Skip to main content

Pietraszko Dominik

Pietraszko Dominik

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytor; ur. 19 października 1967, Rabka Zdrój. W 1988 roku ukończył XVI Liceum Ogólnokszałcącego w Krakowie. Przez jeden rok uczył się w klasie kontrabasu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.

Swoją działalność artystyczną rozpoczął w 1987: wraz z gitarzystą Dariuszem Balickim założył zespół garażowy "Transylwania", który działał do 1995 roku. Wykonywał muzykę Pietraszki na zespół z towarzyszeniem chóru oraz orkiestry na takich estradach, jak np. Piwnica pod Baranami, Teatr STU, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna. Wraz z solistami, orkiestrą i chórem pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego zespół "Transylwania" wziął udział w nagraniu płyty z muzyką baletową Wielka Przygoda Dominka Pietraszki (1990).

W 1990 roku Pietraszko założył Klub Muzyki Współczesnej "Malwa" w Krakowie, dzięki poparciu Akademii Muzycznej w Krakowie, Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich i Komisji Kultury Rady Miasta Kraków. W latach 1990-1991 zorganizował w Klubie Muzyki Współczesnej koncerty współczesnych kompozytorów oraz I Festiwal Muzyki XX Wieku.

Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych m.in. Trylogii Oberiuckiej, w której skład wchodzą przedstawienia w reżyserii Łukasza Czuja: Tango Oberiu 1928 (1997, premiera w Teatrze Rozrywki w Chorzowie), Sen Pogodnego Karalucha (1998, premiera w Teatrze Mniejszym w Krakowie), Symfoniczna wazelina 1917 (1999, premiera w Teatrze Ludowym w Krakowie). W 1999 roku za muzykę do spektaklu Sen pogodnego Karalucha został wymieniony w kwartalniku "Teatr" wśród najlepszych kompozytorów w polskim teatrze dramatycznym.

Jego cykl Kolędy i pastorałki do słów polskich poetów prawykonano w 2001 roku w Teatrze STU w Krakowie w wersji inscenizowanej, natomiast w 2006 zaprezentowano w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie w wersji koncertowej. W latach 2006-2007 kompozytor pracował nad opracowaniami muzyki starowłoskiej, starofrancuskiej i staroangielskiej.

Utwór Pietraszki Lament na śmierć Prezydenta do słów C. K. Norwida na orkiestrę, chór, sopran, kontratenor i baryton został skomponowany na zamówienie Bronisława Nowaka. Premiera kompozycji odbyła się 10 IV 2017 roku we Wrocławiu w wykonaniu solistów oraz Kameralnej Orkiestry i Chóru ArtBel Ensemble pod dyrekcją Artura Wróbla.

W latach 2015-2017 stworzył cykl 12 songów The Black Thread do słów C. K Norwida w angielskim przekładzie Adama Czerniawskiego, znanego tłumacza literatury polskiej na język angielski.

Utwory Dominika Pietraszki były wykonywane przez zespoły pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego, Marcelego Kolaski, Piotra Sułkowskiego, Artura Wróbla, przez solistów opery (Elżbietę Towarnicką, Bożenę Zawiślak, Bożenę Walczyk-Skrzypczak i Agnieszkę Cząstkę), wirtuoza gitary Jana Oberbeka, a także muzyków jazzowych, m.in. Lorę Szafran, pianistów Wojciecha Groborza, Jana Jarczyka, Michała Tokaja, czy zespół góralski "Mali Wierchowianie" z Bukowiny Tatrzańskiej. Jego utwory były również prezentowane w programach radiowych i telewizyjnych.

W 2021 założył w Krakowie organizację “Fundacja Muzyczna i Gitara”.

aktualizacja: 2017, 2022 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.dominikpietraszko.com

Kompozycje

Podróże Tomka Sawyera, suita na zespół instrumentalny (1989-1990)

Wielka Przygoda na orkiestrę (1990-1991)

Muzyka do rewii Tango OBERIU 1928 w reż. Łukasza Czuja (1997-1999)

Kolędy i pastorałki, cykl na sopran, mezzosopran, chór i orkiestrę do słów Cz. Miłosza, J. Czechowicza, T. Czyżewskiego, J. Harasymowicza, J. Barana, B. Stępniak (2000-2001)

Lament na śmierć Prezydenta na orkiestrę chór sopran kontratenor i baryton (2010-2013)

Rapsod pamieci ostatniego Prezydenta RP Na Uchodzctwie na fortepian (2013-14)

Martwy Las do słow Witomiły Wołk-Jezierskiej na kwartet smyczkowy i głos (2013-14)

Aladynówka na fortepian, wiolonczelę i kwintet (2013-14)

Rota przysięgi wojskowej z 1924 roku na orkiestrę dętą blaszaną i głosy (2013-14)

Tryptyk Świętojański na organy i solistów (2013-14)

Łuk Tryumfalny na orkiestrę i chór (2014-2017)

The Black Thread, cykl 12 piosenek do słów C. K. Norwida w angielskim przekładzie A. Czerniawskiego (2015-2017)

Apokalipsa św. Jana. Opracowanie muzyczne na solistów, chór i orkiestrę (2015-2020)

K wartety, trzy kwartety smyczkowe (2020)

Górskie. Muzyka Baletowa  (2020)

The Black Thread, 12 wierszy Norwida na mezzosopran, tenor i fortepian  (2021)

Symfonia koncertująca As-dur na harfę i orkiestrę symfoniczną (2021-2022)

Ewangelia wg św. Łukasza, opracowanie na solistów chór i orkiestrę  (2021-2022)

Huragan Baśka  (2022)

Fortepian Chopina. Norwid, suita na wiolonczelę i altówki  (2022)

Muzyka teatralna

Muzyka do spektaklu Sen pogodnego karalucha w reż. Łukasza Czuja (1999)

Muzyka do spektaklu Symfoniczna wazelina 1917 w reż. Łukasza Czuja (1999)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry