kompozytor i teoretyk; ur. 24 sierpnia 1947, Łódź. W latach 1966 -69 studiował pod kierunkiem Bolesława Woytowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, uzyskując tytuł magistra i dyplom z wyróżnieniem. Od 1969 do 1971 roku uzupełniał studia w Paryżu u Nadii Boulanger.
W roku 1971 wyemigrował do Kanady. Pomiędzy 1971 a 1977 studiował w University of Toronto, uzyskując doktorat w zakresie teorii i kompozycji. W Toronto jego opiekunem był legendarny kompozytor i pedagog, pierwszy kanadyjski dodekafonista, John Weinzweig. W latach 1971-73 Koprowski wykładał teorię i kompozycję w uczelni torontońskiej, następnie w roku akademickim 1973-74 uczył w McGill University w Montrealu. W latach 1977-2017 wykładał na Wydziale Muzycznym (Katedra Badań Muzycznych i Kompozycji) Western University (Ontario), pełnił funkcję profesora. W sezonie 1988-89 był kompozytorem-rezydentem przy Canadian Opera Company, co zaowocowało jednoaktową operą Dulcitius wystawioną w maju 1989 roku.
Koprowski został laureatem szeregu nagród, wśród których należy wymienić “Polish Journal” Award za muzykę do widowiska teatralnego Agnieszki Osieckiej Apetyt na Czeresnie (1969), Kazimierz Wierzynski Memorial Award (1969), The Canadian Federation of University Women Creative Arts Award za utwór Canzona for 13 Soloists (1975), Victor M. Lynch-Stanton Award (1989), Jules Léger Prize (dwukrotnie – w 1989 za Sonnet for Laura oraz w 1994 za Woodwind Quintet), Jean A. Chalmers National Music Award od razu za cztery dzieła orkiestrowe – Viola Concerto, Symphony of Nordic Tales, Saga, Ancestral Voices (1997).
Jego utwory znajdują się w repertuarze prawie wszystkich orkiestr kanadyjskich – w tym Montreal Symphony Orchestra oraz Toronto Symphony Orchestra – a także takich znanych zespołów i solistów, jak Oslo Philharmonic Orchestra, Kwintet Dęty Filharmonii Berlińskiej, flecista Peter Oien. W 1983 wziął udział w XXVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień jako gość honorowy.
Nagranie jego Koncertu altówkowego (CMCD 5206) w 2002 roku otrzymało nominację do nagrody „Juno”. W 2004 na zamówienie The Winnipeg International New Music i dyrygenta Andrzeja Borejko napisał utwór Behind the Iron Curtain. W 2006 roku w Nowym Jorku (Carnegie Hall) odbyła się amerykańska premiera kompozycji Elegia for a Polish Youth.
W 2005 prezydent RP uhonorował kompozytora orderem Polonia Restituta. W 2009 roku został laureatem National Arts Centre Award dla kompozytorów kanadyjskich.
Oficjalna strona kompozytora: http://ppkoprowski.com/
opr. 2006 (Piotr Grella-Możejko); aktualizacja: 2017, 2022 (wa)
Scherzando na fortepian (1958)
Trzy preludia na fortepian (1959)
Dwa mazurki na fortepian (1960)
Dwie etiudy na fortepian (1961)
In Memoriam Karol Szymanowski na orkiestrę (1963)
Piano Sketches (1964)
Pięć preludiów na klarnet i fortepian (1966)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1967)
Trio smyczkowe "Pięć miniatur" (1967)
Symphony Cold War (1968)
Vigoresque na saksofon altowy i wiolonczelę (1968)
Triscenza – Propositions for Organ (1968)
Time, Space and Silence na taśmę, 7 wykonawców (w tym tancerza) i rzeźby (1968-1975)
Dwie bagatele na alt, flet, saksofon altowy, instrumenty perkusyjne oraz chór niskich głosów męskich (1970)
Apetyt na czereśnie, musical do wierzy Agnieszki Osieckiej (1970)
Canzona na 13 solistów (1972)
Sonata na wiolonczelę solo (1975)
Nokturn na mezzosopran i zespół instrumentalny (1976)
Youth Concerto na instrumenty dęte drewniane, blaszane, fortepian i perkusję (1977)
Elegia na róg i fortepian (1979)
Lullabies for an Angel na sopran, flet altowy i fortepian (1979)
Sweet Baroque na orkiestrę (1980)
Epitaph na orkiestrę smyczkową (1980)
Saga na orkiestrę (1980)
Kwartet fortepianowy (1981)
Koncert na flet i orkiestrę (1982)
Moment Musical na orkiestrę (1983)
Souvenirs de Pologne koncert fortepianowy (1983)
Rossiniana na kwintet smyczkowy lub orkiestrę smyczkową (1983)
Vignettes (Rachel’s Journey Through the Forest) na kwintet fortepianowy (1986)
Bamsens Vals (Waltz of a Teddy Bear) na flet solo (1987)
Sonnet for Laura na flet i fortepian (1988)
Three Poems on a Winter Day na mezzosopran, flet i fortepian (1988)
Sinfonia da Camera (1989)
Winterlude na orkiestrę (1989)
Songs of Forever koncert na mezzosopran i orkiestrę (1991)
Sinfonia Concertante (1992)
Kwintet dęty (1992)
Benedictus (Hommage a Monteverdi) na organy (1992)
Rhapsody on a theme of Brahms na fortepian (1992)
Koncert na akordeon i orkiestrę (1993)
Sinfonia Mistica (1993)
Dream People na narratora, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (1993)
Concertino na fagot i orkiestrę smyczkową (1994)
Intermezzo na orkiestrę smyczkową (1994)
Letters na mezzosopran, klarnet, skrzypce i fortepian (1994)
Koncert na altówkę i orkiestrę (1995)
Symphony of Nordic Tales (1995)
Koncert na trąbkę i orkiestrę (1996)
Saga na orkiestrę (1996)
Ancestral Voices na orkiestrę smyczkową (1996)
Adagietto na orkiestrę smyczkową (1996)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1998)
Millennium Cantata „Restitution” na chór mieszany i orkiestrę (1999)
Fable Mystique de Rachel na orkiestrę smyczkową (2000)
Legende d’un petit elephant d’ambre na trąbkę i orkiestrę (2000)
Fun Fair na orkiestrę (2000)
Fantasy na skrzypce i fortepian (2002)
Elegia for a Polish Youth na sopran i orkiestrę kameralną (2005)
Elegia na sopran i orkiestrę kameralną (2005)
Behind the Iron Curtain na orkiestrę (2005)
Tapestries of Love na sopran i orkiestrę (2006)
Roxana's Aria from opera King Roger by Karol Szymanowski na sopran, zespół kameralny i chór (2006)
Podhale na orkiestrę (2012)
Koncert na kontrabas i orkiestrę (2016)
Little Prayer na sopran i fortepian (lub orkiestrę) (2016)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (2020)
Muzyka teatralna
Muzyka do sztuki Mahler – Song of the Night (1971)