kompozytor i pedagog; ur. 30 września 1947, Jelenia Góra. Po ukończeniu nauki gry na skrzypcach, fortepianie i klarnecie w Państwowym Liceum Muzycznym we Wrocławiu odbył w latach 1966-71 studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Grażyny Bacewicz i Andrzeja Dobrowolskiego (dyplom z wyróżnieniem) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1977-80 kontynuował studia w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu u Oliviera Messiaena i Ivo Maleca oraz w klasie muzyki elektroakustycznej Guy’a Reibela. W 1978 uczestniczył w kursie kompozytorskim w Aix-en-Provence we Francji prowadzonym przez Iannisa Xenakisa. W 1981 odbył staż kompozytorski w zakresie muzyki komputerowej w paryskim IRCAM (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique). W 2004 uzyskał tytuł doktora sztuki w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w roku 2017 - stopień doktora habilitowanego w dziedzinie kompozycji i teorii muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1972), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984), Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (1984, 1986), II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego (1987), Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1990), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Światowych Dni Muzyki na operę dla dzieci (1991), Konkursu Kompozytorskiego Schola Cantorum Genadensis w Gdańsku (1992), Konkursu Kompozytorskiego z okazji 50-lecia Związku Kompozytorów Polskich (1995), Konkursu Kompozytorskiego Programu II Polskiego Radia (1996), Konkursu Stowarzyszenia ZAiKS (1997, 2003), Konkursu Kompozytorskiego na Mszę w Katowicach (1998).
Jego utwory były wykonywane w Polsce (m.in. podczas Warszawskich Spotkań Muzycznych, Festiwalu „Generacje II”, Festiwalu Audio-Art, „Warszawskiej Jesieni”, w Stanach Zjednoczonych, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Czechach, Brazylii, Argentynie oraz na Kubie.
Jan Oleszkowicz od 1971 współpracuje z Polskim Radiem i Telewizją Polską oraz ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w którym powstało wiele jego utworów. Od 1982 uczy improwizacji fortepianowej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 1997 założył tam studio muzyki komputerowej, w którym prowadzi zajęcia. Na seminariach dla pedagogów wykładał nowoczesne metody nauczania improwizacji z zastosowaniem komputerów.
Za osiągnięcia w dziedzinie dydaktyki muzycznej (autorskie programy nauczania) otrzymał w 1996 Srebrny Krzyż Zasługi.
Jest autorem książek: I ty możesz improwizować (Warszawa, 1997), nagrodzonej w 1997 na konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Muzyka Elektronika Informatyka poświęconej muzyce elektronicznej i komputerowej (Centrum Edukacji Artystycznej) oraz podręcznika Gra muzyka do przedmiotu muzyka dla gimnazjów ogólnokształcących, zamówionego przez wydawnictwo Nowa Era.
aktualizacja: 2002 (mk), 2017 (iz)
Epigraf na orkiestrę smyczkową (1967)
I Kwartet smyczkowy (1969)
Stabat Mater na trzech recytatorów, flet, klarnet i róg (1971)
Pastorałki polskie na chór mieszany, recytatora i instrumenty (1971)
Concerto grosso na grupę beatową i orkiestrę symfoniczną (1972)
Kołysanka na orkiestrę kameralną (1973)
II Kwartet smyczkowy (1974)
Nike, balet (1974)
Cztery gry na fortepian (1975)
Mozaika na orkiestrę kameralną (1976)
Trzy propozycje dla jury na 7 instrumentów (1977)
Symfonia gwiazd na orkiestrę (1979)
Trans na skrzypce amplifikowane (1979)
Nr 16670 Maksymilian Kolbe in memoriam na tenor, trzech recytatorów-wokalistów i 15 instrumentów (1980)
Trzy postludia na bis na fortepian (1981)
Salve Regina na chór mieszany i organy (1981)
Spazm na taśmę (1981)
Zaśpiew na skrzypce (1981)
Kameraliki na klarnet i fortepian (1982)
Koncert skrzypcowy (1983)
Hieny na kwintet dęty blaszany (1983)
Ptak śmierci na flet i taśmę (1983)
Trzynaście minut zaskorupiania na kwintet dęty drewniany (1984)
Mare Imbrium na perkusję i taśmę (1984)
Dramma na mezzosopran i 7 instrumentów (1985)
III Kwartet smyczkowy (1986)
Embryon na orkiestrę symfoniczną (1986)
IV Kwartet smyczkowy (1987)
Skeleton I na 10 instrumentów (1987)
Skeleton II na róg i fortepian (1988)
Duplex na fortepian (1988)
Fretillement I na flet i fortepian (1989)
Sinfonia mistica na chór mieszany i orkiestrę (1989)
Scontra na skrzypce i taśmę (1990)
Pan Słoń, miniopera dla dzieci (1991)
Skeleton III na fagot i kwartet smyczkowy (1991)
Fretillement II na kontrabas (1992)
Babel na chór mieszany (1992)
Metamorfozy kapiącego deszczu na sopran, skrzypce, perkusję i syntezator (1992)
Harmonia mundi na komputer i przetworzony głos dziecka (1992)
Śpiewy ulatującej duszy na sopran i taśmę (1993)
Hosanna na orkiestrę (1994)
Skąd to zwierzę w operze?, opera buffo dla dzieci (1994)
Impromptu na syntezator i komputer (1994)
Lux aeterna na orkiestrę (1995)
Apel na 10 głosów i 3 grupy perkusyjne (1995)
Monologi na głos chłopięcy i orkiestrę smyczkową (1995)
Droga na sopran i perkusję (1996)
Żywioł (Element) na orkiestrę (1997)
Mała modlitwa na sopran i orkiestrę (1997)
Msza Bogucka [wersja I] na głosy solowe, chór i organy (1998)
Double Concerto na flet, klarnet i orkiestrę smyczkową (1999)
Ściana płaczu na skrzypce i fortepian (1999)
Prośba św. Kingi na mezzosopran, obój i orkiestrę smyczkową (1999)
Jurassic Music na fagot i kwartet smyczkowy (2000)
Tzigane Concert na akordeon i kwartet smyczkowy (2000)
Msza Bogucka [wersja II] na głosy solowe, chór i orkiestrę (2000)
Wariacje księżycowe na wiolonczelę i brzmienia elektroniczne (2000)
Cascade na orkiestrę symfoniczną (2002)
Full Concert na róg i orkiestrę symfoniczną (2002)
Atavi na zespół instrumentalny i warstwę elektroniczną (2003)
Christmas Carol Story, utwór elektroniczny (2003)
Concerto mexicano na klarnet i orkiestrę kameralną (2005)
Piano Concerto „Pan American” na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2005)
Pierścienie Saturna na orkiestrę smyczkową (2006)
Jurassic Music na obój, klarnet, fagot i orkiestrę kameralną (2007)
Procesja katyńska na orkiestrę (2010)
Concertino da camera na orkiestrę (2010)
CyberSongs na orkiestrę smyczkową i brzmienia elektroniczne (2011)
Zaświat na chór mieszany (2014)
Godzinki - oratorium na 4 solistów, chór mieszany i orkiestrę (2014)
Lava na wielką orkiestrę symfoniczną (2015)
Seans terapeutyczny 2 na 4 wokalistów, puzon, fortepian, wibrafon i dzwonki (2015)
Droga - wersja na trąbkę i instrumenty perkusyjne (2016)
Seans terapeutyczny 3 na 4 wokalistów (sopran, alt, tenor, bas), puzon, fortepian i perkusję (2017)
De profundis na chór mieszany, 4 waltornie, 2 trąbki i 2 puzony (2017)
Omen na wielką orkiestrę symfoniczną (2018)
Parade Concerto na perkusję i orkiestrę (2018)
Pater Noster na chór mieszany a cappella (2019)
Requiem na sopran, alt, baryton, chór i orkiestrę (2019)
Seans terapeutyczny 4 - COMA na chór mieszany, fortepian, orkiestrę smyczkową i brzmienia elektroniczne (2019)
Pan America na gitarę i fortepian (2020)
5 Genetic Chains na fortepian (2020)
Oleszkowicz Jan, , I ty możesz improwizować, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997
Oleszkowicz Jan, Gra muzyka: podręcznik do przedmiotu muzyka dla gimnazjów ogólnokształcących, Nowa Era, Warszawa 2009
Oleszkowicz Jan, Muzyka Elektronika Informatyka: książka poświęcona muzyce elektronicznej i komputerowej, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2010
Widłak Elżbieta, Oleszkowicz Jan, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.