pseudonim PRASQUAL; kompozytor, dyrygent i pianista; ur. 2 grudnia 1981, Jelenia Góra. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także studia podyplomowe w Kolonii: pod kierunkiem Yorka Höllera i Manfreda Trojahna (kompozycja), Hansa Ulricha Humperta (kompozycja elektroniczna) oraz Klausa Oldemeyera (fortepian).
Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów kompozytorskich u Briana Ferneyhough, Ivana Fedele, Petera Eötvösa i Karlheinza Stockhausena.
Był stypendystą DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst), Deutsche Bank-Stiftung jako kompozytor operowy, Fundacji Kunststiftung NRW, Ministra Kultury RP.
Jego kompozycje były nagradzane i wyróżniane na wielu konkursach kompozytorskich, m.in. w 2000 otrzymał nagrodę specjalną i Nagrodę Autorską Sergiusza Słonimskiego na I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów-Kompozytorów w Petersburgu, II nagrodę za Antipasto na kwintet dęty (2000) na Międzyuczelnianym Konkursie w Bydgoszczy oraz wyróżnienie za Sator na sopran solo i ekologiczne surówce wtórne (2000) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda, w 2001 – „Srebrną Karetę”, nagrodę prasową za sukcesy artystyczne, w 2002 – III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę w Bydgoszczy oraz wyróżnienie za operę kameralną Ester (2002) na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Petersburgu.
Utwory Tomasza Praszczałka były wykonywane na Festiwalu „Warszawska Jesień”, „Poznańskiej Wiośnie Muzycznej” i Festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, jak również we Francji, Niemczech i Rosji. W 2003 wziął udział w projekcie zorganizowanym z okazji 75. urodzin Karlheinza Stockhausena, gdzie wykonał partię elektronium w utworze Prozession. Jego opera kameralna Ester miała premierę w lutym 2006 w Operze Wrocławskiej. Również tam w październiku 2006 wykonano jego pieśni na sopran, baryton i orkiestrę kameralną do słów Tadeusza Różewicza z okazji 85. urodzin poety.
W 2012 roku kompozytor spędził 6 miesięcy podczas rezydencji w Künstlerdorf Schöppingen, a w roku 2015 obejmie 9-miesięczną rezydencję w Künstlerhof Schreyahn. W sierpniu 2013 roku był rezydentem festiwalu Ostrava New Music Days, w ramach którego wykonano jego utwór YMORH na 22 muzyków. We wrześniu tego samego roku wystąpił podczas 9. Kölner Musiknacht, grając recital z utworami Jana Sebastiana Bacha oraz własnymi. W roku 2014 rozszerzoną wersję recitalu wykonał podczas festiwalu Różewicz Open w Radomsku oraz festiwalu "Musik in den Häusern der Stadt" w Kolonii.
W 2013 roku w Cité des Utopies w Saline Royale (Francja) została otwarta wystawa, na której kompozytor zaprezentował szkice architektoniczne do piramidy 16 głośników, w której będzie zrealizowana pierwsza część projektu operowego Orlando: architektura ciemności (planowana na sezon 2016/17). W 2014 wystawa prezentowana była w Le Lieu Unique w Nantes.
W semestrze letnim 2018 i zimowym 2019 Tomasz Praszczałek był wykładowcą (konwersatorium "Sztuka dźwięku / sztuka intermedialna") w Musisches Zentrum Ruhr-Universität Bochum.
W latach 2018-2020 pracował jako artysta-ekspert w projekcie ScienceArt Komisji Europejskiej.
W latach 2013-2024 Tomasz Praszczałek współpracował jako dramaturg z festiwalem Ruhrtriennale.
Mieszka w Kolonii.
aktualizacja: 2006 (Małgorzata Kosińska), 2014 (Anna Iwanicka, Maria Kominek-Karolak), 2025 (Wiktoria Antonczyk)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 22 635 91 40
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.