Przejdź do głównej treści

Kozub Zbigniew

Kozub Zbigniew

Fot.: ze strony https://zbigniewkozub.pl/
  • kompozytor

kompozytor; ur. 17 marca 1960, Szczecin. Studiował w klasie kompozycji Floriana Dąbrowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1985. W 1995 otrzymał stopień doktora, w 2002 - doktora habilitowanego w zakresie sztuk muzycznych (dyscyplina: kompozycja i teoria muzyki), a w 2015 - odebrał nominację na profesora sztuk muzycznych. 

Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 1985 otrzymał wyróżnienie na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich na utwór organowy w Kamieniu Pomorskim, w 1986 – wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w 1987 – wyróżnienie w Konkursie Związku Kompozytorów Polskich na utwór na organy i dwa inne instrumenty oraz II nagrodę (I nagrody nie przyznano) na Konkursie Współczesnej Twórczości dla Dzieci i Młodzieży „Do-Re-Mi ’87”, w 1988 – I nagrodę (w kategorii symfonicznej) i wyróżnienie (w kategorii kameralnej) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, w 1990 – wyróżnienie na Konkursie im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, w 1996 – III nagrodę (I i II nagrody nie przyznano) na Konkursie Polskiego Radia na utwór radiowy. Został również uhonorowany Medalem Młodej Sztuki (1988) i nagrodą specjalną za muzykę do filmu Mały Książę w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza na Festiwalu Filmów Fabularnych i Telewizyjnych dla Dzieci i Młodzieży (1992).

Zbigniew Kozub od 1990 pełnił w Akademii Muzycznej w Poznaniu funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, zaś w latach 1996-2002 był dziekanem tegoż wydziału. W latach 2005–2017 kierował Katedrą Kompozycji i Teorii Muzyki. Obecnie jest profesorem zwyczajnym, prowadzi klasę kompozycji w poznańskiej Akademii Muzycznej.

Od 1992 do 2021 pracował także na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie prowadził Pracownię Warstwy Audytywnej na Wydziale Animacji.

Od 1988 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich; w latach 1992-99 był prezesem Poznańskiego Oddziału ZKP oraz od 2007 do 2011 roku - członkiem Zarządu Głównego ZKP. Pełnił funkcję dyrektora Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna” (w latach 1993–1999 oraz 2008–2010).

Ponadto był członkiem Rady Programowej Radia „Merkury” (1999–2003); wchodził w skład Kapituły Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2002–2004). Od 2002 roku jest zastępcą Prezesa Poznańskiej Fundacji Artystycznej.



Strona internetowa kompozytora: https://zbigniewkozub.pl/ 

aktualizacja: 2003 (Małgorzata Kosińska), 2022 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

