kompozytor i publicysta; ur. 27 marca 1927, Kostrzyna; zm. 18 grudnia 2008, Warszawa. Studiował kompozycję u Tadeusza Szeligowskiego (dyplom w 1960) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1960-64 zajmował się publicystyką muzyczną w czasopismach muzycznych i literackich. W tym czasie wraz z innymi młodymi kompozytorami (Benedyktem Konowalskim, Janem Fotkiem, Zbigniewem Penherskim, Romualdem Twardowskim) i poetami (Andrzejem Brychtem, Stanisławem Grochowiakiem, Ireneuszem Iredyńskim, Romanem Śliwonikiem) założył grupę artystyczną „Camerata”. Ugrupowanie to we współpracy z dwutygodnikiem literackim „Współczesność” organizowało wieczory literacko-muzyczne oraz podjęło próby syntezy sztuk w specyficznej formie teatru rapsodycznego. W latach 1964-70 był redaktorem w Naczelnej Redakcji Muzycznej Polskiego Radia w Warszawie (m.in. stworzył cykl audycji Z dawnych i najnowszych kart muzyki polskiej). Był współtwórcą, a w latach 1974-86 redaktorem naczelnym, Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej, które odegrało wówczas szczególną rolę w publikowaniu i upowszechnianiu współczesnej twórczości kompozytorskiej, zwłaszcza muzyki solowej i kameralnej.
W 1964 uzyskał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga za Spektrofonografie na chór żeński, 52 instrumenty smyczkowe, 2 harfy, 2 fortepiany i perkusję (1964), zaś w 1980 – wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim w Łańcucie za Muzykę na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1980). Jego kompozycje wykonywane były na wielu koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. w Austrii, Czechosłowacji, Jugosławii, ZSRR, Stanach Zjednoczonych i na Węgrzech.
Joachim Olkuśnik w latach 1967-69 i 1975-77 był członkiem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
aktualizacja: grudzień 2008
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (1955)
Preludia na fortepian (1955)
Bagatela, intermezzo i scherzino na fortepian (1956)
Dwa utwory na flet i fortepian (1957)
Sonata na fortepian (1957)
Trio na flet, klarnet i fagot (1958)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1959)
Pieśni na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1959)
Muzyka na sopran, wiolonczelę, wibrafon i fortepian (1959)
Retrospekcje na dwie orkiestry smyczkowe, instrumenty dęte drewniane, blaszane i perkusję (1961)
I Kwartet smyczkowy (1962)
Muzyka kameralna na sopran i 5 instrumentów (1963)
Spektrofonografie na chór żeński, 52 instrumenty smyczkowe, 2 harfy, 2 fortepiany i perkusję (1964)
Liryki na baryton i orkiestrę (1965)
II Kwartet smyczkowy (1968)
Sekwencje na flet i klawesyn lub fortepian (1969)
Rekonstrukcje na recytatora, chór, fortepian, organy i perkusję (1970)
Muzyka koncertująca na obój i zespół smyczkowy (1973)
Kwartet na 4 puzony (1975)
Sekwencje na skrzypce i fortepian (1976)
Rozbieranie do snu na baryton i fortepian do słów Stanisława Grochowiaka (1979)
Muzyka na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1980)
III Kwartet smyczkowy (1983)
Tre impressioni per pianoforte (1984)
Miniatury na fortepian na 4 ręce (1984)
Obrazy z przeszłości na sopran i fortepian do słów Leopolda Staffa, Juliana Tuwima i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1985)
Introdukcja, arioso i presto na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1987)
Koncert na fortepian i orkiestrę (1988)
Apokalipsa i apoteoza na perkusję i organy (1988)
Concerto breve na klawesyn i orkiestrę smyczkową (1989)
Segmenty na altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1989)
Arabeska na harfę solo (1989)
Trzy bagatele na flet i hafrę (1990)
Toccata i arioso na gitarę solo (1990)
Plecie wiatr..., 10 piosenek dla dzieci na głos i fortepian (1990)
Elegia – pamięci odeszłych i odchodzących w osamotnieniu na klarnet i 2 wiolonczele (1991)
Cantata breve na chór dziecięcy i organy (1991)
Zagubiony krajobraz na zapis DVD (1997)
Preludium i passacaglia na organy (1997)
Epizody na 2 wiolonczele (1998)
Klavierstück na fortepian i zapis elektroniczny (1999)
Mitologicos na flet i zapis elektroniczny (1999)
Introdukcja i capriccio na 2 gitary (2000)
Epigramy – Stefan Kisielewski in memoriam na fortepian (2000)
Musica per quatro na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2000)
Reperkusje na puzon i dwie sekcje perkusji (2001)
Memory Reflections na trąbkę solo i muzyczną warstwę zapisu komputerowego (2002)
Zwierciadło nocy, 3 pieśni na chór żeński z oprawą muzyki elektronicznej do tekstu Kazimiery Iłłakowiczówny (2005)
Sonografie na klawesyn i flety proste (2007)