perkusista; ur. 11 stycznia 1956, Kraków; zm. 2 kwietnia 2022, Kraków. Studiował w klasie perkusji Józefa Stojki w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem Luigiego Torrebruna i Franca Campioniego we Włoszech.
Jako solista i kameralista uczestniczył wielokrotnie w najważniejszych polskich festiwalach muzyki współczesnej („Warszawska Jesień”, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Audio-Art Kraków-Stuttgart”), a także w festiwalach w Dreźnie, Norymberdze („Musik des XX Jahrhundrets”), Salzburgu („Aspekte”), Amsterdamie, Berlinie („Inventionen”), Monachium, Moskwie, Kioto, Sendai, Tokio, Prisztinie (DAMM), Bratysławie. Za interpretację Wariantów Krystyny Moszumańskiej-Nazar otrzymał „Medal Polihymni” na „Poznańskiej Wiośnie Muzycznej” w 1980.
Był założycielem i członkiem Krakowskiej Grupy Perkusyjnej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”. Współpracował z Zespołem MW 2, wykonującym awangardową muzykę współczesną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Orchestra Giovanile w Lanciano (Włochy), „Opera Factory” (Zurich) oraz Orkiestrą Kameralną z Bazylei. W latach 1994-96 był solistą w Orquesta Filarmonica de Gran Canaria.
Koncertował i nagrywał ponadto z większością czołowych muzyków polskiej sceny jazzowej i rozrywkowej. Był członkiem zespołu Anawa Marka Grechuty, grup jazzowych „Laboratorium”, „Confirmation” (nagroda na festiwalu Jazz nad Odrą w 1978), „Axis”, międzynarodowego tria „Crossover”, zespołów „Elektryczny Pastuch” i „Digital Jazz”. Współpracował z Tomaszem Stańko, Markiem Bałatą i Ryszardem Styłą. Grał ponadto w składzie tria „Little Egoists” i zespołu „Mr. Bober’s Friends” oraz kierował grupą „Inside Drumming” grającą jazz z etniczną domieszką. Jako sideman nagral ok. 100 płyt z muzyką współczesną, jazzową i rozrywkową.
Jan Pilch dokonał wielu nagrań radiowych oraz płytowych z muzyką współczesną, a także prawykonań utworów, m.in. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Bogusława Schaeffera, Hanny Kulenty, Ryszarda Szeremety, Agaty Zubel, Magdaleny Długosz, Anny Zawadzkiej–Gołosz.
Od 1982 wykładał w Akademii Muzycznej w Krakowie. Kierował Katedrą Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji. W 2002 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2016-2020 piastował stanowisko prorektora tej Uczelni. Był promotorem licznych rozpraw doktorskich w dyscyplinie Instrumentalistyka, a także występował w roli recenzenta w przewodach doktorskich i habilitacyjnych. Wykształcił wielu absolwentów, z których większość jest czynnymi muzykami sceny jazzowej i klasycznej. Przewodniczył wielokrotnie obradom jury podczas międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej i perkusyjnej w Krakowie i Norymberdze. Prowadził również zajęcia na międzynarodowych kursach muzyki współczesnej, m.in. w Stuttgarcie, Schwazu, Kazimierzu nad Wisłą, Radziejowicach oraz Krakowie.
Był twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Źrodła i Inspiracje”. Realizował także program międzynarodowych intensywnych kursów perkusyjnych pt. "Antropomotoryka i ruch sceniczny w grze na instrumentach perkusyjnych” z udziałem wykładowców z Włoch, Niemiec i Hiszpanii oraz ekspertów z Akademii Wychowania Fizycznego i Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.
W roku 2018 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
aktualizacja: 2003, 2009 (mk), 2022 (wa)
Strona internetowa artysty: www.janpilch.com