kompozytor, aranżer, gitarzysta, sound designer, inżynier dźwięku; ur. 8 lipca 1981, Warszawa. Ukończył Prywatną Szkołę Muzyki Rozrywkowej i Jazzowej I i II stopnia im. Krzysztofa Komedy w Warszawie w klasie gitary jazzowej Piotra Lemańskiego. W latach 2000-2003 studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim, w latach 2003-2008 kompozycję pod kierunkiem Marcina Błażewicza i Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie.
W 2001 brał udział w kursie kompozycji w Hertfordshire (Wielka Brytania), gdzie zostało wykonane jego Adagio na orkiestrę symfoniczną (2001). W 2006 uczestniczył w projekcie Nova Hereditas, organizowanym przez Samorządy Studentów największych uczelni warszawskich, oraz w kursie kompozycji Acanthes w Metz we Francji. Brał także udział w warsztatach muzyki komputerowej pod kierunkiem Stanisława Krupowicza i Marcina Wierzbickiego (2008). Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (stypendium Ministra Kultury na napisanie pierwszego aktu baletu Imago w 2010 roku) oraz fundacji Keimyung Research Foundation. Uczestnik programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w latach 2012-2013 (zamówienie Pneuma III przez fundację For Music).
Jest laureatem II nagrody na konkursie kompozytorskim we Wrocławiu, zorganizowanym z okazji 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II (2003) za Pieśń o Ojcu ukrytym na chór mieszany, solistów i orkiestrę (2003), wyróżnienia na konkursie zorganizowanym przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy za Trio na puzon, harfę i klawesyn (2004) oraz II nagrody w kategorii zespołów kameralnych na konkursie im. Aleksandra Moyzesa w Słowacji (2006) za Calling na cymbały i zespół kameralny (2006) – utwór został wydany z postaci partytury i płyty przez przez Music Centre Slovakia.
Paweł Przezwański współpracował z takimi dyrygentami, jak Zsolt Nagy, Wojciech Michniewski, Adam Klocek, Monika Wolińska oraz wieloma orkiestrami w Polsce. Gorące przyjęcie spotkało jego koncert fortepianowy Imagine, prawykonany w marcu 2007 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego przez Macieja Piszka i Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Wojciecha Michniewskiego w ramach festiwalu Generacje, a następnie przez tego samego pianistę i Orkiestrę Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka.
Zinstrumentował wiele koncertów wybitnych twórców polskiej sceny alternatywnej, popowej i rockowej (m.in. Zakopower, Kayah, Gaba Kulka, Laboratorium, Ceti, Maja Kleszcz & Incarnations).
W zakresie inżynierii dźwięku specjalizuje się w produkcji muzycznej i miksie nagrań, współpracując m.in. z Crystalic Records, Global Fun, Ellet. Jego sound design można znaleźć w czołówkach teledysków, spotach reklamowych i filmach.
Brał udział w projekcie Filharmonii Kaliskiej „Filharmonia nie gryzie”, aranżując na orkiestrę piosenki najwybitniejszych twórców polskiej sceny alternatywnej.
aktualizacja: grudzień 2014 (bd)
Strona internetowa kompozytora: https://soundcloud.com/pawelprzezwanski
kontakt
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Twórczość
Paweł Przezwański specjalizuje się w muzyce na duże i średnie składy instrumentalne. Jego styl wyraźnie zarysowuje się na tle współczesnych młodych kompozytorów i jest rozpoznawany jako bogaty w subtelną, skupioną nastrojowość, dalekie aluzje kulturowe, misternie utkane faktury instrumentalne, gęste harmonie i rozbudowaną technikę instrumentacyjną.
Kompozytor zalicza się do grona pionierów, którzy konsekwentnie rozwijają harmonikę ćwierćtonową. Jego utwór Przebudzając fale na orkiestrę smyczkową jest swoistym traktatem harmonicznym w dziedzinie ćwierćtonowości.
Paweł Przezwański
Kompozycje
Adagio na orkiestrę symfoniczną (2001)
Modlitwa (dedykowana narodowi czeczeńskiemu) na sześć wiolonczel i dwie altówki (2003)
Pieśń o Ojcu ukrytym na chór mieszany, solistów i orkiestrę symfoniczną (2003)
Trio na puzon, harfę i klawesyn (2004)
Efforts na orkiestrę symfoniczną (2004)
Preludium na marimbę solo (2005)
Ciemna noc – śpiew duszy na sopran, skrzypce, kontrabas i trzech perkusistów (2005)
Symphonia Tranandi na pięciu perkusistów (2005)
Antidotum I na altówkę i dwie gitary klasyczne (2005)
Triumfy z nieba wysokiego – Kantata Wigilijna na chór mieszany i orkiestrę barokową (2005)
Imagine – Concerto for Piano (2006)
Preludium na fortepian solo (2006)
Calling na cymbały i zespół kameralny (2006)
Rozwidnienie na sopran, organy i trąbkę (2006)
For my future dancer na fortepian i wiolonczelę (2007)
Przebudzając fale na orkiestrę smyczkową (2007)
Conjuration na wielką orkiestrę symfoniczną (2008)
Między ciszą, a lustrem ciszy na troje solistów, dwoje aktorów, akordeon, perkusję i dwa saksofony (2009)
Pneuma I na klarnet basowy, wiolonczelę, akordeon i gitarę elektryczną (2010)
Kwiecień Plecień na fortepian, skrzypce, kontrabas, akordeon, klarnet, trąbkę, cymbały i perkusję (2010)
Imago, balet symfoniczny (2010)
Pneuma II na orkiestrę symfoniczną i 10 fortepianów (2011)
Pneuma III na baryton, multiperkusję, klarnet, akordeon i elektronikę (2013)