Przejdź do głównej treści

Markiewiczówna Władysława

Markiewiczówna Władysława

Fot.: Benedykt Jerzy Dorys
Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

pianistka i kompozytorka; ur. 5 lutego 1900, Bochnia; zm. 17 maja 1982, Katowice. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 5 lat – początkowo pod kierunkiem babki, później matki, a następnie uczyła się u Wiktora Barabasza. Studiowała w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie grę na fortepianie w klasie Seweryna Eisenbergera, a na wykłady z zakresu historii i harmonii uczęszczała do Zdzisława Jachimeckiego. Naukę kontynuowała w latach 1922-27 w Berlinie u Hugo Leichtentritta (kompozycja) i Bruno Eisnera (fortepian).

Po zakończeniu studiów koncertowała w Polsce i Niemczech. W 1927 po raz pierwszy wystąpiła w Polskim Radiu w Krakowie i wraz z Arturem Malawskim (skrzypce) wykonała Sonatę F-dur op. 12 Grzegorza Fitelberga. W 1929 objęła klasę fortepianu w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Katowicach. Nie zaprzestała jednak działalności koncertowej – występowała z recitalami, m.in. w Bydgoszczy, Krakowie, Warszawie, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu, Lwowie, Wieliczce, Krzemieńcu, Chorzowie, wykonując dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena, Ferenca Liszta, Roberta Schumanna, Karla Heinricha Reineckego, Antona Rubinsteina, Claude Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Alfredo Caselliego i Arnolda Schönberga. Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmowała muzyka polska – głównie utwory Karola Szymanowskiego, Witolda Friemanna, Władysława Żeleńskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Adama Sołtysa, Witolda Lutosławskiego. Przez wiele lat grała również w duecie fortepianowym ze Stefanią Allinówną, akompaniowała śpiewaczkom – Stanisławie Dogmar-Pacowiczowej, Zofii Mazanowskiej, Zofii Drexler-Pasławskiej, Stanisławie Korwin-Szymanowskiej, Marii Bieńkowskiej oraz wielu solistom-instrumentalistom.

Lata II wojny światowej Władysława Markiewiczówna spędziła najpierw w Krakowie, gdzie zajmowała się tajnym nauczaniem i organizowaniem koncertów muzyki polskiej w prywatnych mieszkaniach, później w Warszawie – tu, wraz z Allinówną, koncertowała w kawiarni Bolesława Woytowicza „Salon Sztuki” oraz udzielała lekcji m.in. Tadeuszowi Żmudzińskiemu, Janowi Drathowi i Kazimierzowi Kordowi.

Po wojnie wróciła do Katowic i podjęła pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, z którą związana była do 1973, w latach 1963-68 piastując jednocześnie funkcję kierownika Katedry Fortepianu. W 1958 otrzymała tytuł profesora. Wykształciła kilkudziesięciu pianistów, do których należeli m.in.: Tadeusz Żmudziński, Lidia Kozubek i Andrzej Jasiński. Szczególne miejsce w dorobku kompozytorskim Władysławy Markiewiczówny zajmowała twórczość dla dzieci, w tym szkoła na fortepian Do-re-mi-fa-sol, wydana po raz pierwszy w 1946 w Warszawie przez wydawnictwo Czytelnik, potem wielokrotnie wznawiana.

Od 1945 była członkiem Związku Kompozytorów Polskich, od 1959 - Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.

W 1954 została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

aktualizacja: 2008 (Małgorzata Kosińska)

Kompozycje

  • Walc na fortepian (1917)
  • O nie płacz dziecię rycerzu, pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Wyspiańskiego (1918)
  • Senne marzenia, pieśń na głos i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (1918)
  • We mgłach strumienie, pieśń na głos i fortepian do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera (1918)
  • Temat z wariacjami na fortepian (1918-19)
  • Laleczka z saskiej porcelany, pieśń na głos i fortepian do słów Franciszka Karpińskiego (1918-20)
  • Sonata na fortepian (1919)
  • Maj, pieśń na głos i fortepian do słów Zdzisława Dębickiego (1920)
  • Es fällt ein Stern herunter, pieśń na głos i fortepian do słów Heinricha Heinego (1923)
  • Miałeś chamie złoty róg, wariacje na temat ludowy na fortepian (1924)
  • Dzwony we mgłach, pieśń na głos i fortepian do słów Józefa Gałuszki (1926)
  • Kołysanka, pieśń na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1926)
  • Dwie miniatury na fortepian (1926)
  • Połów, pieśń na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1927)
  • Cztery preludia na fortepian (1928)
  • Humoreska na lewą rękę na fortepian (1933)
  • Kujawiak na fortepian (1933)
  • Coraz bliżej, pieśń na głos i fortepian do słów Kazimierza Wierzyńskiego (1934)
  • Divertimento na obój, fagot i harfę (1934)
  • Suita na flet, obój, fagot i kontrafagot (lub fortepian) (1934)
  • Sonatina na obój i fortepian (1934)
  • Suita na dwa fortepiany (1936)
  • Kolorowe obrazki, kwartet na flet, obój, klarnet i fagot (1937)
  • Gawot, trio na flet, rożek angielski i fagot (1938)
  • Do-re-mi-fa-sol, nowoczesna szkoła na fortepian (1940-45)
  • Sonatina na fortepian (1943)
  • Chorał i fughetta na temat „Dies illa dies irae” na fortepian (1943-44)
  • Obertas, pieśń na głos i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1944)
  • Obudź się, pieśń na głos i fortepian do słów Z Księgi Psalmów w tłumaczeniu Leopolda Staffa (1944)
  • Taniec komara na dwa fortepiany (1945)
  • Kolorowe obrazki na fortepian (1947)
  • Marsz humorystyczny na fortepian na 4 ręce (1947)
  • Toccata na fagot i fortepian (1948)
  • Marsz i tarantella na fortepian (1949)
  • Sonata na klarnet, fagot i fortepian (1950)
  • Sonatina na fagot i fortepian (1952)
  • Trzy pieśni ludowe na sopran i fortepian (1952)
  • Sonata na dwa fortepiany (1953)
  • Wariacje na temat ludowy śląski „Tańcowała ryba z rakiem” na dwa fortepiany (1953)
  • Sonata na trąbkę i fortepian (1954-55)
  • Niedźwiedź na fortepian (1955)
  • Sześć preludiów na fortepian (1955)
  • Aria na trąbkę i fortepian (1956)
  • Suita kameralna na sopran i 9 instrumentów (1957)
  • Na ludowo na fortepian na 6 rąk (1958)
  • Tema con variazioni na fortepian (1962)
  • Utwory dla dzieci na fortepian (1967)
  • Żart muzyczny z 13 dźwięków na fortepian (1971)
  • Kompendium w 17 utworach na fortepian (1973)
  • Cztery utwory na fortepian (1973)
  • Oj Michale! na fortepian (1974)
  • Partita na fortepian (1975)
  • Mała partita na fortepian (1976)
  • Toccatina na fortepian (1976)
  • Taniec wiejski na fortepian (1976)
  • Trzy burleski (bagatele) na fagot i fortepian (1976)
  • Mały zwierzyniec, 6 utworów na fortepian dla dzieci (1977)
  • Dwie pieśni ludowe na sopran i fortepian (1978)
  • Suita na trąbkę i fortepian (1978-79)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry