Przejdź do głównej treści

Nowacki Piotr

Nowacki Piotr

Nawigacja
  • wykonawca

śpiewak (bas); ur. 9 stycznia 1960, Łódź. Studiował w Akademii Muzycznej w Łodzi, którą ukończył w 1985.

Jest laureatem I nagrody na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie (1984), I nagrody na Konkursie Wokalnym w Kudowie, III nagrody na Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, I nagrody na Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy, Konkursu im. Luciana Pavarottiego w Filadelfii (1989), a także finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H. Gabora „Belvedere” w Wiedniu.

Będąc studentem został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutował w partii Bonzy w operze Madama Butterfly Giacoma Pucciniego. W 1987 odbył się jego międzynarodowy debiut na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie wykonał tytułową rolę w operze Bajka o carze Sałtanie Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Od tamtej pory śpiewał na scenach operowych całego świata, m.in. w The Philadelphia Lyric Opera Company (Luisa Miller Giuseppe Verdiego u boku Luciana Pavarottiego), Théâtre de la Monnaie w Brukseli, Bayerische Staatsoper w Monachium (Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Dmitri Antonína Dvořáka), Vlaamse Opera w Antwerpii (Powrót Ulissesa do ojczyzny Claudia Monteverdiego, Toska Giacoma Pucciniego, Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa), Teatro La Fenice w Wenecji (Purytanie Vincenza Belliniego, Mazepa Piotra Czajkowskiego), wiedeńskiej Volksoper, teatrach w Bolonii i Wiesbaden.

W Polsce na stałe współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie kreował m.in. takie role, jak Archiereios w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Zbigniew i Skołuba w Strasznym dworze, Widmo w Widmach i Stolnik w Halce Stanisława Moniuszki, Lodovico w Otellu i Sparafucille w Rigoletcie Verdiego, Masett w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Brander w Potępieniu Fausta Hectora Berlioza, Cesare Angelotti w Tosce, Surin w Damie pikowej i Koczubej w Mazepie Czajkowskiego, Klingsor w Parsifalu Richarda Wagnera, Warłam w Borysie Godunowie Musorgskiego, Bardior w Ubu Rex Pendereckiego, Nazarejczyk w Salome R. Straussa. W Operze i Filharmonii Podlaskiej można było go podziwiać w Strasznym dworze S. Moniuszki jako Skołubę, w operze kameralnej Pimpinone, albo nierówne małżeństwo G.P. Telemanna jako pana Pimpinone’a, w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta jako Sarastra i Przemawiającego. Współpracuje ze scenami operowymi w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku.

Piotr Nowacki dużą uwagę poświęca również muzyce oratoryjnej. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak: N. Santi, J. Semkow, S. Skrowaczewski, J. Neschling, K. Penderecki, V. Fedoseyev, G. Rozhdestvensky. Uczestniczył w wykonaniach m.in. utworów Krzysztofa Pendereckiego (Polskie Requiem, Pasja według św. Łukasza, Jutrznia II – Zmartwychwstanie Pańskie), Gustava Mahlera (VIII Symfonia). Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Edynburgu, Granadzie, Festiwalu im. Pabla Casalsa w Puerto Rico (z National Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza), jak również filmowych realizacjach oper Gioacchina Rossiniego – Weksel małżeński i Dziwaczne nieporozumienie.

Koncertował w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, na Wyspach Kanaryjskich, w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

aktualizacja: 2008, 2010 (mk), 2022(wa)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry