Skip to main content

Poradowski Stefan Bolesław

Poradowski Stefan Bolesław

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor, teoretyk muzyki, dyrygent i pedagog; ur. 16 sierpnia 1902, Włocławek; zm. 9 lipca 1967, Poznań. Początkowo kształcił się w Konserwatorium Winterfelda w Bydgoszczy. Następnie, latach 1922-26, studiował kompozycję i teorię muzyki pod kierunkiem Henryka Opieńskiego w Konserwatorium Poznańskim oraz prawo i muzykologię na Uniwersytecie Poznańskim. Uzupełniające studia kompozytorskie odbył w Berlinie u Emila Reznička.

Po powrocie do Poznania przez pewien czas był nauczycielem gry na skrzypcach i teorii muzyki w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina. W latach 1927-39 dyrygował Chórem „Harmonia”. W 1930 został profesorem teorii i kompozycji w Konserwatorium Poznańskim. Kierował także orkiestrą kameralną poznańskiej uczelni. Ponadto prowadził orkiestrę kameralną Poznańskiego Towarzystwa Oratoryjnego (1932-39) i wykładał w Miejskim Konserwatorium Muzycznym w Bydgoszczy (1935-39).

W 1945 ponownie objął klasę teorii i kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, pełniąc jednocześnie funkcję prorektora (1957-60) oraz dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii i Dyrygentury (1960). W latach 1955-67 prowadził zajęcia z zakresu kompozycji i kierował Katedrą Kompozycji także w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu. Jego uczniami byli m.in. Jan Astriab, Florian Dąbrowski, Andrzej Koszewski, Bogusław Madey, Tadeusz Natanson, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Leszek Wisłocki.

Napisał wiele podręczników z zakresu teorii muzyki, w tym Nauka harmonii (1931), Instrumenty muzyczne (1938), Diatoniczne modulacje harmoniczne (1939), O fudze (1962), Akustyka dla muzyków (1964), Sztuka pisania kanonów (1965).

Stefan Bolesław Poradowski otrzymał m.in. Nagrodę Artystyczną miasta Poznania (1947), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1966).



aktualizacja: 2007 (mk)

Kompozycje

Duety (Sonatiny) na 2 skrzypiec (1922-25)

Kwartet smyczkowy nr 1 „Metamorfozy” (1923)

Panie, o Panie na sopran lub tenor z towarzyszeniem fortepianu (organów lub fisharmonii) (1923)

Idę przy tobie na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1923)

Zaloty na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1923)

Każda pieśń moja na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1923)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1923)

Modlitwa Pańska, pieśń na chór męski a cappella (1924)

Veni Creator, hymn na chór mieszany a cappella (1924)

Kawatyna na skrzypce i fortepian (1924)

Mazurek na skrzypce i fortepian (1924)

Suita antyczna na orkiestrę smyczkową (1924)

Potężny Boże, psalm na chór męski a cappella (1924)

Pieśń loretańska na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (organów lub fisharmonii) (1924)

Modlitwa Pańska na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (organów lub fisharmonii) (1924)

Dyngus kujawski, suita na tematy ludowe na orkiestrę (1925)

Preludium i fuga na fortepian (1925)

Sinfonietta na tematy ludowe na małą orkiestrę symfoniczną (1925)

Sonata na skrzypce i fortepian (1925)

Sonatina klasyczna nr 1 na fortepian (1925)

Sonatina klasyczna nr 2 na fortepian (1925)

Tryumf, kantata na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1925)

Do pieśni, oda na chór męski a cappella (1925)

Ego sum pastor bonus, motet na chór mieszany a cappella (1925)

Błogosław Matko, pieśń na chór męski a cappella (1925)

Ave Maria, pieśń na chór męski a cappella (1925)

Chwalmy Króla Niebieskiego (Pieśń do św. Antoniego) na chór męski a cappella (1925)

Z pokorą upadamy, msza polska na chór mieszany a cappella (1925, 1946)

Koncert klasyczny na violę d’amore i orkiestrę smyczkową (1925-26)

Uwertura dramatyczna na orkiestrę (1925-26)

Rondo-krakowiak na orkiestrę (1925-26)

Kanzona o przyjaźni na chór mieszany a cappella (1926)

Tryptyk na organy (1926)

Tryptyk na orkiestrę smyczkową (1926)

Capriccio na temat R. Kreutzera na orkiestrę smyczkową (1926)

Preludium na organy (1926)

Symfonietta na orkiestrę (1926)

Pieśń o wiośnie, kantata na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1926)

Ku mej kołysce, pieśń na chór męski a cappella (1926)

Śnieg cicho sypie, pieśń na chór męski a cappella (1926)

Cisza wieczorna, pieśń na chór męski a cappella (1926)

Nad Gopłem, pieśń na chór męski z tenorem solo a cappella (1926)

Kujawiak, pieśń na chór męski a cappella (1926)

Lis i kozioł, bajka na chór męski a cappella (1926)

