Poźniak Piotr
-
Muzykolog
muzykolog; ur. 26 sierpnia 1939, Kraków; zm. 23 listopada 2016, Kraków. W latach 1958-1963 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i równolegle odbywał studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie na wydziale Teoria-Kompozycja-Dyrygentura oraz wydziale Instruktorsko-Pedagogicznym. Dyplom magisterski uzyskał w 1966 na podstawie pracy Polska fantazja lutniowa na przełomie wieku XVI i XVII, obronionej na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1972 uzyskał stypendium Rządu Francuskiego i przez cztery miesiące prowadził badania naukowe, w tym kwerendy archiwalne, w Paryżu i na Południu Francji. W 1981 uzyskał stopień doktora po obronie rozprawy Twórczość Jakuba Reysa zwanego Polakiem na tle muzyki lutniowej XVI i XVII w., zaś w 2000 roku - stopień dr. hab. na podstawie pracy Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu.
W latach 1963-1973 pracował w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, początkowo jako korektor muzyczny, a od 1965 jako redaktor publikacji z zakresu muzyki dawnej. Przez kilka lat był współredaktorem serii wydawniczych PWM "Opery Polskie”, "Muzyka Polska w Dokumentacjach i Interpretacjach” oraz redaktorem działu "Renesans” części rzeczowej Encyklopedii Muzycznej PWM. W 1972 opracował cykl audycji radiowych o muzyce polskiej dla paryskiego programu France Musique. Od 1973 był redaktorem działu "XVI wiek” części osobowej tej encyklopedii, a od 1988 członkiem komitetu redakcyjnego serii wydawanej przez Instytut Sztuki PAN "Monumenta Musicae in Polonia”.
W 1973 został zatrudniony w Katedrze Historii i Teorii Muzyki UJ. W latach 2003-2016 pełnił funkcję profesora UJ (w 2006 roku nadano mu tytuł profesora zwyczajnego). Kilkakrotnie prowadził całosemestralne wykłady w krakowskiej Akademii Muzycznej, jak również gościnne wykłady na uniwersytetach w Bochum, Leuven, Rzymie, Salzburgu, w Akademii Muzycznej w Kijowie i w Herzog-August-Bibliothek w Wolfenbüttel. Na Uniwersytecie Jagiellońskim był promotorem kilkunastu prac magisterskich i jednej doktorskiej.
Od 1967 należał do Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Przez wiele kadencji był członkiem Zarządu Sekcji, a przez trzy kolejne kadencje (1985-91) jego przewodniczącym; przez dwie kadencje (1985-89) był członkiem Zarządu Głównego ZKP. Nadano mu tytuł członka honorowego Antiquae Musicae Italicae Studiosi (A.M.I.S.) w Como.
Prowadził działalność społeczną w okresie przemian ustrojowych, jako przedstawiciel asystentów i adiunktów w Radzie Wydziału i w Senacie Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wiceprzewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność” w UJ; był członkiem Regionalnej Komisji Rewizyjnej "Solidarności” i zarządu Komitetu Obywatelskiego Miasta Krakowa.
Odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2015).
aktualizacja: 2015 (Aleksandra Braumańska), 2016 (Wiktoria Antonczyk)
Publikacje
Książki
Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej , Kraków 2000
Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu. Studium kontekstualno-analityczne , Kraków 1999
Artykuły
Presenza di G . M. Asola nei fondi musicali di Cracovia , w: Barocco Padano, 3 , red. A. Colzani i in., Como 2004, s. 103-116
The Kraków Lute Tablature: A Source Analisis , III, 2004, s. 27-91
Kanony Andrzeja Chylińskiego, prefekta muzyki w Padwie na tle "uczonej muzyki w XVII-wiecznej Polsce , "Res Facta Nova", VI (XV), 2003, s. 135-150
Drukowana wersja utworu Piotra z Grudziądza , w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata , red. T. Jeż, Kraków 2003, s. 43-48
Kasper Sielicki, lutnista-kompozytor i jego twórczość , "Saeculum Christianum" IX, 2002, nr 2, s. 131-150 (nr poświęcony J. Pikulikowi, wyd. IX 2003, Uniw. Im. Kard. Wyszyńskiego)
Tonalité des ricercars de Joanambrosio Dalza , w: Luths et luthistes en Occident , red. Ph. Canguilhem i in., Paris 1999, s.145-153
Nie znamy motetu Diomedesa Catona , w: Affetti musicologici (ks. pam. Z.M. Szweykowskiego), red. P. Poźniak, Kraków 1999, s. 125-128.
