śpiewak (bas); ur. 9 stycznia 1960, Łódź. Studiował w Akademii Muzycznej w Łodzi, którą ukończył w 1985.
Jest laureatem I nagrody na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie (1984), I nagrody na Konkursie Wokalnym w Kudowie, III nagrody na Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, I nagrody na Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy, Konkursu im. Luciana Pavarottiego w Filadelfii (1989), a także finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H. Gabora „Belvedere” w Wiedniu.
Będąc studentem został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutował w partii Bonzy w operze Madama Butterfly Giacoma Pucciniego. W 1987 odbył się jego międzynarodowy debiut na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie wykonał tytułową rolę w operze Bajka o carze Sałtanie Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Od tamtej pory śpiewał na scenach operowych całego świata, m.in. w The Philadelphia Lyric Opera Company (Luisa Miller Giuseppe Verdiego u boku Luciana Pavarottiego), Théâtre de la Monnaie w Brukseli, Bayerische Staatsoper w Monachium (Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Dmitri Antonína Dvořáka), Vlaamse Opera w Antwerpii (Powrót Ulissesa do ojczyzny Claudia Monteverdiego, Toska Giacoma Pucciniego, Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa), Teatro La Fenice w Wenecji (Purytanie Vincenza Belliniego, Mazepa Piotra Czajkowskiego), wiedeńskiej Volksoper, teatrach w Bolonii i Wiesbaden.
W Polsce na stałe współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie kreował m.in. takie role, jak Archiereios w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Zbigniew i Skołuba w Strasznym dworze, Widmo w Widmach i Stolnik w Halce Stanisława Moniuszki, Lodovico w Otellu i Sparafucille w Rigoletcie Verdiego, Masett w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Brander w Potępieniu Fausta Hectora Berlioza, Cesare Angelotti w Tosce, Surin w Damie pikowej i Koczubej w Mazepie Czajkowskiego, Klingsor w Parsifalu Richarda Wagnera, Warłam w Borysie Godunowie Musorgskiego, Bardior w Ubu Rex Pendereckiego, Nazarejczyk w Salome R. Straussa. W Operze i Filharmonii Podlaskiej można było go podziwiać w Strasznym dworze S. Moniuszki jako Skołubę, w operze kameralnej Pimpinone, albo nierówne małżeństwo G.P. Telemanna jako pana Pimpinone’a, w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta jako Sarastra i Przemawiającego. Współpracuje ze scenami operowymi w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku.
Piotr Nowacki dużą uwagę poświęca również muzyce oratoryjnej. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak: N. Santi, J. Semkow, S. Skrowaczewski, J. Neschling, K. Penderecki, V. Fedoseyev, G. Rozhdestvensky. Uczestniczył w wykonaniach m.in. utworów Krzysztofa Pendereckiego (Polskie Requiem, Pasja według św. Łukasza, Jutrznia II – Zmartwychwstanie Pańskie), Gustava Mahlera (VIII Symfonia). Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Edynburgu, Granadzie, Festiwalu im. Pabla Casalsa w Puerto Rico (z National Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza), jak również filmowych realizacjach oper Gioacchina Rossiniego – Weksel małżeński i Dziwaczne nieporozumienie.
Koncertował w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, na Wyspach Kanaryjskich, w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
aktualizacja: 2008, 2010 (mk), 2022(wa)