śpiewak (tenor); ur. 25 grudnia 1967, Warszawa. W 1990 ukończył Wydział Wokalny w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Edwarda Pawlaka. Studiował na Wydziale Wokalnym pod kierunkiem Kazimierza Pustelaka w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył w 1996 dyplomem z wyróżnieniem. W tym samym roku uzyskał także dyplom Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Od 1988 jest solistą i managerem Filharmonii im. Romualda Traugutta – grupy śpiewaków, muzyków i aktorów, którzy propagują muzykę polską, w szczególności pieśni patriotyczne. Od 1999, po śmierci jej założyciela Tadeusza Kaczyńskiego, wraz z Ryszardem Cieślą kieruje Fundacją Filharmonii im. Romualda Traugutta. Jako jej dyrektor jest organizatorem Letnich Festiwali Pieśni Kompozytorów Polskich, Festiwali Pieśni Europejskiej, Wieczorów z Poezją Polską oraz Festiwalu Pasyjnego „Crucifixus est...”.
Od 1992 Krzysztof Kur jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W swoim repertuarze ma wiele partii w dziełach scenicznych Wolfganga Amadeusa Mozarta (Scipione w
Il Sogno di Scipione, Pedrillo w
Uprowadzeniu z Seraju, Monostatos w
Czarodziejskim flecie, Don Basilio i Don Curzio w
Weselu Figara), Gioacchino Rossiniego (Lindoro we
Włoszce w Algierze, Albazar w
Turku w Italii, Isacco i Antonio w
Sroce złodziejce), Gaetano Donizettiego (Ernesto w
Don Pasquale), Piotra Czajkowskiego (Triquet w
Eugeniuszu Onieginie), Giuseppe Verdiego (Bardolfo w
Falstaffie), Claudio Monteverdiego (Pastore w
Orfeuszu i Lucano w
Koronacji Poppei), Jacopo Periego (Tirsi w
Euridice), Jeana-Baptiste Lully’ego (Phéres w
Alceste), Viktora Ullmanna (Harlekin w
Der Kaiser von Atlantis). Wykonywał również partie oratoryjne m.in. w
Weihnachts-Oratorium i
Magnificat Johanna Sebastiana Bacha,
Stabat Mater i
Małej Mszy Uroczystej Rossiniego,
Mszy Koronacyjnej i
Requiem Mozarta,
Stworzeniu Świata Josepha Haydna. Był asystentem reżysera Ryszarda Peryta przy realizacji
Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego (2002) i
Falstaffa Verdiego (2003) w warszawskiej Operze.
Jako solista współpracował też z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (w lutym 2007 zaśpiewał rolę Cypriana w
Iwonie, księżniczce Burgunda Zygmunta Krauzego), Operą Dolnośląską we Wrocławiu, Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Olsztyńską, Filharmonią Lubelską, Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego. Ponadto koncertował na estradach Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Libanu i Japonii. Brał udział w zagranicznych festiwalach: Rosenheimer Operntage, gdzie śpiewał podczas gali operowej i wykonywał partię Manostatosa w
Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta (1997) oraz Tiroler Festspiele Erl w Innsbrucku – wystąpił w roli Mime w
Złocie Renu Richarda Wagnera (1998). W 1998 kreował tę samą partię w dwóch koncertowych wykonaniach
Złota Renu Wagnera pod dyrekcją Gustava Kuhna, które miały miejsce w Teatro di San Carlo w Neapolu. Nagranie z tych koncertów ukazało się w 1999 na płytach CD wydanych przez firmę fonograficzną Arte Nova Classics. Dokonał także wielu nagrań dla Polskiego Radia, wystąpił w kilku programach muzycznych zrealizowanych przez Telewizję Polską, wziął udział w nagraniach płyt kompaktowych z
Pieśniami kurpiowskimi Karola Szymanowskiego,
Pasją Józefa Elsnera pod dyrekcją Jacka Kaspszyka (nagranie na żywo z koncertu), utworami Marcina Mielczewskiego, pieśniami legionowymi i ułańskimi związanymi z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości w 1918.
Krzysztof Kur od września 2005 pełni funkcję zastępcy dyrektora naczelnego Warszawskiej Opery Kameralnej.
aktualizacja: październik 2007