pianista, kompozytor, dyrygent i pedagog; ur. 14 kwietnia 1895, Petersburg (Rosja); zm. 26 stycznia 1974, Kansas City (stan Missouri). Brat Feliksa Roderyka Łabuńskiego. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 6 lat u Adolfa Jaroszewskiego w Moskwie. W 10-tym roku życia wstąpił do Konserwatorium w Petersburgu, gdzie uczył się w klasie fortepianu Leonida Nikołajewa, później Feliksa Blumenfelda. W zakresie kameralistyki kształcił się pod kierunkiem Wasilija Safonowa, a dziedzinie teorii i kompozycji u Wasilija Kalafatiego oraz Jāzepsa Vītolsa. Studiował również matematykę w Uniwersytecie Petersburskim. W 1918 przyjechał do Warszawy i pobierał lekcje dyrygentury u swego przyszłego teścia, Emila Młynarskiego.
W 1919 zamieszkał w Krakowie, gdzie do 1928 był profesorem fortepianu w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego. Pracował również w tym czasie jako pedagog fortepianu w Konserwatorium Sabiny Kasparkowej we Lwowie. Równocześnie regularnie koncertował z recitalami i z towarzyszeniem orkiestr pod batutą Emila Młynarskiego, Grzegorza Fitelberga, Hermanna Abendrotha w Polsce (Warszawa, Kraków, Lwów, Wilno, Katowice), jak również za granicą – m.in. w Anglii, Rumunii i we Francji. W latach dwudziestych XX wieku opublikował też w Polsce swe pierwsze kompozycje na fortepian, nagradzane często na konkursach czasopisma „Muzyka”.
W 1928 artysta wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Tego samego roku zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w 1929 wystąpił w Minneapolis, Nashville, Chicago, Nowym Jorku i Toronto oraz odbył tournée artystyczne po Stanach Zjednoczonych jako solista i akompaniator Ady Sari. Do 1931 jednocześnie prowadził klasę fortepianu w Nashville Conservatory. Następnie przeniósł się do Memphis – tu w latach 1931-1937 uczył gry na fortepianie w Bohlmann School of Music, która to uczelnia otrzymała później nazwę Memphis College of Music.
Od 1934 do 1935 przebywał w Polsce. Grał kilkakrotnie w Warszawie i Poznaniu, a także w małych miejscowościach w ramach działalności Organizacji Ruchu Muzycznego (ORMUZ), prowadził koncerty jako dyrygent, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej i Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.
Nastęnie powrócił do Stanów Zjednoczonych. W 1937 objął klasę fortepianu Konserwatorium w Kansas City, będąc w latach 1941-1958 równocześnie jego dyrektorem. Do końca życia był aktywny jako pianista-wirtuoz oraz zajmował się pracą pedagogiczną, później jako emerytowany profesor i artysta-rezydent University of Missouri-Kansas City (UMKC). Opublikował nagrania płytowe muzyki Fryderyka Chopina.
Wiktor Łabuński w 1935 otrzymał tytuł doktora honoris causa Curtis Institute of Music w Filadelfii, a w roku 1971 otrzymał prestiżowy tytuł Honorowego Członka Kansas City Musical Club.
Wiktor Łabuński komponował przez całe życie, lecz kompozycja nie była nigdy w centrum jego zainteresowań. Większość dojrzałych kompozycji Wiktora Łabuńskiego pozostaje dziś w rękopisach zdeponowanych po jego śmierci w bibliotece University of Missouri-Kansas City. Popularnością w USA cieszyły się jego utwory pedagogiczne oraz aranżacje na dwa fortepiany popularnych utworów muzyki klasycznej. Styl muzyczny Łabuńskiego oparty jest na estetyce francuskiego i rosyjskiego neoklasycyzmu.
aktualizacja: 2008 (mk), 2020 (Sławomir Dobrzański)
Toccata to Josef Hofmann na fortepian (1923)
Wariacje na temat własny [wersja I] na fortepian (1923)
Menuet na fortepian (1926)
Impromptu na fortepian (1926)
Rigaudon na fortepian (1927)
Etiuda a-moll na fortepian (1932)
Concertino c-moll na fortepian i orkiestrę (1932)
Łatwe utwory na fortepian (1934)
Symfonia g-moll na orkiestrę (1936)
Koncert fortepianowy C-dur [wersja I] na fortepian i orkiestrę (1937)
Reminiscence na fortepian (1943)
Impromptu na fortepian (1947)
Wariacje na temat własny [wersja II] na fortepian i orkiestrę (1948)
Koncert fortepianowy C-dur [wersja II] na 2 fortepiany i orkiestrę (1950)
Poem na 2 fortepiany (1953)
Frivolous Passacaglia na fortepian (1956)
Patterns na fortepian (1962)
Six Piano Pieces na fortepian (1962)
Toccata to Josef Hofmann for piano (1923)
Variations on an Original Theme [1st version] for piano (1923)
Minuet for piano (1926)
Impromptu for piano (1926)
Rigaudon for piano (1927)
Etude in A Minor for piano (1932)
Concertino in C Minor for piano and orchestra (1932)
Easy Pieces for piano (1934)
Symphony in G Minor for orchestra (1936)
Piano Concerto in C Major [1st version] for piano and orchestra (1937)
Reminiscence for piano (1943)
Impromptu for piano (1947)
Variations on an Original Theme [2nd version] for piano and orchestra (1948)
Piano Concerto in C Major [2nd version] for 2 pianos and orchestra (1950)
Poem for 2 pianos (1953)
Frivolous Passacaglia for piano (1956)
Patterns for piano (1962)
Six Piano Pieces for piano (1962)