Hej pieśni na chór mieszany a cappella (1927)

Na harfie, madrygał na chór mieszany a cappella (1927)

Widziadła, ballada na chór męski a cappella (1927)

Pieśń do Matki Boskiej Żnińskiej na chór mieszany a cappella a cappella (1927)

Hymn do Matki Boskiej Ostrobramskiej, hymn na chór mieszany a cappella (1927)

Symfonia nr 1 (1928)

Consolation (Nokturn) na skrzypce i fortepian (1928)

Siciliano na altówkę i fortepian (1928)

Mazurek na altówkę i fortepian (1928)

Na wiecznej fali, pieśń na chór męski a cappella (1928)

Rusałki, madrygał na chór męski a cappella (1928)

Narodziny wiosny na chór mieszany a cappella (1928-29)

Trio na skrzypce, altówkę i kontrabas nr 1 (1928-29)

Koncert na kontrabas i orkiestrę (1929)

Piejcie pieśń ojczystą na chór mieszany a cappella (1929)

Symfonia nr 2 (1930)

Trio na skrzypce, altówkę i kontrabas nr 2 (1930-33)

Koń Światowida (Poemat fantastyczny o poezji słowiańskiej) na tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1931)

Symfonia nr 3 (1932)

Symfonia nr 4 (1934)

Trio na skrzypce, altówkę i kontrabas nr 3 (1935)

Czar poranka na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1935)

Pieśń o nocy na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1935)

Trzy pieśni ludowe na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (1935)

Tryptyk ludowy na sopran i orkiestrę smyczkową (1935)

Kwartet smyczkowy nr 3 (1936)

Symfonia nr 5 (1937-38)

Lament Matki Boskiej na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu (organów lub fisharmonii) (1938)

Sonata „Wspomnienia”, tryptyk na fortepian (1939-44)

Odkupienie (Redemption), misterium wielkanocne na sopran dramatyczny, chór męski, chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1939-45)

Serenada klasyczna na orkiestrę smyczkową (1940)

Z otchłani ku wolności, rapsod na chór męski a cappella (1940)

Cztery hymny eucharystyczne na Boże Ciało na chór mieszany a cappella (1940-46)

Idźmy, tulmy się jak dziatki na chór mieszany a cappella (1941)

Regina mundi, motet na chór mieszany a cappella (1941)

Jesu, flos Matris Virginis, motet na chór mieszany a cappella (1941)

Śpiewajmy Panu, msza polska na chór mieszany a cappella (1941)

Rapsodia polska na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1943-45)

W lesie, madrygał na chór mieszany a cappella (1945)

Niech drzemią róże, madrygał na chór mieszany a cappella (1945)

W ogrodzie, madrygał na chór mieszany a cappella (1945)

Pamiętam, duet na 2 głosy z towarzyszeniem fortepianu (1945)

Łabędź, duet na 2 głosy z towarzyszeniem fortepianu (1945)

Dyli, dyli, cykl wariacyjny na temat ludowy kujawski na chór mieszany a cappella (1945-46)

Preludium i Fuga na tematy z „Magnificat” W. Gieburowskiego na organy (1946)

Kwartet smyczkowy nr 4 (1947)

Uwertura koncertowa „Uroczysta” na orkiestrę (1947)

Missa Prima na chór mieszany a cappella (1947)

Nokturn (Do Chopina) na chór mieszany a cappella (1948)

Suita wielkopolska na 3 głosy i orkiestrę smyczkową (1949)

Rapsod poznański, kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1949-50)

Ratusz poznański, poemat symfoniczny na orkiestrę (1950)

Sceny weselne, suita baletowa na tematy ludowe na orkiestrę (1950)

Symfonia nr 6 „Jubileuszowa” (1951-52)

Suita lubuska na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1951-52)

Pieśni na głos średni i orkiestrę (1952)

Trio na 3 kontrabasy (1952)

Nokturn na skrzypce i fortepian (1953)

Pieśń o Wiśle, kantata na tenor, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1953-54)

Koncert na flet, harfę i orkiestrę smyczkową (1954)

Laur wawrzynowy (Wieniec laurowy), kantata na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1954-55)

Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1955)

Nad wodą wielką i czystą na chór mieszany a cappella (1955)

Preludium i fuga na fortepian (1956)

Ziemia na chór męski a cappella (1956)

Symfonia nr 7 (1958-61)

Żniwa, madrygał na chór mieszany a cappella (1960)

Płomienie, opera w 3 aktach (1960)

Nokturn na flet, harfę i smyczki (1961)

Preludium i toccata na skrzypce i fortepian (1961-62)

Trzy capriccia na kontrabas solo (1963)

Oj ni masz, ni masz, cykl wariacyjny na temat ludowy wielkopolski na chór mieszany a cappella (1963)

Missa Secunda (Pro Pace) na chór mieszany a cappella (1964)

Koncert skrzypcowy (1965)

Symfonia nr 8 (1966)

Sonata na skrzypce solo (1967)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry