Przejdź do głównej treści

Oleszkowicz Jan

Oleszkowicz Jan

  • kompozytor

kompozytor i pedagog; ur. 30 września 1947, Jelenia Góra. Po ukończeniu nauki gry na skrzypcach, fortepianie i klarnecie w Państwowym Liceum Muzycznym we Wrocławiu odbył w latach 1966-71 studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Grażyny Bacewicz i Andrzeja Dobrowolskiego (dyplom z wyróżnieniem) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1977-80 kontynuował studia w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu u Oliviera Messiaena i Ivo Maleca oraz w klasie muzyki elektroakustycznej Guy’a Reibela. W 1978 uczestniczył w kursie kompozytorskim w Aix-en-Provence we Francji prowadzonym przez Iannisa Xenakisa. W 1981 odbył staż kompozytorski w zakresie muzyki komputerowej w paryskim IRCAM (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique). W 2004 uzyskał tytuł doktora sztuki w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w roku 2017 - stopień doktora habilitowanego w dziedzinie kompozycji i teorii muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1972), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984), Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (1984, 1986), II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego (1987), Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1990), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Światowych Dni Muzyki na operę dla dzieci (1991), Konkursu Kompozytorskiego Schola Cantorum Genadensis w Gdańsku (1992), Konkursu Kompozytorskiego z okazji 50-lecia Związku Kompozytorów Polskich (1995), Konkursu Kompozytorskiego Programu II Polskiego Radia (1996), Konkursu Stowarzyszenia ZAiKS (1997, 2003), Konkursu Kompozytorskiego na Mszę w Katowicach (1998).

Jego utwory były wykonywane w Polsce (m.in. podczas Warszawskich Spotkań Muzycznych, Festiwalu „Generacje II”, Festiwalu Audio-Art, „Warszawskiej Jesieni”, w Stanach Zjednoczonych, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Czechach, Brazylii, Argentynie oraz na Kubie.

Jan Oleszkowicz od 1971 współpracuje z Polskim Radiem i Telewizją Polską oraz ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w którym powstało wiele jego utworów. Od 1982 uczy improwizacji fortepianowej w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 1997 założył tam studio muzyki komputerowej, w którym prowadzi zajęcia. Na seminariach dla pedagogów wykładał nowoczesne metody nauczania improwizacji z zastosowaniem komputerów.

Za osiągnięcia w dziedzinie dydaktyki muzycznej (autorskie programy nauczania) otrzymał w 1996 Srebrny Krzyż Zasługi.
Jest autorem książek: I ty możesz improwizować (Warszawa, 1997), nagrodzonej w 1997 na konkursie Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Muzyka Elektronika Informatyka poświęconej muzyce elektronicznej i komputerowej (Centrum Edukacji Artystycznej) oraz podręcznika Gra muzyka do przedmiotu muzyka dla gimnazjów ogólnokształcących, zamówionego przez wydawnictwo Nowa Era.

aktualizacja: 2002 (mk), 2017 (iz)

Kompozycje

Epigraf na orkiestrę smyczkową (1967)

I Kwartet smyczkowy (1969)

Stabat Mater na trzech recytatorów, flet, klarnet i róg (1971)

Pastorałki polskie na chór mieszany, recytatora i instrumenty (1971)

Concerto grosso na grupę beatową i orkiestrę symfoniczną (1972)

Kołysanka na orkiestrę kameralną (1973)

II Kwartet smyczkowy (1974)

Nike, balet (1974)

Cztery gry na fortepian (1975)

Mozaika na orkiestrę kameralną (1976)

Trzy propozycje dla jury na 7 instrumentów (1977)

Symfonia gwiazd na orkiestrę (1979)

Trans na skrzypce amplifikowane (1979)

Nr 16670 Maksymilian Kolbe in memoriam na tenor, trzech recytatorów-wokalistów i 15 instrumentów (1980)

Trzy postludia na bis na fortepian (1981)

Salve Regina na chór mieszany i organy (1981)

Spazm na taśmę (1981)

Zaśpiew na skrzypce (1981)

Kameraliki na klarnet i fortepian (1982)

Koncert skrzypcowy (1983)

Hieny na kwintet dęty blaszany (1983)

Ptak śmierci na flet i taśmę (1983)

Trzynaście minut zaskorupiania na kwintet dęty drewniany (1984)

Mare Imbrium na perkusję i taśmę (1984)

Dramma na mezzosopran i 7 instrumentów (1985)

III Kwartet smyczkowy (1986)

Embryon na orkiestrę symfoniczną (1986)

IV Kwartet smyczkowy (1987)

Skeleton I na 10 instrumentów (1987)

Skeleton II na róg i fortepian (1988)

Duplex na fortepian (1988)

Fretillement I na flet i fortepian (1989)

Sinfonia mistica na chór mieszany i orkiestrę (1989)

Scontra na skrzypce i taśmę (1990)

Pan Słoń, miniopera dla dzieci (1991)

Skeleton III na fagot i kwartet smyczkowy (1991)

Fretillement II na kontrabas (1992)

Babel na chór mieszany (1992)

Metamorfozy kapiącego deszczu na sopran, skrzypce, perkusję i syntezator (1992)

Harmonia mundi na komputer i przetworzony głos dziecka (1992)

Śpiewy ulatującej duszy na sopran i taśmę (1993)

Hosanna na orkiestrę (1994)

Skąd to zwierzę w operze?, opera buffo dla dzieci (1994)

Impromptu na syntezator i komputer (1994)

Lux aeterna na orkiestrę (1995)

Apel na 10 głosów i 3 grupy perkusyjne (1995)

Monologi na głos chłopięcy i orkiestrę smyczkową (1995)

Droga na sopran i perkusję (1996)

Żywioł (Element) na orkiestrę (1997)

Mała modlitwa na sopran i orkiestrę (1997)

Msza Bogucka [wersja I] na głosy solowe, chór i organy (1998)

Double Concerto na flet, klarnet i orkiestrę smyczkową (1999)

Ściana płaczu na skrzypce i fortepian (1999)

Prośba św. Kingi na mezzosopran, obój i orkiestrę smyczkową (1999)

Jurassic Music na fagot i kwartet smyczkowy (2000)

Tzigane Concert na akordeon i kwartet smyczkowy (2000)

Msza Bogucka [wersja II] na głosy solowe, chór i orkiestrę (2000)

Wariacje księżycowe na wiolonczelę i brzmienia elektroniczne (2000)

Cascade na orkiestrę symfoniczną (2002)

Full Concert na róg i orkiestrę symfoniczną (2002)

Atavi na zespół instrumentalny i warstwę elektroniczną (2003)

Christmas Carol Story, utwór elektroniczny (2003)

Concerto mexicano na klarnet i orkiestrę kameralną (2005)

Piano Concerto „Pan American” na fortepian i orkiestrę symfoniczną (2005)

Pierścienie Saturna na orkiestrę smyczkową (2006)

Jurassic Music na obój, klarnet, fagot i orkiestrę kameralną (2007)

Procesja katyńska na orkiestrę (2010)

Concertino da camera na orkiestrę (2010)

CyberSongs na orkiestrę smyczkową i brzmienia elektroniczne (2011)

Zaświat na chór mieszany (2014)

Godzinki - oratorium na 4 solistów, chór mieszany i orkiestrę (2014)

Lava na wielką orkiestrę symfoniczną (2015)

Seans terapeutyczny 2 na 4 wokalistów, puzon, fortepian, wibrafon i dzwonki (2015)

Droga - wersja na trąbkę i instrumenty perkusyjne (2016)

Seans terapeutyczny 3 na 4 wokalistów (sopran, alt, tenor, bas), puzon, fortepian i perkusję (2017)

De profundis na chór mieszany, 4 waltornie, 2 trąbki i 2 puzony (2017)

Omen na wielką orkiestrę symfoniczną (2018)

Parade Concerto na perkusję i orkiestrę (2018)

Pater Noster na chór mieszany a cappella (2019)

Requiem na sopran, alt, baryton, chór i orkiestrę (2019)

Seans terapeutyczny 4 - COMA na chór mieszany, fortepian, orkiestrę smyczkową i brzmienia elektroniczne (2019)

Pan America na gitarę i fortepian (2020)

5 Genetic Chains na fortepian (2020)

Publikacje

książki

Oleszkowicz Jan, , I ty możesz improwizować, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997

Oleszkowicz Jan, Gra muzyka: podręcznik do przedmiotu muzyka dla gimnazjów ogólnokształcących, Nowa Era, Warszawa 2009

Oleszkowicz Jan, Muzyka Elektronika Informatyka: książka poświęcona muzyce elektronicznej i komputerowej, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2010

Literatura

Widłak Elżbieta, Oleszkowicz Jan, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry