kompozytor, ur. 14 października 1988, Gdynia. Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (2009-2014). Jednocześnie w latach 2013-2015 studiował pod kierunkiem Yannisa Kyriakidesa i Petera Adriaansza w Królewskim Konserwatorium w Hadze, które ukończył z wyróżnieniem.
Uczestniczył w wielu warsztatach i kursach kompozytorskich prowadzonych przez takich kompozytorów jak m. in. Pierluigi Billone, Christian Wolff, Carola Bauckholt, Jennifer Walshe, Bernhard Lang, Carola Bauckholt i Dmitri Kourliandski. W 2014 roku otrzymał Stypendium im. Witolda Lutosławskiego. Na 48. Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt (2016) został nagrodzony Kranichsteiner Stipendienpreis.
Zdobył nagrody w takich konkursach kompozytorskich jak Generace (2012), Young Composers Meeting (2013), "The Science of Fiction" współorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza i Klangforum Wien (2020), otrzymał Nagrodę Kompozytorską Miasta Stuttgart (II miejsce, 2021). W 2015 roku uzyskał rekomendację na 62. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. W 2019 jego kompozycja Deep Relaxation vol. 4: Self-Care została wyselekcjonowana do wykonania na ISCM World New Music Days w Auckland.
Komponuje muzykę instrumentalną i elektroniczną, skupiając się na rozszerzonych technikach wykonawczych i na wykorzystaniu w muzyce elektronicznej analogowych źródeł dźwięku i estetyki lo-fi. Jest zainteresowany budowaniem formy utworu opierając się na analizie właściwości fizycznych dźwięków o różnej charakterystyce oraz możliwościami strukturyzowania materiału wynikającymi z interakcji pomiędzy wykonawcą a procesem produkcji dźwięku.
Mikołaj Laskowski współpracował z takimi zespołami jak musikfabrik, Ensemble Adapter, Asko|Schönberg, New European Ensemble, Slaagwerk Den Haag, Ives Ensemble, Ostravska Banda, orkest de ereprijs, Kwadrofonik, TWOgether Duo, Kwartludium i in.
Jego utwory były wykonywane w Polsce, w Niemczech, we Włoszech i w Holandii, m.in. na festiwalach Gaudeamus Muziekweek, Tampere Biennale, Young Composers Meeting, Ostrava Days, Apeldoorn Masterclass, Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu, Gdańskim Festiwalu Muzycznym.
Obecnie mieszka i tworzy w Berlinie.
aktualizacja: 2016, 2021 (wa)
oficjalna strona kompozytora: http://www.mikolaj-laskowski.com/
Gezaar Aefir na kwartet smyczkowy (2011)
Aonvrotn na komputer (2012)
AO na zespół (2012)
hsvaoe na komputer (2012)
Sharfnesses na gamelan i kwartet smyczkowy (2013)
Darling in my Deaf na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2013)
Flux in die blomster na akordeon, wiolonczelę i dwa megafony (2013)
Na na zespół i 2 soprany (2013)
'neath me, itch! na akordeon i sprzężenie zwrotne (2013-2014)
Oh, Zoroaster...I Love You, Too...But... na fortepian i zespół (2014)
Badly Stuffed Hands na 1 fortepian i 3 wykonawców (2014)
Not for you na pozytyw (2014)
Untitled na pozytyw (2014)
The tiger left me unsatisfied na klarnet basowy, skrzypce, perkusję i organy Hammonda (2014)
Dzięcielina Pała na flet, klarnet/klarnet basowy, obój, róg, trąbkę, wibrafon, harfę (2015)
Continuous Play High Speed Dubbing [we współautorstwie z Mákó Mári] na amplifikowany magnetofon kasetowy (2015)
Limbs of Sun na średniowieczne organy, flet, klarnet basowy, puzon, fortepian, trzy gongi, wiolonczelę (2015)
Ach, pocierać woskową Buddę na dwa samplery, fortepian i perkusję (2015)
Atlantis & **** na flet, klarnety basowy i kontrabasowy, harfę, perkusję i elektronikę (2015)
Deep Relaxation Vol. 1: Accordion & Viola DNA Delete Mode na akordeon, altówkę lub skrzypce i elektronikę (2016)
Deep Relaxation vol. 2: Accordions & Electronics Causing Situations and Preventing Change na 2 akordeony i elektronikę (2016)
Deep Relaxation vol. 3: Isochronic Flute Subliminal Motivation na flet basowy i elektronikę (2016)
At the Opening of A Clockwork Orange, 1995 VHS na flet, klarnet basowy, saksofon barytonowy, sampler, skrzypce i wiolonczelę (2016)
Korprealism 1. Death and Wellness na zespół, elektronikę i wideo (2016)
Safe&Sound® na flet altowy i basowy, klarnet basowy, harfę, perkusję, elektronikę i wideo (2017)
FIRE UP/ZAPAL SIĘ na flet, klarnet basowy, trąbkę, perkusję, skrzypce, wiolonczelę, elektronikę i wideo (2018)
Outer Space na saksofon barytonowy, perkusję, fortepian, gitarę elektryczną, elektronikę i wideo (2018)
5 Things That Really Matter na duży zespół i elektronikę (2018)
Deep Relaxation vol. 4: Self-Care na 4 wykonawców, elektronikę i obiekty dźwiękowe (2018)
Deep Relaxation vol. 5: It's Your Body na 4 wykonawców, zatyczki do uszu, przekąski i elektronikę (2019)
Deep Relaxation vol. 6: Sound Isolation na wideo online i słuchawki douszne (2020)
Infectious (Feel It®) na big band i elektronikę (2020)
Deep Relaxation vol. 7: TouchMe na 8 wykonawców, akcesoria i elektronikę (2020)
Deep Relaxation vol. 8: Do It to Yourself na kwartet smyczkowy, akcesoria, wideo i elektronikę (2020)