klawesynistka i pedagog; ur. 22 października 1959, Łódź. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi. Ukończyła studia pianistyczne w klasie prof. Anny Wesołowskiej-Firlej (w 1983) oraz studia klawesynowe w klasie prof. Leszka Kędrackiego (w 1986 roku z wyróżnieniem).
Swoje umiejętności gry na fortepianie doskonaliła podczas kursu mistrzowskiego w Pradze, brała również udział w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Huguette Dreyfus w Villacroze koło Nicei oraz przez prof. Jose van Immerssela w Antwerpii.
Otrzymała wyróżnienia podczas I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985 r.), XX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, występując z recitalem w ramach Estrady Młodych. Dwukrotnie została laureatką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego „Festival Estival de Paris” w Paryżu (w 1987 i 1989 roku).
Ewa Piasecka jako solistka i kameralistka występowała w Polsce podczas rozmaitych festiwali muzyki dawnej i kameralnej. Prowadzi również działalność koncertową za granicą: w Niemczech, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Czechach i na Słowacji.
Współpracuje z solistami flecistami (Katarzyną Przybylską i Antonim Wierzbińskim), śpiewakami (Beatą Zawadzką-Kłos, Piotrem Kusiewiczem), skrzypkiem Konstantym Andrzejem Kulką. fagocistą Krzysztofem Kamińskim oraz grającym na violi da gamba Markiem Caudlem (Anglia). Występowała z orkiestrami filharmonicznymi, m.in. w Łodzi, Jeleniej Górze, Częstochowie i Kielcach.
Artystka niejednokrotnie uczestniczyła w programach radiowych i telewizyjnych poświęconych muzyce dawnej. Dokonała szeregu nagrań dla archiwum Polskiego Radia, Radia Łódź oraz Radia Bydgoszcz. Nagrała płyty z muzyką klawesynową, m.in.: utwory kameralne z Konstantym Andrzejem Kulką i orkiestrą Pro Musica; sonaty na flet i basso continuo oraz Dziewięć arii niemieckich Georga Friedricha Hӓndla z Antonim Wierzbińskim i Łucją Wierzbińską (album wydany w Niemczech); solowe utwory klawesynowe Arcydzieła muzyki klawesynowej (Polskie Nagrania); Kolędy polskie w aranżacji klasyczno-jazzowej Wojciecha Lemańskiego na flet, kontrabas, klawesyn i śpiew (Sony Music); utwory współczesne na płycie wydanej przez Akademię Muzyczną w Łodzi; CD Come prima - sonaty barokowe na fagot i klawesyn Mr. Darda, J.F. Fascha, G. Ph. Telemanna nagrane wspólnie z fagocistą Krzysztofem Kamińskim.
Od 1999 do 2019 roku prowadziła klasę klawesynu w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Jednocześnie prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2005-2019 piastowała stanowisko kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w łódzkiej uczelni. W styczniu 2011 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.
Jej artykuły poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej publikowane są w „Poradniku Muzycznym" oraz w Zeszytach Naukowych Zespołu Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi.
Wielokrotnie była promotorem oraz recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej i współczesnej; recenzentem wydawniczym prac dotyczących muzyki dawnej.
Jest współorganizatorem sesji artystyczno-naukowych, m.in.: „Taniec w muzyce baroku", „Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku", „W czasach F. Couperina", sesji poświęconej twórczości Mariana Sawy. Organizowała cykliczne koncerty „Organy, klawesyn i muzyka dawna", „Łódzki Maraton Bachowski", a także Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Jana Kucharskiego, koncerty Akademickiej Orkiestry Barokowej podczas AŻ-Festiwalu i wymienne koncerty z innymi uczelniami muzycznymi w Polsce.
Uczestniczyła w pracach jury: I Spotkań Organowych (2005), I Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Francuskiej w Zespole Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi (2007), Przesłuchań Uczniów klas klawesynu Szkół Średnich-CEA, wielokrotnie - w Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu, w III Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym w Krakowie oraz w Konkursach Klawesynowych im. Elżbiety Chojnackiej w Rybnej (Tarnowskie Góry).
Centrum Edukacji Artystycznej powołało Ewę Piasecką do prac jako obserwator działalności klas klawesynu w szkołach muzycznych w kraju.
Prowadziła warsztaty klawesynowe w szkołach muzycznych w Oławie, w Bytomiu, w Katowicach, w Bydgoszczy i w Łodzi (w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H. Wieniawskiego i Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki ).
W latach 2007-2011 była prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzyki Dawnej.
Za osiągnięcia w dziedzinie kultury muzycznej artystkę uhonorowano renomowanymi nagrodami i odznaczeniami: Zasłużony Działacz Kultury (2001), Medal 50-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi (2001), Złoty Krzyż Zasługi (2012); czterokrotnie otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2001, 2009, 2011 i 2019). Za całokształt działalności artystycznej Zarząd Główny SPAM przyznał Ewie Piaseckiej w 2022 roku Dyplom Uznania Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
aktualizacja: 2023 (Wiktoria Antonczyk)