  • Laudamus Nomen Tuum na organy (1985)
  • Arcades na flet piccolo, saksofon altowy, wiolonczelę i perkusję (1986)
  • Relief na orkiestrę (1986)
  • Duineser elegien na alt i orkiestrę (1988)
  • In petto na organy i perkusję (1988)
  • Portret trochę sentymentalny na kwintet dęty (1988)
  • Sanctus na chór mieszany (1988)
  • Kwartet smyczkowy (1990)
  • Voicing dla 6 śpiewaków (1990)
  • Siedem obrazów apokaliptycznych na organy (1991)
  • Stabat Mater na baryton i orkiestrę (1992)
  • Elegia na chór mieszany a cappella (1992)
  • Trwać poza, balet (1993)
  • Cascades na cztery grupy perkusji i komputer (1994)
  • Muzyka staromiejska na chór, skrzypce solo, syntezatory, blachę i perkusję (1994)
  • Incontri, balet na trzech perkusistów i komputer (1995)
  • Semi-sophysticated Music na organy i komputer (1995)
  • Pro Sinfonika na sopran, chór i orkiestrę symfoniczną (1995)
  • Hymn Wspólnoty Polskiej na sopran, alt, chór i orkiestrę symfoniczną (1995)
  • Muzyka na Koziołki Poznańskie czyli Koziubowa Muzyka na 100 muzyków różnej maści (1995)
  • Psalm 150 na chór, organy, blachę i perkusję (1996)
  • Upamiętnienie na chór mieszany a cappella do słów Wisławy Szymborskiej (1996)
  • Oratorium Leszczyńskie na sopran, głos aktorski, chór mieszany i orkiestrę (1996)
  • Trzy etiudy charakterystyczne na fortepian i komputer (1997)
  • Siedem obrazów apokaliptycznych na organy i syntezator (1997)
  • Makbet – sceny, balet (1997)
  • Tango, balet (1997)
  • In memoriam Jerzy Zgodziński na perkusję i komputer (1997)
  • Litania ad Spiritum Sanctum na sopran, recytatora, chór i orkiestrę (1998)
  • Epitafium pamięci Grażyny Bacewicz na orkiestrę smyczkową (1999)
  • Chopin – to zabawne?, balet (1999)
  • Psalmy czasów przyszłych na sopran, recytatora, flet, syntezator, organy i perkusję (1999)
  • Suita Polska na chór mieszany, klarnet, skrzypce i fortepian (1999)
  • Wołaniem wołam Cię, oratorium pastoralne na sopran, chór mieszany i orkiestrę  (1999)
  • Magnificat, oratorium na sopran, głos, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2000)
  • Future in the Past na taśmę (2002)
  • Rag-Organ-Reparation-Time na organy (2002)
  • Northern Lights II na kwartet smyczkowy (2002)
  • Ad Multos Annos na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2002)
  • Spaces of Silence [wersja I] na fortepian, organy, klarnet, harfę, akordeon i perkusję (2002)
  • Żegnaj Polsko, balet (2002)
  • Poświatowska, słuchowisko radiowe (2002)
  • Northern Lights na orkiestrę symfoniczną (2003)
  • Koncert na flugelhorn i orkiestrę (2003)
  • Medytacje Nowego Różańca na altówkę i organy (2004)
  • Spaces of Silence [wersja II] na fortepian, akordeon i organy (2005)
  • Aus der Bilder, 3 pieśni na tenor i 2 fortepiany do słów Rainera Marii Rilkego (2006)
  • Spaces of Swarm na dwa fortepiany, organy i perkusję (2006)
  • Psalm 150 na chór mieszany, organy i orkiestrę symfoniczną (2006)
  • Sonata na altówkę i fortepian (2006)
  • Multiform II na fortepian i komputer (2006)
  • Altum silentium na skrzypce i taśmę (2007)
  • Altum silentium II na obój, organy i kwintet akordeonowy (2007)
  • INTer aLIA na fortepian (2007)
  • INTer aLIA II na taśmę (2007)
  • Korowód według Wyspiańskiego na orkiestrę smyczkową (2007)
  • Pielgrzym na orkiestrę symfoniczną (2007)
  • Psalm Woli na chór mieszany a cappella do słów Romana Brandstaettera (2007)
  • EX RE na 15 instrumentów perkusyjnych (2008)
  • Zasypiamy w słowach na mezzosopran i orkiestrę kameralną do słów Zbigniewa Herberta (2008)
  • Fresk symfoniczny "Przenikania" na orkiestrę symfoniczną (2008)
  • Tango II na taśmę (2008)
  • Pięć pieśni miłosnych na sopran i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (2008)
  • Z Tobą chcę oglądać świat, balet-performance na fortepian i taśmę  (2008)
  • Suita z muzyki teatralnej Romana Maciejewskiego do sztuki "Makbet" Williama Shakespeare'a (2008)
  • Ad maiorem Dei gloriam na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2008)
  • NOX na organy i orkiestrę smyczkową  (2010)
  • Spaces of Nothingless na trio smyczkowe (2010)
  • Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem na sopran, baryton, recytatora i oktet (2011)
  • Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową (2013)
  • Koncert "Carl Loewe In memoriam" na organy, chór i orkiestrę symfoniczną (2013)
  • Aus der Bilder, 5 pieśni na sopran i orkiestrę symfoniczną do słów Rainera Marii Rilkego (2014)
  • Krajna Magnificat, oratorium na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2014)
  • Koncert "Alter Ego” na obój i organy (2014)
  • Sonety miłosne na sopran, baryton, fortepian, organy, altówkę, puzon i saksofon altowy do słów Williama Shakespeare'a (2014)
  • Aus der Buch der Bilder na sopran i orkiestrę symfoniczną do słów Rainera Marii Rilkego (2015)
  • poLY – RHY – tm, spektakl na tancerza, fortepian, perkusję i komputer (2015)
  • Motus simplex na altówkę, fortepian, organy i elektronikę (2015)
  • Athrea II na puzon i fortepian (2015)
  • Mixtum na saksofon altowy i fortepian (2016)
  • Koncert na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną (2017)
  • Koncert na fortepian i orkiestrę kameralną (2018)
  • Hymny maryjne, oratorium na sopran, tenor, chór i orkiestrę symfoniczną do słów Romana Brandstaettera (2018)
  • Te Deum na sopran, alt, tenor, recytatora, chór mieszany, organy i orkiestrę symfoniczną (2020)
  • Koncert na puzon i małą orkiestrę (2021)