'Tubae ferales' - dialogo na głos solo? , w: jw., s. 225-234.
Jubilat , w jw., s.11-17.; wersja ang. pt.: Professor Zygmunt Marian Szweykowski , jw., s.18-26.
Jan Dziki, lutenista gdanski , w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego (ks. pam. E. Dziębowskiej), red. M. Woźna-Stankiewicz i Z. Dobrzańska-Fabiańska, Kraków 1999, s. 37-47.
Word-painting in the Fifth Book of Motets by Palestrina , "Musica Iagellonica" 2, Kraków 1998, s.5-21.
Kraków do 1600 (nie podpisany ze względu na niedorzeczne interwencje redakcji) i Kolęda . W: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil . Kassel u. Basel 1997
Koniec legendy o polskim madrygale. "Muzyka" 1996 n. 3, s. 59-71
Dzieje i zawartość polskich kancjonałów składanych. "Muzyka" 1996 n. 3, s. 19-43
Dwunasta pieśń czterogłosowa Cypriana Bazylika. "Muzyka" 1996 n. 1, s. 55-70
Le vocal et l'instrumental dans les tablatures manuscrites polonaises du XVIe siecles. W: Le concert des voix et des instruments , red. J.-M. Vaccaro, Paris 1995, s. 671-68
Dawna muzyka organowa w wydaniach Ludowego Instytutu Muzycznego (rec. polemiczna). "Muzyka" 1994 n. 3, s. 138-148 i 150; wersja skrócona: An Unsuccesseful Edition of an Important Organ Tablature , "Musica Iagellonica" 2, Kraków 1998, s. 267-74.
Problems of Tonality in the Ricercars of Spinacino and Bossinensis. "Journal of the Lute Society of America" XXIII 1990 [ed. 1994], s.63-79
La musica di gagliarda, volta e corrente nel secolo XVI e agli inizi del secolo XVII. W: Studi in onore di G. Vecchi. Modena 1989, s. 209-220
Technika parodiowania w mszy T. Szadka. W; Musicae sacrae ars et scientia , ks. pam. K. Mrowca, "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" t. XXXIV, z. 7, Lublin 1989, s. 159-172
Symbolika liczb w twórczości Wacława z Szamotuł i M. Zieleńskiego. W: Muzykologia krakowska 1911-1986. Kraków 1987, s. 84-90; wersja ang., "Polish Art Studies" nr 11, Warszawa 1990, s. 135-141; poszerz. wersja włoska: L'uso simbolico dei rapporti numerici nella musica del Cinquecento . "A.M.I.S. - Bolletino dell'Associazione" V, 1989, nr 10/11, s. 3-8
Czarna krowa czy O guardame las vacas. "Muzyka" 1986 n. 3, s. 49-56
Die Musik in Polen zur Zeit der Jagiellonen . W: Polen im Zeitalter der Jagiellonen 1386-1572, red. F. Stolot, Wien 1986, s. 97-102
Pieśni reformacyjne drukowane w Krakowie w XVI w. W: Tradycje muzyczne Katedry Wawelskiej , red. J. Berwaldt, Kraków 1986, s. 48-67
I canti per voce sola e liuto nel XVI e XVII secolo come uno dei modi di genesi della monodia barocca . W: Sodalium voces . Bologna 1984, s. 157-167; wersja pol., "Muzyka" 1984 n.4, s.35-44
Jacob Polonais et Jacob Reys . W: Le luth et sa musique, II , red. J.-M. Vaccaro, Paris 1984, s. 35-42
Aspects de la chanson en Pologne au XVIe siecle. W: La chanson a la Renaissa nce , J.- M. Vaccaro, Tours 1981, s. 332-346
Antiquitates Musicae in Polonia. T. XIII [i] XIV: Sources of Polyphony up to c.1500 (rec. polemiczna). "Muzyka" 1979 n. 2, s. 115-129
Przejawy estetyki baroku w utworach lutniowych S. L. Weissa. W: Muzyka a społeczeństwo. Brzeg 1975, s.121-124 ; wersja włoska: I momenti dell'estetica barocca nell'opera liutistica di S. L. Weiss . "Il Fronimo" (Mediolan) nr 26, I 1979, s. 20-23
Utwory lutniowe Hortenzjusza Perli i Mikołaja z Padwy . "Pagine 1974". Warszawa 1975, s.177-190
Utwory polskich lutnistów w rękopisie lorda Herberta of Cherbury . "Z Dziejów Muzyki Polskiej" (Zesz. Bydgoskiego Tow. Naukowego) 15, Bydgoszcz 1973, s. 27-40
Wersja kameralna i lutniowa jednej z fantazji Diomedesa Catona . "Muzyka" 1968 n. 2, s.79-82
Z zagadnień transkrypcji muzyki lutniowej . "Muzyka" 1967 n. 2, s. 3-10
ok. 20 większych artykułów i ok. 250 mniejszych haseł w: Encyklopedia muzyczna PWM , Kraków, t.1 - 1979, t.2 - 1984, t.3 - 1987, t.4 - 1993, t.5 - 1997, t.6 - 2000, t.7 - 2002, t.8 - 2004, suplement do t. I - 1998 i II - 2001
7 artykułów w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London 6 1980, 7 2000
Edycje źródłowe i noty do edycji
Album sapieżyńskie. Wileńska tabulatura organowa z XVII w. obrazami żywota św. Franciszka zdobiona, "Sub Sole Sarmatiae" IX, Kraków 2004 (45 utworów)
Polskie pieśni wielogłosowe z XVI i pocz. XVII w. ( 140 utworów) ,MMiP seria B, 2 t., Warszawa-Kraków 2004 (t. 2 we współpracy z W. Waleckim)
T. Bielawski: Processyja wielkonocna - wyd. bibliofilskie. Kraków 1996 (oprac filologiczne W. Walecki)
Anonim: Pieśń nabożna z Pisma Świętego... - wyd. bibliofilskie. Kraków 1996 (oprac. filolog. W. Walecki)
Anonim: Pieśń rokoszan Zebrzydowskiego - wyd. bibliofilskie. Kraków 1996 (oprac. filolog. W. Walecki)
Śpiewnik staropolski , redakcja i oprac. źródł. nut (oprac. filologiczne W. Walecki). Kraków, z. I - 1995, z. II i IV - 1996
Musica Antiqua Polonica - Renesans , (red. antologii obejmującej 191 utworów, w tym 80 wydań własnych). Kraków, z. 1-2 - 1993 [1994], z. 4-6 - 1994, z. 3 i 7 - 1994 [1995]
Jakub Polak-Reys: Utwory zebrane . Kraków 1993 (72 utwory)
S. S. Szarzyński: Completorium . WDMP 76, Kraków 1980
M. Kamieński: Nędza uszczęśliwiona (akt II). «Opery Polskie», Kraków 1978
Anonim: Polonezy, kozaki i mazury z XVIII/XIX w. ZHMP 23, Kraków 1973
D. Cato: Preludia, fantazje, tańce i madrygały , z. II, WDMP 67, Kraków 1973
Sekwencja i pieśń w: Musica Antiqua Polonica - Średniowiecze , red. J. Morawski, Kraków 1972, s. 12-13 i 17
B. de Selma: Fantazje i passegiaty , (oprac. źródłowe służące za podstawę do oprac. wykonawczego). FMA XXXVI. Kraków 1971
D. Cato: Preludia, fantazje, tańce i madrygały , z. I, WDMP 24, Kraków 2 1970
F. Maffon: Madrygał i greghesca. Fantazja. ZHMP XX, Kraków 1970
G. G. Gorczycki: Gaude Maria Virgo . W: Muzyka staropolska , red. H. Feicht. Kraków 1966, s. 148-153
i 391
W. Długoraj: Fantazje i wilanele . WDMP 23. Kraków 2 1964
W. Bakfark: 3 fantazje, anonim: tańce polskie. W: Muzyka w dawnym Krakowie, red. Z.M.Szweykowski. Kraków 1964, s. 75-86, 130-136, 308-310, 315-316