kompozytor, skrzypek i pedagog; ur. 2 maja 1979, Wrocław. Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu: kompozycję pod kierunkiem Jana Wichrowskiego oraz realizację kompozycji komputerowej u Cezarego Duchnowskiego. Swoje umiejętności pogłębiał podczas studiów podyplomowych w klasie Stanisława Krupowicza (kompozycja) oraz Cezarego Duchnowskiego (realizacja kompozycji komputerowej). Brał także udział w kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury w Wielkiej Brytanii (2006). W roku akademickim 2002/2003 był stypendystą Ministra Kultury, w 2005 – Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, w latach 2007, 2008, 2010 i 2011 – Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
W 2007 został laureatem II nagrody za Lament na głos żeński, wiolonczelę, fortepian i taśmę (2006-2007) na 48 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda oraz IV nagrody na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu za utwór Anafora VI na kwartet smyczkowy i elektronikę (2005).
Jego utwory prezentowane były w radiu oraz wykonywane na wielu koncertach muzyki współczesnej w kraju i za granicą (Koncert Koła Młodych w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień”, Koncert Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”), na konkursach (Concours Nicati 2003 w Szwajcarii) oraz festiwalach muzycznych, takich jak „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Audio Art w Warszawie, XI Śląskie Dni Muzyki Współczasnej w Katowicach, Chanterelle Festival w Ostrowiu Wielkopolskim, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Turning Sounds 2 w Warszawie, Festiwal „Musica Viva”, a za granicą – Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Sounds New w Canterbury, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu i Rzymie, Festiwal Synthese w Bourges we Francji. Jego utwór Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004) reprezentował w 2004 Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie. Jego utwory wykonywali tacy artyści, jak: Andrzej Bauer, Agata Zubel - Cezary Duchnowski (duet ElettroVoce), Maciej Grzybowski, Anna Radziejewska, Cikada String Quartet, Kwartet Śląski, Gośka Isphording - Karolina Båter (The Roentgen Connection), Tech-no Orchestra, Orkiestra AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Capella Cracoviensis, Filharmonia Dolnośląska, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej.
Pisał m.in. dla takich artystów, jak Agata Zubel – Akwaforta na głos żeński, okarynę, flet prosty, taśmę i komputer (2002), et cetera na głos, instrumenty dęte, kwartet smyczkowy i komputer (2005), Andrzej Bauer – Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004), Cezary Duchnowski – Akwaforta, Cikada String Quartet – Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005), Agnieszka Pstrokońska – Rymowanki na marimbę i smyczki (2003), Tech-no Orchestra – Silly Nilly for string orchestra, alt saxophone and tape (2001-2002), Palimpsest na orkiestrę smyczkową i taśmę (2002), Rymowanki. W 2005 powstał utwór Figliki na elektronikę i fortepian preparowany, na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach projektu REJ 2005 z okazji 500-lecia urodzin pisarza. W 2005 na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich w ramach projektu 60 zamówień na 60-lecie ZKP powstał utwór Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę, którego prawykonanie przez zespół The Roentgen Connection odbyło się w 2006 na Festiwalu „Musica Polonica Nova we Wrocławiu”. W 2008, na zamówienie Miasta Wrocław w ramach Święta Wrocławia 2008, napisał Penultimę na wiolonczelę i orkiestrę kameralną.
Obok działalności kompozytorskiej Sławomir Kupczak zajmuje się wykonawstwem muzyki współczesnej – gra na skrzypcach utwory solowe i kameralne. W latach 2000-2002 był członkiem orkiestry smyczkowej Tech-no Orchestra prowadzonej przez Roberta Kurdybachę, w latach 2002-2004 członkiem wrocławskiego teatru „ZAR”, działającego przy Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego, z którym zrealizował spektakle pt. Ewangelie dzieciństwa oraz Łazarz wspólnie z mistrzem tańca butoh Daisuke Yoshimoto. W 2008 roku wraz z Cezarym Duchnowskim i Pawłem Hendrichem założył zespół muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes, z którym występował na festiwalach "Ad Libitum" w Warszawie, "Audio Art" w Krakowie, Biennale WRO 09 we Wrocławiu, "Contem.ucha" w Łodzi, "Kody" w Lublinie oraz w Klubie A38 w Budapeszcie.
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Od 2004 jest również nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze.
aktualizacja: styczeń 2015 (mkk)
Anafora I na fortepian (1998-99)
Energetic play na sinfoniettę (2000)
Anafora II na kwartet smyczkowy (2001)
Concertino na skrzypce i taśmę (2001)
Casus to John Cage na flet prosty, klarnet, puzon, skrzypce, kontrabas, fortepian, pokrywkę od garnka, telefony komórkowe i dyrygenta (2001)
Silly Nilly for string orchestra, alt saxophone and tape (2001-2002)
Akwaforta na głos żeński, okarynę, flet prosty, taśmę i komputer (2002)
Anafora III na klawesyn, skrzypce i fagot (2002)
Palimpsest na orkiestrę smyczkową i taśmę (2002)
Anafora IV na taśmę (2003)
Rymowanki na marimbę i smyczki (2003)
Fluxus, utwór sceniczny na głos żeński, skrzypce, fortepian, tancerki, aktora i komputer (2003)
Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004)
Cetirizini dihydrochloridum na taśmę (2004)
Res Facta na flet i fortepian (2004)
Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005)
Figliki na elektronikę i fortepian preparowany (2005)
et cetera na głos, instrumenty dęte, kwartet smyczkowy i komputer (2005)
Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę (2005-2006)
Ballada na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2006)
Divertimento na 8 instrumentów (2006)
Lament na głos żeński, wiolonczelę, fortepian i taśmę (2006-2007)
Kreacja II, poemat na violę da gamba, klawesyn, flet prosty i elekronikę (2007)
De profundis na głosy (2008)
Penultima na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2008)
Szesnaście kolęd na dowolne instrumenty dęte, fortepian i orkiestrę smyczkową (2008)
Le coucou pour violoncelle (2008)
I Symfonia Capax Dei na orkiestrę i chór mieszany (2008-2010)
Lament – Anafora VII na głos, wiolonczelę, fortepian, akordeon i elektronikę (2009)
Intermezzo – Stefan Strahl in memoriam na orkiestrę (2009)
War-zcdz-stwy na elektronikę (2009)
Dossier A.Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009)
Z listopada 2010 na komputer do fragmentu tekstu Josepha Conrada z dramatu Jutro (2010)
Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty instalacja dźwiękowa na podstawie listów kompozytora w reż. Kuby Kowalskiego, live electronics (2010)
White over Red na chór mieszany (2010/2011)
Raport na komputer (2011)
Figment na orkiestrę (2011)
Analogya 1 na theremin, syntezatory analogowe i zespół kameralny (2012)
Analogya 1 [wersja 2] na theremin, syntezatory analogowe i komputer (2012)
Kapelusz na komputer do fragmentów tekstu Oliviera Sacksa Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem (2012)
Kolibry na orkiestrę (2012)
Raport [wersja 2] na komputer i zespół kameralny, do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2012)
Analogya 2 na dwa flety, fortepian, przedmioty i komputer (2013)
Krawędzie na orkiestrę smyczkową, perkusję i elektronikę (2013)
II Symfonia na gitarę elektryczną, perkusję, elektronikę i 100 motocykli (2014)
Koncert dla 11 (2014)
4 Tańce z przygrywką na akordeon i elektronikę (2014)
Trzecie miejsce po przecinku na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepiani perkusję (2014)
Mendyk Michał, "Anaforystyka" Sławomira Kupczaka, czyli o heterofonii raz jeszcze, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 10, s.8-11
Wyczarowywanie mozartowskiego ducha, Ze Sławomirem Kupczakiem rozmawia Janusz Mencel, "Twoja Muza" 2007 nr 2, s. 33-34
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.