Muzyka dla teatru dramatycznego:

  • Lep (1993)
  • Wyprawy krzyżowe (1993)
  • Kopciuszek pełen snu (1994)
  • Czarodziejski ogród (1995)
  • Antygona (1996)
  • Don Juan (1998)
  • Pinokio (2000)
  • Rysunki na pamiątkę (2002)
  • Faust (2009)
  • Teraz jest czas w reż. Mikołaja Mikołajczyka (2012)
  • Noce i dnie w reż. Mikołaja Mikołajczyka (2013)
  • Fenix powraca do domu w reż. Jerzego Moszkowicza (2013)
  • Polka w reż. Igora Gorzkowskiego (2018)
  • Wesele w reż. Igora Gorzkowskiego (2019)
  • Inny świat w reż. Igora Gorzkowskiego (2019)
  • Fabula Rasa w reż. Macieja Kuźmińskiego (2020)
  • Kurka Wodna w reż. Igora Gorzkowskiego (2020)

Muzyka do filmów dokumentalnych:

  • Będziemy piękniejsi w reż. Tadeusza Żukowskiego (1992)
  • Czułość i wygnanie w reż. Tadeusza Żukowskiego (1993)
  • W labiryncie świata i literatury w reż. Tadeusza Żukowskiego (1993)
  • Mistrz i mistrz w reż. Tadeusza Żukowskiego (1994)
  • Rozbieranie muru w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • Tako rzecze jedyny w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • Czysta rozkosz w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • Lumen obscurum w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • Czesława Miłosza portret poznański w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • Czemu nie ma tancerki? w reż. Tadeusza Żukowskiego (1996)
  • W Sofiówce zadziwić się i wyznać w reż. Tadeusza Żukowskiego (1997)
  • Wahadło światła w reż. Tadeusza Żukowskiego (1997)
  • Słowik litewski – Iłłakowiczówna w reż. Tadeusza Żukowskiego (1998)
  • Światło spoza zasłon w reż. Tadeusza Żukowskiego (1998)
  • Orfeusz warszawski w reż. Tadeusza Żukowskiego (2000)
  • Dzieje Kultury Polskiej w reż. Rafała Grupińskiego (2001)
  • Widzieć w błysku w reż. Tadeusza Żukowskiego (2002)
  • W poszukiwaniu rzeczywistego w reż. Tadeusza Żukowskiego (2002)
  • Nie lękajcie się w reż. Pawła Pitery, Przemysława Hausera (2003)
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w reż. Jacka Sarnackiego (2003)

Muzyka do filmów animowanych:

  • O wielkim wstydzie w reż. Jacka Adamczaka (1998)
  • Flower of Fern w reż. Anny Dudek (2002)
  • Szklana góra w reż. Jacka Adamczaka (2002)
  • Garbus w reż. Joanny Polak (2003)
  • The Story of Flax w reż. Anny Dudek (2004)
  • O kowalu i diable w reż. Jacka Adamczaka (2004)
  • Muka w reż. Natalii Wilkoszewskiej (2005)
  • Pasy w reż. Piotra Białczaka (2005)
  • Joker w reż. Joanny Kożuch (2006)
  • Allegro w reż. Ewy Ziobrowskiej (2007)
  • Nóż w reż. Andrzeja Szycha (2007)
  • Tato w reż. Artura Chochowskiego (2007)
  • Follow me… w reż. Marzeny Smolińskiej (2008)
  • Alter Ego w reż. Jakuba Gręglickiego (2008)
  • Król kruków w reż. Jacka Adamczaka (2008)
  • Tramwaj w reż. Moniki Kuczynieckiej (2008)
  • Koniec w reż. Agnieszki Pokrywki (2009)
  • Poznańskie Koziołki w reż. Jacka Adamczaka (2009)
  • Salto w reż. Eweliny Stefańskiej (2010)
  • Syrenka w reż. Cezarego Kwaśnego (2010)
  • Porozmawiaj z nim w reż. Agaty Prętki (2010)
  • Inside w reż. Beaty Śmigielskiej (2010)
  • Factory w reż. Miłosza Margańskiego (2010)
  • Hotel Mirage w reż. Joanny Polak (2011)
  • Jak szukaliśmy Lailonii w reż. Jacka Adamczaka (2011)
  • Plaża w reż. Pawła Prewenckiego (2013)
  • Kamień na dnie jeziora w reż. Jacka Adamczaka (2017)

Literatura

Mówi Zbigniew Kozub, "Ruch Muzyczny" 2008 nr 2, s.5

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry