Skip to main content

Polaczyk Jakub

Polaczyk Jakub

Fot.:Xiaoyin Li
Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor; ur. 8 marca 1983, Kraków. Ukończył PSM I stopnia w Nowym Sączu (1998) i PSM II stopnia w Krakowie z wyróżnieniem w klasie fortepianu I. Rolanowskiej (2005). W 2010 ukończył studia w klasie kompozycji Marcela Chyrzyńskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował też m.in. muzykę komputerową pod kierunkiem Marka Chołoniewskiego oraz instrumentację u Krzysztofa Pendereckiego. Ponadto w 2009 ukończył muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim (praca magisterska pod kierunkiem Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz). Odbył także studia podyplomowe w Łodzi w zakresie muzyki komputerowej, audiowizualnej i filmowej (2010-2011). Następnie otrzymał pełne stypendium w Carnegie Mellon School of Music, dzięki któremu wyjechał do USA, gdzie doskonali swoje umiejętności w klasie kompozycji Reza Vali w Pittsburghu (2011-2013), uzyskując tytuł Artist Diploma in Composition.

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał w roku akademickim 2006/2007 stypendium Fundacji Sapere Auso, w roku 2008/2009, w ramach wymiany stypendialnej Sokrates-Erasmus, doskonalił warsztat kompozytorski w Royal Conservatoire of Music w Brukseli w klasie Jan van Landeghema. W 2010 był stypendystą Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki. W 2013 roku otrzymał stypendium "Młoda Polska".

Uczestniczył w wielu kursach kompozytorskich, organizowanych przez Akademię Muzyczną w Krakowie, jak również w kursach letnich w Ostrawie (2009), Auvillar (2010), Maccagno (2012), Sävellyspaja (2013), Radziejowicach (2013), Eugene (2014), Buffalo (2017), Redlands (2017)  i Houston (2018). Swoje utwory konsultował m.in. z Per Nørgårdem, Krzysztofem Pendereckim, Martą Ptaszyńską, Rytisem Mauzulisem, Fabianem Levy, Louisem Karchin, Rebeccą Saunders, Sukshi Kangiem, Leonardo Baladą, Davidem Macbridgem, Maurizio Sotelo, Chen Yi, Agatą Zubel, Erickiem Ewazenem, Joshem Levinem, Henrikiem Hellstensiusem i Zygmuntem Krauze.

Jakub Polaczyk jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 2004 – III nagrody za DSCH na wibrafon, kontrabas, fortepian i flet na Konkursie Kompozytorskim „Crescendo” w Tarnowie, w 2006 – II nagrody (I nie przyznano) za utwór Księga antyczna na głos i fortepian na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku oraz wyróżnienia za ApokElipsis na orkiestrę kameralną (2006) na Konkusie Kompozytorkim „Patri Patriae” w Katowicach, w 2007 – I nagrody za Kombinacje na Olimpie na puzon solo na V Konkursie Kompozytorskim Polskiego Wydawnictwa Muzycznego im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie oraz wyróżnienia za Fantazję ze steli na kontrabas i fortepian (2007) na konkursie kompozytorskim zorganizowanym przez Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich i Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów, w 2008 – I nagrody za Oratio Fatima na chór mieszany a capella na Konkursie Kompozytorskim z okazji Dni Jana Pawła II 2008 w Krakowie oraz wyróżnienia za utwór Zaczarowana Mapa na harfę i dźwięki elektroniczne (2008) na III Konkursie Kompozytorskim „Srebrna Szybka” dla Dzieci i Młodzieży w Krakowie w kategorii utworów solowych, w 2009 – Nagrody Specjalnej za utwór Jam.exe na orkiestrę smyczkową na Jeju International Composition Competition w Korei Południowej oraz I nagrody (ex aquo) za Jancio Muzykant na kwartet smyczkowy, projektor i dziecko (2009) na Konkursie Kompozytorskim „Muzyka i Zabawa”, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, w 2010 – I nagrody za Fanfares Procession na orkiestrę na konkursie kompozytorskim Orion w Londynie (utwór został włączony do repertuaru orkiestry), w 2011 – dwóch równoważnych wyróżnień I stopnia za utwory na fortepian: Aleatoranka i Ciuchcia Tuwima na konkursie kompozytorskim dla dzieci „Mikołajowskie Granie” podczas III Festiwalu im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Rydułtowach oraz wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Excellence in Composition” w Tesalonikach w Grecji.

W 2012 roku otrzymał II nagrodę (I nie przyznano) za BAden-baDen-badEn na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Generace" w Ostrawie i wyróżnienie na G. Archer Composition Competition w Pittsburghu za String Quartet No.1 "Postcards from Pittsburgh". W 2012 roku otrzymał ponownie wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim A. Didura w Sanoku za utwór I'vo Piangendo na bas-baryton i kwartet smyczkowy. W 2013 roku był finalistą IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. A. Dworzaka w Pradze. Zdobył też I nagrodę (ex aequo) na 54. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Cosas que puedieron ser do tekstu J. Borgesa. W 2013 roku zdobył I nagrodę i tytuł "Iron Composer 2013" na konkursie Iron Compositon Competition w Cleveland w Ohio w Stanach Zjednoczonych. Jest laureatem III Narody na Nashville International SongDoor Songwriting Competition (2015), a także III Nagrody na Międzynarodowym Legnickim Konserwatorium Organowym w Legnicy (2017). Otrzymał wyróżnienia w konkursie Alfreda Schnittkego w Rosji (2018), Macro Composition Contest w Madison, USA (2017), a także American Prize in Composition (2018; w 2014 roku był także nominowany do nagrody w kategorii studenckiej). W 2019 jego utwór Trebito di Pandora na klawesyn zdobył I nagrodę na międzynarodowym konkursie 4. Concorso Internazionale di Compozicione del Clavicembalo w MediolanieW 2020 otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie American Prize in Composition w kategorii instrumentalna muzyka kameralna za kompozycję OJIBBEWAY. W 2023 - 3 nagrody w ramach Carl Reinecke International Music Competition 2023: Special Prize w kategorii Excellent Interpretation oraz ​ Absolute First Prize w kategoriach Original Composition i National Music.

Jest wicedyrektorem Fundacji New York Dance & Arts Innovations. Fundacja zdobyła nagrody III Międzynarodowego Konkursu "Muzyczne Orły" w dwóch kategoriach zagranicznych 2023: Płyta Fonograficzna za płytę Union Square z muzyką Jakuba Polaczyka oraz w Wydarzenie Muzyczne za organizację 24. Międzynarodowego Festiwalu "Chopin and Friends", którego Polaczyk jest dyrektorem artystycznym.

Jego utwory wykonywane były w 23 stanach, w tym także w Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, oraz podczas festiwali i konferencji w Azji (Chiny, Korea Południowa), Australii i w 12 krajach Europy.

Komponował dla takich zespołów, jak Mise-En, Cleveland Chamber Blue Cleveland Waters Orchestra, Lexington Chamber Orchestra, Carnegie Contemporary Ensemble, NeoQuartet, Janacek Orchestra, NED Ensemble, Dedalus Ensemble, 3 G Ensemble, Cracow Duo, Four Corners, Ostrava Solists, Polanski Duo, , Hanoi Orchestra, Soifa Orchestra, Goodmori Ensemble.

Wraz z żoną Xiaoyin Li tworzą instalacje i starają się połączyć architekturę z muzyka.

Jego utwory wydane są przez: Arcomics, Babel Scores, PWM, Euterpe oraz Ablaze Records i Albany Records w USA. W 2023 roku pierwsza monograficzna płyta Jakuba Polaczyka Union Square otrzymała srebrny medal na Global Music Awards w Kalifornii.

Kompozycje Polaczyka stanowią oprawę muzyczną filmu A Conversation with Jakub Polaczyk w reżyserii Dennisa Woytka (profesora Duquesne University w Pensylwanii). Premiera filmu miała miejsce w Centrum Polsko-Słowiańskim na Brooklynie 9 marca 2023 roku – z okazji 40. urodzin Jakuba Polaczyka. Dokument uhonorowano brązową statuetkę na 44. Telly Awards w Nowym Jorku w kategorii dokumentalnych filmów niekomercyjnych.

Poza kompozycją zajmuje się też kameralistyką, m. in. występuje ze skrzypaczką Pin Wei (absolwentką w Julliard School of Music), śpiewaczką Nayą Rodriguez – uczennicą Luciana Pavarottiego i Placida Dominga – i flecistą Roberto Vasquezem. Działa też jako pianista. Był członkiem Carnegie Contemporary Ensemble, w którym wykonywał muzykę najnowszą. Współpracował z Operą Krakowską. Obecnie współpracuje z zespołem S.M.E i zespołami baletowymi w Nowym Jorku.

Pełni funkcje wykładowcy w The New York Conservatory of Music (od 2015), dyrektora muzycznego Festiwalu Chopin and Friends w Nowym Jorku (od 2018) oraz dyrektora Centrum Społecznościowego im. Jana Pawła II na Manhattanie w Nowym Jorku (od 2022). Prowadzi program "Postbachowskie Kawki" w Polskim Radiu Chicago / Nowy Jork (od 2021).

Prowadził gościnnie wykłady w: Sichuan, Pittsburghu, Cleveland, Lexington, Madison, Chicago, Spokane, Des Moines, Las Vegas, Seattle. Był też wykładowcą na XXII Międzynarodowym Kursie Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu (2017).

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, ZAiKS, a w Stanach Zjednoczonych: ASCAP, CMS i SCI.

W 2023 roku Minister Kultury Piotr Gliński przyznał kompozytorowi Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

aktualizacja: 2014 (Anna Iwanicka), 2017 (Wiktoria Antonczyk), 2020 (Agnieszka Cieślak), 2023 (Wiktoria Antonczyk)

Strona internetowa kompozytora: www.jakub.polaczyk.com

Kontakt
e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kompozycje

Sonem J.P. na saksofon altowy i fortepian (2002)
Quartett „DSCH” na wibrafon, kontrabas, fortepian i flet (2004)
Visions from light na fortepian solo (2005)
Matrix na instrument(y) (2005)
Genesis I (Eternal process A) na klawesyn solo (2005-2008)
Plejdesaunds na instrument monodyczny solo (2006)
Genesis II (W teatrze cieni) na trio smyczkowe, głos męski i żeński (2006)
Piece for String Quartet (2006)
ApokElipsis na orkiestrę kameralną (2006)
Księga antyczna na głos i fortepian (2006)
Klokofonia na wibrafon, marimbę, dzwonki i ksylofon (2006)
... Crucifixus ... na chór mieszany a cappella (2006)
PhatopoiAposiopesis (Requiem per gli avi) na fortepian i orkiestrę kameralną * (2006-2007)
Refrained Wheel na klawesyn, akordeon i kontrabas (2007)
Antyfona na klarnet, trąbkę i smyczki * (2007)
Kombinacje na Olimpie na puzon solo * (2007)
Zamrożone chwile na obój, skrzypce i kontrabas (2007)
WalkinG na wiolonczelę solo (2007)
„Pył” na orkiestrę akustyczną i elektroniczną (2007)
Fantazja ze steli na kontrabas i fortepian * (2007)
Oratio Fatima na chór mieszany a capella (2008)
Sonata In Two Rooms na róg i wiolonczelę (2008)
Polandia, czyli astralna kraina mazurków na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2008)
Overture Talk na małą orkiestrę (2008)
Zaczarowana Mapa na harfę i dźwięki elektroniczne (2008)
JAM.exe na orkiestrę smyczkową (2008)
Humoreska „belgijska” na gitarę i skrzypce (2008)
Hippocampus na marimbę, wibrafon, drobne instrumenty perkusyjne i dźwięki elektroniczne (2008-2009)
Fanfares Procession na orkiestrę (2009)
Telegram na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
Jancio Muzykant, gra konsolowa na kwartet smyczkowy, projektor i dziecko (2009)
Na Przebłaganie na chór męski a cappella (2009)
Motet w polewie Bergsona na trio fortepianowe (2009)
Pienińskie Pantomimy na 4 flety solo (2009)
Rolaneska na skrzypce i fortepian (2009)
Sang Mo na fortepian solo (2009)
Symfonia A.D. 2010 na orkiestrę (2010)
Katar(z)ynka W. Pandorze na klawesyn solo (2010)
Stacja Station na sopran, alt, zabawkę i fortepian (2010)
Those calls@cells na 3 trąbki, 3 rogi i 3 puzony (2010)
Aleatoranka na fortepian (2011)
Ciuchcia Tuwima na fortepian (2011)
Arlekin na flet piccolo i fortepian (2011)
Pieśń przed 12 na fortepian solo (2011)
Chroset I: Mikrons na flet, klarnet i wiolonczelę (2011)
Pieśni Dnia na kwartet puzonowy (2011)
Miłorzenie na baryton, kontralt i zespół kameralny (2011)
BAden-baDen-badEn na akordeon, harfę, skrzypce, fortepian preparowany i 2 perkusje * (2011)
Marching Pumpkins na orkiestrę (2011)
O, kocham Kraków na sopran i fortepian (2011)
Kwartet smyczkowy nr 1 „Pocztówki z Pittsburga” (2011)
King and Knights na kwintet objowy (2012)
Chroset III: Pok-a-tok na flet, harfę, kontrabas, 3 perkusje i video (2012)
al F.. e na altówkę, klarnet i fortepian preparowany (2012)
I'vo piangendo na bas-baryton i kwartet smyczkowy (2012)
Le barche di Maccagno na flety i gitarę klasyczną oraz wizualizacje (2012)
Cosas que puedieron ser na głos wysoki, kieliszki i fortepian preparowany * (2012)
Sandy structures na orkiestrę dętą (2012)
Squirrel Ball with Major F. na orkiestrę symfoniczną * (2012)
2-Oxo-L-threo-hexano-1,4-lactone-2,3-enediol na kwartet smyczkowy (2013)
Ostalndler na kwintet dęty (2013)
Letters to Halny na klarnet i live video (2013)
Dance me to the end of rock na wiolonczelę i fortepian preparowany (2013)
Let's talk folk na skrzypce, fagot i klawesyn/toy piano (2013)
Flow na 2 flety * (2013)
Around the bends na flet piccolo, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i oddalony puzon (2013)
Chroset II: duons na puzon i slide whistle [II wersja z elektroniką] (2013)
Finding You na trąbkę, róg, puzon i gwiżdżącą publiczność (2013)
Around the Blue-s. Spiral procession for chamber orchestra |* (2014)
Obertons na 2 fortepiany (2014)
Aquamarine na orkiestrę (2014)
II Kwartet smyczkowy „Mikrosny" (2014)
Gateway na organy (2014)
J-ete na flet i fagot (2014)
Possibilities na chór (2014)
Chroset IV: Luton na smyczki (2014)
I-Act na dwie perkusje (2014)
Oratio Akita na chór (2014)
Floating Skies na elektronikę (2015)
From Tears na skrzypce, klarnet i fortepian (2015)
Two and Half Piano instalacja (2015)
Christmas Postcard na orkiestrę smyczkową (2015)
Lexington Run na orkiestrę smyczkową (2015)
Lotos Rhymes na fortepian (2015)
Brevis na sopran i kontrabas/wiolonczelę (2015)
Guidonium na 2 perkusistów (2015)
Grand Royks Brilliante na orkiestrę (2015)
Canzonetta Minore na dwoje skrzypiec i altówkę (2015)
Carbonic Royks na tubę i orkiestrę smyczkową (2015)
Titulus na 6 klarnetów (2015)
Korpodyque na skrzypce, haegum, gayagum i fortepian (2015)
Polish Lake na fortepian (2015)
Vivaldi Ride na smyczki (2015)
Alt Center na flet altowy i źródła dźwięku (2015)
Tubesna na instrumenty dęte blaszane (2015)
Covers na fortepian (2015)
Sonettorium na baryton i kwartet smyczkowy (2015)
A Little New Year Profane na orkiestrę dętą (2016)
Astorian Dyptyque na fortepian (2016)
Missa apuncta na sopran, skrzypce, dwie gitary, chór i organy (2016)
Pęknięte Przestrzenie na smyczki (2016)
A Bit of Glass na skrzypce i fortepian (2016)
Metal Royks na dwa puzony i tubę (2016)
Ricercari di primavera na obój i saksofon (2016)

Toy Games na zabawkowy fortepian z klaksonem i gwizdkiem (2016)

Dotted Twists na kwartet saksofonowy (2016)
Fraszki durbaszki na altówkę i perkusję (2017)
Drei Deutsche Souvenirs na kwintet dęty (2017)
Frozen Voices na orkiestrę kameralną (2017)
Blue Dust na zespół wokalny (2017)
3 Inks na skrzypce solo (2017)
Act for T.K. na wiolonczelę i fortepian (2017)
Orfeorium per Claudio na flet, harfę i trio smyczkowe (2017)
Double Emissions na dwa flety piccolo i dwa flety in C (2017)
Oniricana na orkiestrę (2017)
Tance Fortuny na smyczki i kotły (2017)
Fallen Azures - Concertante na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2017)
Krzyki Kaina na organy i melodyjkę (2017)
Redlander na osiem puzonów (2017)
Sgraffito na flet, skrzypce, kontrabas, fortepian, puzon i perkusję (2017)
Eine Kleine Taschen Musik na małe instrumenty (2017)
Tamburion na dwie gitary i kwartet smyczkowy (2017)
S:ER;EN?A!D!E of U na gitarę i dwa ping-pongi (2017)
Towards the Somber Sky na orkiestrę dętą (2018)
Ticking Gleam na fortepian i perkusję (2018)
Mazurek-Fantazja na fortepian (2018)
Skyscraping Chaconne na orkiestrę (2018)
Culms of Time na kwintet fortepianowy (2018)
Culms na zespół gitarowy (2018)
Union Square at Dusk na kwartet perkusyjny (2018)
Łańcuchy Polonu na orkiestrę (2018)
Pieniny-Strzeliny na akordeon solo (2018)
Somber Brush na zespół (2018)
JULLABY na orkiestrę symfoniczną (2018)
Chroset V: Styrophonic Willows na flet, klarnet, skrzypce, altówkę i fortepian (2018)
Rosy Canticles na sopran, baryton, chór i orkiestrę (2018)
Two Beat-less Pongsters na orkiestrę (2018)
3 Thoughts from Hudson na gitarę, skrzypcę i altówkę (2019)
OJIBBEWAY na flet, akordeon i fortepian (2019)
Around the B-E-ES instalacja (2019)
Kleiner Marsch na orkiestrę dętą (2019)
GEADA na orkiestrę (2019)
Fragments from Home na głos i zespół (2019)
Halny Fantasy na klarnet solo (2019)
In the Republic of Dreams (2019)
Vetus oppidum na smyczki (2019)
 A fame et bello na sopran i orkiestrę (2020)
Three Earth Poems na bas i fortepian  (2020)
Symphony A.D.2020 na orkiestrę  (2020)
Ginkyo-ya: Pendula (in memoriam K. Penderecki) na kwartet smyczkowy  (2020)
Dance of light: "chanunpa" na instrumenty dęte, akordeon i perkusję  (2021)
Kłębiny na flet altowy i klarnet (2021)
Peregrinations of Light na organy (2021)
Se prêcipiter plume pour Flûte et Violoncello (2021)
Dandelions from the Palisades na flet, klarnet i fortepian (2022)
Loon na kwintet dęty  (2022)
Yoolcoo-Yulcoo-Yoolcoou na flet i harfę  (2022)
Chroset No.7 : Un mémorial dans le vent du Temps. (Hommage a O. Messiaen) na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian  (2022)
Waha'yoo Winds na flet altowy i puzon  (2022)
Chroset No.8 : Tiléles (Hommage a C. Vivier) na klarnet i fortepian  (2023)
Peace SMS na sopran i organy  (2023)
Chodok na flet poprzeczny/flet prosty i fortepian  (2023)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry