kompozytor, pianista, dyrygent i pedagog; ur. 19 sierpnia 1975, Warszawa. Studiował kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1999), grę na fortepianie u Teresy Manasterskiej w Akademii Muzycznej w Warszawie i Marka Drewnowskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem w 1999) oraz dyrygenturę pod kierunkiem ojca, Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem w 2004). Uczestniczył w wielu kursach pianistycznych prowadzonych przez Wilhelma Riekerta, Niela Immelmana, Nauma Sztarkmana, Riccardo Pagano, Wiktora Mierżanowa i Aldony Dvarionaitė.
Jako pianista debiutował na estradzie w wieku 11 lat, wykonując z Filharmonią Zielonogórską Koncert fortepianowy C-dur Josepha Haydna. W 1989 został laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów i Skrzypków im. Balysa Dvarionasa w Wilnie. W 1990 uzyskał Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Claude Kahn’a w Paryżu. Odniósł też sukcesy na Festiwalach im. Józefa Hofmana w Nałęczowie w 1994 i 1996.
W swoim repertuarze ma utwory takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Domenico Scarlatti, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Franciszek Lessel, Fryderyk Chopin, Ignacy Feliks Dobrzyński, Ignacy Krzyżanowski, Ferenc Liszt, Johannes Brahms, Aleksandr Skriabin, Siergiej Rachmaninow, Leopold Godowski, Ignacy Jan Paderewski, Bela Bartók, Ari Ben Shabetai, Tomasz Sikorski, Bogusław Madey, Piotr Moss. Występował wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie, na Zamku Królewski w Warszawie, w Teatrze Wielkim w Warszawie (z Polską Orkiestrą Radiową). Koncertował z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, a także orkiestrami we Włoszech, Francji (Festiwal „Le Sacre de la Musique”), Austrii (Wien Yamaha Center), Korei Południowej (Daegu Art Center, Chung-Nam Philharmonic Hall), na Litwie (Litewska Akademia Muzyczna, Litewska Filharmonia Narodowa), w Słowenii (Maribor Opera Concert Hall). Jako kameralista występował ze swoją matką, Anną Malewicz-Madey (mezzosopran), Zofią Rysiówną (recytacja), Piotrem Janowskim (skrzypce), Patrycją Piekutowską (skrzypce), Jerzym Artyszem (baryton) oraz Martą Boberską (sopran).
Jego utwory były wykonywane w Polsce (m.in. w Warszawie, Kaliszu, Słupsku, Białymstoku) oraz za granicą – we Francji, w Korei Południowej i na Litwie.
Zarówno jako kompozytor jak i pianista dokonał wielu nagrań, m.in. utworów Bogusława Madeya – Metamorfozy – Wariacje na temat Paganiniego (Polskie Radio), Franciszka Lessla – II Koncert fortepianowy (Acte Préalable, płyta nominowana do Nagrody Polskiego Przemysłu Muzycznego „Fryderyk 2000”), Ludwiga van Beethovena – III Koncert fortepianowy (Prior Musica), Portret/Portrait – dwupłytowy album solowy z dziełami różnych kompozytorów oraz utworami własnymi (Polskie Radio/Sony Music).
Emilian Madey prowadzi działalność pedagogiczną – współpracuje z Akademią Muzyczną w Warszawie, gdzie wykłada czytanie partytur, instrumentoznawstwo i grę na fortepianie. Od 2002 prowadzi także klasę fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2001 i 2002 prowadził kursy mistrzowskie dla młodych pianistów i ich pedagogów w Konserwatorium Mykolajusa Konstantinasa Čiurlionisa w Wilnie oraz dla studentów klas fortepianu w Suwon University, College of Music w Korei Południowej. W 2005 pełnił funkcję II dyrygenta i pianisty-korepetytora przy realizacji Zemsty Nietoperza Johanna Straussa z Sinfonią Varsovią pod kierownictwem Jerzego Maksymiuka w reż. Andrzeja Strzeleckiego w Teatrze Polskim w Warszawie.
Jest członkiem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
Kompozycje
Melodia na fortepian (1983)
Kanon na fortepian (1984)
Dwa interludia na fortepian (1988)
Chorał i Fuga na smyczki (1993)
Nokturn na fortepian (1993)
The Dream na gitarę amplifikowaną (1993)
Dwa obrazy na gitarę amplifikowaną, chór i orkiestrę kameralną (1993-94)
Preludium i Fuga na fortepian (1994)
Corruptio optimi pessima per oboe solo (1994)
In Time of the Breaking of Nations [wersja I] na głos średni i zespół instrumentalny (1994)
Agnus Dei per coro a cappella (1994)
In Time of the Breaking of Nations [wersja II] na głos i fortepian (1994)
Piosenki do poezji Thomasa Hardy’ego na głos średni i fortepian (1994-95)
Frottola per tam-tam (1995)
Elegia na flet, wiolonczelę i fortepian (1995)
Allegro per 2 batterie ed alcuni strumenti (1995)
Four Essays for three percussion players (1995)
Fides Quarens Intellectum na fortepian (1995)
Piosenki do poezji Roberta Herricka na głos średni i fortepian (1995)
Fuga podwójna na wielką orkiestrę symfoniczną (1995-96)
Concert Study na fortepian (1996)
Introduzione e Toccata na dwie wiolonczele (1996)
Rondo per voci ed alcuni strumenti (1996)
Il Pezzo per clarinetto (1996)
Fuga w dawnym stylu na fortepian (1996)
Preludium Aleksander Skriabin in memoriam na fortepian (1996)
Etiuda koncertowa Sergiej Rachmaninow in memoriam na fortepian (1996)
Trzy pieśni romantyczne na fortepian (1996)
Ruszaj z nami na wagary na głos średni i fortepian (1996)
Astronomica na 2 orkiestry smyczkowe i perkusję (1997)
Chorał na zespół instrumentów dętych blaszanych (1997)
Sinfonietta per alcuni strumenti (1997)
Agony for tape (1997)
Ciacconetta na skrzypce (1997)
Gdy słoneczko rankiem wschodzi na głos i fortepian (1997)
Sapienti Sat na 2 flety i 4 tempelbloki (1998)
Quasi una Fantasia na wiolonczelę i fortepian (1998)
Variations for Twelve na zespół instrumentalny (1998)
Concerto – Variazioni in tre movimenti per pianoforte ed orchestra (1999)
Trzy preludia na fortepian (2000-2001)
Corale na orkiestrę dętą (2002)
Suita na wiolonczelę solo (2002)
Opracowanie Valse en Rondeau – Scène de ballet Bogusława Madeya na 2 fortepiany (2004)
Literatura
Kościów Aleksander, Madey Emilian, w: Almanach Kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, t. II, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2004
Mówi Emilian Madey, "Ruch Muzyczny" 2009 nr 14, s. 5