Skip to main content

Moszumańska-Nazar Krystyna

Moszumańska-Nazar Krystyna

Fot.:Andrzej Zborski
  • Kompozytor

kompozytorka i pedagog; ur. 5 września 1924, Lwów; zm. 27 września 2008, Kraków. W latach 1950-55 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana.

Zdobyła wiele nagród na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1954 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Oberka z Suity tańców polskich na fortepian (1954), dwukrotnie wyróżniona została na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim – w 1961 za Hexaèdre na orkiestrę (1960) i w 1966 za Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964), w 1962 – I nagrodę i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Buenos Aires za Muzykę na smyczki (1962), w 1966 – III nagrodę na Konkursie im. Artura Malawskiego za Variazioni concertanti na flet i orkiestrę kameralną (1966), w 1974 – II nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego za poemat Madonny polskie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974).

Prowadziła również działalność pedagogiczną. W latach 1955-63 była nauczycielem przedmiotów teoretycznych i akompaniatorem w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie. Od 1963 wykładała kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W 1981 uzyskała tytuł profesora nadzwyczajnego, w 1987 profesora zwyczajnego. Na krakowskiej uczelni muzycznej pełniła jednocześnie funkcje: kierownika Katedry Kompozycji (1974-1975), dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (1975-1978), prorektora do spraw studenckich (1978-81), prorektora do spraw ogólnych i rozwoju kadry (1981-87), rektora (1987-93). Gościnnie wykładała m.in. w Lipsku, Norymberdze, Mannheim, Helsinkach, Lyonie, Mińsku, Lwowie, Kijowie. Regularnie uczestniczyła w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich.

Za całokształt twórczości i wszechstronną działalność kulturalną Krystyna Moszumańska-Nazar została wyróżniona: pięciokrotnie nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (1971, 1977, 1984, 1987, 1991), Nagrodą Miasta Krakowa (1970), Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983), Doroczną Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Odznaką Zasłużonego dla Kultury Narodowej (1989), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1993), z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1999), Nagrodą Honorową Fundacji Kultury Polskiej w Krakowie (2003), Medaille de l’Officier de l’ordre des Arts et des Lettres (2004), Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze – Gloria artis” (2007).

aktualizacja: 2002, 2008 (Małgorzata Kosińska)

Kompozycje

  • Wariacje na fortepian (1949)
  • Suita tańców polskich na fortepian (1954)
  • Concertino na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1954)
  • Uwertura nr 1 na orkiestrę symfoniczną (1954)
  • Uwertura nr 2 na orkiestrę symfoniczną (1956)
  • Allegro symfoniczne (1957)
  • Sonatina na fortepian (1957)
  • Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1957)
  • Cztery eseje na orkiestrę (1958)
  • Pięć duetów na flet i klarnet (1959)
  • Hexaèdre na orkiestrę symfoniczną (1960)
  • Trio smyczkowe (1960)
  • Muzyka na smyczki (1962)
  • Exodus na orkiestrę symfoniczną i taśmę (1964)
  • Variazioni concertanti per flauto e orchestra da camera (1965-66)
  • Interpretacje na flet, taśmę i perkusję (1967)
  • Trzy etiudy koncertowe na perkusję solo (1969)
  • Pour orchestre (1969)
  • Intonacje na dwa chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną (1970-71)
  • Bagatele na fortepian (1971)
  • Konstelacje na fortepian (1972)
  • Bel canto [wersja I] na sopran, czelestę i perkusję (1972)
  • Bel canto [wersja II] na sopran, czelestę, wiolonczelę i perkusję (1972)
  • Quartetto per archi (1973-74)
  • Madonny polskie, poemat na chór mieszany i orkiestrę (1974)
  • Rapsod I na orkiestrę (1975)
  • From End to End Percussion (1976)
  • Wyzwanie na baryton i zespół kameralny (1977)
  • Warianty na fortepian i perkusję (1979)
  • Kwartet smyczkowy nr 2 (1980)
  • Rapsod II na wielką orkiestrę symfoniczną (1980)
  • Sinfonietta na kameralną orkiestrę smyczkową (1983)
  • Pieśń nad pieśniami na sopran, głos recytujący, mały chór męski i kameralny zespół instrumentalny (1984)
  • Canzona na skrzypce solo (1985)
  • Koncert na orkiestrę symfoniczną (1985-86)
  • Fantazja na marimbafon solo (1987)
  • Fresk nr 1 na orkiestrę (1988)
  • Music for Five for percussion (1989)
  • Trois moments musicaux na kontrabas solo (1990)
  • Quatre moments musicaux na wiolonczelę solo (1990-94)
  • Recitativo na wiolonczelę solo (1991)
  • Fresk nr 2 na orkiestrę (1991)
  • Un petit cadeau, trio na flet, wiolonczelę i perkusję (1993)
  • Fresk nr 3 na orkiestrę (1993)
  • Dwa dialogi [wersja I] na zespół instrumentalny (1994)
  • Dwa dialogi [wersja II] na orkiestrę (1994)
  • Oratio brevis na organy solo (1995)
  • Kwartet smyczkowy nr 3 (1995)
  • Leggiero e mobile na zespół instrumentów dętych (1996)
  • Kwiaty na flet, flet piccolo, obój, klarnet i fortepian (1996-97)
  • Serpentine na obój solo (1997)
  • Pater noster na chór męski i organy (1997)
  • Impresja na kwartet smyczkowy (1997-98)
  • Koncert na perkusję i orkiestrę symfoniczną (1998)
  • Kwartet smyczkowy nr 4 (1998-2003)
  • Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999-2000)
  • Grande Valse d’anniversaire na fortepian (2000)
  • Walc na fortepian (2001)
  • Muzyka jesienią na klarnet, dzwony i dwie małe perkusje (2001)
  • Urodziny, urodziny... na wiolonczelę solo (2001)
  • Moment musical V na wiolonczelę solo (2002)
  • Musiquette na 2 trąbki i małą perkusję (2003)
  • Sonata per due violini (2003)
  • La Valse à la main gauche na fortepian (2003)
  • La Valse musette na fortepian (2003)
  • APigram na fortepian (2004)
  • Orfeusz i Eurydyka na sopran, baryton, narratora i orkiestrę kameralną (2005)
  • Konfiguracje na wiolonczelę i fortepian (2005)
  • Novelette na flet i fortepian (2006)

Literatura

Mizerska-Golonek Ewa, „Pieśń nad pieśniami” Krystyny Moszumańskiej-Nazar, w: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1888-1988 (pod red. Teresy Maleckiej), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1992

Helman Zofia, Krystyna Moszumańska-Nazar, w: Komponisten der Gegenwart (eds. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparren), edition text + kritik, Munich 1992-

Mizerska-Golonek Ewa, Krystyna Moszumańska-Nazar i jej muzyka na perkusję solo, w: Muzyka polska 1945-1995 (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej i Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

Miklaszewska Joanna, Moszumańska-Nazar Krystyna, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000

Z walcem w tle, Rozmowa z Krystyną Moszumańską-Nazar, "Ruch Muzyczny" 2004 nr 18, s. 8-9

Kasperek Katarzyna, Krystyna Moszumańska-Nazar. Katalog tematyczny utworów, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry