Nawrocka-Woźniak Aldona
-
kompozytor, wykonawca
kompozytorka, pianistka, improwizatorka i pedagog; ur. 9 sierpnia 1977, Rzeszów. W 1996 roku ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie fortepianu Marii Wojturskiej oraz w klasie rytmiki (dyplom z wyróżnieniem). W 2001 roku zakończyła studia na Wydziale Edukacji Muzycznej (specjalność rytmika) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, otrzymując z wyróżnieniem tytuł magistra sztuki. W roku 2004 na warszawskiej uczelni otrzymała – również z wyróżnieniem – dyplom ukończenia studiów na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (specjalność kompozycja) pod kierunkiem prof. Mariana Borkowskiego. W czerwcu 2007 roku ukończyła Podyplomowe Studia Kompozycji i Teorii Muzyki w warszawskiej Akademii. W roku 2011 uzyskała stopień doktora sztuki w zakresie kompozycji i teorii muzyki, a następnie (2020) stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki muzycznej, dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas warsztatów i kursów kompozytorskich, organizowanych w Gdańsku i Gdyni pod patronatem Pierra Bouleza i Henryka Mikołaja Góreckiego, prowadzonych m.in. przez Elżbietę Sikorę, Stephena Montegue, Andersa Brødsgaarda, Krzysztofa Olczaka (1996, 1999 i 2000). W 1999 roku uczestniczyła w Académie de Musique du XXéme siécle w Paryżu, prowadzonej przez Pierra Bouleza i Davida Robertsona, a w 2001 była uczestnikiem organizowanej przez IRCAM Académie d’Eté w Paryżu, pod kierunkiem Briana Ferneyhough i Marca-André Dalbavie. W roku akademickim 2002/2003 była stypendystką Musik Hochschule w Luzernie (Szwajcaria), gdzie kontynuowała naukę w klasie Bettiny Skrzypczak. W 2022 przyznano jej indywidualne stypendium twórcze MKiDN na rok 2022 w dziedzinie "Muzyka" na projekt multimedialny Symphonia Celestium.
Jest laureatką konkursów kompozytorskich. W 2000 roku otrzymała I nagrodę (ex-aequo) na Międzyuczelnianym Konkursie „Miniatura Fortepianowa” w Warszawie, w 2001 – wyróżnienie na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Częstochowie, w 2002 – I nagrodę na VII Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”, a w roku 2010 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra". Była także dwukrotnie finalistką I i II Międzynarodowego Konkursu "Transatlantyk Instant Composition Contest" w Poznaniu (2011 i 2012). W 2021 otrzymała (w duecie wraz Tomaszem Woźniakiem) ILDA Awards – II nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Pokazów Laserowych za ”Koncert pod gwiazdami online 3.7.21”, zorganizowanym przez Planetarium CNK Warszawa. W 2023 Międzynarodowe Jury jubileuszowego "ISCM World Music Days" (MTMW), które w tym roku odbyło się w RPA, wybrało do wykonania jej utwór Quantum Fluctuation (in memoriam K. Penderecki), który był jedyną polską reprezentacją na Festiwalu.
W 2005 roku, w ramach stypendium otrzymanego przez Stiftung Musikforschung Zentralschweiz, była uczestnikiem projektu "Schreiben in Beromünster” w Szwajcarii, jako Composer-in-Residence. W 2010 roku była kompozytorem projektu interdyscyplinarnego Coaching Project (muzyka / taniec/ scenografia/ video), organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca "Dancing Poznań".
Utwory Aldony Nawrockiej były prezentowane w Polsce (m.in. na Festiwalu „Laboratorium Muzyki Współczesnej”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu „Musica Sacra” w Katedrze Warszawsko-Praskiej, Międzynarodowym Festiwalu „Musica Electronica Nova" i sympozjach kompozytorów Akademii Muzycznej w Warszawie), a także w Szwajcarii (m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Gard du Nord” w Bazylei, Międzynarodowym Festiwalu „Mozart Tage” w Lucernie), w Hiszpanii (na Forum Muzyki Polskiej w Sevilli), jak również we Francji, w Finlandii, na Litwie. Prawykonań jej utworów dokonywali często znakomici artyści, jak m.in.: Szabolcs Esztényi, Maria Gabryś, Grzegorz Mackiewicz, Wojciech Jasiński, Łucja Szablewska, Artur Janda, Robert Morawski, Tomasz Woźniak, Chór Camerata Silesia, Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", Chamber Soloists Lucerne, Chór Wileński Jauna Musica, sekstet wokalny "proModern”.
Kompozytorka tworzy również muzykę elektroniczną współpracując ze Studiem Muzyki Komputerowej UMFC. Powstała w ten sposób m. in. muzyka do spektakli dyplomowych studentów specjalności Pedagogika Baletu: The path gides you itself (2003) oraz ElektronicBalet „8x∞“ (2004/2005), przygotowanych pod choreograficznym kierunkiem prof. Ewy Wycichowskiej, jak również NONmusica INhumana (2002) na taśmę i tancerzy czy Mouvement en temps réel (2007) na tancerzy i media elektroniczne, współpracując przy tym z młodymi choreografami Pauliną Andrzejewską, Aleksandrą Dziurosz. W lutym 2010 roku miała miejsce w warszawskiej uczelni premiera spektaklu baletowego Mój Fryderyk. W 2011 roku – we współpracy z choreografem Robertem Bondarą – współtworzyła muzykę do spektaklu Persona (premiera odbyła się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie 18 września 2011). W roku 2013, we współpracy z choreograf Aleksandrą Dziurosz i Warszawskim Teatrem Tańca zrealizowała spektakl multimedialny action/CONTRactrion/REaction. Projekt miał swoją premierę na festiwalu "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu i był nominowany do "Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2013”. Premiera kolejnego spektaklu w choreografii Aleksandry Dziurosz z muzyką Nawrockiej Roots miał miejsce w 2015 w Theater der Künste (ZHdK).
Aldona Nawrocka ponadto pisze piosenki i utwory dla dzieci oraz opracowuje materiały muzyczne do tańca, teatru (spektakl Performer Bartosza M. Martyny) i dla telewizji.
Zajmuje się także działalnością publicystyczną, naukową i organizacyjną (m.in. jako koordynator programowy 2013/14 „Orbity Jazzu”- cyklu koncertów pod gwiazdami w warszawskim Planetarium "Niebo Kopernika", w Centrum Nauki Kopernik). W 2023 otrzymała Dyplom Złoty w Kategorii "publikacja naukowa lub popularnonaukowa” w ramach III Międzynarodowego Konkursu "Muzyczne Orły” za publikację Pierre Boulez. Demiurg nowej muzyki (Chopin University Press).
Jako pedagog pracowała m.in. w Ośrodku dla dzieci Głuchych i Niedosłyszących w Michalinie k/Warszawy (1999) oraz prowadziła zajęcia w roku akademickim 2001/2002 z przedmiotu Laboratorium Muzyka w Salezjańskim Instytucie Wychowania Chrześcijańskiego Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie (po zmianie nazwy - Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
Obecnie jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie wykłada przedmioty: "Propedeutyka kompozycji i aranżacji”, "Czytanie partytur z analizą”, "Instrumentacja”, "Seminarium pracy z kompozytorem”) na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Rytmiki, a także jako pianistka współpracuje z Wydziałem Tańca UMFC w Warszawie. W latach 2016-2021 pełniła funkcję kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur.
Jest zapraszana do jury konkursów krajowych i międzynarodowych (m.in. w 2020 i 2021 członek/ sekretarz Jury Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich).
Koncertuje jako pianistka i kameralistka. Pracowała także jako akompaniator w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie.
