kompozytor; ur. 25 stycznia 1973, Szamotuły. Studiował w klasie kompozycji Jana Astriaba (dyplom z wyróżnieniem) oraz muzykę elektroniczną pod kierunkiem Lidii Zielińskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Edukację muzyczną uzupełniał na Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz na Międzynarodowych Warsztatach Twórczości Intermedialnej w Skokach (2000). W roku akademickim 1999/2000 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, a w 2001 otrzymał nagrodę-stypendium firmy Davidoff dla młodego kompozytora. W 2008 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki, specjalność kompozycja w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich: w 2000 otrzymał I nagrodę na konkursie kompozytorskim zorganizowanym w ramach Festiwalu „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej” w Katowicach oraz wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 2002 – wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie, w 2004 – nagrodę na 3rd International Forum for Young Composers w Chalon-sur-Saône we Francji, w 2009 – III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim na utwór na orkiestrę w ramach X. Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik w Weimarze.
Jego kompozycje były wykonywane na „Poznańskiej Wiośnie Muzycznej”, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej” w Katowicach, „Warszawskiej Jesieni” (podczas koncertu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich), Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, Festiwalu „Gaudeamus Music Week” w Amsterdamie, Dniach Muzyki Współczesnej w Dreźnie, Festiwalu Aspekte w Salzburgu, Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik w Weimarze, Festiwalu Morelia Nueva Musica w Meksyku, jak również na koncertach muzyki współczesnej w Paryżu, Londynie, Rzymie, Neapolu, Barcelonie, Monachium oraz wielokrotnie na innych koncertach kompozytorskich. W 2005 skomponował utwór na koncert zamykający projekt „Kulturjahr der Zehn”, którego prawykonanie odbyło się w Filharmonii w Berlinie. W tym samym roku został zaproszony do projektu „Labyrinthmaker 2007”, zorganizowanego przez Pierrot Lunaire Ensemble Wien, w ramach którego wykonywano jego dzieło na koncertach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Utwór dla 11 wykonawców autorstwa Kroschla został zamówiony w 2015 r. przez agencję artystyczną Sonora w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Utwory Artura Kroschla wykonywały zespoły i orkiestry, takie jak Ensemble Aleph, Sinfonietta Leipzig pod dyrekcją Johannesa Harneita, Pierrot Lunaire Ensemble Wien, Warehouse Ensemble pod batutą Edwina Roxburgha, Polish Violin Duo, an_Arche NewMusicEnsemble, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego, Jenaer Philharmonie pod batutą Markusa L. Franka, Sepia Ensemble, którego Artur Kroschel jest współzałożycielem.
W latach 2001-2002 był sekretarzem Zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Obecnie jest wiceprezesem Poznańskiego Oddziału ZKP.Od 2011 r. pełni funkcję dyrektora Artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.
Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz prowadzi działalność popularyzującą muzykę współczesną. Na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki wykłada następujące przedmioty: Podstawy kompozycji, Techniki kompozytorskie XX i XXI wieku, Analiza i interpretacja muzyki XX i XXI wieku, Literatura muzyczna. Na Wydziale Instrumentalnym wykłada Propedeutykę muzyki współczesnej.
W 2009 Artur Kroschel otrzymał Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu, w 2010 – Odznakę Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2009 i 2012 r. kompozytor otrzymał także Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
aktualizacja: październik 2015 (wa)
Wariacje na fortepian solo (1996)
Lśnienie na klawesyn solo (1997)
Japońskie postludium na zespół kameralny (1997)
Kolorowy tryptyk na perkusję, fortepian i zespół dziecięcy (1998)
Ranek Artura, słuchowisko eksperymentalne (1998)
Refren i przygrywka na organy (1998)
Kwartet smyczkowy (1998)
Interim na perkusję (1999)
The Debris na orkiestrę kameralną (1999)
Sen Centaura na taśmę (1999)
Pejzaż przestrzeni na wiolonczelę i fortepian (2000)
Rodzina na sopran i dwie perkusje (2000)
A za oknem półmrok na kontrabas solo (2000)
Kołysanka na taśmę (2000)
Alias na orkiestrę symfoniczną (2000)
Pupipara na skrzypce solo (2001)
Dwa utwory na flet i gitarę (2001)
Grosso modo na kwartet smyczkowy, perkusję i orkiestrę symfoniczną (2001)
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2002)
Aunt’s birthday na instrumenty dęte (2002, 2005)
Angelus Domini na chór mieszany a cappella (2003)
Subito na klarnet solo (2003)
Assieds-toi, Mariette na sopran i instrumenty (2003)
Less na orkiestrę symfoniczną (2004)
Beischrift na flet, klarnet basowy, altówkę i wiolonczelę (2004)
Interlude na 10 instrumentów (2005)
Fluchtpunkt na zespół smyczkowy (2005)
Plamki na skrzypce i fortepian (2005-2006)
Duo na dwoje skrzypiec (2006)
Fracture na sześć instrumentów (2006-2007)
Dissipatio na orkiestrę (2007)
Prześwit na orkiestrę (2008)
de dessous na 6 instrumentów (2009)
tylko na klarnet solo (2009)
Parfois na orkiestrę smyczkową (2009)
Fonte na flet, obój, gitarę i wiolonczelę (2010)
Traverse modulation na dwa flety (2010)
Diaframma na altówkę i orkiestrę smyczkową (2010-2011)
Exspectatio na chór kameralny i 12 instrumentów (2011)
Inklination na flet i fortepian (2011)
Étonnement na sopran, wiolonczelę i perkusję (2011)
Deverbal na saksofon altowy, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2012)
Verso na klarnet i fortepian (2012)
Mol-Parna flet glissandowy (2012)
Oubli na trzy perkusje (2012)
Suspension na klarnet basowy, trąbkę, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2012)
Outline na puzon solo (2012)
Tauen na flet i fortepian (2012)
Deverbal II na saksofon altowy, perkusję i fortepian (2013)
Esquisse na sopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2013)
Still na flet solo (2013)
Contexture na flet, klarneti skrzypce (2013)
Epode na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2013)
Aller na puzon, wiolonczelę i orkiestrę (2013-2014)
Torpore dla jedenastu wykonawców (2015)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.