Kostka Violetta
-
muzykolog
muzykolog; ur. w Kartuzach. W latach 1982-87 studiowała muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracę doktorską pt. Polska pieśń solowa XX wieku. Kompozycje drugiego pokolenia, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Michała Bristigera, obroniła w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w 1999 roku. W 2012 roku uzyskała, również w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, stopień naukowy doktora habilitowanego na podstawie książki Tadeusz Zygfryd Kassern. Indywidualne odmiany stylów muzycznych XX wieku. W 2023 roku otrzymała tytuł profesora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce.
Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Wykłada takie przedmioty, jak "Historia muzyki", "Kultury muzyczne świata", "Kognitywistyka muzyki", "Znaczenia muzyczne". W latach 1987-1999 była tam zatrudniona na stanowisku asystenta, w latach 1999-2013 - na stanowisku adiunkta, a od 2013 - profesora. Wygłosiła ponad 20 autorskich wykładów w różnych
instytucjach naukowych w Polsce i za granicą, m.in. na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu (2013).
Na swoje badania naukowe, poświęcone rozmaitym aspektom muzyki współczesnej, intertekstualności i multimedialności, otrzymała granty Komitetu Badań Naukowych, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Uniwersytetu w Cambridge oraz Biblioteki Polskiej w Paryżu. Współpracuje z Interdyscyplinarną Pracownią Neurobiologii Muzyki na Uniwersytecie Gdańskim.
Violetta Kostka jest autorką monografii twórczości Tadeusza Zygfryda Kasserna i Pawła Szymańskiego, ponad 100 artykułów naukowych, opublikowanych m.in. w pracach zbiorowych prestiżowych wydawnictw Routledge i Brepols, w encyklopedii Die Musik in Geschichte und Gegenwart, oraz w wysoko punktowanych czasopismach "Tempo: A Quarterly Review of Modern Music” (UK), "Studies in Musical Theatre” (UK), "Res Facta Nova”, "Musicology Today”, "Muzyka”. Współredagowała książkę Intertextuality in Music: Dialogic Composition
(Routledge 2021). Zasiada w radach redakcyjnych ukraińskich czasopism "The Culturology Ideas” i "Musicological Thought of Dnipropetrovsk Region”. W okresie 2004-2007 była redaktorem działu muzycznego Leksykonu kultury Pomorza XX wieku.
Wzięła czynny udział w ponad 50 sympozjach muzykologicznych, w tym także w w Nowym Jorku, Lizbonie, Londynie, Oxfordzie, Canterbury, Huddersfield, Lipsku, Greifswaldzie, Frankfurcie (O), Lucce, Antalya, Belgradzie, Nisz, Zagrzebiu, Wilnie, Kijowie i Petersburgu. W Akademii Muzycznej w Gdańsku zorganizowała Ogólnopolską Konferencję "Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności” (2016) oraz Międzynarodowe Konferencja "Explicitly Intertextul Music since 1890” (2019) i "Meaning of Music” (https://meaningofmusic2024.pl).
Od 1988 należy do Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Jest również członkiem Society for Interdisciplinary Musicology (Graz).
Za działalność naukowo-dydaktyczną otrzymała odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2022) oraz nagrody Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku.
aktualizacja: 2013 (Anna Iwanicka), 2025 (Wiktoria Antonczyk)
Publikacje
książki
Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, Kraków: Musica Iagellonica, Gdańsk: Akademia Muzyczna 2018.
Tadeusz Zygfryd Kassern. Indywidualne odmiany stylów muzycznych XX wieku, Poznań: Rhytmos, Gdańsk: Akademia Muzyczna 2011.
redakcja
Współredaktor monografii Intertextuality in music: dialogic composition, London, New York: Routledge 2021.
artykuły
Pieśni solowe Zygmunta Mycielskiego. Poetyka sformułowana i immanentna, "Muzyka. Kwartalnik poświęcony historii i teorii muzyki” 1994 nr 4, s. 109-125.
The Music of Krzysztof Olczak, w: Musica Baltica. Interregionale musikkulturelle Beziehungen im Ostseeraum, red. E. Ochs, N. Schüller, L. Winkler, Sankt Augustin: Academia Verlag 1996, s. 320-323.
Musical Repertoire in Gdańsk in the Period between 1740 and 1800, w: Musica Baltica. Interregionale musikkulturelle Beziehungen im Ostseeraum, red. E. Ochs, N. Schüler, L. Winkler, Frankfurt am Main: Peter Lang 1997, s. 130-138.
Aleksander Tansman: "Huit Mélodies Japonaises” (1918), w: Aleksander Tansman 1897-1986, red. M. Szoka, Łódź: Akademia Muzyczna 1997, s. 113-125.
"Die drei Budrisse” by Carl Loewe and "Trzech budrysów” by Stanisław Moniuszko, w: Carl Loewe (1796–1869). Beiträge zu Leben, Werk und Wirkung, red. E. Ochs, L. Winkler, Frankfurt am Main: Peter Lang 1998, s. 281-285 + 397-400.
12 Lieder von Stefan Kisielewski zu den Worten von Konstanty Ildefons Gałczyński. Verwandte Beziehungen von Musik und Text, w: Music in the World of Ideas, red. H. Geyer, M. Jabłoński, J. Stęszewski, Poznań: Ars Nova 2001, s. 291-303.
Die Musik Carl Philipp Emanuel Bachs in Danzig in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts, w: Die Verbreitung der Werke Carl Philipp Emanuel Bachs in Ostmitteleuropa im 18. und 19. Jahrhundert. (Bericht über das Internationale Symposium vom 12. Bis 16. März 1998 in Frankfurt (Oder), Żagań und Zielona Góra.), t. 2, red. U. Leisinger, H.-G. Ottenberg, Frankfurt (Oder): Konzerthalle "Carl Philipp Emanuel Bach” 2002, s. 342–354.
Musikhandschriften mit Werken von Bach-Schülern in der Danziger Bibliothek der Polnischen Akademie der Wissenschaften, w: Musikalische Beziehungen zwischen Mitteldeutschland und Danzig im 18. Jahrhundert. Konferenzbericht Gdańsk 20.-22. November 2000, red. D. Popinigis, K.-P. Koch, Sinzig: Studio 2002, s. 89–97.
Reception of Andrzej Panufnik’s Work in the Great Britain, w: Andrzej Panufnik’s Music and its Reception, red. J. Paja-Stach, Kraków: Musica Iagellonica 2003, s. 221–230.
Kassern Tadeusz Zygfryd, [hasło] w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil 9, red. L. Finscher, Kassel: Bärenreiter 2003, szp. 1531-1532.
National Elements in the Music of Henryk Mikołaj Górecki, w: Nationale Musik im 20. Jahrhundert. Kompositorische und soziokulturelle Aspekte der Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Konferenzbericht Leipzig 2002, red. H. Loos, S. Keym, Lipsk: Gudrun Schröder Verlag 2004, s. 265-275, www.uni-leipzig.de/~musik/web/institut/agOst/docs/mittelost/hefte/P273-283.pdf
Polnische evangelische Gesangbücher in Danzig (1586-1803), w: Das geistliche Lied im Ostseeraum, red. E. Ochs, W. Werbeck, L. Winkler, Frankfurt am Main: Peter Lang 2004, s. 137-153.
Styl muzyczny opery "Sun-up” (1952) Tadeusza Kasserna, w: "Forum Muzykologiczne”, Numer jubileuszowy na 60-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Witold Lutosławski – osoba i dzieło, Style muzyczne – konteksty historyczno – kulturowe, 2005, s. 98–105, www.polmic.pl/pliki/Forum2005-Kostka-Kassern.pdf
"The Beggar’s Opera” J. Gaya i J. Ch. Pepuscha oraz jej nowe wersje autorstwa F. Austina, K. Weilla, B. Brittena i innych, w: Dzieło muzyczne i jego rezonans (4), The Musical Work and its Resonance (4), red. A. Nowak, Bydgoszcz: Akademia Muzyczna 2008, s. 111-120.
Opera "The Anointed” Tadeusza Kasserna jako kompozytorska odpowiedź na Holocaust, "Muzykalia VII/ Judaica 2”, 2009, red. M. Bristiger, H. Goldberg, M. Klubiński, http://demusica.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/kostka_muzykalia_7_judaica21.pdf
Wojenne i powojenne utwory Tadeusza Kasserna − świadectwa kompozytora, który dotknął biegunów ludzkiej egzystencji, "Forum Muzykologiczne”, Odwieczne pieśni w muzyce, kulturze i w człowieku. Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci. Muzykologia i edukacja: przybliżanie muzyki, objaśnianie kultury, 2009, s. 34-38, www.polmic.pl/images/stories/pliki/forummuzykologiczne2009.pdf
Kompozytorska "wędrówka” Tadeusza Kasserna po stylach muzycznych w świetle teorii Leonarda B. Meyera, "Forum Muzykologiczne”, Odwieczne pieśni w muzyce, kulturze i w człowieku. Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci. Muzykologia i edukacja: przybliżanie muzyki, objaśnianie kultury, 2009, s. 226-232, www.polmic.pl/images/stories/pliki/forummuzykologiczne2009.pdf
The rediscovery of ‘Comedy of the Dumb Wife’ (1953) by Polish composer Tadeusz Kassern, “Studies in Musical Theatre” [Wielka Brytania], Volume 4 Number 1, 2010, s. 45-52, doi: 10.1386/smt.4.1.45_1.
An Artist as the Concience of Humanity. Emigration Life and Output of Tadeusz Zygfryd Kassern, "Musicology Today”, Émigré Composers, red. S. Żerańska-Kominek et al., Institute of Musicology, University of Warsaw, Musicology Section of the Polish Composers’ Union 2011, vol. 8, s. 134-162, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Musicology_Today/Musicology_Today-r2011-t8/Musicology_Today-r2011-t8-s134-162/Musicology_Today-r2011-t8-s134-162.pdf
Chopin traditions in Aleksander Tansman’s works, w: Traces and echoes of Chopin’s Work, red. A. Nowak, Bydgoszcz: Akademia Muzyczna 2011, s. 163-170.
Values of Paweł Szymański’s Music, w: Music: Function and Value. Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification. Kraków, Poland, October 2, 2010, t. 2., red. T. Malecka, M. Pawłowska, Kraków: Akademia Muzyczna i Musica Iagellonica 2013, s. 605-615.
Tadeusz Kassern. Music from his American Period, w: Polish Music since 1945, red. Eva Mantzourani, Kraków: Musica Iagellonica 2013, s. 113-118.
"Singletrack” na fortepian Pawła Szymańskiego. Algorytm i struktura, "Muzyka” 2013 nr 4, s. 67-86.
Kassern, Tadeusz Zygfryd, [hasło] (w:) Polish Music. Polish Composers 1918-2010, red. M. Podhajski, B. Gogol-Drożniakiewicz, M. Kalinowski, Gdańsk: The St. Moniuszko Music Academy, Lublin: The John Paul II Catholic University 2013, s. 592-597.
"Dwie etiudy” na fortepian Pawła Szymańskiego. Dwupoziomowość a problem parodii, "Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” nr 15 (24), s. 85-102, DOI 10.14746/rfn.2014.14.5,
http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_/RFN15%20Violetta%20Kostka.pdf
"Through the Looking Glass I” na orkiestrę Pawła Szymańskiego: Algorytmiczna konstrukcja dźwiękowa, w: The musical work and its creators (10), red. A. Nowak, Bydgoszcz: Akademia Muzyczna 2015, s. 207-218.
Paweł Szymański’s Music in the Context of Sociocultural Changes of the last Decades, w: Sociocultural Crossings and Borders. Musical Microhistories, red. R. Stanevičiûtė, R. Povilionenė, Vilnius: Lithuanian Academy of Music and Theatre 2015, s. 495-509.
Expressionist features of the opera ‘The Anointed’ by Polish composer Tadeusz Kassern, w: Musikgeschichte in Mittel-und Osteuropa, Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 17, red. H. Loos, K.-P. Koch, Leipzig: Gudrun Schröder Verlag 2016, s. 122-132,
Linda Hutcheon’s Theory of Parody and its Application to Postmodern Music, “Avant. Trends in Interdisciplinary Studies / Trendy w badaniach interdyscyplinarnych”, After the Rite / Po obrzędzie, 1/2016 (VII), red. W. Wachowski, A. Koprowicz, M. Łysiak, DOI: 10.26913/70102016.0111.0003, http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/Kostka-Linda-Hutcheons-Theory.pdf
Intertekstualność w muzyce Pawła Szymańskiego na przykładzie drugiej części "Compartment 2, Car 7” na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis IV, red. A. Granat-Janki et al., Wrocław: Akademia Muzyczna 2016, s. 219-227.
Wykładnik intertekstualny, interpretant i znaczeniowa gra ─ klucze do interpretacji muzyki Pawła Szymańskiego, "Aspekty Muzyki” nr 7, Gdańsk: Wydawnictwo Akademii Muzycznej 2017, s. 119-140, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Aspekty_Muzyki/Aspekty_Muzyki-r2017-t7/Aspekty_Muzyki-r2017-t7-s119-140/Aspekty_Muzyki-r2017-t7-s119-140.pdf
Tadeusz Zygfryd Kassern i jego muzyka w dotychczasowej historiografii, w: Twórcy, źródła, archiwa (Muzyka polska za granicą. t. 1), red. B. Bolesławska-Lewandowska, J. Guzy-Pasiak, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2017, s. 39-51.
Intertextuality in the music of our time. Paweł Szymański’s riddles, “Tempo. A Quarterly Review of Modern Music”, Vol. 72 No. 286 – October 2018, red. Ch. Fox, Cambridge University Press, s. 42-52, https://doi.org/10.1017/S0040298218000347
Connections between Paweł Szymański’s works and Ukrainian history and culture, “Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine” 2019 No. 124, doi.org/10.31318/2522-4190.2019.124.165425.
Second Movement of “Compartment 2, Car 7” for Vibraphone, Violin, Viola and Cello by Paweł Szymański in Light of Cognitive Musical Grammar, “Interdisciplinary Studies in Musicology 19” 2019, s. 149-155, DOI 10.14746/ism.2019.19.10, https://portal.issn.org/resource/ISSN/1745-2406
Wpływ kultury muzycznej Paryża na twórczość Tadeusza Zygfryda Kasserna, w: Między Warszawą a Paryżem (Muzyka polska za granicą, t. 2), red. B. Bolesławska-Lewandowska, J. Guzy-Pasiak, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2019, s. 119-131.
Poetyka intertekstualna Ryszarda Nycza a muzyka Pawła Szymańskiego, w: Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, red. J. Humięcka Jakubowska, H. Winiszewska, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019, s. 242-253.
Muzyka Pawła Szymańskiego w Stanach Zjednoczonych, w: "American Dream”. Polscy twórcy za oceanem (Muzyka polska za granicą, t. 3), red. B. Bolesławska-Lewandowska, J. Guzy-Pasiak, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2020, s. 175-192.
Conceptual Integration Network as Musicologist’s Work Tool, w: Proceedings of the Worldwide Music Conference 2021, vol. 1, red. I.D. Khannanow, R. Ruditsa, Cham: Springer 2021, s. 44-51, doi: 10.1007/978-3-030-85886-5.
Intertextual poetics: from Ryszard Nycz’s theory to Paweł Szymański’s music, w: Intertextuality in music: dialogic composition, red. V. Kostka, P.F. de Castro, W.A. Everett, London, New York: Routledge 2021, s. 87-102.
“Musicae Scientiae” 22 (2018) nr 1 [wydanie specjalne pt.] “Creative conceptual blending in music”, red. Emilios Cambouropoulos, Danae Stefanou, Costas Tsougras. Journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, wyd. Sage Publications, Thousand Oaks, CA, ss. 144, ISSN 1029-8649, online ISSN 2045-4147 https://journals.sagepub.com/toc/msx/22/1, [artykuł recenzyjny], “Muzyka” 2021 nr 4 (66), s. 154-163.
Paweł Szymański’s Works Referring to Medieval Music, “Nova Contemporary Music Journal” 2022, vol. 2, “Composing Music Today”, red. F. Magalhães, I. Pires, R. Wanke, Lisboa: Universidade NOVA de Lisboa, s. 52-59.
Paweł Szymański and His Transformation of Musical Conventions, w: Music in the Disruptive Era (Music, Science and Technology 4), red. D. Hurwitz, P. Eslava, Turnhout: Brepols Publishers 2022, s. 161-174.
"Miserere” na głosy i instrumenty Pawła Szymańskiego. Konstrukcja dźwiękowa i znaczenia, "Muzyka”, 2022 nr 2, s. 29-43.
Conceptual Blending Theory and Musicology, w: Musicology and its Future In Times of Crises. Proceedings of the International Symposium, ed. D. Davidović, Zagreb: University of Zagreb − Academy of Music 2022, s. 127-142.
Muzyczne początki hymnu, w: Mazurek Dąbrowskiego: Obrazy, słowa, nuty, red. J. Górski, Wrocław: Instytut de Republika, s. 197-213.
Stylistic Blends which Emerge while Listening to Paweł Szymański’s ‘Singletrack’ for Piano, w: Interpreting of / through / by / in Music, red. A. Stefanović, D. Stojanović-Novicić, Belgrade: University of Arts in Belgrade 2023, s. 104-115.