Kułakowski Leszek
-
Kompozytor, Wykonawca
kompozytor, pianista, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 4 grudnia 1955, Słupsk. W wieku 10 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Słupsku. Od 1970 do 1975 uczył się w Technikum Mechanicznym w Słupsku. Równocześnie uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Słupsku do klasy skrzypiec Stanisława Lange, następnie Zenona Zaręby. W tym czasie zetknął się z muzyką jazzową, która go zafascynowała. Z tego okresu pochodzą jego pierwsze próby kompozytorskie i wykonawcze tej muzyki. W sezonie artystycznym 1975-76 pracował w Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie. W latach 1978-81 studiował grę na skrzypcach pod kierunkiem Henryka Keszkowskiego w Akademii Muczynej w Gdańsku. W latach 1981-83 pracował w Teatrze Instrumentalnym Ryszarda Miśka, działającym przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, dla którego potrzeb komponował muzykę do przedstawień. W latach 1983-85 pracował w Hamburger Mozart Orchester. Z tą niemiecką orkiestrą odbył kilka tournées, m.in. po Francji, Hiszpanii, Anglii, Luksemburgu, Belgii, Danii oraz krajach skandynawskich. W tym czasie w Hamburgu pobierał prywatne lekcje kompozycji u Dietera Glavischnika. Po powrocie do kraju wykładał na Wydziale Pedagogicznym na kierunku Wychowanie Muzyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Słupsku. W 1995 uzyskał kwalifikacje I stopnia w dyscyplinie artystycznej – kompozycja i aranżacja w Akademii Muzycznej w Katowicach. Na tej uczelni w 2000 obronił przewód artystyczny II stopnia w dziedzinie kompozycji.
Leszek Kułakowski jest laureatem wielu konkursów, wśród nich: I miejsce na Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu z zespołem „Antiquintet” wraz z I nagrodą za kompozycję „Reinkarnacja” (1980), II miejsce w Konkursie Skrzypków Jazzowych im. Zbigniewa Seiferta w Szczecinie (1984), III nagroda za kompozycję „Ewencja” na Festiwalu Jazz Jantar w Gdańsku (1986), III miejsce Big-bandu Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku pod dyr. kompozytora na IX Ogólnopolskim Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu (2004), I miejsce z wyróżnieniem dla Big-bandu Pomorskiej Akademii Pedagogicznej pod dyr. Kułakowskiego w kategorii F – Mixed ensembles podczas 53. Europees Muziekfestival voor de Jeugd w Belgii (2005), wyróżnienie dla Leszka Kułakowskiego „za kompozycję i aranżację” na X Ogólnopolskim Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu przyznana przez jury pod przewodnictwem Jana Ptaszyna Wróblewskiego (2005), II miejsce dla Big-bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyr. Leszka Kułakowskiego podczas III Bydgoszcz Big Band Festival (2009), II miejsce dla Big-bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku Leszka Kułakowskiego podczas XV Ogólnopolskiego Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu (2010) oraz wyróżnienie dla Bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku Leszka Kułakowskiego na Internationale Swingfestival w Glauchau (Niemcy, 2010).
W 1996 Leszek Kułakowski powołał do życia międzynarodowy festiwal jazzowy – Komeda Jazz Festival odbywający się w Słupsku i Gdańsku. W następnym roku zainicjował Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy przeznaczony dla młodych kompozytorów. Jest twórcą i założycielem Słupskiego Forum Kompozytorów, będącego od 2003 roku trybuną przeznaczoną do promocji młodych pomorskich kompozytorów.
Leszek Kułakowski od 2000 był profesorem nadzwyczajnym Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, gdzie w 2002 zostałem kierownikiem Katedry Sztuki Muzycznej, a w 2005 dyrektorem Instytutu Muzyki. Od 2001 prowadzi wykłady na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku (kompozycja, propedeutyka kompozycji, instrumentacja), jest profesorem, założycielem i kierownikiem Studium Jazzu i Muzyki Rozrywkowej gdańskiej uczelni muzycznej.
Artysta współpracował z wieloma czołowymi postaciami amerykańskiego i polskiego jazzu, w tym z Eddiem Hendersonem, Eddem Schullerem, Christine Corea, Stevem Grooverem, Christine Jueneman, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Janem "Ptaszynem" Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Żądło, Kazimierzem Jonkiszem, Jackiem Pelcem, Piotrem Wojtasikiem, Maciejem Sikałą, Jackiem Kochanem, Mikołajem Trzaską, Jackiem Niedzielą, Grażyną Auguścik, Markiem Bałatą, Marcinem Jahrem, Adamem Pierończykiem, Olem Walickim, Krzysztofem Przybyłowiczem, Adamem Czerwińskim, Emilem Kowalskim, Piotrem Kułakowskim, Dominikiem Bukowskim, Wojtkiem Staroniewiczem, Adamem Wendtem, Przemysławem Dyakowskim, Januszem Mackiewiczem.
Jego koncerty odbyły się w ramach najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce, Niemcach, Holandii, Francji, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.
Ukazało się 20 monograficznych albumów Kułakowskiego. Płyta „Erofonia” Leszka Kułakowskiego w ankiecie czytelników Jazz Top 2000 miesięcznika „Jazz Forum” została wybrana „Albumem Roku”.
Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich i ZAiKS.
Za swoją wszechstronną działalność otrzymał szereg prestiżowych nagród, w tym Pomorską Nagrodę Artystyczną w dziedzinie muzyki (2001), Nagrodę I st. w dziedzinie Kultury Prezydenta Miasta Słupska (2002), Złoty Krzyż Zasługi (2003), Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i w Dziedzictwa Narodowego za wybitny wkład w rozwój polskiej kultury (2006), Pomorską Nagrodę Artystyczną za Missa Miseri Cordis (2009), Srebrny medal ”Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010). W 2016 roku przyznano mu również tytuł „Osobowość Roku” w kategorii „Kultura” w ankiecie czytelników Głosu Pomorza.
aktualizacja: 2007 (Anna Iwanicka), 2017, 2023 (Wiktoria Antonczyk)
Strona internetowa kompozytora: http://www.leszekkulakowski.com/
Kompozycje
- Reinkarnacja na flet, fortepian, kontrabas i perkusję (1980)
- Kamel i Leon na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Misio-Rysio na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Piosenka dla Lady Reginy na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Stasinek, Schematy mojego taty na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Pan Boguś na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Spacer w dół ulicy na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Zaduma dziadka na flet, trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1981)
- Muzyka do przedstawienia Lokator (1981)
- Muzyka do przedstawienia Wejście Gladiatorów (1983)
- Ptaszka na skrzypce i fortepian (1984)
- Muzyka dla Reginy na skrzypce i fortepian (1984)
- Music for R na kwartet smyczkowy, flet, fotrepian i kontrabas (1986)
- Erotyczny sen o Klotyldzie na fortepian, syntezator i kontrabas (1987)
- G, Cis, A, H na saksofon tenorowy, trąbkę , fortepian, kontrabas i perkusję (1989)
- Labirynt ze stali na trąbkę, fortepian, kontrabas i perkusję (1990)
- Imaginacja zmysłowa na kwartet smyczkowy (1991)
- Alamumba na kwartet smyczkowy, flet, fortepian i kontrabas (1992)
- Transkrypcje utworów Fryderyka Chopina na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną (1993)
- Walczyk dekadencki na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
- Free Steps na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
- Ewencja na fortepian, kontrabas, perkusję i orkiestrę symfoniczną (1994)
- Interwały, cykl utworów na kwintet jazzowy: saksofon tenorowy lub sopranowy, trąbkę lub flugelhorn, fortepian, kontrabas i perkusję (1996)
- Eurofonia na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę symfoniczną (1997)
- Impresje Kaszubskie, cykl utworów na ludowy zespół kaszubski, kwartet jazzowy i chór mieszany (1997)
- Katharsis, cykl utworów na trio fortepianowe i kwartet smyczkowy (1998)
- List do zielonej ścieżki na sopran i fortepian do tekstu Adama Ziemianina (1999)
- Puchacz i Kicia na sopran i fortepian do tekstu Edwarda Leara (1999)
- Baltic Wind, cykl utworów na trąbkę, klarnet basowy, kontrabas, perkusję i fortepian (2000)
- Muzyka do przedstawienia Pulpwitkac (2001)
- Muzyka do przedstawienia Ukąszenie (2001)
- Miłosne piosneczki codzienne, cykl 10 piosenek na głos żeński i fortepian do tekstu Zbigniewa Książka (2002)
- Aranżacja muzyki filmowej Krzysztofa Komedy na chór, fortepian, trąbkę i wielką orkiestrę symfoniczną (2002)
- Zefirek Bałtycki na kwartet smyczkowy (2002)
- Taniec Arquina na kwartet smyczkowy (2002)
- Dyskretny urok konsonansów na orkiestrę smyczkową (2003)
- Aleatomodlablues na 3 klarnety, 5 saksofonów, 4 trąbki, 4 puzony, 2 gitary, fortepian, kontrabas i perkusję (2003)
- CAP CA RAP na 3 klarnety, 5 saksofonów, 4 trąbki, 4 puzony, 2 gitary, fortepian, kontrabas i perkusję (2003)
- Muzyka do przedstawienia Cyrk Oklahoma (2003)
- Slap & Caress na wibrafon, fortepian, kontrabas i perkusję (2004)
- Kyrie z Missa Miseri Cordis na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
- Cantabile in G-minor, cykl utworów na wibrafon, fortepian, kontrabas i perkusję (2005)
- Transkrypcje miniatur Fryderyka Chopina na trio jazzowe: fortepian, kontrabas i perkusję (2006)
- Koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2006)
- Missa Miseri Cordis na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2007)
- Code numbers, cykl utworów na fortepian, kontrabas i instrumenty perkusyjne (2008)