Mykietyn Paweł
-
kompozytor, wykonawca
kompozytor i klarnecista; ur. 20 maja 1971, Oława. Studiował w klasie kompozycji Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), którą ukończył w 1997. Uczestniczył w Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu nad Wisłą (1991, 1992, 1993) oraz Gaudeamus Music Week w Amsterdamie w 1992. Brał udział w wykładach takich wybitnych kompozytorów, jak Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Magnus Lindberg, Louis Andriessen, Francoise Bernard Mache i Michael Nymann.
W 1990 zdobył II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Krzanowskiego. Jego utwór 3 for 13 dla 13 wykonawców (1994), napisany na zamówienie Polskiego Radia, zajął pierwszą lokatę w kategorii twórczości kompozytorów młodych na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1995. W 1996 Epifora na fortepian i taśmę (1996), napisana również na zamówienie Polskiego Radia, zajęła I miejsce w kategorii utworów kompozytorów młodych na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Amsterdamie oraz znalazła się w grupie kompozycji rekomendowanych w kategorii ogólnej.
W 2000 został laureatem Paszportu „Polityki”. W tym samym miesiącu jego utwór 3for13 był prezentowany na Midem Classique w Cannes. W 2008 jego Symfonia nr 2 (2007) znalazła się na liście rekomendowanych kompozycji przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów. Ten sam utwór otrzymał też Nagrodę Mediów Publicznych w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej OPUS 2008.
Paweł Mykietyn komponuje na zamówienie wielu festiwali i instytucji, m.in. „Warszawskiej Jesieni”, Polskiego Radia, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a także dla wykonawców, w tym Elżbiety Chojnackiej, Jerzego Artysza, Andrzeja Bauera, Macieja Grzybowskiego. Pisze również muzykę dla teatru, przez wiele lat współpracował z Krzysztofem Warlikowskim, który wyreżyserował jego operę Ignorant i szaleniec (2000).
Paweł Mykietyn w latach 1990-2005 grał na klarnecie w założonym przez siebie zespole Nonstrom, który specjalizował się w wykonaniach muzyki współczesnej. W skład zespołu, obok klarnetu, wchodziły fortepian, wiolonczela i puzon. W 1995 jako klarnecista zajął I miejsce w Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki XX wieku, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (polską sekcję ISCM).
Kompozytor w latach 1997-2001 był kierownikiem muzycznym Teatru Studio w Warszawie, a od 2008 roku pełni to stanowisko w Nowym Teatrze. W 2011 roku została wydana płyta Mykietyn. Teatr zawierająca utwory ze spektakli Warlikowskiego wybrane przez samego kompozytora. W 2015 roku kompozytor otrzymał Nagrodę Specjalną Miesięcznika „Teatr” za operę Czarodziejska góra i muzykę do spektakli teatralnych.
Jest też twórcą muzyki filmowej, m.in. do noweli Ojciec w ramach produkcji "Solidarność, Solidarność...", a także do filmów Ono, 33 sceny z życia i W imię... Małgorzaty Szumowskiej, Tatarak i Wałęsa. Człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy oraz Essential Killing i 11 minut Jerzego Skolimowskiego. Za tą pierwszą dostał nagrodę Prix France Musique Sacem (2012). Wielokrotnie był nagradzany na Festiwalu Muzyki Filmowej w Gdyni.
W 2011 Paweł Mykietyn został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Za ważny, indywidualny ślad w panoramie współczesnej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła operowego Czarodziejska góra otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich na 2016 rok. W tym samym roku przyznano mu Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska Neptun 2016. W 2017 otrzymał Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii Muzyka.
aktualizacja: wrzesień 2017 (wa), maj 2018 (iz)
Twórczość
Paweł Mykietyn rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował zamówieniem kompozytorskim festiwalu, w wyniku którego powstał utwór Eine kleine Herbstmusik. Wykonany w 1995 roku, uznany został za jedno z najważniejszych wydarzeń. W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia, zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii twórczości młodych kompozytorów. W roku 1996 taką samą nagrodę na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie otrzymała Epifora na fortepian i taśmę. Kolejne edycje „Warszawskiej Jesieni”, przynosiły następne utwory Mykietyna: Koncert fortepianowy w roku 1997, Commencement de siècle (1999), Shakespeare’s Sonnets (2000), wreszcie operę Ignorant i szaleniec (2001).
Muzyka Pawła Mykietyna ma żywiołowy, nieraz nawet agresywny charakter i wyrazistą strukturę. Kompozytor ostentacyjnie korzysta z harmoniki dur-moll, wprowadzając fragmenty tonalne na zmianę z odcinkami o swobodnej harmonii. Sięga też po tradycyjne struktury melodyczne, przekształcając je na swój sposób. Mykietyn wydaje się być wzorcowym przykładem twórcy postmodernistycznego, bez żadnych kompleksów czerpiącego zarówno inspirację, jak i materiał z wszelkich możliwych źródeł. Komponowanie jest w znacznej mierze układaniem puzzli z gotowych elementów. Muzyka Mykietyna budzi wiele emocji. Jej entuzjastami są zwłaszcza młodsi słuchacze, których fascynują mocne brzmienia i ostre rytmy.
Kompozycje
...choć doleciał Dedal..., trio na fortepian, klarnet i wiolonczelę (1990)
La Strada na trzy instrumenty (1991)
Cztery preludia na fortepian (1992)
„U Radka” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1993)
3 for 13 dla 13 wykonawców (1994)
Sonatina für Alina na saksofon altowy i taśmę (1994)
Eine kleine Herbstmusik na 11 instrumentów (1995)
Epifora na fortepian i taśmę (1996)
Koncert na fortepian i orkiestrę (1996)
...na temat własny na zespół kameralny (1997)
Four for four na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1997)
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1998)
Kwartet smyczkowy (1998)
Commencement de siècle na zespół kameralny i live electronics (1999)
Befor „Four for four” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1999)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (1999)
Shakespeare’s Sonnets na sopran męski i fortepian (2000)
Ignorant i szaleniec, opera kameralna (2000-2001)
Koncert na klawesyn i orkiestrę (2002)
Krzyki na orkiestrę smyczkową (2002)
Kartka z albumu na wiolonczelę i komputer (2002, 2009)
Krew, poemat symfoniczny na wielką orkiestrę (2003)
Lekko na 6 głosów męskich (2003)
Ładnienie na baryton, klawesyn w stroju mikrotonowym i kwartet smyczkowy (2004)
Klave na klawesyn w stroju mikrotonowym i orkiestrę kameralną (2004)
Akt na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2005)
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006)
Sonata na wiolonczelę solo lub z live electronics (2006)
Prolog na smyczki (2006)
Symfonia nr 2 (2007)
Pasja według św. Marka na sopran, głos recytujący, głos naturalny, chór i orkiestrę kameralną (2008)
Vivo na chór, orkiestrę i elektronikę (2010)
Berceuse dla 10 śpiewaków (2010)
III Symfonia na alt i orkiestrę (2011)
Dwa wiersze Miłosza na aktorkę, aktora, 10 muzyków, elektronikę i wideo (2011)
Klavierstücke na syntezator Casio CTK-731 (2012)
King Lear musical w dwóch aktach (2012)
Wax Music na fonografy i fortepian (2012)
Koncert na flet i orkiestrę (2013)
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną (2014)
Czarodziejska góra opera (2015)
Fanfara na orkiestrę symfoniczną (2015)
Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną (2016)
Fangor na fortepian na 4 ręce (2016)
Dwie Ragi na tablę (2017)
Wyliczanka na 3 głosy i 9 instrumentów (2017)
Herr Thadaeus na elektronikę, bas i orkiestrę (2017)
Dwie Arabeski na fortepian solo (2018)
Koncert na skrzypce i orkiestrę (2019)
II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2019)
Perpetuum Stabile na kwartet fortepianowy (2019)
Muzyka filmowa
Muzyka do filmu Maria Konopnicka w reż. Elżbiety Rottermund (1996)
Muzyka do filmu Egoiści w reż. Mariusza Trelińskiego (2000)
Muzyka do filmu Przerwy w dostawie prądu w reż. Wiesława Palucha (2002)
Muzyka do filmu Wernisaż w reż. Wiesława Palucha (2002)
Muzyka do filmu Ono w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2004)
Muzyka do filmu Mój tata Maciek w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2005)
Muzyka do filmu Solidarność, Solidarność... w reż. Krzysztofa Zanussiego, Małgorzaty Szumowskiej i in. (2005)
Muzyka do filmu Motor w reż. Wiesława Palucha (2005)
Muzyka do filmu 33 sceny z życia w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2008)
Muzyka do filmu Tatarak w reż. Andrzeja Wajdy (2009)
Muzyka do filmu Essential Killing w reż. Jerzego Skolimowskiego (2010)
Muzyka do filmu Trick w reż. Jana Hryniaka (2010)
Muzyka do filmu Popatrz na mnie w reż. Katarzyny Jungowskiej (2011)
Muzyka do filmu Sponsoring w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2011)
Muzyka do filmu Bez wstydu w reż. Filipa Marczewskiego (2012)
Muzyka do filmu Wałęsa. Człowiek z nadziei w reż. Andrzeja Wajdy (2013)
Muzyka do filmu Czerwony papierowy stateczek w reż. Aleksandry Zaręby (2013)
Muzyka do filmu W imię... w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2013)
Muzyka do filmu Nowy sen - Krzysztof Warlikowski w reż. Marcina Latałło (2013)
Muzyka do filmu Piąte: nie odchodź w reż. Katarzyny Jungowskiej (2014)
Muzyka do filmu 11 minut w reż. Jerzego Skolimowskiego (2015)
Muzyka do filmu Szron w reż. Sharunasa Bartasa (2017)
Muzyka teatralna
Muzyka do spektaklu Szkarłatna wyspa w reż. Piotra Cieślaka (1995)
Muzyka do spektaklu Księżniczka Turandot w reż. Rudolfa Zioła (1996)
Muzyka do spektaklu Fenicjanki w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1996)
Muzyka do spektaklu Jak wam się podoba w reż. Piotra Cieślaka (1996)
Muzyka do spektaklu Wariacje z poetami w reż. Zbigniewa Brzozy (1996)
Muzyka do spektaklu Elektra w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Dopełnienie miłości w reż. Zbigniewa Maciaka (1997)
Muzyka do spektaklu Zimowa opowieść w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Joko świętuje rocznicę w reż. Piotra Cieślaka (1997)
Muzyka do spektaklu Ostatnie dni ludzkości w reż. Piotra Cieślaka (1997)
Muzyka do spektaklu Tancerz mecenasa Kraykowskiego w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Bilard petersburski w reż. Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (1997)
Muzyka do spektaklu Poskromienie złośnicy w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Muzyka do spektaklu Perykles w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Muzyka do spektaklu Nareszcie koniec w reż. Zbigniewa Brzozy (1998)
Muzyka do spektaklu Zachodnie wybrzeże w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1998)
Muzyka do spektaklu Wieczór Trzech Króli w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999)
Muzyka do spektaklu Hamlet w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (1999)
Muzyka do spektaklu Makbet w reż. Andrzeja Worona (2000)
Muzyka do spektaklu Burza w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2000)
Muzyka do spektaklu Książę Myszkin w reż. Mikołaja Warianowa (2000)
Muzyka do spektaklu Bachantki w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu Leonce i Lena w reż. Barbary Sierosławskiej (2001)
Muzyka do spektaklu Ignorant i szaleniec w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu Oczyszczeni w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2001)
Muzyka do spektaklu 4.48 Psychosis w reż. Grzegorza Jarzyny (2002)
Muzyka do spektaklu Helmucik w reż. Pawła Łysaka (2002)
Muzyka do spektaklu Sen nocy letniej w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2003)
Muzyka do spektaklu Antygona w reż. Marka Kality (2003)
Muzyka do spektaklu W gęstwinie miast w reż. Grzegorza Jarzyny (2003)
Muzyka do spektaklu Dybuk. Między dwoma światami w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2003)
Muzyka do spektaklu Krum w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2005)
Muzyka do spektaklu Sonety Szekspira w reż. Łukasza Kosa (2006)
Muzyka do spektaklu Madame de Sade w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2006)
Muzyka do spektaklu telewizyjnego Piaskownica w reż. Dariusza Gajewskiego (2006)
Muzyka do spektaklu Anioły w Ameryce w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2007)
Muzyka do spektaklu Zapis w reż. Radosława Dobrowolskiego (2007)
Muzyka do spektaklu telewizyjnego Kobieta sprzed dwudziestu czterech lat w reż. Dariusza Gajewskiego (2007)
Muzyka do spektaklu Sprawa Dantona w reż. Pawła Łysaka (2008)
Muzyka do spektaklu Przebudzenie wiosny w reż. Heleny Kaut-Nowson (2008)
Muzyka do spektaklu Bóg w reż. Krystyny Jandy (2008)
Muzyka do spektaklu (A)pollonia w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2009)
Muzyka do spektaklu Ofelie, Sonety, Alpha w reż. Jona Tombre'a (2009)
Muzyka do spektaklu Tramwaj w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2010)
Muzyka do spektaklu Koniec w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2010)
Muzyka do spektaklu Opowieści afrykańskie według Szekspira w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2011)
Muzyka do spektaklu Kabaret warszawski w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2013)
Muzyka do spektaklu Francuzi w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2015)
Muzyka do spektaklu Wyjeżdżamy w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (2018)
Muzyka do spektaklu Fauvesw reż. Wajdiego Mouawada (2019)
Literatura
Chłopecki Andrzej, Paweł Mykietyn - nowa gwiazda muzyki polskiej, "Polish Culture" 1999 nr 1, s. 48-49
Thomas Adrian, Mykietyn Paweł, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians (ed. Stanley Sadie), vol. 17, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Kwiecińska Agata, W co gra Paweł Mykietyn?, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 10, s. 6-8
Chłopecki Andrzej, Pawła Mykietyna Opus, czyli II Symfonia. Próba przybliżenia, "Ruch Muzyczny" 2008 nr 17/18, s. 8-10.
Dutkiewicz Barbara, Polistylistyka, czyli Dyskurs z przeszłością: interpretacja ruchowa muzyki w obliczu dzieł epoki postmodernizmu na przykładzie wybranych utworów, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2012
Fiugajska Beata,, Technika dekonstrukcji w twórczości Pawła Mykietyna, Akademia Muzyczna, Kraków 2012