Jest członkiem ZKP, ZAiKS‑u, Akademii Fonograficznej, Stowarzyszenia Strefa Otwarta, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz WOPR.
aktualizacja: 2014 (Anna Iwanicka), 2022, 2025 (Wiktoria Antonczyk)
Kompozycje
- Piosenki dziecięce na głos i fortepian (1993-1996)
- Miniatury fortepianowe "Dziecięce Variétes” (1995)
- Pieces for 5 violons (1996)
- Wędrówki sekund na zespół kameralny (1997)
- Stabat Mater na chór mieszany (1997-1998)
- Effusus na wiolonczelę solo (1998)
- Anticorps na dwa fortepiany (1999)
- Quintetto d’ottoni na kwintet dęty blaszany (1999)
- Molecules na fortepian (2000)
- Contentio et comparatio na zespól kameralny (2000-2001)
- Christe, audi nos na chór mieszany (2001)
- Dominus regnavit na chór mieszany (2001)
- Duszki psotniki na chór dziecięcy (2001)
- Kwartet smyczkowy "Da Requiem” (2001)
- Agnus Dei na chór mieszany (2002)
- Trzy pieśni na mezzosopran i fortepian do słów Maurice’a Carême’a (1) (2002)
- Koncert na klarnet, altówkę i orkiestrę symfoniczną (2002)
- NON-musica INhumana na taśmę (2002)
- Tore-Bramy na dziewięciu instrumentalistów w trzech grupach (2003)
- @tRio na trio smyczkowe (2003)
- The path guides you itself na komputer i tancerzy (2003)
- Noc – to mój czas. Blues Europa na chór dziecięcy (2003)
- Te Deum na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)
- 8x∞ na komputer i tancerzy (2004-2005)
- turgutreissolo na trąbkę (2005)
- Force Majeure; To my, Pierwszy rok na taśmę i tancerzy (2005-2006)
- Przysmaki naszej ery na chór dziecięcy (2006)
- FMS na zespół instrumentalny (2006)
- Introit Beromünster na chór mieszany i organy (2006)
- Antipodes na trąbkę i waltornię (2006)
- bifarius na trąbkę piccolo i fortepian (2007)
- Trzy pieśni na bas-baryton i fortepian do słów Maurice’a Carême’a (2) (2007)
- Mouvement en temps réel na tancerzy, elektronikę i system interaktywny (2007)
- Capriccio (omaggio a F.Ch.) na trąbkę piccolo (2009)
- Trzy pieśni na sopran i fortepian do słów Maurice’a Carême’a (3) (2009)
- Mój Fryderyk na taśmę i tancerzy (2010)
- Coaching Project I, kompozycja audiosceniczna (2010)
- Asperges me, Domine na chór mieszany (2010)
- Sinfonia concerante per tromba ed orchestra (2010)
- Persona na taśmę (balet) (2011)
- Sonata »il mezzo del suono« na fortepian (2012)
- Diptichos na trąbkę i organy (2012)
- Darkness na kwartet smyczkowy, aktora, tancerzy i elektronikę (2013)
- action/CONTRaction/REaction na tancerzy, elektronikę i system interaktywny (2013)
- piccola luna na trąbkę solo (2014)
- omega or… na trąbkę i elektronikę (2014)
- Ritualudium Mozambique (for Promodern) na sekstet wokalny (2014)
- E-ausTore/eL na flet, wiolonczelę i elektronikę (2014)
- Roots na perkusjonalia, elektronikę, aktorów i tancerzy (2015)
- Missa pro Maria [wersja I] na chór mieszany (2015)
- Missa pro Maria [wersja II] na sopran, bas, trąbkę piccolo, organy i chór mieszany (2015)
- reb/el na fortepian i live electronics (2015)
- Ad Matrem na fortepiany interaktywne i tancerzy (2015)
- Ogniwa 70ZKP na 2 fortepiany i 2 perkusje (2015)
- Kolarz. Niepowtarzalne zderzenie z czasoprzestrzenią, kompozycja audiosceniczna (2015)
- Dialoghi – omaggio a J.K. na trąbkę, fortepian, kwartet smyczkowy i live electronics (2016)
- Tancerz 50 +∞, kompozycja audiosceniczna (2016)
- ATLAS SALTA, kompozycja audiosceniczna (2016)
- Préludes de lumières na fortepian i taśmę (2016)
- I Believe na chór mieszany (2017)
- Niech Żywi Grzebią Umarłych na tancerzy, fortepian i elektronikę (2017)
- Impressions…of Four Seasons na fortepian (2017)
- Motus Animi Continuus (do tekstów W. Gombrowicza) na głosy, tancerzy i elektronikę (2017)
- Lunares tempora na trąbkę i fortepian (2018)
- reb/el II. na fortepian i live-electronic (2018)
- Z okruchów pamięci wg Kitowicza na sześć instrumentów barokowych (2019)
- Prèludes de lumières (22-6-4) na dowolne instrumenty smyczkowe i elektronikę (2019)
- Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia na głos, trąbkę, fortepian i live-electronic [kompozycja współautorska z Andrzejem Kopciem] (2020)
- Lunares… Kallisto, wersja na altówkę i fortepian (2020)
- Quantum Fluctuation na smyczki (2020)
- Bezruch/masques na ruch i dźwięk (fortepian rezonujący) (2021)
- Quantum Fluctuation, wersja na skrzypce/altówkę i fortepian (2021-2)
- Kuku na chór mieszany (2021)
- Music for Contempory Dance (18 Inspirations) na fortepian (2021)
- Opening to… na smyczki i elektronikę (2022)
- Symphonia Celestium na sopran, tenor, aktora, fortepian, trąbki, smyczki, perkusję, chór i elektronikę (2022)
- Qwist (via) Re/cage, audiowizualna impresja choreograficzna(2023)
- Space Underground czyli happening empiryczny na głosy, instrumenty, tancerzy, światło, elektronikę i publiczność (2023)
- RE:al fresco na harfę, perkusję i smyczki (2024)
- Memento…puste noce na głos solo, wiolonczelę, perkusję i chór mieszany (2024)
- Stażewski RYTMicznie, wielowarstwowe wideo łączące świat plastyki, muzyki i tańca [Jaszczyk/Nawrocka/Pankowska] (2024)
- Reflets de Varsovie na fortepian historyczny (2025)
Dyskografia
▪ „Molecules for piano”, w: Panorama Nowej Muzyki Polskiej VI – Mistrz i Uczniowie 2 – Marian Borkowski; wyk: Szabolcs Esztényi, fortepian [Acte Préalable AP 0109].
▪ „Agnus Dei”, w: Gaude Mater 5 - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”2000-2004, wyk: Zespół Śpiewaków „Camerata Silesia”,
Anna Szostak, dyrygent [Acte Préalable AP 0196].
▪ „Asperges me, Domine”, w: Gaude Mater. Ars Sacra – Dialog Kultur – XX. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej 2010, wyk: Wileński Chór Kameralny „Jauna Muzika”,
Vaclovas Augustinas, dyrygent [Gaude Mater – The Centre od Culture Promotion].
▪ „AVE”, wyk: Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski, dyrygent [Chopin University Press/ UMFC CD 108].
▪ „Asperges me, Domine”, w: “In via”, wyk: Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski, dyrygent [Opus serie – Chord of light, 3/2021].
▪ „Diptichos”, w: „Inspirations”, wyk: Tomasz Woźniak (tr), Bartosz Jakubczak (org) [Chopin University Press/ UMFC CD 152].
▪ „REminSCENES”, w: „REminSCENES”, wyk: Bartosz Jakubczak (org) [Chopin University Press/ UMFC CD 191].


