kompozytor, organista, chórmistrz i pedagog; ur. 1 sierpnia 1924, Brzózka koło Częstochowy; zm. 23 maja 1978, Łódź. Podczas II wojny światowej pracował w odlewni żeliwa w Blachowni oraz pełnił obowiązki organisty w kościele w Brzózce. W 1952 uzyskał dyplom ukończenia studiów w zakresie gry na organach w klasie Tadeusza Paciorkiewicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie następnie – od 1952 do 1958 – studiował kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego.
Został laureatem kilku nagród za twórczość kompozytorską, m.in. w 1968 zdobył II nagrodę za Kołysankę włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968) na Konkursie na pieśń chóralną w Łodzi oraz II nagrodę za Al fresco na organy (1968) na Konkursie na utwór organowy Szczecińskiego Towarzystwa Muzycznego.
Od 1950 był organistą i kierownikiem chóru kościoła św. Anny, od 1951 organistą w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej w Łodzi. W latach 1952-54 sprawował funkcję organisty i kierownika muzycznego w kościele katedralnym w Płocku.
Od 1957 do końca życia Bernard Pietrzak związany był jako wykładowca przedmiotów teoretycznych i improwizacji z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi. Ponadto współpracował z Chórem „Harmonia” oraz prowadził Chór „Hosanna” w kościele Opatrzności Bożej w Łodzi.
Od 1958 roku należał do Związku Kompozytorów Polskich.
aktualizacja: 2007 (Małgorzata Kosińska), 2024 (Wiktoria Antonczyk)
Marsz na organy (1945)
Fuga na organy (1945)
Marsz triumfalny na organy (1945)
Pieśni na Tydzień Towarzystwa Burs i Stypendiów na głos solo (lub duet) oraz chór męski i fortepian (1949)
Z Torunia ja parobecek, melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)
Coś ty, dziwcyno, robziła melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)
Fuga – fantazja na organy (1952)
Temat z wariacjami na organy (1952)
Kwartet smyczkowy nr 1 (1955)
Allegro symfoniczne na orkiestrę (1956)
Uwertura na orkiestrę (1956)
Veni Creator na chór mieszany a cappella (1958)
Koncert na fortepian i orkiestrę (1959)
Psalm na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1959)
Cztery kontrasty na organy (1960)
Kantata na chór mieszany i orkiestrę kameralną (1960)
Studium I na organy (1960)
Trio fortepianowe (1960)
Studium II na organy (1961)
Studium III na organy (1961)
Arioso na wiolonczelę i fortepian (1961)
Utwór na wiolonczelę i fortepian (1961)
Eufonie na orkiestrę symfoniczną (1962)
Kwartet smyczkowy nr 2 (1962)
Miniatury na klarnet i fortepian (1962)
Utwór na organy i fortepian (1962)
Dwie improwizacje na organy (1963)
Trio na obój, klarnet i fagot (1964)
Do pieśni na chór mieszany a cappella (1964)
Nowe ulice na chór mieszany a cappella (1964)
Towarzysze wspólnej doli na chór mieszany a cappella (1964)
Poliversetti per archi (1965)
Pamięci chwila na chór żeński i orkiestrę kameralną (1965-66)
Barwy czasu na orkiestrę symfoniczną (1967)
Asonans na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1968)
Concerto grosso na organy i orkiestrę smyczkową (1968)
Al fresco na organy (1968)
Kołysanka włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968)
Piosenka o strażaku [wersja I] na głos i fortepian (1968)
Piosenka o strażaku [wersja II] na głos i orkiestrę (lub zespół kameralny) (1968)
Dnie i noce na chór mieszany a cappella (1968)
Ad libitum e cadenza na kwintet dęty (1969)
Asteroides na organy (1969)
Miniatury na kontrabas i fortepian (1969)
Miniatury na wibrafon i fortepian (1969)
Oczekiwanie na orkiestrę symfoniczną (1970)
Visions na wiolonczelę solo (1971)
Lamentatio na klarnet i fortepian (1972)
Muzyka wieczorem na orkiestrę symfoniczną (1972)
Sapporo 72 na orkiestrę smyczkową (1972)
Con dolore na orkiestrę symfoniczną (1972-73)
Quattro segmenta pro organo (1972-73)
Duo na fortepian solo (1973)
Wibracja czasu (Kadenza e finale) na obój i fortepian (1973)
Con vigore na orkiestrę symfoniczną (1973-74)
Cantus gregorianus na orkiestrę symfoniczną (1974)
Con espressione na fortepian dla dwóch wykonawców (1974)
Graduale na chór mieszany a cappella (1974)
Świece płonące na orkiestrę (1975)
Dramat symfoniczny na orkiestrę (1977)
A piacere, chorale a piacere na organy (1977)
Symfonia „Róża cierpień” na orkiestrę (1978)
Pasja według św. Mateusza na chór mieszany a cappella (ok. 1950)
Ave Maria na sopran solo i chór mieszany (ok.1955-60)