Skip to main content

Pietrzak Bernard

Pietrzak Bernard

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor, organista, chórmistrz i pedagog; ur. 1 sierpnia 1924, Brzózka koło Częstochowy; zm. 23 maja 1978, Łódź. Podczas II wojny światowej pracował w odlewni żeliwa w Blachowni oraz pełnił obowiązki organisty w kościele w Brzózce. W 1952 uzyskał dyplom ukończenia studiów w zakresie gry na organach w klasie Tadeusza Paciorkiewicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie następnie – od 1952 do 1958 – studiował kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego.

Został laureatem kilku nagród za twórczość kompozytorską, m.in. w 1968 zdobył II nagrodę za Kołysankę włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968) na Konkursie na pieśń chóralną w Łodzi oraz II nagrodę za Al fresco na organy (1968) na Konkursie na utwór organowy Szczecińskiego Towarzystwa Muzycznego.

Od 1950 był organistą i kierownikiem chóru kościoła św. Anny, od 1951 organistą w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej w Łodzi. W latach 1952-54 sprawował funkcję organisty i kierownika muzycznego w kościele katedralnym w Płocku.

Od 1957 do końca życia Bernard Pietrzak związany był jako wykładowca przedmiotów teoretycznych i improwizacji z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi. Ponadto współpracował z Chórem „Harmonia” oraz prowadził Chór „Hosanna” w kościele Opatrzności Bożej w Łodzi.

Od 1958 roku należał do Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: 2007 (Małgorzata Kosińska), 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

Marsz na organy (1945)

Fuga na organy (1945)

Marsz triumfalny na organy (1945)

Pieśni na Tydzień Towarzystwa Burs i Stypendiów na głos solo (lub duet) oraz chór męski i fortepian (1949)

Z Torunia ja parobecek, melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)

Coś ty, dziwcyno, robziła melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)

Fuga – fantazja na organy (1952)

Temat z wariacjami na organy (1952)

Kwartet smyczkowy nr 1 (1955)

Allegro symfoniczne na orkiestrę (1956)

Uwertura na orkiestrę (1956)

Veni Creator na chór mieszany a cappella (1958)

Koncert na fortepian i orkiestrę (1959)

Psalm na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1959)

Cztery kontrasty na organy (1960)

Kantata na chór mieszany i orkiestrę kameralną (1960)

Studium I na organy (1960)

Trio fortepianowe (1960)

Studium II na organy (1961)

Studium III na organy (1961)

Arioso na wiolonczelę i fortepian (1961)

Utwór na wiolonczelę i fortepian (1961)

Eufonie na orkiestrę symfoniczną (1962)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1962)

Miniatury na klarnet i fortepian (1962)

Utwór na organy i fortepian (1962)

Dwie improwizacje na organy (1963)

Trio na obój, klarnet i fagot (1964)

Do pieśni na chór mieszany a cappella (1964)

Nowe ulice na chór mieszany a cappella (1964)

Towarzysze wspólnej doli na chór mieszany a cappella (1964)

Poliversetti per archi (1965)

Pamięci chwila na chór żeński i orkiestrę kameralną (1965-66)

Barwy czasu na orkiestrę symfoniczną (1967)

Asonans na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1968)

Concerto grosso na organy i orkiestrę smyczkową (1968)

Al fresco na organy (1968)

Kołysanka włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968)

Piosenka o strażaku [wersja I] na głos i fortepian (1968)

Piosenka o strażaku [wersja II] na głos i orkiestrę (lub zespół kameralny) (1968)

Dnie i noce na chór mieszany a cappella (1968)

Ad libitum e cadenza na kwintet dęty (1969)

Asteroides na organy (1969)

Miniatury na kontrabas i fortepian (1969)

Miniatury na wibrafon i fortepian (1969)

Oczekiwanie na orkiestrę symfoniczną (1970)

Visions na wiolonczelę solo (1971)

Lamentatio na klarnet i fortepian (1972)

Muzyka wieczorem na orkiestrę symfoniczną (1972)

Sapporo 72 na orkiestrę smyczkową (1972)

Con dolore na orkiestrę symfoniczną (1972-73)

Quattro segmenta pro organo (1972-73)

Duo na fortepian solo (1973)

Wibracja czasu (Kadenza e finale) na obój i fortepian (1973)

Con vigore na orkiestrę symfoniczną (1973-74)

Cantus gregorianus na orkiestrę symfoniczną (1974)

Con espressione na fortepian dla dwóch wykonawców (1974)

Graduale na chór mieszany a cappella (1974)

Świece płonące na orkiestrę (1975)

Dramat symfoniczny na orkiestrę (1977)

A piacere, chorale a piacere na organy (1977)

Symfonia „Róża cierpień” na orkiestrę (1978)

Pasja według św. Mateusza na chór mieszany a cappella (ok. 1950)

Ave Maria na sopran solo i chór mieszany (ok.1955-60)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry