kompozytor, pedagog; ur. 9 grudnia 1970, Sieraków. W 1989 ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Poznaniu w klasie fortepianu Barbary Miodyńskiej. Następnie w latach 1989-94 studiował kompozycję pod kierunkiem Jana Astriaba w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Dyplom ukończenia studiów uzyskał w 2002 u Kazimierza Guzowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: na Konkursie „Nagrody i stereotypy” w 1993 otrzymał wyróżnienie za Fantazję japońską na zespół instrumentalny (1993), na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w 1993 II nagrodę za Oczekiwanie na tenor i smyczki do tekstów „Haiku” (1993), a w 1996 III nagrodę za Tôrii na sopran, smyczki i perkusję (1996), na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda dwa wyróżnienia: w 1992 za Dwa światy na orkiestrę smyczkową (1992) i w 1994 za Fresk na orkiestrę symfoniczną (1994) oraz w 1996 I nagrodę za Trio na trzy klarnety i taśmę (1996).
Jego utwory były wykonywane podczas Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, IV Spotkań Młodych Kompozytorów „Droga” w Gdańsku, IV Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura w Sanoku, III Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawska Jesień”, Dni Kultury Japońskiej w Poznaniu oraz koncertów w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Romana Maciejewskiego w Lesznie i Szkole Muzycznej Yamaha w Międzychodzie.
Wiesław Pluskota współpracował z Towarzystwem Polsko-Japońskim w Poznaniu. Na Dni Kultury Japońskiej w Poznaniu w 1995 skomponował Epitafium ofiarom Kôbe na sopran, smyczki i perkusję (1995), które zostało następnie przekazane Rządowi Japonii przez ambasadora Japonii w Polsce Nagao Hyodo.
Zajmuje się także działalnością pedagogiczną – pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Romana Maciejewskiego w Lesznie (prowadzi chór szkolny oraz wykłada historię muzyki, formy muzyczne i harmonię). Prowadził również Szkołę Muzyczną Yamaha w Międzychodzie.
W 2004 otrzymał Dyplom od Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego za szczególne osiągnięcia w pracy pedagogicznej, w 2018 - specjalne wyróżnienie za zasługi dla Leszna.
Był członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.
aktualizacja: 2006, 2008 (mk), 2020 (wa)
Wariacje na flet i fortepian (1989-90)
Wiosna, Nocą..., Kukułka, pieśni na sopran i fortepian do poezji „Haiku” (1991-92)
Dwa światy na orkiestrę smyczkową (1992)
Kyrie na chór mieszany a cappella (1992)
Agnus Dei na chór mieszany a cappella (1992)
Oczekiwanie na tenor i orkiestrę smyczkową do tekstów „Haiku” (1993)
Fantazja japońska na zespół instrumentalny (1993)
Fresk na orkiestrę symfoniczną (1994)
Impresje tatrzańskie, pieśni na tenor i fortepian (1995)
Epitafium ofiarom Kôbe na sopran, smyczki i perkusję (1995)
Rys podhalański na flet i fortepian (1995-96)
Szata z piór (Hagoromo), poemat sceniczny według teatru „Nô” na głosy solowe, chór i instrumenty elektroniczne (1995-96)
Trio na trzy klarnety i taśmę (1996)
Tôrii na sopran, smyczki i perkusję (1996)
Christmas Poem na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1999)
Betlejemski pole, kolęda na głos solo, chór jednorodny i orkiestrę (lub instrumenty elektroniczne) (2001)
Dziewczynka z zapałkami, baśń muzyczna na głos solo, chór jednorodny i orkiestrę (lub instrumenty elektroniczne) (2001)
Duch wierzby, japońska baśń muzyczna na głosy solowe, chór i instrumenty elektroniczne (2002)
Koncert fortepianowy (2002)
Scherzino na 4 ręce dla nielubiących się pianistów w formie scenki komicznej (2002-2003)
Królewna Śnieżka, baśń-opera w jednym akcie (2003)
Gloria na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004)