argentyński kompozytor, artysta dźwiękowy, pianista, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. 13 listopada 1975, Buenos Aires. Ukończył z wyróżnieniem Instytut Sonologii w Hadze, gdzie studiował pod kierunkiem Raviva Ganchrowa i Richarda Barretta. Obecnie jest tamże pracownikiem naukowym. Pełnił funkcję dyrektora Centro de Estdios Avanzados en Música Contemporánea w Buenos Aires (2009) i wykładał sound design w Centro de Investigación Cinematográfica również w Buenos Aires (2004–2009). Ostatnimi laty łączy kompozycję z badaniami teoretycznymi i prowadzi warsztaty podczas Master Artistic Research, odbywające się w Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten-School of Arts (Ghent), Amsterdam School for Cultural Analysis (Uniwersytet Amsterdamski), Hogeschool voor de Kunsten Utrech.
Jego utwór na elektronikę, instalacja dźwiękowa Res Extensa, zdobył nagrodę Gaudeamus composition prize w 2006.
Jako pianista-improwizator współpracował z artystami o międzynarodowym uznaniu, takimi jak Axel Dorner, Keith Rowe, Jason Kahn, Burkhard Beins, Andrea Neumann, Lucio Capece, Robin Hayward, Rhodri Davies i inn., występując podczas festiwali w Berlinie, Brukseli, Barcelonie, Londynie, Paryżu, Amsterdamie, Nowym Jorku i Lizbonie.
Kompozycje Paiuka są w repertuarze ASKO ensemble, Kammerensemble Neue Musik Berlin, Slagwerk Den Haag, Francesco Dillon, Ekkehard Windrich, Modelo62, Rank Ensemble, Ensemble 306, Kwartludium, Quinteto Sonorama i Alexandra Brucka.
Porusza się w sferze muzyki eksperymentalnej i konceptualnej z wykorzystaniem najnowszych technologii. Jego utwory, łączące brzmienia elektroniczne i akustyczne, dzięki różnorodnym efektom artykulacyjnym zacierają granice między dźwiękiem instrumentalnym a dobywającym się z głośników. Poprzez instalacje oraz kompozycje elektroakustyczne artysta bada zjawisko rozpowszechnienia mediów elektronicznych w codziennym życiu i jego wpływ na zdolność słuchania u współczesnego odbiorcy.
Dzieła Paiuka były zamawiane przez Gaudeamus Foundation, Festiwal „Warszawska Jesień”, November Music Festival, Slagwerk Den Haag, Rank Ensemble (Finlandia), Ciclo de Música Contemporánea del Teatro San Martin (Buenos Aires) oraz Centro de Experimentación del Teatro Colón (Buenos Aires). Jego Kwartet smyczkowy z elektroniką został zamówiony w 2015 przez Stowarzyszenie Neoarte w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.
aktualizacja: grudzień 2016 (wa)
Oficjalna strona kompozytora: www.gabrielpaiuk.com