syntezator (lub fortepian) i głos, we współautorstwie z V. Germanavičiusem, A. Malcysem, A. O. Miloszem i B. Kutavičiusem (2013)
Kwartet na viole da gamba (2014)
Wierz na kwartet smyczkowy (2016)
Muzyka baletowa na orkiestrę smyczkową i fortepian (2016)
Kwartet smyczkowy "Intermezzo" (2016, 2022)
Glissando na orkiestrę smyczkową (2022)
piosenki literackie, m.in. Czarne anioły, Deszcze, Garbus, Grande valse brillante, Groszki i róże, Jaki śmieszny, Karuzela z Madonnami, O czemu Pan…, Pocałunki, Przychodzimy, odchodzimy, Siedem Bestii, Ta nasza młodość, Taki pejzaż, Tomaszów, Wiersze wojenne, Cuda, psoty i czary piosenki według bajek E. Szwarca i J. Brzechwy
muzyka do sztuk teatralnych:
A. Miller Widok z mostu, reż. Jerzy Goliński, Stary Teatr w Krakowie (1961)
A. de Musset Świecznik, reż. Mieczysław Górkiewicz, Stary Teatr (1962)
F. Lope de Vega Jaśnie Pan Nikt, reż. Mieczysław Górkiewicz, Stary Teatr (1962)
Arystofanes Sól attycka, reż. Mieczysław Kotlarczyk, Teatr Rapsodyczny w Krakowie (1963)
J. Giraudoux Wariatka z Chaillot, reż. Zygmunt Hubner, Stary Teatr (1964)
Pinokio według C. Collodiego, reż. Danuta Jodłowska, Teatr Rapsodyczny (1965)
S. Wyspiański Akropolis, reż. Mieczysław Kotlarczyk, Teatr Rapsodyczny (1966)
R. Brandstaetter Zmierzch demonów, reż. Jerzy Goliński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku (1967)
M. Anderson Sceneria zimowa, reż. Zygmunt Hubner, Stary Teatr (1967)
M. Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi, reż. Danuta Jodłowska, Teatr Rapsodyczny (1967)
A. Strindberg Taniec śmierci, reż. Bogdan Hussakowski, Stary Teatr (1967)
J. Słowacki Złota czaszka, reż. Jerzy Goliński, Stary Teatr (1969)
W. Szekspir Sen nocy letniej, reż. Konrad Swinarski, Stary Teatr (1970)
F. Dostojewski Biesy, reż. Andrzej Wajda, Stary Teatr (1971)
J. M. Rymkiewicz Król Mięsopust, reż. Jan Bratkowski, Teatr Dramatyczny w Warszawie (1971)
M. de Ghelderode Wędrówki Mistrza Kościeja, reż. Stanisław Rychlicki, Teatr Groteska w Krakowie (1971)
A. Bursa Zwierzęta hrabiego Cagliostro, reż. Zofia Jaremowa, Teatr Groteska (1971)
A. Mickiewicz Dziady, reż. Konrad Swinarski, Stary Teatr (1973)
S. Wyspiański Noc Listopadowa, reż. Andrzej Wajda, Stary Teatr (1974)
S. Wyspiański Wyzwolenie, reż. Konrad Swinarski, Stary Teatr (1974)
A. Czechow Wiśniowy sad, rez. Jerzy Jarocki, Stary Teatr (1975)
B. Urbankowski Białe ogrody, reż. Romana Próchnicka, Stary Teatr (1975)
S. Mrożek Dom na granicy, reż. Zofia Jaremowa, Teatr Groteska (1975)
A.B. Vallejo Gdy rozum śpi, reż. Andrzej Wajda, Teatr na Woli w Warszawie (1976)
C.K. Norwid Toast, reż. Tadeusz Jurasz, Stary Teatr (1977)
P. Shaffer Equus, insc. Henryk Tomaszewski, Teatr Polski we Wrocławiu (1978)
T. Różewicz Do piachu, reż. Tadeusz Łomnicki, Teatr na Woli (1979)
K. Przerwa-Tetmajer Kocham Cię za to, za co kochać muszę, reż. Andrzej Maj, OTV w Krakowie (1981)
B. Pomerance Człowiek-słoń, reż. Marcel Kochańczyk, Teatr Współczesny w Warszawie (1983)
S. Wyspiański Legenda, reż. Andrzej Maj, Teatr Nowy w Łodzi (1983)
T. Bradecki Wzorzec dowodów metafizycznych, reż. Tadeusz Bradecki, Stary Teatr (1985)
Sztukmistrz z Lublina według I.B. Singera, reż. Jan Szurmiej, Teatr Współczesny we Wrocławiu (1986)
M. Hłasko Sceny' z Jaffy, reż. Jerzy Jarocki, Teatr PWST w Krakowie (1986)
J. Szaniawski Dwa teatry, reż. Tadeusz Malak, Teatr Bagatela w Krakowie (1986)
S. Wyspiański Wesele, reż. Piotr Nyczak, Teatr Nowy w Poznaniu (1987)
Mistrz i Małgorzata według M. Bułhakowa, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (1987)
S. Mrożek Portret, reż. Jerzy Jarocki, Stary Teatr (1988)
Sz. Anski Dybuk, reż. Andrzej Wajda, Stary Teatr (1988)
W. Majakowski Pluskwa, reż. Wiesław Hołdys, Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim (1988)
J. Kitowicz Opis obyczajów, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr STU w Krakowie (1990)
M. Gogol Martwe dusze, reż. Wiesław Hołdys, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze (1990)
M. Fiedor Apokryf wigilijny, reż. Marek Fiedor, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie (1990)
J.-B. Molier Kamienny człowiek czyli Don Juan, reż. Jan Buchwald, Teatr Współczesny w Warszawie (1991)
P. R Pasolini Affabulazione, reż. Tadeusz Łomnicki, Teatr na Woli (1991)
A. Osiecka Śnieżyca, reż. Zygmunt Konieczny, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie (1992)
G. Tabori Mein Kampf, reż. Krzysztof Nazar, Teatr Nowy w Poznaniu (1992)
F. Dostojewski Biesy, reż. Jan Maciejowski, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu (1993)
Sofokles Antygona, reż. Anna Chodakowska, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie (1995)
W Szekspir Wieczór Trzech Króli, reż. Jan Maciejowski, Teatr im. J. Kochanowskiego w Radomiu (1995)
M. de Cervantes Don Kichot, reż. Marek Fiedor, Stary Teatr (1995)
A. Osiecka Wilki, reż. Andre Ochodlo, Teatr Atelier w Sopocie (1995)
A. Czechow Mewa, reż. Marek Fiedor, Teatr Polski we Wrocławiu (1995)
M. Gogol Martwe dusze, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (1995)
J. Kitowicz Opis obyczajów cz. II, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie (1996)
Z. Książek Diabły polskie, reż. Adam Opatowicz, Teatr Polski w Szczecinie (1996)
W. Szekspir Hamlet, reż. Waldemar Matuszewski, Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze (1996)
W. Szekspir Hamlet, reż. Krzysztof Nazar, Teatr Wybrzeże w Gdańsku (1996)
A. Czechow Mewa, reż. Jerzy Jarocki, Stary Teatr (1996)
G. Ibsen Peer Gynt, reż. Marek Fiedor, Stary Teatr (1996)
S. Wyspiański Klątwa, reż. Andrzej Wajda, Stary Teatr (1997)
W. Szymborska Lekcja w stylu buffo, reż. Piotr Szczerski, Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach (1997)
J. Potocki Parady, reż. Krzysztof Zaleski, Teatr Nowy w Poznaniu (1998)
T. Konwicki Tak daleko, tak blisko, reż. Krzysztof Zaleski, Teatr Ateneum w Warszawie (1998)
S. Wyspiański Akropolis, reż. Bogdan Tosza, Teatr Śląski w Katowicach (1999)
J.-B. Molier Mieszczanin szlachcicem, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (1999)
E. Vilar Amerykańska papieżyca, reż. Janusz Anderman, Teatr Studio w Warszawie (2000)
Z. Krasiński Nie-Boska komedia, reż. Krzysztof Nazar, Stary Teatr (2000)
Z. Konieczny Jaki śmieszny jesteś pod oknem, reż. Marek Pacuła, Teatr Miejski w Gdyni (2000)
P. Vogel Najstarsza profesja, reż. Janusz Szydłowski, Teatr Bagatela (2001)
T. Konwicki Wniebowstąpienie, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny we Wrocławiu (2002)
Sofokles Antygona, reż. Waldemar Matuszewski, Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie (2002)
S. Wyspiański Wesele, reż. Bogusław Semotiuk, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego w Koszalinie (2004)
S. Mrożek Czarowna noc, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (2004)
S. Mrożek Męczeństwo Piotra Oheya, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (2004)
K. Wojtyła Brat naszego Boga, reż. Paweł Aigner, Teatr Rampa w Warszawie (2006)
S. Wyspiański Wesele, reż. Ryszard Peryt, Teatr Nowy w Łodzi (2007)
Eurypides Ifigenia w Aulidzie, reż. Włodzimierz Staniewski, Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice (2007)
S. Wyspiański Zaduszki, reż. Krzysztof Orzechowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (2007)
Dario Fo Johan Padan odkrywa Amerykę, reż. Paweł Aigner, AT Warszawa - Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (2008)
F. Kafka Proces, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (2008)
W. Gombrowicz Ślub, reż. Waldemar Modestowicz, Teatr Polski w Szczecinie (2008)
G. Büchner Woyzeck, reż. Andrzej Domalik, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie (2009)
A. Osiecka Wilki, reż. André Hübner-Ochodlo, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie (2009)
J. Kitowicz O północy przybyłem do Widawy... czyli Opis obyczajów III, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr IMKA w Warszawie (2010)
J. Tuwim Tuwim dla dorosłych, reż. Jerzy Satanowski, Teatr Muzyczny „Roma” w Warszawie (2011)
A. Mickiewicz Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie, reż. Mikołaj Grabowski, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (2011)
W. Szekspir Hamlet, reż. Attila Keresztes, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (2012)
W. Szekspir Hamlet, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie (2012)
F. Kafka, Proces, reż. Józef Markocki, Teatr Formy we Wrocławiu (2013)
S. Brejdygant, Cieśnina duchów Manitoba, reż.Joanna Zdrada, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2013)
H. Levin, Jakiś i Pupcze, reż. Piotr Szczerski, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (2014)
J. Słowacki, Kordian, reż. Piotr Szczerski,: Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (2015)
J. Słowacki, Niepoprawni (Fantazy), reż. Maciej Englert (2015)
I. Bergman, Szepty i krzyki w reż. Mateusza Malca dla Teatru Polskiego Radia (2016)
muzyka do sztuk Teatru Telewizji (wybór):
S. Grochowiak Kaprysy Łazarza, reż. Janusz Zaorski (1973)
I. Turgieniew Wiosenne wody, reż. Andrzej Maj (1987)
J. Joyce Wygnańcy, reż. Kazimierz Kutz (1988)
W. Żyszkiewicz Historia Witolda Gombrowicza, reż. Andrzej Maj (1989)
J. Whiting Nigdy więcej, reż. Krzysztof Nazar (1990)
S. Mrożek Zabawa, reż. Irena Wolen (1990)
J. Kitowicz Opis obyczajów czyli jak zwyczajnie wszędzie się miesza złe do dobrego, reż. Mikołaj Grabowski (1990)
A. Strindberg Ojciec, reż. Jan Maciejowski (1991)
E. Szwarc Najzwyklejszy cud, reż. Igor Molodecki (1992)
O. Wilde Portret Doriana Graya, reż. Andrzej Łapicki (1993)
A. Mularczyk Dom na kościach, reż. Barbara Sałacka (1994)
A. Osiecka Szczególnie małe sny, reż. Igor Mołodecki (1994)
I. Mołodecki, W. Turdza Bajkowy las, reż. Igor Mołodecki (1995)
R. Topor Zima pod stołem, reż. E. Pylka-Chylarecka (1996)
W. Odojewski Tu się urodziłem, reż. Jan Maciejowski (1996)
M. Buyno-Arctowa Słoneczko, reż. Igor Mołodecki (1996)
J. Słowacki Ksiądz Marek, reż. Krzysztof Nazar (1997)
H. Górska, O księciu Gotfrydzie, rycerzu gwiazdy wigilijnej, reż. Igor Mołodecki (1997)
T. Różewicz Śmieszny staruszek, reż. Stanislaw Różewicz (1997)
P. Huelle Kąpielisko Ostrów, reż. Maciej Englert (2003)
J. Anderman Dzień przed zachodem, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz
T. Konwicki Wniebowstąpienie, reż. Maciej Englert (2005)
K. Moczarski Rozmowy z katem, reż. Maciej Englert (2007)
S. Grochowiak Chłopcy, reż. Robert Gliński (2018)
muzyka do filmów (wybór):
Witkacy, reż. Stanisław Kokesz (1966)
K I. Gałczyński, reż. Stanislaw Kokesz (1967)
Słońce wschodzi raz na dzień, rez. Henryk Kluba (1967)
Niebieska kula, reż. Mirosław Kijowicz (1968)
Odwrót, reż. Jerzy Surdel (1968)
Arlekin, reż. Mirosław Kijowicz (1969)
Monidło, reż. Antoni Krauze (1969)
Rezerwat, reż. Kazimierz Urbański (1969)
Szkice warszawskie, reż. Henryk Kluba (1969)
Wyspa małego człowieka, reż. Andrzej Papuziński (1969)
Jak daleko stąd, jak blisko, reż. Tadeusz Konwicki (1971)
Tyle czasu do zmierzchu, reż. Piotr Wojciechowski (1971)
Meta, reż. Antoni Krauze (1971)
Akcja, reż. Jerzy Surdel (1972)
Palec Boży, reż. Antoni Krauze (1972)
Przeprowadzka, reż. Jerzy Gruza (1972)
Skorpion, panna i łucznik, reż. Andrzej Kondratiuk (1972)
Kaprysy Łazarza, reż. Janusz Zaorski (1972)
Z mediomagnetycznego atelier Tytusa Czyżewskiego, reż. Józef Robakowski (1973)
Lasst uns frei fliegen über den Garten, reż. Stanisław Latałło (1974)
Kształt chwili, reż. Bohdan Mościcki (1975)
Opadły liście z drzew, reż. Stanisław Różewicz (1975)
Strach, reż. Antoni Krauze (1975)
W domu, reż. Andrzej Barański (1975)
Ognie są jeszcze żywe, reż. Nobito Abe (1976)
Za metą start, reż. Andrzej Berbecki, Marek T. Nowakowski (1976)
Zaklęty dwór, reż. Antoni Krauze (1976)
Trzej bracia N., reż. Jerzy Paszula (1977)
Wieliczka, reż. Jerzy Gościk (1977)
Fuga śmierci, reż. Grzegorz Dubowski, Adolf Opel (1978)
Sonderzug – pociąg specjalny, reż. Witold Stok (1978)
Zmory, reż. Wojciech Marczewski (1978)
Okupienie, reż. Jerzy Surdel (1978)
Elegia, reż. Paweł Komorowski (1979)
Golem, reż. Piotr Szulkin (1979)
Klucznik, reż. Wojciech Marczewski (1979)
Po drodze, reż. Marta Meszaros (1979)
Podróż do Arabii, reż. Antoni Krauze (1979)
Rycerz, reż. Lech J. Majewski (1980)
Droga z przejazdem strzeżonym, reż. Andrzej Warchal (1981)
Fatamorgana, reż. Daniel Szczechura (1981)
Kto ty jesteś..., reż. Maria Kwiatkowska (1981)
Stacja, reż. Antoni Krauze (1981)
W obronie własnej, reż. Zbigniew Kamiński (1981)
Dolina Issy, reż. Tadeusz Konwicki (1982)
Wigilia ‘81, reż. Leszek Wosiewicz (1982)
Ta nasza młodość, reż. Andrzej Warchał (1982)
Fucha, reż. Michał Dudziewicz (1983)
Kartka z podróży, reż. Waldemar Dziki (1983)
Mgła, reż. Adam Kuczyński (1983)
Wir, reż. Henryk J. Schoen (1983)
Poznać świat, reż. Andrzej Warchał (1984)
Twarz, reż. Andrzej Warchał (1984)
Sceny w zwierciadłach, reż. Andrzej Papuziński (1985)
Przemijanie, reż. Andrzej Barański (1985)
Diabeł, reż. Stanisław Różewicz (1985)
Łagodna, reż. Piotr Dumała (1985)
Takie miejsce, reż. Andrzej Titkow (1985)
Czwartek – nieczynne, reż. Andrzej Warchał (1985)
Dotańczyć mroku, reż. Andrzej Warchał (1986)
Lucyna, reż. Andrzej Barański (1986)
Amfilada, reż. Andrzej Warchał (1987)
Cienie, reż. Jerzy Kaszubowski (1987)
Tabu, reż. Andrzej Barański (1987)
Les Possédés (Biesy), reż. Andrzej Wajda (1988)
Lawa, reż. Tadeusz Konwicki (1989)
Pogrzeb kartofla, reż. Jan Jakub Kolski (1990)
Potyautasok (Pasażerowie na gapę), reż. Sandor Soth (1990)
Ucieczka z kina „Wolność”, reż. Wojciech Marczewski (1990)
Gdzie wiatr poniesie, reż. Andrzej Papuziński (1991)
Teater Attonde Dagen (Teatr ósmego dnia), reż. Joanna Helander, Bo Persson (1992)
Republik der Traume (Republika marzeń), rez. Jens Carl Ehlers (1992)
Jańcio Wodnik, reż. Jan Jakub Kolski (1993)
Kraj świata, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz (1993)
Wesele w Iwoniczu, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, Tomasz Rostworowski (1993)
Grajqcy z talerza, reż. Jan Jakub Kolski (1995)
Dwa bieguny w jednym roku, reż. Jerzy Surdel (1996)
Gdzie jesteś, Święty Mikołaju?, reż. Igor Mołodecki (1996)
Trzeci biegun – przerwana wyprawa, reż. Jerzy Surdel (1997)
Historia kina w Popielawach, reż. Jan Jakub Kolski (1998)
Zwyczajna dobroć, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz (1998)
Wrota Europy, reż. Jerzy Wójcik (1999)
Prymas. Trzy lata z tysiąca, reż. Teresa Kotlarczyk (2000)
Szczęśliwy człowiek, reż. Małgorzata Szumowska (2000)
Zakazana miłość, reż. Igor Mołodecki (2001)
Ostatni świadek, reż. Michał Nekanda-Trepka (2002)
Wszyscy Święci (z cyklu Święta polskie), reż. Andrzej Barański (2002)
Pornografia, reż. Jan Jakub Kolski (2003)
W jednym. O przyjaźni, miłości i śmierci Janiny Garyckiej, reż. Antoni Krauze (2003)
A Temetetlen halott (Niepochowany), rez. Marta Meszaros (2004)
Z kroniki Auschwitz, realiz. Michał Bukojemski (2004)
Wielki wóz (z cyklu Solidarność, Solidarność), reż. Jan Jakub Kolski (2005)
Jasminum, reż. Jan Jakub Kolski (2006)
Istnienie, reż. Marcin Koszałka (2007)
Świadek 1919 - 2004, reż. Krzysztof Kiwerski (2008)
Zabierz mnie stąd, reż. Igor Mołodecki (2008)
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać, reż. Kuba Czekaj (2009)
Co ja tu robię? Tadeusz Konwicki, reż. Janusz Anderman (2009)
1920. Wojna i miłość (serial fabularny), reż. Maciej Migas (2010)
Nie ten człowiek, reż. Paweł Wendorff (2010)
Święty interes, reż. Maciej Wojtyszko (2010)
Schody do wolności, reż. Zdzisław Najda (2011)
Walc z Miłoszem, reż. Joanna Helander, Bo Persson (2011)
Zejść na ziemię, reż. Michał Nekanda-Trepka (2012)
Cyrograf, reż. Igor Mołodecki (2012)
Sceny z Wajdy, reż. Marta Węgiel (2014)
Kontrapunkt, reż. Andrzej Papuziński (2014)
Świat to biblioteka, reż. Marta Węgiel (2015)
Ikony srebrnego ekranu, reż. Jarosław Antoszczyk (2015)
Film dla Stasia, reż. Monika Meleń (2017)
Wieniawa, reż. Grzegorz Gajewski (2018)
Dom Literatów, czyli kartoteka zebrana, reż. Marek Gajczak (2019)
Pokolenia pokoleniom, reż. Jadwiga Nowakowska (2020)
Nie będąc – jestem. Krzysztof Kamil Baczyński, reż. Marta Węgiel
(2021)